۸۴۶۲۵۰
۱۵ نظر
۵۰۰۴
۱۵ نظر
۵۰۰۴
پ

انتقاد نماینده تهران از نحوه قیمت‌گذاری خودرو

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قیمت‌گذاری خودرو براساس پنج درصد حاشیه بازار بدون انجام اصلاحات رویکردی، برنامه ای و عملکردی صرفا زمینه ساز استمرار وضع نامطلوب و زیان بار گذشته با تحمیل هزینه های آن بر مردم است.

خبرگزاری ایسنا: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قیمت‌گذاری خودرو براساس پنج درصد حاشیه بازار بدون انجام اصلاحات رویکردی، برنامه ای و عملکردی صرفا زمینه ساز استمرار وضع نامطلوب و زیان بار گذشته با تحمیل هزینه های آن بر مردم است.

محمدرضا نجفی در ارزیابی آثار قیمت‌گذاری خودرو بر اساس پنج درصد حاشیه بازار، اظهار داشت: حقوق عادلانه همه ذینفعان صنعت خودرو در این روش دیده نشده و رعایت نمی‌شود و صرف این اقدام، آینده بهتری برای صنعت خودرو کشور حاصل نمی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در شرایط انحصار و غیرمتوازنِ عرضه و تقاضا، آزادسازی قیمت خودرو سیاستی سنجیده و عادلانه نیست. از سوی دیگر فرایند و سازوکاری که قیمت گذاری خودرو را به این سمت و سو هدایت کرد فاقد جامع نگری، ناعادلانه و به دور از اصول حقوقی، اخلاقی و منطقی است. از جمله ایرادات آن، مسئله تعارض منافع است که حقوق کثیری از ذینفعان به خصوص قاطبه مردم شریف ایران که خریداران ناگزیر این محصول هستند را در پای رویکرد و عملکردی نه چندان قابل دفاع تضییع می کند.

وی ادامه داد: کم و کیف تولید، قیمت تمام شده متورم و به تبع قیمت، فروش بالای این محصولات متاثر از تصمیمات و شرایط محیطی و محاطی این شرکت‌ها است که از گذشته دور و نزدیک بر آنها بار شده است. بخش زیادی از تورم هزینه ای در خودروسازان اصلی کشور محصول سیاستهای نادرست و ناموجه ادوار مختلف است که تناسبی با ظرفیت‌ها و استراتژی نگهداشت و توسعه اقتصادی این بنگاه ها نداشته است. تاثیرات این رویکردهای ناموجه اقتصادی در سیاستهای اعمال شده بر این بنگاهها قابل مشاهده است.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی صنعت خودروسازی کشور ادامه داد: متضرر این وضعیت جز اقلیتی از ذینفعان پر قدرت، مشتریانی هستند که مجبورند از محصولات عمدتا گران، بی کیفیت و ناایمن خودروسازان استفاده کنند.

نجفی با بیان اینکه «حذف شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری و سپردن محوریت قمیت‌گذاری به وزارت صنعت، معدن و تجارت که به نوعی متکفل بنگاه داری و تولید این محصولات است تصمیم درستی نبود»، گفت: در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت بایستی پاسخگوی سیاست‌ها و عملکرد نارسای خود در بنگاهداری، تولید و مسئولیتهای حاکمیتی سیاستگذاری و تنظیم بازار باشد، تولیت نظام قیمت‌گذاری نیز به این وزارتخانه سپرده شده است. اکثریت ذینفعان اعم از مردم، دولت، سهام‌داران، مشتریان و حتی کارکنان این شرکتها در دراز مدت از عملکرد و نتایج این حوزه مغبون و متضرر هستند. اینان به جای برداشت سود از سرمایه‌گذاری‌ها و کسب رضایت و مطلوبیت از خریدهایشان، عمدتا زیان و عدم مطلوبیت برداشت می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: بازار کسب و کار، نظام عرضه و تقاضا، بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی نیازمند تمهید و ترسیم چشم‌انداز امیدبخش، توسعه پذیر، پایا و پویا با تعهد و التزام به لوازم آن هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌گذاری خودرو براساس پنج درصد حاشیه بازار چه تاثیری بر چرخه معیوب قیمت‌گذاری خودرو توسط خودروساز - دلال دارد، گفت: مادام که عرضه خودرو در اختیار شرکت‌های خودروساز، قیمت خودرو متاثر از میزان عرضه و قیمت فروش خودروساز نیز در حاشیه آن بازار تعیین شود، نادیده انگاری حقوق مشتری و یک جانبه نگری تداوم خواهد داشت.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی صنعت خودروسازی کشور، کمیسیون صنایع و معادن مجلس را فاقد رویکرد، برنامه و عملکرد در خور این معضلات در قبال وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی اصلی تنظیم بازار و راهبری و مدیریت بنگاه‌های اقتصادیست، دانست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خودرو. سازان وقتی خودروی کم تری به بازار عرضه کنندوازان طرف هم دولت جلوی واردات خودرو راگرفته خود به خود قیمت خودرو در حاشیه بازار چندبرابر بالا می رود ودر این راستا قیمت حاشیه بازار کماکان بالاتر وبالاتر می رود وهیچ وقت هم کم وپائین نمی اید ، در اینجا مقصر خودرو ساز نیست مقصر دولت فاسد است چون خودروسازان خصوصی نیستندوزیرنظردولت فعالیت میکنند، پس اگر دولت کم کم واردات خودرو را ازاد کندنه از کشورهای اروپائی از همین کشورهای که به ما بدهکارند مثل چین،هند، روسیه قیمت ها فروکش خواهدکرد، حیف که مملکت در دست یک گروه خاصی افتاده که فقط بفکر پرکردن جیب خودشان هستند.

    • بدون نام

      نماینده عزیز کوگوش شنوا تواین 40سال شما یک گوش شنوا دیدی پوست کلفت کردن شدن سنگ پا قزوین وحشت دارم از روزی که خشم مردم لبریز بشه خدا بداد ما ومیلیون میلیون مرتبه بدادشون برسه که تیکه بزرگشون گوششونه الحمدولله هیچ کشوری هم فرار نمیتوتن بکنن

    • بدون نام

      فقط مردم دست انداختن

    • بدون نام

      فقط بمیرید

    • بدون نام

      چرا مدیران دولت اصلاحطلب خودروسازان را آزاد گذاشته اند تا هر موقع میلشان کشید قیمت خودرو بی کیفیتشان را بشدت بالا ببرند ؟؟؟!!؟؟؟؟؟ پس چه کسی از حق مردم دفاع می کند؟!!؟؟؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • حسین

        اصلاح طلب و اصولگرا نداره همشون عین همن

    • مردمی

      چرا شما که اینها را می دانید در جهت رونق تولید این وزیر ناکارآمد ومغرض آقای رحمانی را استیضاح وبر کنار نمی کنید این وزیر خواسته یا نخواسته در جهت اهداف امریکا کار می کند ترامپ و نتانیا هو از بودن این وزیر در راس صمت خیلی خوشحالند همانند احمدی چخان جاده صاف کن می باشد چرا روحانی بر کنارش نمی کند نمی دانم

    • بدون نام

      آیا دستمزد کارکنان را طبق بازار افزایش میدهند؟
      یا هرچند ماه یکبار با کاهش پرداخت میکنند؟

      پاسخ ها

      • حامد نوری

        بخدا همه چیز دست دولته به خرگوش میگه فرار کن به سگ میگه بگیر خدا لعنت کنه ما را به این روز انداخت نمی تونیم گرایه اجاره را هم بدیم از عیدی دختر خواهرانم شرمنده شدم ....

      • حامد نوری

        بخدا مجلس هم دروغ میگه انه نمی تونن جلو این خودروسازانو بگیرن همش نقشه است فقط فکر جیل خودشون هستن

    • بدون نام

      تا وقتی واردات خودرو آزاد نشود وضعیت بر همین منوال است. این عرضه و تقاضا است که متعادل کننده قیمت است .
      اما منافع عده ای خاص نمی گذارد که این اتفاق بیافتد . . .

      پاسخ ها

      • جعفر عبافروش

        فقط منافع خواص مهمه.....
        لطفا روشنگری نکنید که آقایان خودشون رو به خواب زده اند....

    • جعفر عبافروش

      سلام
      من اگر بجای مدیران خودرو ساز باشم، دلم درد نمیکنه که بیام بازار شیرین خودم رو با عرضه فراوان خراب کنم. مثلا بجای 2000 خودرو فقط 1000 تا در ماه میدم بیرون که بازارم همیشه تشنه بمونه و من بالاترین سود رو ببرم. والسلام.
      متأسفانه برخی مدیران و مسؤلین فکر میکنند همه ی اقشار مردم کم سواد و کم فهمند ولی بدونید که مردم عزیز ایران بخاطر شعور صبر بالاشون هست که تحمل این بی عدالتی ها و رانت ها رو دارن میکنند....

    • محمود حقجو

      مسولین خودشونه بخواب زدنند خوروسازها هم قیمتها رادگه هرچه دلشان خواست بالا میبرنند. فقط بگو خدایا شکرت...

    • بدون نام

      من نفهمیدم بالاخره این اقا میگه ماشین گرونه یا ارزون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج