۸۴۸۴۹۰
۶ نظر
۵۰۱۰
۶ نظر
۵۰۱۰
پ

روحانی در دیدار با عادل عبدالمهدی چه گفت؟

رئیس جمهور گفت: امیدواریم بعد از ماه رمضان شاهد شروع عملیات لایروبی در اروند‌رود باشیم.

خبرگزاری فارس: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ظهر امروز در نشست خبری مشترک با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق ضمن خوش آمد گویی به مناسبت حضور در ایران، گفت: اینجا بار دیگر می خواهم از دولت و ملت عراق به خاطره پذیرایی گرمشان در سفر من به این کشور تشکر کنم و امیدوارم ما بتوانیم امروز و فردا میزبان خوبی برای هیئت عالی‌رتبه عراقی باشیم.

وی ادامه داد: روابط دو ملت ایران و عراق روابط عمیق تاریخی در طول قرنها است. یکی از مباحث مهم امروز اجرایی شدن همه توافقات ای بود که بین دو کشور در سفر من به بغداد انجام شده بود. اولین توافق ما تا امروز رایگان شدن ویزا بین ایران و عراق است که از این نعمت امیدواریم هم مردم ایران هم مردم عراق استفاده کنند و روابط دو ملت تسهیل‌تر و بهتر شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز هم توافق بسیار مهمی که با هم انجام دادیم برای لایروبی اروندرود مورد تاکید دو طرف بود و امیدواریم تا پایان ماه رمضان همه برنامه‌های فنی تدوین شود و ما بعد از ماه رمضان و شاهد شروع عملیات و لایروبی در اروند‌رود باشیم. همچنین طرح مهم اتصال راه آهن ایران و عراق که امیدواریم در آینده مسیرهای مختلف به این راه آهن وصل شود و فعلا مسیر شلمچه به بصره مورد تاکید دو طرف است و امیدواریم عملیات فنی و تفاهمات فنی آن انجام گیرد و بعد از ماه مبارک رمضان شاهد شروع عملیات این راه آهن باشیم.

روحانی خاطرنشان کر:د برنامه صادرات برق و گاز ما به عراق و در آینده ان‌شالله نفت ادامه پیدا می‌کند و ما در این زمینه آماده هستیم که بین دو کشور اتصالات بسیار خوبی نه تنها برای دو کشور که در آینده برای سایر کشورهای منطقه تسهیل شود.

رئیس جمهور در مورد جزئیات مذاکرات در زمینه روابط مالی، پولی و بانکی بین دو کشور گفت: در ماه های گذشته قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و امیدواریم در سفر آینده رئیس بانک مرکزی ما به بغداد شاهد تکمیل این قدم‌ها برای ارتباطات مالی و بانکی بین دو کشور باشیم. روابط تجاری بین دو کشور روابط بسیار خوبی است و ما برنامه‌مان در آینده برای حجم تجارت ۲۰ میلیاردی بین دو کشور است که امیدوارم در ماه‌‌ها و سال‌های آینده هرچه زودتر بتوانیم به این نقطه برسیم .

وی تصریح کرد: بین دو کشور توافق شد که شهرک های صنعتی مشترک در مرز دو کشور داشته باشیم و امروز توافق کردیم که در قدم اول یک شهرک صنعتی در منطقه جنوب و یک شهرک صنعتی در منطقه غرب و منطقه اقلیم به عنوان اولویت کار قرار دهیم. موضوع استاندارد برای کالاهای دو طرف و همچنین برای دارو و تجهیزات پزشکی مورد تاکید ما بود و امیدوارم که شرکت هایی که در این زمینه مسئول استاندارد هستند مورد توافق سریع بین دو کشور قرار گیرند.

روحانی اضافه کرد: روابط علمی و تحقیقاتی بین دو کشور از دیرباز وجود داشته است؛ یک ارتباط بسیار صمیمانه و نزدیک از گذشته به حوزه نجف و قم بوده و امروز نه تنها ارتباط حوزه‌های علمیه بلکه امیدواریم ارتباط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ما روز به روز بیشتر از گذشته باشد و برای روابط نزدیکتر علمی بین دو کشور آمادگی داریم .
موضوع امنیت برای هر دو کشور اهمیت دارد بنابراین ما همکاری های مرزی ما برای امنیت

رئیس جمهور اظهار داشت: امیدوارم روابط دو کشور در مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و قاچاق قوی‌تر شود و امروز بین دو وزارت کشور عراق و ایران مذاکراتی برای مبارزه قوی‌تر با تروریست که گاهی وقت ها شاهد مشکلاتی در مرز اقلیم و شمال غرب مان هستیم خواهیم داشت که حتما با همکاری همدیگر جلوی معضلات را خواهیم گرفت.

روحانی تاکید کرد: موضوع منطقه یکی از مسائلی بود که مورد بحث دو طرف قرار گرفت. در بسیاری از مسائل منطقه نظرات ما مشترک است و نظرات واحدی داریم. ما در زمینه‌ی اینکه قدس به عنوان پایتخت دائمی فلسطین خواهد بود و جولان بخش جدایی ناپذیر از سرزمین سوریه خواهد بود و باید هر چه سریعتر جنگ در یمن خاتمه پیدا کند و راه حل آن راه حل سیاسی است و ثبات و امنیت در کل منطقه مورد اتفاق نظر دو طرف بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یک ایرانی

      خجالت چیه ؟

    • بدون نام

      عربستان پول نقد می دهد ما وعده های دلخوش کنک

    • بدون نام

      عنوان کرده اندتبادله تجارت باعراق ۲۰ هزارملیارددرسال برسددرمجموع اگردرنظربگیریدرآمدایران صفرمیباشدچرا؟برای اینکه درآمدایران صرف طلاجات وبازسازیهای ....‌.عراق توسط ایرانیها میشود

    • کامران

      گفت هر چه تو کشور مال است مال خودتان است سیب زمینی پیاز آب طلا و....مال شماست ببرید هرچه ارزاق کم داشتید فقط زنگی بزنید!؟
      ببخشید یک کم سیل اومد نتوانستیم آنطور باید وشاید ارزاقتون راتامین کنیم؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روحانی به نخست وزیر عراق گفت ٬ ایا از کیفیت پیاز وسیب زمینی های ما که به شما صادر کردیم .راصی هستید.وایا گوجه فرنگی میخواهید به شما ارسال داریم ویا صادرکنیم.؟

      • بدون نام

        یاخندیده یاخالی بسته فقط اینوبلده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج