انتقاد نماینده تهران از نحوه قیمتگذاری خودرو
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قیمتگذاری خودرو براساس پنج درصد حاشیه بازار بدون انجام اصلاحات رویکردی، برنامه ای و عملکردی صرفا زمینه ساز استمرار وضع نامطلوب و زیان بار گذشته با تحمیل هزینه های آن بر مردم است.
خبرگزاری ایسنا: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قیمتگذاری خودرو براساس پنج درصد حاشیه بازار بدون انجام اصلاحات رویکردی، برنامه ای و عملکردی صرفا زمینه ساز استمرار وضع نامطلوب و زیان بار گذشته با تحمیل هزینه های آن بر مردم است.
محمدرضا نجفی در ارزیابی آثار قیمتگذاری خودرو بر اساس پنج درصد حاشیه بازار، اظهار داشت: حقوق عادلانه همه ذینفعان صنعت خودرو در این روش دیده نشده و رعایت نمیشود و صرف این اقدام، آینده بهتری برای صنعت خودرو کشور حاصل نمی شود.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در شرایط انحصار و غیرمتوازنِ عرضه و تقاضا، آزادسازی قیمت خودرو سیاستی سنجیده و عادلانه نیست. از سوی دیگر فرایند و سازوکاری که قیمت گذاری خودرو را به این سمت و سو هدایت کرد فاقد جامع نگری، ناعادلانه و به دور از اصول حقوقی، اخلاقی و منطقی است. از جمله ایرادات آن، مسئله تعارض منافع است که حقوق کثیری از ذینفعان به خصوص قاطبه مردم شریف ایران که خریداران ناگزیر این محصول هستند را در پای رویکرد و عملکردی نه چندان قابل دفاع تضییع می کند.
وی ادامه داد: کم و کیف تولید، قیمت تمام شده متورم و به تبع قیمت، فروش بالای این محصولات متاثر از تصمیمات و شرایط محیطی و محاطی این شرکتها است که از گذشته دور و نزدیک بر آنها بار شده است. بخش زیادی از تورم هزینه ای در خودروسازان اصلی کشور محصول سیاستهای نادرست و ناموجه ادوار مختلف است که تناسبی با ظرفیتها و استراتژی نگهداشت و توسعه اقتصادی این بنگاه ها نداشته است. تاثیرات این رویکردهای ناموجه اقتصادی در سیاستهای اعمال شده بر این بنگاهها قابل مشاهده است.
رئیس هیات تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی صنعت خودروسازی کشور ادامه داد: متضرر این وضعیت جز اقلیتی از ذینفعان پر قدرت، مشتریانی هستند که مجبورند از محصولات عمدتا گران، بی کیفیت و ناایمن خودروسازان استفاده کنند.
نجفی با بیان اینکه «حذف شورای رقابت از گردونه قیمتگذاری و سپردن محوریت قمیتگذاری به وزارت صنعت، معدن و تجارت که به نوعی متکفل بنگاه داری و تولید این محصولات است تصمیم درستی نبود»، گفت: در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت بایستی پاسخگوی سیاستها و عملکرد نارسای خود در بنگاهداری، تولید و مسئولیتهای حاکمیتی سیاستگذاری و تنظیم بازار باشد، تولیت نظام قیمتگذاری نیز به این وزارتخانه سپرده شده است. اکثریت ذینفعان اعم از مردم، دولت، سهامداران، مشتریان و حتی کارکنان این شرکتها در دراز مدت از عملکرد و نتایج این حوزه مغبون و متضرر هستند. اینان به جای برداشت سود از سرمایهگذاریها و کسب رضایت و مطلوبیت از خریدهایشان، عمدتا زیان و عدم مطلوبیت برداشت میکنند.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: بازار کسب و کار، نظام عرضه و تقاضا، بنگاهها و شرکتهای دولتی و خصوصی نیازمند تمهید و ترسیم چشمانداز امیدبخش، توسعه پذیر، پایا و پویا با تعهد و التزام به لوازم آن هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که قیمتگذاری خودرو براساس پنج درصد حاشیه بازار چه تاثیری بر چرخه معیوب قیمتگذاری خودرو توسط خودروساز - دلال دارد، گفت: مادام که عرضه خودرو در اختیار شرکتهای خودروساز، قیمت خودرو متاثر از میزان عرضه و قیمت فروش خودروساز نیز در حاشیه آن بازار تعیین شود، نادیده انگاری حقوق مشتری و یک جانبه نگری تداوم خواهد داشت.
رئیس هیات تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی صنعت خودروسازی کشور، کمیسیون صنایع و معادن مجلس را فاقد رویکرد، برنامه و عملکرد در خور این معضلات در قبال وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی اصلی تنظیم بازار و راهبری و مدیریت بنگاههای اقتصادیست، دانست.
نظر کاربران
خودرو. سازان وقتی خودروی کم تری به بازار عرضه کنندوازان طرف هم دولت جلوی واردات خودرو راگرفته خود به خود قیمت خودرو در حاشیه بازار چندبرابر بالا می رود ودر این راستا قیمت حاشیه بازار کماکان بالاتر وبالاتر می رود وهیچ وقت هم کم وپائین نمی اید ، در اینجا مقصر خودرو ساز نیست مقصر دولت فاسد است چون خودروسازان خصوصی نیستندوزیرنظردولت فعالیت میکنند، پس اگر دولت کم کم واردات خودرو را ازاد کندنه از کشورهای اروپائی از همین کشورهای که به ما بدهکارند مثل چین،هند، روسیه قیمت ها فروکش خواهدکرد، حیف که مملکت در دست یک گروه خاصی افتاده که فقط بفکر پرکردن جیب خودشان هستند.
نماینده عزیز کوگوش شنوا تواین 40سال شما یک گوش شنوا دیدی پوست کلفت کردن شدن سنگ پا قزوین وحشت دارم از روزی که خشم مردم لبریز بشه خدا بداد ما ومیلیون میلیون مرتبه بدادشون برسه که تیکه بزرگشون گوششونه الحمدولله هیچ کشوری هم فرار نمیتوتن بکنن
فقط مردم دست انداختن
فقط بمیرید
چرا مدیران دولت اصلاحطلب خودروسازان را آزاد گذاشته اند تا هر موقع میلشان کشید قیمت خودرو بی کیفیتشان را بشدت بالا ببرند ؟؟؟!!؟؟؟؟؟ پس چه کسی از حق مردم دفاع می کند؟!!؟؟؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
اصلاح طلب و اصولگرا نداره همشون عین همن
چرا شما که اینها را می دانید در جهت رونق تولید این وزیر ناکارآمد ومغرض آقای رحمانی را استیضاح وبر کنار نمی کنید این وزیر خواسته یا نخواسته در جهت اهداف امریکا کار می کند ترامپ و نتانیا هو از بودن این وزیر در راس صمت خیلی خوشحالند همانند احمدی چخان جاده صاف کن می باشد چرا روحانی بر کنارش نمی کند نمی دانم
آیا دستمزد کارکنان را طبق بازار افزایش میدهند؟
یا هرچند ماه یکبار با کاهش پرداخت میکنند؟
پاسخ ها
بخدا همه چیز دست دولته به خرگوش میگه فرار کن به سگ میگه بگیر خدا لعنت کنه ما را به این روز انداخت نمی تونیم گرایه اجاره را هم بدیم از عیدی دختر خواهرانم شرمنده شدم ....
بخدا مجلس هم دروغ میگه انه نمی تونن جلو این خودروسازانو بگیرن همش نقشه است فقط فکر جیل خودشون هستن
تا وقتی واردات خودرو آزاد نشود وضعیت بر همین منوال است. این عرضه و تقاضا است که متعادل کننده قیمت است .
اما منافع عده ای خاص نمی گذارد که این اتفاق بیافتد . . .
پاسخ ها
فقط منافع خواص مهمه.....
لطفا روشنگری نکنید که آقایان خودشون رو به خواب زده اند....
سلام
من اگر بجای مدیران خودرو ساز باشم، دلم درد نمیکنه که بیام بازار شیرین خودم رو با عرضه فراوان خراب کنم. مثلا بجای 2000 خودرو فقط 1000 تا در ماه میدم بیرون که بازارم همیشه تشنه بمونه و من بالاترین سود رو ببرم. والسلام.
متأسفانه برخی مدیران و مسؤلین فکر میکنند همه ی اقشار مردم کم سواد و کم فهمند ولی بدونید که مردم عزیز ایران بخاطر شعور صبر بالاشون هست که تحمل این بی عدالتی ها و رانت ها رو دارن میکنند....
مسولین خودشونه بخواب زدنند خوروسازها هم قیمتها رادگه هرچه دلشان خواست بالا میبرنند. فقط بگو خدایا شکرت...
من نفهمیدم بالاخره این اقا میگه ماشین گرونه یا ارزون