جاباما
۸۴۷۹۴۹
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

بازرسی آژانس از «انبار» مورد اشاره نتانیاهو در ایران

خبرگزاری «رویترز» از بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یک «انبار» در ایران خبر داده که تابستان امسال در جریان سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مورد اشاره قرار گرفته بود.

خبرگزاری فارس: خبرگزاری «رویترز» روز پنج‌شنبه به نقل از منابع آگاه مدعی شد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا از ساختمانی در ایران بازرسی کرده‌اند که در سخنرانی تابستان سال گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورد اشاره قرار گرفته بود.

یک دیپلمات مطلع که خواسته نامش فاش نشود، بدون اشاره به جزئیات بیشتر، در این مورد به رویترز گفته است: «آن‌ها (بازرسان آژانس) از این مکان دیدن کرده‌اند.»

دیپلمات دیگری هم به رویترز گفته بازرسان آژانس در ماه گذشته میلادی بیش از یک بار در این محل حضور پیدا کرده‌اند. این موضوع را یک دیپلمات دیگر نیز تایید کرده، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل این محل را یک «انبار اتمی» توصیف کرده و مدعی شده بود که ایران زمانی در این محل مواد هسته‌ای نگهداری می‌کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیفه نظارت بر حسن اجرای مفاد هسته‌ای برجام را بر عهده دارد، تاکنون از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده است.

یک مقام ایرانی که در گزارش رویترز به نامش اشاره‌ای نشده، در این مورد گفته است: «ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و هر دسترسی‌ای که تا الان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده، در چارچوب مقررات و قواعد بوده و نه چیزی فراتر از آن.»

رویترز نوشته است که هرچند هنوز نتیجه نمونه‌برداری‌ها از سایت مورد اشاره مشخص نشده، اما صرف بازرسی از این محل نشان می‌دهد که ایران همچنان به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند است.

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمام گزارش‌های خود بعد از اجرایی شدن برجام، پایبندی کامل ایران به این توافق را تایید کرده است. با این حال، در ماه‌های گذشته رژیم صهیونیستی و آمریکا به صراحت از لزوم فشار به آژانس صحبت کرده‌اند.

فشار واشنگتن به آژانس در حالی صورت می‌گیرد آمریکا نزدیک به یک سال پیش با نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و تعهدات خود در برجام، به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران وضع کرد.

با این وجود، نماینده این کشور در نشست اخیر شورای حکام آژانس بار دیگر بر لزوم ادامه بازرسی‌های گسترده از برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا هم دیروز در دیدار با آمانو گفت «راستی‌آزمایی در ایران» باید ادامه یابد.

آمریکا مهمترین حامی مالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و برای سال آینده میلادی نیز مبلغی را برای «کمک داوطلبانه» به آژانس از جمله در زمینه بازرسی از ایران اختصاص داده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اسراییل خودش هسته ای شده و جزو سازمان منع تسلیحات اتمی نیست چگونه میشود با ادعای او از کشوری مثل ایران بازدید شود .
      عجب دنیای مسخره و زور مداری شده

    • بدون نام

      دیگه اونجا رو جمع کردن و ضد عفونی کردن چند تا گل و گیاه کاشتن تا بیاد بگه هیچی نیست

    • بدون نام

      ننگ بر دولت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای دلواپس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج