جاباما
۸۴۸۳۰۰
۱۹ نظر
۵۰۱۳
۱۹ نظر
۵۰۱۳
پ

بدرقه جمشید مشایخی با اشک‌های نصیریان

مراسم تشییع جمشید مشایخی طبق وعده‌ی اعلام شده راس ساعت ۹:۳۰ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت آغاز شد.

خبرگزاری مهر: آیین آخرین وداع با جمشید مشایخی با حضور پرشمار مردم و هنرمندان در تالار وحدت تهران برگزار شد.

بدرقه جمشید مشایخی با اشک‌های نصیریان

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون صبح امروز شنبه ۱۷ فروردین ماه در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم در حالی طبق اعلام ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح با قرائت آیاتی از قرآن آغاز شد که از ساعتی قبل جمع زیادی از مردم و هنرمندان در محوطه تالار وحدت و بلوار شهریار در مقابل این تالار برای آخرین وداع با کمال‌الملک سینمای ایران حاضر بودند.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع و سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر از مدیران سینمایی و هنری حاضر در این مراسم بودند.

هنرمندانی همچون علی نصیریان، قطب‌الدین صادقی، لیلا حاتمی، اصغر همت، علی دهکردی، نادر طریقت، فرشته طائرپور، ایرج راد، حسن فتحی، داریوش فرهنگ، لاله اسکندری، رضا بنفشه‌خواه، داریوش اسدزاده، ابوالفضل پورعرب، بهزاد فراهانی، همایون اسعدیان، اکبر زنجانپور، منیژه محامدی، سیاورش طهمورث، سعید داخ، امیریل ارجمند، جمشید گرگین، پرویز پورحسینی، کوروش زارعی، هادی مرزبان، شهرام کرمی، اسماعیل خلج، محرم زینال زاده، مهدی شفیعی، حسن پورشیرازی، پرستو صالحی، محمد حاتمی، محمد شیری، حبیب رضایی و… هم برای بدرقه جمشید مشایخی در این مراسم حضور داشتند.

در حاشیه این مراسم در بلوار شهریار، جمعیت هلال احمر استان تهران با برپایی «ایستگاه مهربانی زنده‌یاد استاد جمشید مشایخی» پذیرای کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان است.

پس از قرائت قرآن عباس سجادی مجری مراسم با قطعه شعری درگذشت کمال‌الملک سینمای ایران را به جامعه هنری تسلیت گفت.

قرار بود اولین سخنران این مراسم وزیر ارشاد باشد که در مراسم نیز حضور داشت اما به جهت بارندگی و شرایط نامساعد هوا اعلام شد سیدعباس صالحی برای جلوگیری از طولانی‌تر شدن مراسم و معطل نماندن مردم زیر باران، تصمیم به لغو سخنرانی خود گرفته است.

آخرین وصیت مشایخی

در ادامه شهرام گیل‌آبادی در سخنانی کوتاه گفت: فقدان بارز عشق و محبت زنده‌یاد جمشید مشایخی به مردم، برای خانواده بزرگ تئاتر جبران‌ناپذیر است.

وی افزود: آخرین وصیت مشایخی این بود که باید قلبمان را بشوییم و در خدمت مردم باشیم. ما نیز باید یاد بگیریم در کنار مردم باشیم و خانواده تئاتر به خود می‌بالد در شرایط سخت در کنار مردم باشد و در شرایط سختی که مردم ما امسال شروع کردند کنارشان باشند.

درخواست نامگذاری خیابان به نام «مشایخی»

ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر سخنران بعدی مراسم بود که در سخنانی گفت: دردانه دیگری از عالم هنرهای نمایشی از میان ما رفت. عزیزانی که سال‌ها عاشقانه برای هنر کار کرده‌اند از میان ما می‌روند و مشایخی نیز رفت.

وی افزود: صحنه تئاتر برای او صحنه مقدسی بود و با عشق کار می‌کرد و همیشه می‌گفت خاک پای مردم ایران است و بیش از ۶۰ سال از عمر خود را وقف هنر کرد.

این بازیگر تئاتر و سینما ادامه داد: جمشید مشایخی در تاریخ هنر و تئاتر کشور زنده و جاویدان خواهد بود. باید مکان‌هایی به نام این بزرگان نام گذاری شود، مانند سینماها، یا محلاتی که این هنرمندان در آن زندگی می‌کنند. خواسته‌ایم تا خیابان «ج» هم که محل زندگی جمشید مشایخی بود به نام این هنرمند نامگذاری شود.

مشایخی نان به نرخ روز نخورد

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در این مراسم گفت: جمشید مشایخی نان به نرخ روز نخورد بلکه نان به خون جگر خورد که ماندگاری هنر این مملکت جز به خون دل امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: او از آن‌ها بود که ماه را از آسمان با گیسوی هنر خود به زمین کشید. سپاسگزار همه کسانی هستیم که در این سال‌ها در دوره بیماری این هنرمند از وی پرستاری کردند.

مشایخی یکی از ۵ ستون هنرهای نمایشی بود

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانی گفت: پیش از هر چیز از مردم قدرشناس برای حضور در این مراسم تشکر می‌کنم.

این بازیگر پیشکسوت در ادامه و در حالی که از شدت گریه منقلب شده بود، خطاب به پیکر جمشید مشایخی گفت: آقای مشایخی در درگذشت آقای رشیدی گفتم که انتظار نداشتم بیایم اینجا برای این مراسم؛ من انتظار داشتم با تو، انتظامی و رشیدی روی صحنه برویم و نمایش اجرا کنیم. این روزها حال خوشی ندارم، همسرم را از دست دادم و بعد رشیدی، انتظامی و حالا مشایخی که این‌ها ضربه‌های بزرگی بر پیکر من بود.

وی ادامه داد: ما تئاتر را در کشور راه انداختیم و با مشایخی در سال ۱۳۳۶ آشنا شدم، این هنرمند در چند دوره رشد کرد. اول دوره تئاتر تلویزیونی در تلویزیون خصوصی بود و همه هنرمندان قدیمی با هم شروع به کار کردند و مشایخی در آن دوران بسیار خوش درخشید. دوران بعدی تئاتر سنگلج بود و دوران بعدی سینما و تلویزیون بود که آثار بسیار خوبی را ارائه کرد، این هنرمند در هر دوره‌ای درخشید و پخته‌تر شد. مشایخی در فیلم «گاو» بسیار خوش درخشید هرچند نقش کوچکی داشت و چقدر زیبا و ظریف این نقش را اجرا کرد.

نصیریان افزود: مشایخی کمال‌الملک را زنده کرد و به تصویر کشید. او یکی از ۵ ستون هنرهای نمایشی ایران بود و با رفتن این هنرمندان، این هنر سست می‌شود، اگرچه بسیاری هنرمندان با استعداد و خلاق داریم اما کسی جای جمشید مشایخی را نمی‌گیرد.

این بازیگر پیشکسوت در پایان تأکید کرد: مشایخی علم عشق را از دفتر نیاموخت بلکه خودجوش به آنچه می‌خواست رسید.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
بدرقه جمشید مشایخی با اشک‌های نصیریان

هنرمندی که پهلوانی را زندگی کرد

محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما نیز در ادامه این مراسم در سخنان کوتاهی ضمن اشاره به منش و اندیشه جوانمردانه جمشید مشایخی تأکید کرد: این هنرمند پهلوانی را نه بازی که زندگی کرد.

وی ادامه داد: تسلیت ما در صدا و سیما و رسانه ملی را بپذیرید و ما به شما هنرمندان و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوییم. امروز با این سیل دهشتناک روز کمک مردم به مردم است و مشایخی همیشه کمک‌یار مردم بود.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نیز ضمن تسلیت در سخنانی گفت: با آغاز سال نو مردم درگیر سیل ویرانگر شدند و در آخر نیز استاد جمشید مشایخی را از دست دادیم. همه می‌دانند این هنرمند چه منش و شخصیتی داشت، ما باید از این هنرمند درس جوانمردی یاد بگیریم.

وی افزود: متاسفانه این اواخر در فضای مجازی با برخوردها و کلماتی استفاده کردند که درست نبود. چون استاد مشایخی عاشق آواز و غزل بود، به یادش چند بیت می‌خوانم.

پدرم از این حضور خوشحال است

در ادامه این مراسم سام مشایخی فرزند زنده‌یاد جمشید مشایخی در سخنانی گفت: دوست داشتم از مردم مهربان که قدر هنر و هنرمند را می‌دانند تشکر کنم، بی شک پدرم خیلی خوشحال است که شکوه حضور مردم را می‌بیند.

وی افزود: پدر همیشه می‌گفت که خاک پای مردم است، هرچند خیلی‌ها به این حرف وی ایراد می‌گرفتند. خیلی دوست دارند بگویند جمشید مشایخی کمال الملک سینمای ایران است، اما جمشید مشایخی، جمشید مشایخی سینمای ایران است، ما در عرصه نقاشی کمال‌الملک داشتیم.

این مراسم با برگزاری نماز میت بر پیکر جمشید مشایخی به امامت حجه‌الاسلام سیدمحمود دعایی به پایان رسید.

پیکر زنده‌یاد مشایخی جهت تدفین به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) منتقل شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحش شاد

    • بدون نام

      روحش شاد

    • بی نام

      خداهمه رفتگانوبیامرزه

    • پروین

      رروحش شاد

    • بدون نام

      جمع کنید این مسخره بازی ها رو

      پاسخ ها

      • رضا

        خودتی

    • احسان

      بی شک استاد مشایخی یکی از بازیگران باارزش این مرز وبوم بودند فقدان این هنرمند عزیز رو به جامعه هنری کشورمان وخانواده محترمش تسلیت می گوییم یاد این هنرمند با آثار به جامانده ازاو تا ابد جاودانه خواهد ماند

    • بدون نام

      روحش شاد ویادش گرامی

    • بدون نام

      خدابیامورزولی خودش به خاطرطرفداری ازروحانی خراب کردوبعدپشیمان شدکه فریب خوردوخودشم گفت من چیزی حالیم نیست گفتم بهمش رای بدین پشیمانم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشالا تو هم رفتی، خودم میام کامنت می ذارم "خدابیامورزولی خودش به خاطرطرفداری از مموتی خراب کردوبعدپشیمان شدکه فریب خوردوخودشم گفت من "چیزی حالیم نیست گفتم بهمش رای بدین پشیمانم

      • بدون نام

        اون خدابيامرز در اون زمان سنش زياد بود و هوش و حواس درستى براش نمونده بود. نديدى چه فرمى حرف ميزد؟
        تا كى ميخواهيد از خودتان سلب مسئوليت كنيد و گناه حماقت خودتان را به گردن اين و اون بيندازيد؟ واقعا خجالت نميكشيد؟ شماها آدم نميشويد؟ همه دنيا دارند آدم ميشوند. خجالت بكشيد. حماقت هم حدى دارد.

      • بدون نام

        لابد اگر آن خدابيامرز با آن آشفتگى ذهنى در اواخر عمرش بهت ميگفت برو خيلى كارهاى ديگر هم بكن حتما ميرفتى آن خيلى كارهاى ديگر را ميكردى و بعد ميگفتى جمشيد مشايخى فريبم داد.

    • بدون نام

      چقدر عنوان و منصب چه خبره !

    • sara

      نمیشد تا زنده بود خیابانی رو به اسمش زد؟حتما باید بمیرن تا کاری براشون بکنید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو بابا
        مگه کی بوده

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه ان شاءالله

    • بدون نام

      ولی خداییش حرف مفت زیاد میزد

      پاسخ ها

      • پویا قلعه ویسی

        پشت سر مرده حرف نزن

      • بدون نام

        لایک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج