۸۴۷۲۳۲
۸ نظر
۵۰۰۴
۸ نظر
۵۰۰۴
پ

غفوری‌فرد: سال ۵۸، مخالف برگزاری رفراندوم بودم

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری به تشریح دلایل مخالفت خود با برگزاری رفراندم در ۱۲ فروردین ۵۸ پرداخت.

خبرآنلاین: نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری به تشریح دلایل مخالفت خود با برگزاری رفراندم در ۱۲ فروردین ۵۸ پرداخت.

حسن غفوری فرد با یادآوری خاطرات خود از روز ۱۲ فروردین گفت: شاید باورش کمی سخت باشد اما من در روز ۱۲ فروردین برای نخستین بار بود که صندوق رای می‌دیدم زیرا تا پیش از آن و به دلیل اینکه به رژیم شاه اعتقاد نداشتیم و سیستم را به رسمیت نمی‌شناختیم هیچ گاه در انتخابات شرکت نمی‌کردیم.

وی با بیان اینکه در روز ۱۲ فروردین همراه با شهید بهشتی برای رای دادن به حسینیه ارشاد رفتیم، ادامه داد: البته مشکلی که برای من وجود داشت این بود که شناسنامه در اختیار نداشتم زیرا برای پیوستن به تشکیلاتی به نام نهضت جهانی مستضعفان که شهید منتظری تاسیس کرده بود شناسنامه را در اختیار ایشان گذاشته بودم اما در روز رای و حتی دو سه روز قبل هر چه پیگیر شناسنامه شدم پیدا نمی شد؛ به خاطر دارم برادر کوچکتر آقای منتظری گفتند حالا یک رای چه تاثیری دارد؛ عرض کردم یک رای ممکن است تاثیری نداشته باشد اما من می خواهم جزئی از آن گروه باشم که به انقلاب اسلامی رای می دهند، با این حال شناسنامه پیدا شد و موفق به دادن رای شدم.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه شور و هیجان مردم در آن ایام بسیار زیاد بود، افزود: مردم علاقه عجیبی برای حضور در اولین انتخابات اولین نظام اسلامی بعد از امیرالمومنین داشتند.

غفوری فرد با بیان اینکه از ابتدا مخالف رفراندوم بودم در توضیح دلایل خود گفت: نخست اینکه فکر نمی کردیم بتوانیم رفراندوم برگزار کنیم زیرا در آن زمان هنوز شهربانی و ژاندرمری مستقر بودند که هیچ کدام نیرو نداشتند. ما در دوم فروردین ۵۸ اولین میتینگ عمومی را در میدان آزادی گذاشتیم که سخنران اصلی آن هم مقام معظم رهبری بودند، در آن مراسم ما هیچ نیرویی نداشتیم که انتظامات را برقرار کند فقط شهربانی و کمیته ها بودند که در نهایت با چه مشکلاتی انتظامات را برقرار کردیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: به دلیل همین مشکلات نگران برگزاری رفراندوم بودیم چون بیم آن می رفت که عده ای یا گروهی بخواهند توطئه کرده و صندوق‌ها را به آتش بکشند و امنیت را بر هم بزنند. آن زمان شرایط به گونه ای بود که مردم به شکل گسترده ای اسلحه در اختیار داشتند و به راحتی اسلحه در اختیار مردم قرار می دادند؛ حتی خود من به راحتی دو قبضه اسلحه ژ ۳ گرفتم؛ ماجرا هم از این قرار بود که اسفند ۵۷ با خانواده در حال تردد در بالاتر از سیدخندان بودیم که دیدم جمعیتی در مسجد امام صادق تجمع کردند، برای پرس و جو رفتم که متوجه شدم اسلحه می دهند گفتم پس به ما هم بدهید.

غفوری فرد افزود: از من سوال کردند که چه کاره اید و اسلحه برای چه کاری می خواهید؟ گفتم استاد دانشگاه هستم و برای حفظ دانشگاه امیرکبیر می‌خواهم؛ گفت چه اسلحه‌ای می‌خواهید؟ گفتم ژ۳ بعد بلافاصله دو قبضه اسلحه ژ۳ دادند.

چریک های فدایی خلق تانک دزدیده بودند

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه اسلحه به وفور در دست مردم بود، تمام پادگان ها هم از سوی منافقین غارت شده بود، مثلا چریک های فدایی خلق تانک دزدیده بودند و در مقابل دفترشان در بلوار کشاورز گذاشته بودند، حتی بعد از اینکه برای گرفتن تانک به آنها مراجعه کرده بودند گفته بودند فردا تحویل می دهیم اما در نهایت ندادند؛ از همه پادگان ها اسلحه سنگین غارت شده بود و دست همه اسلحه بود بنابراین ما نگران بودیم که اشکالی در جریان اخذ رای به وجود بیاید.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه افزود: یکی دیگر از دلایل مخالفتم با برگزاری رفراندوم این بود که مردم در شعارهای خود قبل از پیروزی انقلاب و زیر فشارهای رژیم شاه گفته بودند "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" بنابراین دیگر نیازی به برگزاری رفراندوم نبود اما با این حال نظر امام (ره) این بود که ما می خواهیم در تاریخ رای مردم به جمهوری اسلامی با عدد و رقم ثبت شود که نشان از بینش و آگاهی امام داشت که در نهایت ۹۸/۲ درصد به جمهوری اسلامی رای دادند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود رای همه گروه ها به جز براندازان به جمهوری اسلامی اما بعد شاهد ریزش‌هایی بودیم، افزود: به نظر من ریزش نداشتیم، منافقین یا سازمان مجاهیدن خلق و چریک های فدایی خلق یا گروه های دیگر در مقایسه با مردم آن روز عدد قابل ملاحظه‌ای نبودند، فرض کنید کل تشکیلات مجاهدین در کل کشور حداکثر ۱۰ هزار نفر حتی در این حد هم نبودند.

غفوری فرد یادآور شد: آنها ابتدا اعتراضات بسیاری کردند به طور مثال می گفتند برای برگزاری رفراندم ننویسید "جمهوری اسلامی آری یا نه " بلکه ۸ الی ۹ اسم از جمله جمهوری اسلامی، جمهوری دموکراتیک خلق و ... را بنویسید، حتی مهندس بازرگان و همفکرانشان هم با این نظر موافق بودند و جمهوری اسلامی یا جمهوری دموکراتیک اسلامی را مطرح می کردند اما مورد موافقت قرار نگرفت وصحبت زیبای امام مبنی بر "جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر" در واکنش به آن اعتراضات بود.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: بنابراین من خیلی بعید می دانم که چریک های فدایی خلق یا منافقین در جریان رای گیری شرکت کرده باشند و به جمهوری اسلامی رای داده باشند تازه اگر رای هم می دانند تاثیری نداشتند چون کل سازمان مجاهدین خلق و چریک های فدایی خلق حتما کمتر از ۱۰ هزار نفر بودند آن هم در مقابل ۲۰ میلیون نفری که رای داده بودند. این ها حتی به قانون اساسی هم رای ندادند، بنابراین رویشی نداشتند که ریزش داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • reza goudarzi

      کاش الان دوباره یه رفراندوم بزارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بخوابونم دهنت!

    • بدون نام

      الان رای گیری بذارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سروکله ای اقا دیگه از کجا پیدا شد.؟

      • بدون نام

        روتون سیاه، الانم مردم پای انقلابشون هستن!! بفهم نفهم!!

    • بدون نام

      کسانی که آن سال رای دادند حالا یا فوت کرده اند یا پیر و یا پشیمانند،مگر امام نگفت پدران ما نباید برای ما تصمیم میگرفتند؟؟؟ حرف امروز ما هم همین است

    • بس

      یه انتخابات دیگه بزارید ..

    • محمد زهراوى

      مشارکت میلیونی و با شکوه مردم انقلابی ایران اسلامی در طول 40 ساله انقلاب اسلامی بزرگ ترین رفراندومی است در تایید انقلاب اسلامی و حمایت از نظام جمهوری اسلامی است که دشمنان قسم خورده و کاسه لیسانه آنها چشم دیدن این واقعیت روشن و منطقی را ندارند لذا خود را به حماقت و خنگی می زنند..البته اینگونه افراد که هی می گویند رفراندوم برگزهر شود بسیار کم و قابل ذکر نیستند و بعضی از روی نادانی و یا فریب خورده این شعار تکراری را هی تکرار می کنند..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج