جاباما
۸۴۷۳۳۵
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

ماهی قرمز را در آب‌های آزاد رها نکنید

کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به خطرات ناشی از رهاسازی ماهی قرمز در آب‌های آزاد کشور هشدار داد و گفت: از ایرانیان می‌خواهیم که تحت هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها، دریاها و مخازن سدها رها نکنند و در صورتی که تصمیم به رهاسازی ماهی قرمز دارند؛ آن را در حوض‌های بسته داخل شهرها و محل‌های مشخص شده توسط شهرداری و محدوده‌های آبی که با محیط های آبی و آب‌های آزاد ارتباط ندارد؛ آزاد کنند.

خبرگزاری ایسنا: کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به خطرات ناشی از رهاسازی ماهی قرمز در آب‌های آزاد کشور هشدار داد و گفت: از ایرانیان می‌خواهیم که تحت هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها، دریاها و مخازن سدها رها نکنند و در صورتی که تصمیم به رهاسازی ماهی قرمز دارند؛ آن را در حوض‌های بسته داخل شهرها و محل‌های مشخص شده توسط شهرداری و محدوده‌های آبی که با محیط های آبی و آب‌های آزاد ارتباط ندارد؛ آزاد کنند.

امید صدیقی -‌ کارشناس گروه آبزیان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست- با تاکید بر اینکه ماهی قرمز گونه غیر بومی ایران است، گفت: ماهی قرمز در روزهای نزدیک به سال نو به صورت گسترده در سراسر کشور به فروش می‌رسد. این گونه از خانواده کپورماهی‌هاست و اسم علمی این گونه، Carassius auratus و زیستگاه اصلی آن شرق آسیا از جمله چین و ژاپن است و یک آفت بزرگ برای محیط‌های آبی کشور ما به حساب می‌آید چون به تنوع زیستی و گونه های بومی آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه ماهی قرمز، قدرت تحمل سخت‌ترین شرایط محیطی از جمله آبهای سرد و آلوده را دارد، تصریح کرد: ماهی قرمز قدرت تکثیر بسیار بالا و تولید مثل جنسی و غیرجنسی دارد و حتی در آب آلوده هم می‌تواند زادآوری کند. ماندگاری بالای این ماهی در شرایط تنگ کوچک آب هم نشان مقاومت و سازگاری بالای این گونه است. چون سایر ماهی‌ها نهایتاً در فاصله یک تا دو روز در تنگ می‌میرند، اما گاه می‌بینیم که تعدادی از ماهیان قرمز تا چندین ماه هم زنده می‌مانند.

کارشناس گروه آبزیان سازمان محیط زیست ادامه داد: هر سال مردم ایران از ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین سال نو استفاده می‌کنند و معمولاً بعد از تعطیلات نوروز و همزمان با روز طبیعت (۱۳ فروردین)، این گونه را در محیط‌های آبی رها می‌کنند. البته برای ماهیانی که برای فروش تکثیر می‌شود؛ تغییراتی روی ماهیان کاراس (Carassius)، انجام شده تا رنگ و شکل ظاهری آن قدری تغییر کند و زیباتر شود تا جاذبه تجاری پیدا کند.

به گفته صدیقی، ورود ماهی قرمز به محیط‌های آبی کشور از جمله تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها باعث تهدید و نابودی گونه‌های بومی کشور، انتقال بیماری‌ها، کاهش کیفیت آب‌ها و تخریب زیستگاه‌های آبی کشور می‌شود. متاسفانه در حال حاضر تعداد زیادی از این گونه ماهی وارد تالاب‌های کشور از جمله شادگان، انزلی، چغاخور، آجی‌گل، آلماگل و بسیاری از رودخانه های کشور شده است.

کارشناس گروه آبزیان سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه برای کنترل ورود ماهی قرمز به محیط‌های آبی کشور باید در قالب یک برنامه بلندمدت عمل کنیم، تصریح کرد: این اقدامات می‌تواند هم برای کاهش تولید و تکثیر ماهی‌های قرمز در کارگاه‌ها و هم برای فرهنگسازی به منظور کاهش خرید آن از سوی شهروندان باشد. البته در شرایط کنونی که خرید و فروش ماهی قرمز هر ساله در روزهای نزدیک به سال نو رواج پیدا می‌کند؛ از ایرانیان و هموطنان خواهش می‌کنیم که حداقل در صورت خرید این ماهی‌ها از رهاسازی این گونه غیر بومی در محیط‌های طبیعی خودداری کنند.

وی در پایان با اشاره به همکاری سازمان محیط زیست با شهرداری‌ها در مورد دریافت ماهی قرمز عید، گفت: افزایش مراکز دریافت ماهی‌های قرمز در سطح شهرها یکی از راهکارهایی است که می‌تواند مانع رهاسازی این گونه در آب‌های آزاد و محیط‌های آبی کشور شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ماهی هم از چین وارد میشه بازم بگید ما مستقل هستیم !شدیم بازار مصرف چین اونم به اجبار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج