۸۴۷۹۴۵
۵ نظر
۵۰۰۸
۵ نظر
۵۰۰۸
پ

دستور حمله به طرابلس صادر شد

خلیفه حفتر ژنرال سابق ارتش لیبی در یک فایل صوتی به نظامیان تحت امر خود فرمان حمله به طرابلس(پایتخت لیبی) را صادر کرد.

ایرنا: خلیفه حفتر ژنرال سابق ارتش لیبی در یک فایل صوتی به نظامیان تحت امر خود فرمان حمله به طرابلس(پایتخت لیبی) را صادر کرد.

به نقل از تارنمای روزنامه انگلیسی تایم، حفتر از ساکنان طرابلس خواسته، مقاومت نکرده و در برابر نیروهای نظامی او تسلیم شوند.

امروز همچنین سرتیپ «احمد المسماری» سخنگوی نظامیان تحت فرماندهی «خلیفه حفتر» اعلام کرد که شهر «غریان» (در غرب طرابلس) به کنترل این نیروها درآمده است.

دستور حمله به طرابلس صادر شد

وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت جامعه جهانی نیز امروز و به دنبال تدارک نیروهای وفادار به دولت حاکم بر شرق لیبی برای انجام عملیات در غرب این کشور، در طرابلس پایتخت حالت فوق العاده اعلام کرد.

وزارت کشور دولت وفاق ملی لیبی تمامی یگان های امنیتی را برای حفظ امنیت پایتخت فراخوانده است.

«احمد مسماری» سخنگوی نیروهای تحت امر حفتر روز چهارشنبه با بیان این که «آزادسازی کشور از دست تروریسم» ماموریت برای عملیات آینده است، گفت: طرابلس مقصد مطلوب و مورد نظر این عملیات است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد ساعاتی پیش درباره احتمال بروز درگیری میان گروه های رقیب در لیبی هشدار داد و دو طرف را به خویشتنداری فرا خواند.

هفته گذشته چهار نهاد بین المللی «سازمان ملل متحد»، «اتحادیه اروپا»، «اتحادیه عرب» و «اتحادیه آفریقا» ابراز امیدواری کردند که کنفرانس ملی لیبی ماه ژوئیه (خرداد/تیر) بتواند در ایجاد ثبات در این کشور و تشکیل دوباره دولت و نهادهای دولتی اثر گذار باشد.

پیش از این قرار بود، ژوئیه آینده (خرداد/ تیرماه) کنفرانسی برای حل سیاسی بحران لیبی در« آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی میان دولت وفاق و نیروهای حاکم در شرق این کشور برگزار شود.

لیبی از زمان سقوط حکومت «معمر قذافی» در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است، این هرج و مرج باعث تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده است، افزون بر آن که 'داعش' نیز با شکست های پیاپی در عراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد.

اکنون دو دولت در لیبی وجود دارد، دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی و دیگری «دولت طبرق» در شرق لیبی (دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی» که ژنرال حفتر از آن حمایت می کند.

آغاز درگیری‌ نیروهای «حفتر» با نیروهای حامی پایتخت لیبی

هنوز ساعاتی از صدور فرمان ژنرال «خلیفه حفتر»، از فرماندهان سابق ارتش لیبی مبنی بر انجام عملیات برای «فتح» شهر طرابلس، پایتخت رسمی لیبی نمی‌گذرد که رسانه‌های از وقوع درگیری‌ها در اطراف این شهر خبر می‌دهند.

شبکه قطری «الجزیره» به نقل از خبرنگار خود از طرابلس شامگاه پنجشنبه (۱۵ فروردین) گزارش داد که نیروهای حامی شهر طرابلس با نیروهای حفتر در منطقه جنوبی این شهر درگیر شده و توانسته‌اند دو خودروی نفربر آن‌ها را منهدم کنند.

به دنبال فرمان حفتر برای تصرف پایتخت که محل استقرار دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فایز السراج» است، «احمد المسماری»، سخنگوی ارتش تحت امر حفتر بلافاصله از آغاز عملیات تصرف طرابلس خبر داد.

رئیس دولت نجات ملی لیبی که مورد حمایت آمریکا و اروپا است، بعد از پیام صوتی خلیفه حفتر، برای مقابله با نیروهای او آماده باش عمومی اعلام کرد.

از مصراته نیز خبر می‌رسد که نیروهای مسلح این شهر که خود را «انقلابیون» می‌نامند، برای جلوگیری از پیشروی نیروهای ژنرال حفتر به سمت شهر ساحلی طرابلس، راهی شده و قصد دارند در جنوب آن از جمله «تاجوراء»، «وادی الربیع»، و شهرک «قصر بن غشیر» مستقر شوند.

سخنگوی ارتش حفتر دولت وفاق ملی لیبی را تهدید کرد که تا ۴۸ ساعت دیگر شهر طرابلس سقوط خواهد کرد و آن وقت، معنای اعلام «آماده‌باش عمومی» را خواهد فهمید. خلیفه حفتر اسم عملیات خود را «فتح المبین» گذاشته است.

به دنبال این اتفاقات بود که «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد که هم‌اکنون در طرابلس به سر می‌برد، طی کنفرانس خبری با بیان اینکه بحران لیبی راه حل نظامی ندارد، از حفتر خواست عملیات را متوقف کرده و از تشدید درگیری‌ها بپرهیزد. ارتش حفتر طی دیروز و امروز دو شهر را در اطراف پایتخت به تصرف خوددرآورده است.

لحظاتی پیش نیز آمریکا به همراه سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و ایتالیا بیانیه مشترکی صادر کرد و خواهان توقف هرچه سریعتر عملیات در اطراف پایتخت لیبی شد. در این بیانیه در مورد پیامدهای این عملیات و تشدید درگیری‌ها هشدار داده شده است.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به این رویداد، اعلام کرد که واشنگتن از نزدیک اوضاع در لیبی را رصد می‌کند و طرف‌های درگیر را به مسیری که سازمان ملل متحد جهت دست‌یابی به راه حل ترسیم کرده، دعوت می‌کند.

لیبی از زمان سرنگونی رژیم سرهنگ «معمر القذافی»، رئیس جمهور سابق به دست انقلابیون و ناتو در سال ۱۳۹۰ فاقد دولت مرکزی مقتدری بوده است. طی این مدت گروه‌های مسلح و برخی قبایل اداره شهرها و مناطق این کشور را به دست گرفتند و داعش توانست در غیاب دولت مرکزی در این کشور اعلام خلافت کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کلا مردم خاورمیانه انقلاب نکنن سنگین ترن

    • محمد

      بنظرم همون معمرقذافی تو راس حکومت می موند بهتر بود لااقل کشورشون اینطوری دچار بحران شدید نمیشد ، الان کشورشون از هم پاشیده دو دولت تو کشور حاکمه تروریست و نامنی تو کشور بی داد میکنه بخصوص که داعش هم تو لیبی نفوظ کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خود قذافی جنگ شروع کرد تا توی قدرت بمونه .

    • بدون نام

      حالا معمر خوب بود كه باشه يا نباشه؟

    • محمد

      بنظرم همون معمرقذافی می موند بهتر بود الان کشورشون از هم پاشیده دو دولت تو کشور حاکمه تروریست و نامنی تو کشور بی داد میکنه بخصوص که داعش هم تو لیبی وارد شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج