جاباما
۸۴۷۹۷۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

اوضاع گلستانِ سیل زده در پانزدهمین روز فروردین

 استان گلستان بیش از دو هفته درگیر سیل بوده و طی این مدت دستگاههای امداد و نجات با کار طاقت فرسای همگانی و بسیج کشوری برای مقابله با بحران و رسیدن منطقه به شرایط پایدار و عادی هستند.

ایرنا: استان گلستان بیش از دو هفته درگیر سیل بوده و طی این مدت دستگاههای امداد و نجات با کار طاقت فرسای همگانی و بسیج کشوری برای مقابله با بحران و رسیدن منطقه به شرایط پایدار و عادی هستند.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا، سرپرست استانداری گلستان در نشست کاری با فرماندهان نیروهای مسلح حاضر در مناطق سیلزده استان گفت: اکنون اصلی ترین هدف، تخلیه هر چه سریعتر آب از منازل و معابر عمومی و هدایت آن به سمت رودخانه و دریای خزر است.

میرمحمد غراوی اظهار داشت: تلاش شبانه روزی ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و قرارگاه خاتم الانبیا که با امکانات مورد نیاز در مناطق سیل زده گلستان حاضر شده اند؛ قابل تقدیر است.

اوضاع گلستانِ سیل زده در پانزدهمین روز فروردین

وی بیان کرد: روان آب جدیدی از خروجی سدهای گلستان و بوستان نداشته ایم اما به دلیل ذوب برف در ارتفاعات گلستان؛ روان آب حاصله به رودخانه های قره سو و گرگان رود رسیده است.

وی افزود: اکنون دبی گرگان رود در پشت سد وشمگیر در حوزه شهرستان آق قلا از 74 به 94 متر مکعب در ثانیه افزایش یافته است.

سرپرست استانداری گلستان ادامه داد: کانال در دست احداث توسط نیروهای عملیاتی ظرفیت انتقال 35 تا 50 متر مکعب آب در ثانیه به سمت کال شور و از آنجا به سمت رودخانه شور را ایجاد کرده که از این طریق می توانیم آورد رودخانه های طغیان شده را کاهش دهیم.

غراوی گفت: در شهرستان بندر ترکمن و در روستای قره سو دستگاههای لایروب شرکت آب منطقه ای و سپاه فعال شده اند تا خروجی به سمت دریای خزر را افزایش دهند.

وی بیان کرد: در گمیشان نیز دستگاه لایروب سازمان بنادر و دریانوردی در دهانه گرگان رود فعال شده تا قدرت تخلیه آب به سمت دریا افزایش یابد.

غراوی گفت: تلاش می کنیم در یک هفته آینده آب موجود در منازل و معابر شهرهای استان گلستان را تخلیه کرده و پس از آن شرایط بازگشت مردم به خانه هایشان و مرمت و ترمیم ساختمان ها را فراهم کنیم.

در همین ارتباط سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران درباره اقدامات انجام شده در سیلاب استان گلستان گفت: نیروهای اعزامی از تهران کماکان در حال تخلیه آب از منازل مردم هستند.

ملکی اظهار داشت: هرچند شرایط بهبود یافته اما هنوز تا عادی شدن و بازگشت به زندگی عادی فاصله وجود دارد و پیش بینی می‌کنیم نیرو‌ها و تجهیزات آتش نشانی تهران تا چند روز آینده هم به کار خود در گلستان ادامه دهند.

در همین رهگذر رییس سازمان بهزیستی از واریز 500 هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان به حساب مددجویان تحت پوشش در مناطق سیل زده استان گلستان خبر داد.

همچنین حسن نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور گفت: اولین مرحله پرداخت غرامت کشاورزان آسیب دیده سیل گلستان از 15 فروردین 98 برای مزارع ارزیابی شده استان گلستان آغاز شد.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان بخش کشاورزی که پیش تر بیمه نامه کشاورزی تهیه کرده اند، تمام خسارت آنها پرداخت خواهد شد.

طبق اعلام نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی گلستان کاهش 8 الی 10 درجه ای دما طی روزهای آینده در منطقه رخ خواهد داد و با تقویت شرایط ناپایدار امکان ریزش باران در برخی از نقاط استان وجود دارد.

در زمان حاضر تردد در برخی جاده های گلستان شامل آزاد شهر- شاهرود (محور خوش ییلاق)، بندر ترکمن- یساقی، آق قلا - اینچه برون و آق قلا - سه راهی عطا آباد به دلیل ریزش سنگ و ورود سیلاب با محدودیت جدی مواجه است اما تردد در دیگر محورها به صورت عادی جریان دارد.

همچنین جاده خواجه نفس - گمیش تپه مرکز شهرستان گمیشان به تناوب یکطرفه می شود بر این اساس در ساعات زوج از خواجه نفس و در ساعات فرد از گمیشان امکان تردد وجود دارد.

به گزارش ایرنا استان گلستان در آخرین روزهای سال 97 با یکی از کم نظیرترین بارش های تاریخ خود مواجه بود بطوریکه برابر داده های هواشناسی در نقاط مختلف این استان بین 74 تا 353 میلی متر باران بارید.

این میزان بارندگی در ارتفاعات و نقاط بالادستی سدهای گلستان از جمله گالیکش، مینودشت، آزادشهر و رامیان بین 220 تا 353 میلی متر در مدت زمان کوتاهی بوده است ضمن اینکه حجم زیادی از برف ماندگار قبلی را نیز ذوب کرد.

بارش شدید باران در گلستان باعث سر ریز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق قلا شد که به دنبال آن سیل از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان بخش های وسیعی از شمال و غرب گلستان را به زیر آب برد.

بسیاری از شهرها و روستاهای گلستان بویژه آق قلا و گُمیشان آسیب جدی دیده اند ضمن اینکه 3 هزار نفر کارگر بر اثر تخریب و تعطیلی واحدهای تولیدی و خدماتی منطقه بیکار شده اند.

بزرگترین سیل گلستان در مرداد 1380 و مرداد 1381 رخ داد که در آن بیش از 300 نفر جان خود را از دست دادند و خسارت های زیادی به بخش های گوناگون استان وارد شد.

اقلیم جغرافیایی خاص و اختلاف شدید ارتفاع نقاط مختلف گلستان باعث تشدید خسارت های سیل منطقه می شود که به باور کارشناسان اجرای طرح های آبخیزداری، احداث سد و اجرای فنی تر و دقیق تر طرحهای عمرانی همچون جاده سازی راهکار کاهش خسارات و تلفات سیل گلستان است.

گلستان افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود 1.9 میلیون نفر جمعیت آن در سطح 14 شهرستان زندگی می کنند و اقتصاد منطقه بر کشاورزی متمرکز است

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج