جاباما
۸۴۷۵۶۱
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

ضرورت تامین توالت و حمام برای سیل‌زدگان

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از بروز و طغیان بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده، در عین حال بر لزوم اهمیت مراقبت از سلامت سیل‌زدگان در کمپ‌ها و اردگاه‌ها و همچنین تامین توالت و حمام بهداشتی در این مناطق تاکید کرد.

ایسنا: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از بروز و طغیان بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده، در عین حال بر لزوم اهمیت مراقبت از سلامت سیل‌زدگان در کمپ‌ها و اردگاه‌ها و همچنین تامین توالت و حمام بهداشتی در این مناطق تاکید کرد.

دکتر محمدمهدی گویا درباره آخرین وضعیت بهداشتی مناطق سیل‌زده و اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از بروز و طغیان بیماری‌های واگیر در این مناطق گفت: خوشبخانه تا کنون اتفاق خاصی در مورد بروز و طغیان بیماری‌های واگیر در هیچ کدام از مناطق سیل زده نداشتیم و این حاصل تلاش صد‌ها نفر از کارکنان بهاشتی در این مناطق است.

وی با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی کارکنان بهداشتی در مناطق سیل‌زده و رصد موارد به منظور جلوگیری از بروز و طغیان بیماری‌ها، گفت: به دنبال اقدامات انجام شده، تمام منابعی که می‌توانستند باعث طغیان بیماری‌های واگیر شوند، تحت کنترل درآمده‌اند و بر همین اساس هم با وجود گستردگی سیل در کشور، هیچ گونه طغیان بیماری اسهالی یا دیگر بیماری‌ها را نداشتیم.

اهمیت مراقبت از سلامت سیل‌زدگان در کمپ‌ها و اردوگاه‌ها

گویا به اسکان جمعیت زیادی از سیل‌زدگان در کمپ‌ها و اردوگاه‌ها اشاره کرد و افزود: طبیعی است که این شرایط، شرایط معمولی نیست و می‌تواند افراد را در خطر بیماری‌های واگیر قرار دهد و تلاش شده که چنین اتفاقی نیفتد. در همین راستا نیز در بسیاری از مناطق سیل‌زده آب آشامیدنی به صورت بطری در اختیار مردم قرار گرفت و در مناطقی هم که آب بطری در دسترس نبود، تلاش شده از تانکر‌های آب آشامیدنی استفاده شود. این تانکر‌ها نیز قبل از اینکه در اختیار مردم قرار گیرند، از لحاظ میزان کلر به دقت بررسی می‌شوند. انجام چنین اقداماتی طی روز‌های گذشته برای ما بسیار اهمیت داشت.

وی در این باره ادامه داد: در حال حاضر یکی از وظایف مهم سیستم بهداشتی، مراقبت از سلامت مردم در داخل کمپ‌ها و اردوگاه‌هاست؛ به خصوص مادران باردار، کودکان زیر پنج سال، نوزادان و افراد مسن. به همین دلیل نیز برنامه‌های ویژه‌ای مخصوص آن‌ها تهیه شده است که تضمین کننده سلامت آن‌ها باشد و در عین حال نیز در تمام این مراکز اقامتی، قابلیت اجرایی داشته باشد.

ضرورت تامین توالت و حمام برای سیل‌زدگان

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، بر لزوم رعایت نکات بهداشت محیط و بویژه تامین نیاز‌های بهداشتی به خصوص دستشویی، توالت و حمام در مناطق سیل‌زده و در مراکز اقامت سیل‌زدگان تاکید کرد و گفت: تامین این نیاز‌های بهداشتی در اولویت کار‌های نظارتی نیرو‌های بهداشتی و همکاران بهداشت محیط قرار دارد.

واکسیناسیون کودکان مناطق سیل‌زده علیه ۲ بیماری

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت همچنین از واکسیناسیون کودکان برخی مناطق سیل‌زده علیه فلج اطفال و همچنین سرخک خبر داد و در توضیح علت چنین اقدامی، گفت: تلاش شد در برخی از مناطق مانند منطقه گلستان و برخی از مناطق خوزستان، قطره فلج اطفال به کودکان داده شود. همچنین در برخی از مناطق خوزستان، واکسیناسیون علیه بیماری سرخک صورت گرفت؛ چراکه معمولا سرخک در همین فصل شایع می‌شود و اگر این اقدام را بویژه در مناطقی که انتظار بروز این بیماری را داشتیم، انجام نمی‌دادیم، ممکن بود با مواردی از سرخک مواجه شویم. خوشبختانه به دنبال اقداماتی که انجام شد حتی یک مورد بروز این بیماری را نداشتیم.

تامین سرم ضد مار و ضد عقرب برای مناطق سیل‌زده

وی همچنین ادامه داد: تلاش کردیم سرم ضد مار و ضد عقرب در تمام مراکز بهداشتی مناطق سیل‌زده قرار گیرد و به محض اینکه کسی مارگزیده شود بلافاصله تحت درمان قرار گیرد و خوشبختانه هیچ موردی و مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم. همچنین مواردی از حیوان گزیدگی که بیشتر هم مربوط به گزش سگ بود، وجود داشت که این موارد نیز بلافاصله تحت درمان و مراقبت علیه بیماری هاری قرار گرفتند.

خطر سالک در مناطق سیل‌زده و برنامه وزارت بهداشت

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت افزود: مبحثی که اکنون برای ما اهمیت دارد آن است که کار ما تا مدت‌های طولانی ادامه خواهد داشت؛ چراکه در مناطق سیل‌زده با گرم‌تر شدن هوا باید مراقب بیماری‌هایی باشیم که از طریق حشرات منتقل می‌شوند؛ موضوعی که بسیار برای ما اهمیت دارد.

وی افزود: بعضی از مناطق سیل زده جزو مناطقی بودند که به صورت بومی، بیماری سالک در آنجا وجود داشته است؛ مناطقی مانند دشت آزادگان، سونگرد و ... بنابراین به محض اینکه شرایط آماده شود، برنامه کنترل ناقلین را با وسعت گسترده پیاده می‌کنیم. امیدواریم همانطور که در مناطق بومی سالک در کرمانشاه و در جریان زلزله، حتی یک طغیان بیماری سالک نداشتیم، در این مناطق هم بتوانیم با عملیاتی ضربتی از طغیان این بیماری‌های منتقله از طریق حشرات جلوگیری کنیم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت به بازدید خود از منطقه سیل زده خوزستان و مناطق سوسنگرد، دشت آزادگان و ... ادامه داد: خوشبختانه همه آمادگی‌ها به صورت کامل وجود دارد؛ هم مسوولان سیاسی حمایت می‌کنند و هم مسوولان بهداشتی در آنجا حضور دائم دارند و در کنار مردم هستند. به این ترتیب اقداماتی که باید برای پیشگیری و کنترل بروز بیماری‌ها انجام شود، به دقت صورت گرفته است. کارشناسان سطح ستادی وزارت بهداشت هم در تمام این مناطق در کنار همکاران دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام وظیفه می‌کنند.

گویا در پایان صحبت‌هایش گفت: این یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌هایی بوده که تا به حال در عرصه بهداشتی و در یک وضعیت اضطراری گسترده به لحاظ جغرافیایی، صورت گرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج