۸۴۷۴۲۱
۴ نظر
۵۰۱۱
۴ نظر
۵۰۱۱
پ

شهری که از سیل در امان ماند

فرماندار شهرستان کیار گفت: اقدام مناسب و به موقع اداره منابع طبیعی استان، شهر دستناء از توابع شهرستان کیار را از خطر سیل نجات داد.

خبرگزاری تسنیم: بعد از بارش‌های زیاد و مشکلاتی که در پی آن در استان چهارمحال و بختیاری به وجود آمد در روز ۱۳ فروردین ماه شاهد یک روز آفتابی بودیم. روزی که اکثر مردم به طبیعت می‌رفتند.

این فرصت را غنیمت شمرده، به منطقه‌ای که آوازه آن در شهرستان کیار و شهر دستناء پیچیده بود، رفت و از نزدیک با برخی از مردم حاضر در آن منطقه هم صحبت شد. منطقه‌ای که اخیراً سیل‌بندهایی در آنجا ساخته و آن شهر را از خطر سیل و آب گرفتگی نجات داد.

این سیل‌بندها در بالاترین نقطه شهر دستناء از توابع شهرستان کیار احداث شده‌اند. در آن قسمت، تفرجگاهی به نام «تنگ دستناء » وجود دارد؛ یک منطقه کوهستانی با طبیعتی دست‌نخورده و جذاب.

به دلیل وجود کوه‌‌های فراوان در آن منطقه و برف‌های موجود بر آن‌ها، هرساله آب‌هایی از آن کوه‌ها به سمت پایین سرازیر می‌شوند.

اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، فرمانداری شهرستان کیار و نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی، به دلیل سرازیر شدن آب از کوه به سمت شهر دستناء و پیش‌بینی‌های هواشناسی در مورد بارش‌های شدید، تصمیم بر ساخت سیل‌بندهایی در آن منطقه گرفتند،

علی نصیریان با اشاره به اقدام به موقع اداره منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اداره منابع طبیعی استان با ساخت سیل بند در شهر دستناء باعث شد حادثه سیل و آب گرفتگی در این شهر به وجود نیاید.

وی افزود: این سیل‌بندها در روزهای پایانی سال ۹۷ افتتاح و آبهای جاری از کوه‌های آن منطقه از طریق این سیل‌بندها به سمت پایین هدایت شدند.

فرماندار شهرستان کیار با اشاره به اهمیت این سیل بندها بیان کرد: میزان بارش برف و باران در سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ در حدی بود که اگر این سیل بندها وجود نداشت تمام شهر دستناء به زیر آب می‌رفت.

نصیریان خاطرنشان کرد: ساخت این سیل بندها در این منطقه کوهستانی و بالادست شهر دستناء، علاوه بر جلوگیری از بروز سیل، زیبایی و جلوه خاصی به آن منطقه و تفرجگاه تنگ دستناء داده و از همه مهمتر باعث شده است کشاورزان از آب انباشته شده در سیل بندها برای امر کشاورزی خود استفاده بهینه کنند.

وی تصریح کرد: چند سال اخیر به دلیل کمبود آب و خشکسالی، کشاورزی در این شهر و شهرهای دیگر با مشکلات عدیده‌ای رو به رو بود اما امسال به دلیل بارشهای فراوان و انباشته شدن آب در این سیل بندها، کشاورزان با مشکل کمبود آب مواجه نخواهند بود.

یکی از ساکنان این شهر گفت: متأسفانه طی سالهای اخیر به دلیل کمبود آب و بارشهای کم، کشاورزی به آن صورت قبلی و گذشته انجام نمی‌شد، بسیاری از کشاورزان بیکار و با مشکلات اقتصادی مواجه شدند اما امسال به برکت نزول رحمت الهی و ساخت این سیل بندها اوضاع کشاورزان نیز تغییر کرده و شرایط خوبی خواهند داشت.

یکی از کشاورزان شهر دستناء با اشاره به اوضاع وخیم کم آبی و شرایط دشوار کشاورزی در سال گذشته افزود: بخشی از درختان و باغی که از آنها کسب درآمد می‌کردم در سال گذشته خشک شدند یا اینکه محصولی نداشتند.

وی بیان کرد: درختان بادام و گردویی که هر ساله محصول زیادی داشتند و درآمد خوبی از فروش آنها کسب می‌کردم، طی دو سال اخیر به دلیل کمبود آب و خشکسالی تنها یک چهارم سال‌های قبل محصول داشتند و کیفیت آن‌ها نیز نسبت به سال‌‎های گذشته بسیار بد بود.

این کشاورز تصریح کرد: امسال به حول و قوه الهی، با بارش‌های فراوان و سیل‌بندهایی که اداره منابع طبیعی با همکاری برخی مسئولین دیگر ساختند، آب زیادی ذخیره شده است که کشاورزان در طول فصل کشاورزی خود می‌توانند از آن استفاده کرده و خسارت‌های سال‌های گذشته را جبران نمایند.

وی زحمت کش با خوشحالی ادامه داد: این اقدام مسئولان در جهت ساخت سیل بندها، شادی را به کشاورزان این شهر هدیه داد و رونق دوباره ای به کشاورزی در این منطقه بخشید.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

شهری که از سیل در امان ماند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش از این مدیرها بیشتر داشتیم البته داریم منتها پارتی بازی نمیزاره بکار گرفته بشن

    • بدون نام

      سلام
      من دستنایی هستم بچه همین شهری که نوشته اگه سیل بند ها نبود سیل دستنا رو با خودش میبرد
      چرا دروغ میگید؟
      دستنا در شهرستان کیار تنها شهری هست که به هیچ عنوان سیل نمیتونه هیچ آسیبی بش برسونه
      سیل بندهایی که درست شده فقط و فقط برای جلوگیری از هدر رفت آب از این شهر درست شده و هیچ ربطی به کشاورز ها نداره
      مهندس کریمی که ناظر اجرای این سیل بندها بود گفت فقط برای تقویت آبهای زیر زمینی سیل بند ها ساخته شده
      لازم به ذکر است که زمینهای کشاورزی شهر دستنا که بسیار زیاد است هم اصلا و ابدا از این آبها استفاده نمیکنند بلکه از چشمه شلمزار آب کشاورزی به پای خودش روی زمینهای دشت دستنا میاد
      مسولین محترم منت سر مردم نزارید
      دستنا یک شیب ملایم داره و چهارتا رودخونه آب رو به بیرون میبرد و 40کیلومتر بعد از دستنا در تنگ درکش روکش به رود کارون میریزد

    • بدون نام

      کاش برخی مسئولین بی لیاقت که فقط بفکر پر کردن جیب شون هستند یکم بفکر مردم بودند.و بودجه کشور رو صرف چنین اموری میکردند.اگر در تمامی کشور چنین روشهایی اجرایی میشد اکنون نمیگفتیم بلای طبیعی..و مردم آسیب نمیدیدند...خدا ذهنامون ذو باز کنه...

    • طوفان صحرا

      نزدیک به ۶سال است که روحانی ریسجمهورشده دردوره اول تمام فکرش فقط برجام بود ومدیران بی لیاقت کشوررو به حال خودشان گذاشته بود دور دومش هم که امریکا ازبرجام بیرون رفت وتحریم ها برگشتند هم اوضاع بدتر شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج