جاباما
۸۴۷۱۳۳
۴ نظر
۵۰۱۴
۴ نظر
۵۰۱۴
پ

سرریز شدن تمام سد‌های اراک به جز الغدیر

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: در پی بارش‌های اخیر بر اساس اعلام مسئولان شرکت سهامی آب منطقه‌ای، تمامی سدهای استان مرکزی بجز سد الغدیر ساوه سرریز کرده است.

خبرگزاری ایسنا: نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: در پی بارش‌های اخیر بر اساس اعلام مسئولان شرکت سهامی آب منطقه‌ای، تمامی سدهای استان مرکزی بجز سد الغدیر ساوه سرریز کرده است.

علی اکبر کریمی در گفتگویی اظهار کرد: تمهیدات لازم از سوی مجموعه مدیریتی استان اندیشیده شده است و نمایندگان مجلس نیز در کنار تیم مدیریتی استان در حوزه نظارتی به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه از بروز هرگونه اتفاق ناگواری حضور دارند و با پایش مستمر و نظارت لازم به عنوان بازوان دستگاه‌های اجرایی همراهی می‌کنند.

وی به حجم بالای بارش‌های صورت گرفته در سطح استان اشاره کرد و گفت: میزان بارش‌های صورت گرفته از ابتدای سال آبی (مهرماه ۹۷) تاکنون افزایش ۱۰۰ درصدی داشته و نسبت به میانگین بلند مدت در سطح استان مرکزی رشد داشته است.

کریمی ادامه داد: از ابتدای سال جاری نیز شاهد حجم بالای بارندگی در موج اول و دوم بارش‌های نوروزی بودیم؛ به طوری که که در شهرستان کمیجان طی دو روز اخیر ۸۰ میلی متر باران باریده است که بیشترین بارندگی استان را در دو روز اخیر به خود اختصاص داده است و در شهرستان اراک نیز بیش از ۱۰۰ میلی متر باران در سالجاری به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: حجم بالای بارندگی بیانگر آن است که میزان بارش‌هایی که معمولاً در یک سال زراعی یا آبی صورت می گرفته، طی چند روز محقق شده و موجب طغیان رودخانه‌ها، رودها، مسیل ها و سرریز شدن سدها شده است و ظرفیت آبی که در قالب روان آب در نقاط مختلف جاری شده است تناسبی با ظرفیت مسیل ها و رودخانه‌ها ندارد.

این نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: با وجود این میزان بارش اما در سایه مدیریت بحران و سیل در استان که بسیار مطلوب بوده است هیچ نگرانی در خصوص شکسته شدن سدها وجود ندارد و خوشبختانه هیچ تلفات جانی صورت نگرفته است و برخی از واحدهای مسکونی قدیمی خشت و گلی تخریب شده و در بعضی نقاط به احشام و معابر خسارت وارد شده است.

وی تصریح کرد: با گزارش‌هایی که در ستاد مدیریت بحران استان اعلام شد شاهد فروکش شدن سیلاب هستیم و حجم آب سیل در رودخانه اصلی اراک و سایر رودخانه‌های استان در حال کاسته شدن است و امیدواریم با فروکش شدن سیلاب مخاطراتی که مردم استان را تهدید می‌کند برطرف شود.

کریمی افزود: در تعدادی از روستاها و بخش‌های شهر اراک شاهد تخلیه روستاها بودیم و امکان اسکان اضطراری مردم در نقاط مختلف ایمن فراهم شده است و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: مردم از انتقال به نقاط ایمن و اسکان اضطراری به دلیل پیشگیری از مخاطراتی که صورت می‌گیرد استقبال کنند و توصیه‌های ستاد مدیریت بحران را جدی بگیرند و امیدواریم با همکاری مردم کمترین خسارات در سطح استان داشته باشیم.

کریمی تصریح کرد: با فروکش شدن سیلاب انتظار می‌رود ستاد مدیریت بحران استان با ارزیابی میزان خسارت وارده به تأسیسات عمومی، واحدهای مسکونی، اراضی زراعی، احشام و … اقدامات حمایتی صورت گیرد و خسارت‌ها برای بازسازی مجدد جبران شود.

در همین حال، استاندار مرکزی در ارتباط مستقیم با شبکه خبر: اظهار کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته چندین روستا در محاصره سیل قرار گرفت که با تلاش‌های شورای مدیریت بحران نقاط حادثه خیز خالی از سکنه شد تا شاهد تلفات جانی نباشیم.

آقازاده گفت: رودخانه اراک در شرایطی اضطراری قرار دارد و در صورت سرریز شدن آب رودخانه با وضعیت بحرانی روبرو خواهیم بود.

وی افزود: تدابیر لازم برای مقابله با سیل در نقاط مختلف استان اندیشیده شده است و استان توانسته ۱۵۰ میلیمتر بارندگی را در ۷۲ ساعت اخیر کنترل کند.

آقازاده اظهار کرد: پنج روستا در شمال شرق اراک و مجاورت تالاب میقان در محاصره آب‌گرفتگی قرار دارد که چندین دستگاه بیل مکانیکی و خودروهای سنگین در این مناطق در حال حفر کانال برای هدایت اصولی آب هستند که آب وارد منازل روستایی نشود.

به گفته وی تا این لحظه هیچ‌گونه تلفاتی در استان مرکزی بر اثر بارش و سیلاب گزارش نشده و خسارات مادی وارد شده ناشی از سیلاب نیز اندک است.

استاندار مرکزی گفت: وضعیت استان لرستان برای ما نگران کننده است و به محض اطمینان از شرایط امن استان مرکزی به کمک آنان خواهیم شتافت و صبح امروز نیز ۳۰ دستگاه ماشین سنگین به استان لرستان جهت امداد فرستاده شده است و امشب نیز هزار چادر به این استان ارسال می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سلام ایران

      حالا تمام رالوله کشی میکنن به سوی یزدوقم؛؛وازاراک؛؛؛اصفهانی دگرمیسازندخشک وبی آب

    • بدون نام

      از انتخاب مردم بخاطر چنین نماینده ایی که درجریان ریز ترین مسایل حوزه انتخابیه خود است باید تشکر کرد .البته من از بوشهر هستم .

    • حامی

      سر ریز کردن اب های اراک به سمت دورود لرستان و سد مروئک میاد همین الان ک ۱۳فروردین ۹۸هست قسمت زیادی از شهر دورود ب زیر اب رفته وای به حال وقتی ک این روان اب ها ب شهر دورود برسه

    • بدون نام

      شهردار اراک بهترین شهرداره. خیلی خوب توی این بحران اراکو جم کرد. واقعا دمتون گرم خدا قوتتون بده. پولی که میگیرین حلالتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج