جاباما
۸۴۵۹۰۵
۱۷ نظر
۵۰۰۴
۱۷ نظر
۵۰۰۴
پ

روحانی: بی‌توجهی به لایروبی، عامل سیل بود

 رییس جمهوری گفت: بارش شدید باران در کشوری که ۱۱ سال گرفتار خشکسالی است به جای آن که پیام آور شادی باشد، موجب بروز آسیب های فراوان و سیل گرفتگی ها متعدد شد.

ایرنا: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیران بحران گلستان در گرگان اظهار داشت: ایران در سال های اخیر گرفتار خشکسالی است اما کم توجهی به اجرای برخی طرح ها مانند لایروبی نکردن رودخانه ها، موجب ورود سیلاب به مناطق مسکونی و به راه افتادن جریان سیل در گلستان شد.

وی بیان کرد: اگر گرگانرود در گذشته لایروبی می شد و مسیر حرکت آب با انباشت رسوبات و رشد درختچه های متعدد بسته نمی شد، مشکلی در جریان هدایت و انتقال آب به وجود نیامده و سیل مردم را دچار آسیب و خسارت نمی کرد.

رییس جمهوری ادامه داد: در برخی مناطق گلستان تلاش شد تا با شکافتن جاده ها، مسیر حرکت آب باز شود اما این کارها فایده ای نداشته و نمی تواند موجب حل قطعی مشکل سیلاب در گلستان شود.

روحانی: بی‌توجهی به لایروبی، عامل سیل بود

وی گفت: نعمت خداوند به خاطر کاستی مسوولین از گذشته تاکنون به جای آن که به حرکت خود برای رسیدن به دریا در رودخانه ادامه دهد، به دلیل مسدود بودن راه و انباشت رسوبات در بستر رودخانه راهی مناطق شهری شده و آسیب فراوانی در مناطق گوناگون وارد کرد.

دکتر روحانی بیان کرد: در حال حاضر حجم فراوان سیلاب وارد منطقه ای شده که امکان حرکت به سمت دریا را ندارد و به جای حرکت خروشان در بستر رودخانه ، خانه های مردم را دچار خسارت کرده است.

رییس جمهوری افزود: اگر این رودخانه شرایط طبیعی داشت و بستر آب با لایروبی از امکان انتقال حجم آب فراوانی برخوردار بود، این مشکلات و خسارت ها در گلستان به وجود نمی آمد.

دکتر روحانی ادامه داد: اجرای طرح زهکشی اراضی بایر در شمال گلستان و احداث کانال های انتقال آب اگر چه با هدف مقابله با سیلاب انجام نشد اما توانست در حادثه سیل اخیر، کمک بزرگی به کاهش خسارت ها انجام داده و بخشی از سیلاب را به سمت دریا هدایت کند.

وی گفت: با توجه به نقش آفرینی موثر این طرح، زهشکی بخش دیگر اراضی بایر شمال گلستان ادامه خواهد یافت .
دکتر روحانی بیان کرد: اجرای این طرح می تواند منجر به بهبود شاخص کیفی محصولات تولیدی گلستان شده و نقش آفرینی این استان در کشاورزی کشور را تداوم بخشد.

رییس جمهوری افزود: یکی دیگر از طرح هایی که می تواند در گلستان اجرا شود، احداث سد است که خواهد توانست در جلوگیری از بروز سیل های مشابه در آینده موثر باشد.

وی ادامه داد: به جز گلستان،بسیاری از استان های کشور گرفتار بحران سیل هستند اما به دلایل گوناگون گفتم وزیر کشور در گلستان بماند و برای حل مشکلات سیلاب این استان تلاش کند که حضور چند روزه ایشان در گلستان برای مهار بحران بسیار موثر بود.

دکتر روحانی گفت: تصمیم داشتم دوم فروردین ماه از مناطق سیل زده گلستان دیدن کنم اما دکتر جهانگیری راهی این استان شد و از من خواست چند روز بعد به این استان سفر کنم.

رییس جمهوری بیان کرد: مشخص کردن سرپرست جدید برای گلستان موضوعی ضروری بود که انجام شد و امیدواریم با تلاش سرپرست جدید و تلاش همه مدیران از مشکلات عبور کنیم.

وی بیان کرد: حضور مداوم و مستمر مسوولین در کنار سیل زدگان، قوت قلب مردم برای پشت سر گذاشتن روزهای سخت و دشوار بود که باید از حضور همه تلاشگران از جمله فداکاری های سپاه، ارتش، بسیج و همه نیروهای امدادی و هلال احمر و مسولان استان و شهرستان ها تقدیر کرد.

رییس جمهوری به نگرانی مردم در مورد جبران خسارت سیل اشاره کرد و گفت: دولت حتما این خسارات را در حد توان جبران خواهد کرد و خوشحال شدم که اکثر منازل بیمه هستند و این اقدام ارزشمند راه حل مقابله با حوادث غیرمترقبه است.

وی افزود: دولت و مجلس باید تلاش کنند که کشاورزی، دامداری، صنعت، محل کسب و کار، محل زندگی مردم بیمه شود تا در زمان بروز حوادث، از مزیای آن استفاده کنند نه این که در هیات وزیران برای جبران آن اقدام شود.

دکتر روحانی اضافه کرد: حتما این حادثه که اکنون درد، گرفتاری و مصیبت برای مردم است تبدیل به یک فرصت شود و درپی آن کار اساسی برای جلوگیری از تکرار آن و استفاده از نعمت بارش های فراوان برای رونق اقتصاد و کشاورزی صورت گیرد.

وی تاکید کرد : مشکلات اساسی و ریشه ای در گلستان وجود دارد که این مسایل باید حل شود و ما تشویق مردم برای پوشش بیمه و هشداردهی به مردم در زمان وقوع حوادث را پیگیری می کنیم.

وی افزود: اگر در استان گلستان ۳ الی ۴ سد دیگر وجود داشت، آب های فراوان ناشی از بارش های شدید تنظیم شده و مانع از به راه افتادن سیلاب می شد.

دکتر روحانی با تقدیر از تلاش های فراوان مردم شیعه و سنی گلستان و همچنین نیروهای مسلح و گروه های امدادی برای کمک به حل مشکل سیل زدگان گلستان گفت: با همراهی مردم مشکلات را با پشت سر گذاشته و این بحران را همانند تحریم تبدیل به فرصت خواهیم کرد.

وی با اشاره به تصیمات جلسه امروز هیات دولت در مورد خسارت دیدگان سیل گلستان گفت: برآورد خسارت این حادثه هنوز مشخص نیست و باید مقدار دقیق آن در بخش های گوناگون بررسی و مورد ارزیابی کارشناسی قرار بگیرد.

رییس جمهوری تاکید کرد: دولت برای جبران خسارت اثاثیه ، واحدهای مسکونی، کسب و کار، کشاورزی، صنعت و مواردی که مردم دچار آسیب دیده اند، بودجه تعیین کرده است.

وی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و سرپرست استانداری گلستان پیگیری مصوبات هیات دولت را در دستور کار قرار دهند.

دکتر روحانی با بیان اینکه هرچه از زمان خسارت آبگرفتگی می گذرد برای مردم سخت تر می شود، افزود: البته گلستان مردم خوب و باصفایی دارد که دولت، روحانیت، نیروهای مسلح در کنار مردم از این مشکلات عبور خواهند کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بازم خوبه نمیگن تقصیر ترامپ هست

    • بدون نام

      درخت زیاد کاشتن ابر اومده دیده درخت هست باریده باید درختا راقطع کنن ابر ها برگردن

    • بدون نام

      از بین رفتن درختان مراتع تغییر کاربری انهدام باغها باعث سیل است صورت مسله را عوض نکنید بیست سال دیگه جنگل نداریم از سا یر کشورها باید اموز ههای قران را یاد بگیریم

    • بدون نام

      پول دادید که نکردند بروید بودجه 98 را مرور کنید مثل دوران بچگی که یک کار بد میکردیم و شعر نیخوندیم کی بود کی بود من نبودم دستم بود مشکل استینم بود

    • بدون نام

      اگر و شاید و ایکاش فایده ای ندارد باید قبل از وقوع حادثه اقدام میکردید.

    • بدون نام

      نه بابا!!!!چی میگی!!!

    • بدون نام

      این یک موردش بود چرا بقیه موارد رو که مهمترن نمیگین

    • بدون نام

      استادِ کارشناسِ سیلاب و گرانیها ،،، فقط و فقط لایروبی عامل سیلاب بود ؟ قطع درختان جنگلی ( که بماند چه مافیایی که خودت میدانی ) نمیتونه عاملی برای سیلاب باشه؟

    • بدون نام

      باریکلا.....خانم ابتکار کارشناسی کردند؟
      نه حاج آقا...تخریب جنگل ها عامل اصلی است!!!۴۰٪جنگل های کشور را به ویژه دست های کثیف و آلوده بخاطر منافع خود از بین بردند....تغییر کاربری بن زمین کشاورزی و ویلا سازی....خودت هم میدانی چه کسانی این اعمال جنایتکارانه انجام داده اند!!! ملت هم میداند....شهامت برخورد ندارید.

    • بدون نام

      خوب کی بایداینکاروکنه وزیریا بغال سرکوچه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله بی توجهی به لایروبی وبی توجهی به اداره کشور

    • بدون نام

      خوب کی بایداینکاروکنه وزیریا بغال سرکوچه

    • بدون نام

      رها کردن یک دفعه آبهای جمع شده پشت سدها هم یکی دیگر از دلایل آن است!به خاطر منافع خودشان!

    • بدون نام

      کی باید لایروبی میکرد نکنه آمریکا.مرگ بر آمریکا

    • بدون نام

      ای کاش پولی رو که همیشه بعد از بوجود آمدن مشکل خرج می کنید. قبل از آن خرج میکردید قطعا هزینه اش بسیار کمتر از هز ینه ایست که امروز با جانو دل جرج می کنید

    • بدون نام

      واقعا اگر مشکل لایروبی باشد شهردار باید پاسخگو باشد.

    • رضا

      هی قفل ساز تو خودت غیر مستقیم داری میگی تقصیر خودته. رو که نیست سنگ ..‌... حالیت شد که کیا را داری سر کار می‌ذاری؟افراد نالایق تر از خودتو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج