جاباما
۸۴۷۳۹۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

اختلاف اوپک و ترامپ، قیمت نفت را بالا می‌برد؟

ترامپ دوباره با انتشار توئیتی، اتهاماتی را علیه کشورهای تولیدکننده نفت اوپکی و غیراوپکی موسوم به اوپک پلاس مطرح کرده و از آنها خواسته است تا با باز کردن شیر چاه نفت خود، نفت بیشتری به بازار عرضه کرده و با افزایش قیمت معامله کنند.

فارس به نقل از اویل پرایس نوشت: ترامپ دوباره با انتشار توئیتی، اتهاماتی را علیه کشورهای تولیدکننده نفت اوپکی و غیراوپکی موسوم به اوپک پلاس مطرح کرده و از آنها خواسته است تا با باز کردن شیر چاه نفت خود، نفت بیشتری به بازار عرضه کرده و با افزایش قیمت معامله کنند.

اوپک پلاس در این زمینه رویکردی منفعلانه را در پیش گرفته و برنامه‌ای برای عمل به درخواست ترامپ ندارند. در عین حال بازار به این توئیت ترامپ واکنش نشان داده و آن را جنگ بین دولت آمریکا و اوپک قلمداد کرده است که البته پس از مدت کوتاهی این واکنش نیز فروکش کرد و در واقع سیاست‌های ضداوپکی ترامپ در حال از دست دادن اهمیت و تأثیر خود هستند.

کشورهای عضو اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپکی به خصوص روسیه که به مجموعه آنها اوپک پلاس گفته می‌شود، تصمیم گرفتند تا پیش از ژوئن سال جاری اقدام عرضه بیشتر نفت نکنند و علی‌رغم این مسئله، بازار همچنان شرایطی متشنج را تجربه می‌کند.

اختلاف اوپک و ترامپ، قیمت نفت را بالا می‌برد؟

گزارشات حاکی است که بازار همچنان با مازاد عرضه مواجه است و برخی نگرانی‌ها نیز نسبت به بالا رفتن تقاضا وجود دارد، اما برخی کارشناسان معتقدند بسیاری از ارزیابی‌های کنونی درباره بازار نفت و روند عرضه و تقاضا و یا میزان ذخایر نفتی کشورها درست نیستند و ارزیابی‌های جدید نشان می‌دهند که تصویر رؤیایی ارائه شده نسبت به حجم تولید نفت شیل آمریکا و میزان افزایش تولید نفت این کشور برای سال‌های آینده آن گونه که باید درست نیست و می‌تواند به طور کامل غلط باشد.

طی روزهای گذشته اخبار حکایت از کاهش صادرات نفت شیل آمریکا دارند که از جمله دلایل آن، روی برگرداندن پالایشگاه‌های آسیایی از نفت شیل به دلیل آلودگی بیش از حد آن است. برخی گزارشات در آمریکا نشان می‌دهد در زمان حمل و نقل نفت در داخل آمریکا، نفت شیل آلوده می‌شود.

در عین حال نیز مؤسسه گلدمن ساکس آمریکا که سردمدار تحلیل اوضاع مالی بازار نفت در آمریکا محسوب می‌شود، به مشتریان خود اعلام کرده است که به احتمال زیاد تولید نفت شیل آمریکا بسیار کمتر از آن چیزی که آژانس اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است رشد خواهد کرد.

این مؤسسه در گزارش خود افزوده است که تعداد دکل‌های نفتی فعال آمریکا به کمترین میزان در ۱۱ ماه گذشته رسیده و روند کاهش تعداد این دکل‌ها از ماه فوریه سال گذشته آغاز شده است.

گلدمن ساکس می‌گوید:‌ در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، بعید به نظر می‌رسد که تولید نفت شیل آمریکا در سال ۲۰۲۰ به بالای ۱۳ میلیون بشکه در روز برسد.

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا دو هفته قبل پیش‌بینی خود نسبت به افزایش تولید نفت شیل آمریکا در سال ۲۰۱۹ را به ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش داد.

این مؤسسه همچنان در گزارش خود اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۵ تولید نفت آمریکا به بیش از مجموع تولید نفت عربستان و روسیه خواهد رسید که البته بسیاری از کارشناسان این پیش‌بینی را قبول ندارند.

این کارشناسان معتقدند، در صورتی که روند کنونی تولید نفت شیل آمریکا ادامه یافته و شرکت‌های نفت شیل به جای سرمایه‌گذاری در حفاری و تولید به دنبال شناسایی سود بیشتر برای سهامداران خود باشند، این پیش‌بینی تحقق نخواهد یافت.

در ساختار کنونی تولید نفت شیل آمریکا این صنعت به سرمایه‌گذاری مداوم برای حفظ تولید نیاز دارد و این در حالی است که شرکت‌ها در حال پر کردن جیب سهامداران خود هستند.

به طورکلی سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی آمریکایی در صنعت نفت کاهش یافته و از طرف دیگر، علی‌رغم روی آوردن این شرکت‌ها به سمت نفت شیل، اما چشم‌انداز تولید نفت شیل بسیار کمتر از نفت متعارف است.

با توجه به این مسئله انتظار می‌رود روند تولید نفت با چالش مواجه شده و از طرف دیگر، کیفیت نفت که هنوز خیلی در بازار اثرگذار نیست، اما به چالشی جدی برای پالایشگاه‌ها بدل شود.

با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگ نفتی بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌های خود را از نفت متعارف به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر سوق داده‌اند، به نظر می‌رسد آنها نیز همسو با سیاست‌های ریاض و مسکو به دنبال بالا بردن قیمت نفت هستند که این مسئله به طور کامل برخلاف سیاست‌های آمریکاست.

از سوی دیگر انتظار می‌رود تحریم نفتی علیه ایران و ونزوئلا نیز شرایط را در بازار نفت تشدید کرده و به افزایش بیشتر قیمت منجر شود.

طی ماه‌های آینده اوپک پلاس شرایط مساعدی را برای اجرای سیاست‌های استراتژیک خود خواهد داشت و المان‌های بنیادی بازار مثبت خواهد بود، چرا که بازار در حال فهمیدن این مسئله است که تقاضای نفت شیل آمریکا در جهان رو به کاهش است.

از طرف دیگر، این مسئله روز به روز نمایان‌تر می‌شود که آن گونه که اوپک می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد، نفت شیل آمریکا امکان اثرگذاری بر بازار ندارد.

انتظار می‌رود در نشست آتی اوپک‌پلاس شاهد جوی آرام‌تر نسبت به نشست قبلی باشیم ، چرا که مشخص شده است، بازار در حال افزایش عرضه توسط نفت غیرمتعارف است و دوره این روند افزایشی بسیار کمتر از دوره پیش‌بینی شده از سوی مؤسساتی نظیر سازمان اطلاعات انرژی آمریکا خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج