جاباما
۸۴۷۴۲۶
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

خواندنی‌هایی درباره نخل اره‌ای

نخل اره ای ممکن است به بهبود علائم مرتبط با هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، شرایطی که موجب بزرگ شدن غده پروستات و در نتیجه کاهش جریان ادرار می شود، کمک کند.

عصر ایران: نخل اره ای (Saw Palmetto) با نام علمی «Serenoa Repens» نوعی درخت نخل بومی جنوب شرق آمریکاست. از میوه های این درخت در تولید مکمل هایی که سلامت پروستات را بهبود بخشیده، سطوح هورمون ها را متعادل کرده، و از ریزش مو در مردان پیشگیری می کنند، استفاده می شود.

خواندنی‌هایی درباره نخل اره‌ای

به نقل از "هلث لاین"، استفاده از نخل اره ای با فواید دیگری از جمله کاهش التهاب و بهبود عملکرد دستگاه ادراری نیز پیوند خورده است. در ادامه با برخی از فواید امیدوارکننده و موارد استفاده نخل اره ای بیشتر آشنا می شویم.

پیشگیری از ریزش مو

ریزش مو شرایطی شایع است که می تواند به واسطه عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، برخی بیماری ها، تغییرات هورمونی، و استفاده از داروهایی، مانند محرک ها و رقیق کننده های خون رخ دهد.

نخل اره ای اغلب برای ایجاد تعادل در سطوح هورمونی و مبارزه با ریزش مو استفاده می شود.

بنابر نتایج یک بررسی، نخل اره ای ممکن است به توقف فعالیت 5-آلفا ردوکتاز (5α-R)، آنزیمی که تستوسترون را به هورمون دی‌هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می کند، کمک کند. دی‌هیدروتستوسترون با ریزش مو مرتبط است.

همچنین، ممکن است نخل اره ای به واسطه کاهش جذب دی‌هیدروتستوسترون در فولیکول های مو، که توانایی آن برای تشکیل پیوند با گیرنده های هورمون خاص را کاهش می دهد، از ریزش مو پیشگیری کند.

طی یک مطالعه، نخل اره ای در بهبود رویش مو در 60 درصد مردان با الگوی مردانه ریزش مو که در بازه سنی 23 تا 64 سال قرار داشتند، موثر بود.

در مطالعه ای دیگر با حضور 62 بزرگسال، مشخص شد که استفاده موضعی از نخل اره ای به مدت 3 ماه، افزایش 35 درصدی تراکم موی این افراد را در پی داشته است.

بهبود عملکرد دستگاه ادراری

علائم دستگاه ادراری بین مردان مسن شایع هستند و از آن جمله می توان به بی اختیاری و دشواری در دفع ادرار اشاره کرد.

نخل اره ای ممکن است به بهبود علائم مرتبط با هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، شرایطی که موجب بزرگ شدن غده پروستات و در نتیجه کاهش جریان ادرار می شود، کمک کند.

در مطالعه ای 12 هفته ای با حضور 92 شرکت کننده مرد، مشخص شد که مصرف روزانه دو کپسول حاوی ترکیبی از مکمل های گیاهی که شامل نخل اره ای نیز می شد، به بهبود علائم دستگاه ادراری مرتبط با هایپرپلازی خوش خیم پروستات کمک کرده است.

در مطالعه ای دیگر با حضور 85 مرد که بیش از 45 سال سن داشتند، مشخص شد که مصرف روزانه دو دوز 160 میلی گرمی از نخل اره ای علائم دستگاه ادراری را کاهش داده، جریان ادرار را افزایش داده و به طور کلی کیفیت زندگی را پس از 6 ماه بهبود بخشیده است.

با این وجود، به پژوهش های بیشتری برای بررسی نقش نخل اره ای در بهبود عملکرد دستگاه ادراری در انسان، از جمله در افرادی که به مشکلات پروستات مبتلا نیستند، نیاز است.

ممکن است از سلامت پروستات پشتیبانی کند

پروستات غده ای کوچک است که بین مثانه و آلت مردانه قرار گرفته و وظیفه حفظ سلامت اسپرم را بر عهده دارد.

برخی پژوهش ها نشان داده اند که نخل اره ای ممکن است از سلامت پروستات پشتیبانی کند و ممکن است از بروز مشکلاتی مانند هایپرپلازی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات پیشگیری کند.

بنابر نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره میوه نخل اره ای در کاهش رشد سلول های سرطان پروستات عملکردی موفق داشته است.

یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نیز نشان داد که نخل اره ای با غیرفعال کردن گیرنده هایی خاص که در گسترش سرطان نقش دارند، رشد و گسترش سلول های سرطان پروستات را متوقف کرده است.

همچنین، مطالعات انسانی و حیوانی دیگر نشان داده اند که نخل اره ای ممکن است در کاهش علائم ادراری و التهاب مرتبط با هایپرپلازی خوش خیم پروستات موثر باشد.

با این وجود، برخی مطالعات نیز نشان داده اند که نخل اره ای تاثیری در کاهش خطر سرطان پروستات نداشته و ممکن است در کاهش علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات نیز بی اثر باشد.

برای نتیجه گیری نهایی درباره نقش نخل اره ای در بهبود شرایط غده پروستات به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

ممکن است التهاب را کاهش دهد

نخل اره ای حاوی آنتی اکسیدان های اپی‌کاتچین (Epicatechin) و متیل گالات (Methyl Gallate) است که این ترکیبات از آسیب سلولی پیشگیری کرده، التهاب را کاهش داده، و محافظی در برابر بیماری مزمن هستند.

برخی پژوهش ها نشان داده اند که نخل اره ای ممکن است دارای خواص ضد التهاب باشد که می تواند در درمان برخی بیماری ها موثر عمل کند.

به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان داد که استفاده از عصاره نخل اره ای در موش های دارای غده پروستات بزرگ شده به کاهش تورم و برخی نشانگرهای التهاب، از جمله اینترلوکین 6 (IL-6) منجر شده است.

مطالعه ای دیگر روی موش های دارای هایپرپلازی خوش خیم پروستات نیز نشان داد که نخل اره ای در کاهش التهاب و بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی موثر بوده است.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند، به مطالعات بیشتری برای تعیین چگونگی تاثیر نخل اره ای بر التهاب در انسان ها نیاز است.

خواندنی‌هایی درباره نخل اره‌ای

ممکن است به تنظیم سطوح تستوسترون کمک کند

نخل اره ای اغلب توسط مردان برای تقویت سطوح تستوسترون به روشی طبیعی استفاده می شود.

تنظیم سطوح تستوسترون می تواند بر جنبه های مختلف سلامت، از جمله ترکیب بدن، میل جنسی، خلق و خو، و شناخت تاثیرگذار باشد.

سطوح تستوسترون با افزایش سن کاهش می یابد و برخی پژوهش ها نشان داده اند که سطوح پایین تستوسترون می تواند به بیماری هایی، مانند بیماری قلبی منجر شود.

نخل اره ای با کاهش سطوح ۵α-R، آنزیمی که مسئول تبدیل تستوسترون به دی‌هیدروتستوسترون است، به حفظ سطوح عادی تستوستورن در بدن کمک کند.

نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که کارایی عصاره نخل اره ای در حفظ سطوح تستوسترون با داروی «فیناستراید» قابل مقایسه بوده است. فیناستراید داروییست که برای درمان ریزش مو و هایپرپلازی خوش خیم پروستات از طریق کاهش فعالیت آنزیم ۵α-R استفاده می شود.

مطالعه ای دیگر با حضور ۴۰ مرد نشان داد که نخل اره ای پس از یک دوره ۶ ماهه سطوح هایپرپلازی خوش خیم پروستات را ۳۲ درصد کاهش داده که اثربخشی نخل اره ای در حفظ سطوح تستوسترون را نشان می دهد.

اشکال و دوز توصیه شده

نخل اره ای به صورت گسترده به شکل مکمل در دسترس است که افزودن آن به روتین روزانه را بسیار آسان می سازد.

نخل اره ای به شکل کپسول، ژل نرم، و قرص در دسترس بوده و برای کمک به تقویت سلامت پروستات اغلب با مواد دیگر مانند عصاره دانه کدو تنبل ترکیب می شود.

این محصول به شکل پودر، خشک شده، عصاره مایع یا پودر چای نیز وجود دارد که البته اشکالی کمتر رایج هستند.

بیشتر پژوهش ها استفاده از نخل اره ای با دوز ۳۲۰ میلی گرم در روز که اغلب به دو دوز ۱۶۰ میلی گرمی تقسیم می شود را توصیه کرده اند.

برخی کارشناسان مصرف مکمل ها همراه با غذا را توصیه کرده اند که می تواند به کاهش مشکلات گوارشی و پیشگیری از عوارض جانبی ناخواسته کمک کند.

عوراض جانبی بالقوه

نخل اره ای به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود و با عوارض جانبی بسیار کمی مرتبط است.

برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده نخل اره ای در مطالعات شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و یبوست می شوند.

توجه داشته باشید که مصرف نخل اره ای برای همه توصیه نمی شود.

به عنوان مثال، زنان باردار یا مادرانی که به فرزند خود شیر می دهند باید از مصرف نخل اره ای پرهیز کنند زیرا ممکن است بر سطوح هورمونی تاثیرگذار باشد.

از آنجایی که می تواند سطوح هورمونی را تغییر دهد، نخل اره ای ممکن است برای افرادی که درمان جایگزینی هورمون یا روش های هورمونی ضد بارداری را دنبال می کنند، مناسب نباشد.

نخل اره ای ممکن است با داروهای رقیق کننده خون، مانند وارفارین یا کومادین، تداخل ایجاد کند که می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

اگر به هر گونه بیماری زمینه ای مبتلا هستید و داروهایی خاص را مصرف می کنید، یا باردار هستید یا به فرزند خود شیر می دهید، پیش از استفاده از هر گونه مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج