۸۴۶۸۶۹
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

کشنده‌ترین سرطان جهان را بشناسید

سیگار و قلیان مهمترین علت ابتلا به کشنده‌ترین سرطان در جهان محسوب می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: سرطان، خرچنگی که به جان افراد می‌افتد و برای بسیاری تداعی کننده مرگ به حساب می‌آید و یکی از مهمترین علل مرگ و میر شناخته می‌شود.

آمار ابتلا به سرطان در ایران

علی قنبری مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت دربارهشایع‌ترین سرطان‌ها در ایران، موارد مرگ و میر و هزینه تشخیص و درمان بیماران سرطانی در کشور اظهار کرد: سالیانه در حدود ۱۱۰ هزار مورد ابتلا ابتلا به سرطان در کشور شناسایی می شود.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت ادامه داد با بیان اینکه میزان مرگ و میرهای ناشی از سرطان سالیانه ۵۵ هزار نفر است، گفت: از شیوع سرطان آمار دقیقی در دست نداریم، اما بر اساس آخرین آمارها و در هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۵۷ مرد و ۱۳۰ زن مبتلا به سرطان می‌شوند و این درحالی است که آمار ابتلا به سرطان در دنیا در مردان ۲۰۵ و در زنان ۱۶۵ است.

کشنده ترین سرطان در جهان

وحید گوهریان فوق تخصص جراحی توده‌های ریه، تیروئید و پستان با بیان اینکه سرطان ریه کشنده‌ترین سرطان جهان است، اظهار کرد: این سرطان اغلب به دلیل اینکه دیر تشخیص داده می‌شود کشنده‌ترین سرطان جهان است و مهترین علت تشخیص دیرهنگام این است که بیمارانی که گرفتار سرطان ریه و علائم آن می‌شوند، دیر به پزشکی مراجعه می‌کنند و همین مسئله موجب مرگ و میر مبتلایان به سرطان می‌شود.

علائم سرطان ریه که نباید آنها را شوخی بگیرید

این فوق تخصص جراحی توده‌های ریه تیروئید پستان شایعترین علامت سرطان ریه را سرفه عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه شایع‌ترین علت سرفه حساسیت محسوب می‌شود اغلب افراد به اسم حساسیت دارو مصرف می‌کنند و مبتلایان به سرطان به دلیل اینکه دارو‌های ضد حساسیت روی آن‌ها جواب نمی‌دهد مدام پزشک خود را تغییر می‌دهند و این مسئله موجب می‌شود مراحل تشخیص دقیق علت سرفه انجام نشود.

گوهریان با اشاره به علائم سرطان ریه اظهار کرد: سرفه، درد قفسه سینه، تنگی نفس، خلط به ویژه حلط خونی و کاهش وزن مهمترین علت سرطان ریه است و باید به این علائم توجه کرد.

این فوق تخصص جراحی توده‌های ریه، تیروئید و پستان ادامه داد: در نهایت فرد پس از ۶ ماه یا یکسال سرفه مکرر به پزشکی مراجعه می‌کند و پس از معاینات مختلف مشخص می‌شود که فرد به تومور ریوی مبتلاست.

گوهریان تاکید کرد: علائم سرطان ریه باید مورد توجه قرار گیرد و اگر این علائم ۶ هفته ادامه داشت و برطرف نشد یا برطرف شد و عود کرد باید مراحل معاینه و درمان به درستی و کامل انجام شود.

بابک سلیمی فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان با تاکید بر توجه به علائم سرطان ریه گفت:علائم موضعی در ریه داریم که این علائم می‌تواند خطرناک باشد، سرفه با خلط خونی در مدت طولانی، سرفه با کاهش وزن یا کاهش اشتها می‌تواند علائم هشدار دهنده سرطان ریه باشد به ویژه در سیگاری‌ها و قلیانی‌هایی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان ریه وجود دارد باید به علائم سرطان ریه توجه ویژه داشت.

وی با بیان اینکه سرطان ریه سرطان شایعی است،گفت: خوشبختانه روش‌های پیشگیری دارد، ژنتیک عاملی است که انسان در آن دخیل نیست، اما برخی از عوامل ابتلا به سرطان، چون سرطان ریه قابل پیشگیری است.

سیگار و قلیان مقصر درجه ابتلا به سرطان ریه

این فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان تنباکو را یکی از مهمترین علل ابتلا به سرطان ریه در کشور و جهان عنوان کرد و گفت: متاسفانه مصرف قلیان در حال افزایش است و مصرف سیگار وقتی از ۱۰ نخ بیشتر شود می‌تواند موتاسیون‌های ژنتیکی را در افراد افزیش دهد و وقتی این موتاسیون‌ها تکرار و سیستم ژنتیکی آن را اصلاح نکند می‌تواند منجر به بروز سرطان ریه در کشور شود.

سلیمی گفت: در هر سنی و هر وقتی که بتوان مصرف سیگار و قلیان را کاهش داد عواقب مصرف آن و جهش‌های ژنتیکی را می‌توان بازگردند و برخی سرطان‌ها مانند سرطان ریه به شدت با مصرف سیگار و قلیان مرتبط است.

این فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان ادامه داد: در سال ۱۹۹۰ میزان بروز سرطان ریه در کشور‌های جهان سوم برخلاف آمریکا و اروپا به دلیل افزایش مصرف دخانیات رو به افزایش است و ما با ۲ دهه فاصله رویه آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

سلیمی افزود: روش پیشگیری سرطان ریه یعنی ترک سیگار و ریه می‌تواند تا حد زیادی از بروز سرطان ریه جلوگیری کند.

راه های تشخیص سرطان ریه را بشناسید

قنبری مطلق با بیان اینکه تشخیص زودرس سرطان مهمترین راه برای پیشگیری و کاهش هزینه است، گفت: اصولا برخی از سرطان‌ها امکان تشخیصص زودرس دارند و مردم نسبت به علائم اولیه این سرطان‌ها باید آگاهی داشته باشند.

گوهریان با اشاره به راه تشخیص سرطان ریه اظهار کرد: اگر بعد از ۶ شش هفته این علائم برطرف نشد یا عود کرد باید عکس ساده ریه انجام شود که هزینه بالایی ندارد و در تشخیص تومور‌ها به ویژه تومور‌های اولیه می‌تواند کمک کننده باشد و پس از آن نوار ریه و در نهایت برونکسکوپی که به اصطلاح به آن شست و شوی ریه می‌گویند، برای بیمار انجام شود.

این فوق تخصص جراحی توده‌های ریه، تیروئید و پستان ادامه داد: برای بیماری که ۴ علامت اول سرطان ریه دیده می‌شود باید این سه مرحله، عکس برداری ریه، نوار ریه و برونکسکوپی انجام شود چرا که وقتی بیماری‌های ریه و سرطان ریه وقتی در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود میزان بقای بیمار ۴ تا ۵ برابر افرادی است که در مراحل دوم و سوم بیماری تشخیص داده می‌شود.

گوهریان تاکید کرد: تشخیص سرطان در مراحل اولیه به ویژه در سرطان ریه میزان بقا و هزینه‌ها نظام سلامت و بیماران را کاهش می‌دهد و به همین دلیل باید به علائم سرطان توجه داشت و به موقع به پزشک مراجعه کرد.

سیگاری‌ها بخوانند

سلیمی فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان با بیان اینکه روش‌های غربالگری مشخصی در مورد سرطان ریه وجود ندارد،گفت: در افراد سیگاری که سابقه خانوادگی سرطان ریه دارند، توصیه می‌کنیم بعد از ۴۰ سالگی یک سی تی اسکن انجام دهند تا در تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: در سرطان‌های قفسه صدری نیز این علائم مشترک با سرطان ریه را داریم و افراد پس از مشاهده سرطان ریه باید به یک فوق تخصص ریه یا سرطان ریه مشاهده کنند تا روش‌های تشخیص با تصویربرداری و در صورت لزوم نمونه برداری انجام شود.

روش‌های درمان سرطان ریه

این فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان با اشاره به درمان سرطان ریه بیان کرد: یکی سری درمان سنتی شیمی درمانی داریم که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و درمان‌های جدیدی، چون تارگت تراپی یا درمان هدفمند بر حسب تغییرات ژنتیکی هر فرد یا ایمنوتراپی انجام می‌شود و این روش‌های درمان عوارض شیمی درمانی را کاهش می‌دهد و طول عمر مبتلایان به سرطان را افزایش می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا چرا هر تباکویی وارد میشود؟؟
      نظارت بر توتون و تنباکو و بر واردات اجناس مضر چرا نمیشود؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج