جاباما
۸۴۸۵۳۸
۱۷ نظر
۵۰۱۶
۱۷ نظر
۵۰۱۶
پ

برنده‌ها و بازنده‌های تلویزیون و سینما در نوروز ۹۸

در این مطلب به برنده‌ها، بازنده‌ها و پرحاشیه‌های سینما و تلویزیون پرداختیم، با این توضیح ضروری که این فهرست، بر اساس برایند نظر افکار عمومی جمع‌آوری شده و ممکن است یک محصول خوب در فهرست «بازنده‌ها» باشد یا برعکس. زیرا نه کیفیت محصول بلکه دیدگاه کلی مردم درباره آن، ارزیابی شده است.

روزنامه خراسان - مصطفی قاسمیان: ناگفته پیداست که نوروز، بهترین فرصت برای انواع سرگرمی‌هاست که در ایام فراغت مردم، در رقابت جذب مخاطب جلو بیفتند. به همین دلیل مسئولان تلویزیون بهترین برنامه‌ها را در این ایام روی آنتن می‌فرستند و اهالی سینما هم برای اکران نوروزی، حسابی سرودست می‌شکنند. در این میان، بعضی از این فیلم‌ها، سریال‌ها یا مسابقات تلویزیونی می‌توانند مخاطبان را جذب کنند و برخی دیگر نه.

امروز به برنده‌ها، بازنده‌ها و پرحاشیه‌های سینما و تلویزیون پرداختیم، با این توضیح ضروری که این فهرست، بر اساس برایند نظر افکار عمومی جمع‌آوری شده و ممکن است یک محصول خوب در فهرست «بازنده‌ها» باشد یا برعکس. زیرا نه کیفیت محصول بلکه دیدگاه کلی مردم درباره آن، ارزیابی شده است.

بازنده‌ها

خندوانه

برنده‌ها و بازنده‌های تلویزیون و سینما در نوروز ۹۸

بازنده بزرگ سینما و تلویزیون در نوروز ۹۸، «خندوانه» بود؛ برنامه‌ای که پیش از آغاز تعطیلات، کسی فکرش را هم نمی‌کرد قافیه جذب مخاطب را به راحتی ببازد. اما حضور رقیب تازه‌نفسی به نام «عصر جدید» در شبکه ۳ و خلأ مهمان‌های پرسروصدا یا مسابقه‌ای به قدر کافی جذاب، کار خودش را کرد و نفس «خندوانه» نوروزی را گرفت.

اتفاق عجیب آن بود که به نظر می‌رسید گروه رامبد هرچه ایده تازه داشته‌اند، در فصل‌های گذشته یا پیش از نوروز خرج کرده‌اند و برای برنامه‌های نوروزی، ایده جدیدی ندارند. نکته مهم آن جاست که همین «خندوانه» نفس‌بریده همچنان یک سروگردن از اغلب برنامه‌های تلویزیون بالاتر بود، ولی توان رقابت در نوروز را نداشت.

ویژه‌برنامه نوروزی شبکه ۴

برنده‌ها و بازنده‌های تلویزیون و سینما در نوروز ۹۸

وقتی علی میرمیرانی (ابراهیم رها) طراح ویژه‌برنامه نوروزی شبکه ۴، با گروهش برای اجرای ایده حضور شاعران بزرگ پارسی به عنوان مهمان تمرین می‌کرد، احتمالاً فکرش را نمی‌کرد که با واکنش‌های منفی مخاطبان مواجه شود. او و تیم برنامه‌ساز با وسواس بسیار، گفتگو را نوشتند و بازیگر‌ها را گریم کردند، امیرحسین مدرس هم با دقت گفتگو را پیش برد، ولی در نهایت این ایده شکست خورد و در مواجهه با مردم، چیزی جز واکنش‌های طنزآمیز نصیب گروه برنامه‌ساز نشد. این اتفاق اولین حاشیه برنامه‌های تلویزیونی را در همان روز اول سال نو رقم زد، ولی با وقوع سیل، فشار‌ها از روی اهالی شبکه ۴ برداشته شد.

غلامرضا تختی

برنده‌ها و بازنده‌های تلویزیون و سینما در نوروز ۹۸

فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» اثر جدید بهرام توکلی که در جشنواره سی‌وهفتم فجر رونمایی شد، با این که در جشنواره مورد توجه واقع شد و جنجال‌هایی را برانگیخت، اما در اکران عمومی به هیچ وجه نتوانست نظر مخاطبان را جلب کند.

«غلامرضا تختی» که با بودجه‌ای ۸.۵ میلیاردی ساخته شده، برای آن که به مرز سوددهی برسد، باید حدود ۲۵ میلیارد بفروشد، اما با پایان تعطیلات، تنها یک میلیارد تومان فروش داشته است! چالش بزرگ بهرام توکلی در روایتی سیاه و سفید از یک قهرمان ملی و انتخاب روایت خودکشی برای پایان زندگی این قهرمان، فعلاً توسط مخاطبان پس زده شده و احتمالاً سرنوشتی جز همین رتبه آخر جدول فروش نخواهد داشت.

برنده‌ها

عصر جدید

برنده‌ها و بازنده‌های تلویزیون و سینما در نوروز ۹۸

ممکن نیست در تعطیلات نوروزی به دید و بازدید رفته باشید، ولی در جمع حضار، کسی مخاطب «عصر جدید» نبوده باشد! مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» فارغ از نقاط ضعف و قوت آن، بدون تردید پدیده تلویزیون در نوروز ۹۸ بود و به نوعی جایگزین «پایتخت» شد که در نوروز پارسال حسابی دیده شده بود. هرشب شبکه‌های اجتماعی پر از اظهارنظر درباره مجری، داوران و شرکت‌کننده‌های «عصر جدید» بود و چندین ویدئوی کوتاه از این برنامه به سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد؛ از جمله گریه آریا عظیمی‌نژاد، اجرای هادی مرتضی‌زاده و خواستگاری جوان افغانستانی از دختر مورد علاقه‌اش روی صحنه!

منوچهر هادی

برنده‌ها و بازنده‌های تلویزیون و سینما در نوروز ۹۸

منوچهر هادی پس از «من سالوادور نیستم» و «آینه بغل» یک بار دیگر با فیلمی کمدی ثابت کرد که فرمول موفقیت در گیشه را می‌شناسد و به راحتی می‌تواند با فیلم‌های تجاری به موفقیت برسد. «رحمان ۱۴۰۰» با فیلم نامه‌ای سهل‌انگارانه و بازی‌های سردستی در زمانی کوتاه به موفقیت فوق‌العاده‌ای در گیشه رسید و همچنان با قدرت به پیش می‌رود. جالب آن که بر اساس نظرسنجی سینماتیکت، رضایت مخاطبان از فیلم نسبت به دیگر فیلم‌های روی پرده پایین‌تر است، ولی فروش آن همچنان با دیگر فیلم‌ها فاصله دارد. هادی از طرفی به تعبیه شوخی‌های دوپهلوی جنسی هم در این فیلم متهم است.

متری شیش و نیم

برنده‌ها و بازنده‌های تلویزیون و سینما در نوروز ۹۸

«متری شیش‌ونیم» تنها فیلم غیرکمدی بود که در گیشه موفق عمل کرد و از کمدی‌های روی پرده به جز «رحمان ۱۴۰۰» بیشتر فروخت. محبوب‌ترین فیلم جشنواره که در جشنواره هم اغلب منتقدان را راضی کرد، تا دیروز فروشی ۱۱ میلیاردی داشته و عبور آن از مرز ۱۸-۱۷ میلیارد بعید نیست؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که این فیلم با هزینه ۷ میلیاردی، اولین فیلم غیرکمدی امسال باشد که توانسته به سوددهی برسد؛ اتفاقی که معمولاً برای فیلم‌های غیرکمدی نمی‌افتد. «متری شیش و نیم» در حالی به این آمار رسیده که حدود ۱۲۰ دقیقه است و در نتیجه تعداد سئانس‌هایش، از فیلم‌های ۹۰ دقیقه‌ای کمتر است.

شبکه خبر

برنده‌ها و بازنده‌های تلویزیون و سینما در نوروز ۹۸

بحران سیل در بسیاری از مناطق کشور و تعطیلی بسیاری از رسانه‌های چاپی، نیاز به اطلاع‌رسانی از طریق صداوسیما را در نوروز دوچندان کرد. تلویزیون و در رأس آن شبکه خبر در این بحران عملکرد قابل قبولی داشتند و گلیم خود را از آب بیرون کشیدند. شبکه خبر از همان اولین روز‌های بحران، در تمام بخش‌های خبری درباره سیل اطلاع‌رسانی کرد، با مسئولان هلال احمر، استانداران، فرمانداران و فرماندهان سپاه پاسداران گفتگو و با مناطق سیل‌زده ارتباط زنده برقرار کرد. به علاوه زیرنویس این شبکه هم تقریباً به طور بی‌وقفه در این باره اطلاع‌رسانی کرد و برنامه‌های بی‌ربط زیادی نیز از کنداکتور حذف شد.

مستند‌های شبکه افق

برنده‌ها و بازنده‌های تلویزیون و سینما در نوروز ۹۸

کنداکتور نوروزی شبکه افق، همان قدر که پر بود از برنامه‌های تکراری، اما یک نقطه قوت درخشان داشت؛ مستند‌های سیاسی. ساعت ۱۸ هرروز عصر شبکه افق یک مستند سیاسی روی آنتن می‌برد که واکنش‌های مخاطبان را در شبکه‌های اجتماعی برمی‌انگیخت. اوج این واکنش‌ها هم مربوط بود به مستند «شجریان؛ از سپیده تا فریاد». چند مستند دیگر از جمله «شب نامه»، «دریابست» و «قصرقند» هم در نوروز از این شبکه پخش شد که پیشتر روی آنتن تلویزیون نرفته بود و موضوعات حساسی داشت. اقدام مثبت مدیران شبکه افق یک بار دیگر نشان داد تلویزیون رسانه جریان‌سازی است، به شرطی که مدیران سیما به اندازه کافی شجاع باشند.

پرحاشیه‌ها

روبیکیو

برنده‌ها و بازنده‌های تلویزیون و سینما در نوروز ۹۸

نوروز امسال روبیکا علاوه بر حضور در برنامه‌های تلویزیون، روزی ۴-۳ مرحله مسابقه آنلاین با عنوان «روبیکیو» برگزار می‌کرد. این مسابقه با الگوبرداری از مسابقه‌ای مشابه در یک اپلیکیشن قدیمی‌تر و با اجرای چهره‌هایی، چون رامبد جوان و خداداد عزیزی برگزار می‌شد که انتقاد‌های فراوانی را برانگیخت. «روبیکیو» از طرفی انحصاری دیگر برای اپلیکیشن روبیکا (شرکت توسکا) به وجود می‌آورد و از طرف دیگر فرهنگ ناپسند بخت‌آزمایی را ترویج می‌کرد. با وجود انتقادات فراوان، طبق اعلام رامبد جوان، قرار است مسابقه «روبیکیو» پس از پایان برنامه «خندوانه» هم ادامه داشته باشد و هرشب از شبکه نسیم روی آنتن برود!

بانوی کارشناس فوتبال در شبکه ورزش

برنده‌ها و بازنده‌های تلویزیون و سینما در نوروز ۹۸

برنامه «لذت فوتبال» شبکه ورزش سیما در ایام نوروز، دو بار از حضور بانوان تحلیلگر فوتبال برای کارشناسی مسابقات استفاده کرد. این اقدام که پیشتر در صداوسیما سابقه نداشت، ابتدا سوم فروردین در مسابقه برزیل - پاناما و با حضور هانیه رحمتی سرمربی تیم ملی دختران زیر ۱۴ سال انجام شد، ولی چون مسابقه بیننده زیادی نداشت، آن چنان دیده نشد. دفعه دوم، مسابقه بین رئال مادرید و والنسیا بود و بسیاری از فوتبال دوستان برنامه را تماشا کردند.

این بار کتایون خسرویار سرمربی تیم ملی دختران زیر ۱۹ سال کارشناس برنامه بود. این اقدام به دلیل آن که شبکه ورزش زیرمجموعه شبکه ۳ سیماست، در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت.

محمدرضا حسینی بای

برنده‌ها و بازنده‌های تلویزیون و سینما در نوروز ۹۸

میان مسئولانی که در مناطق آسیب‌دیده از سیل حاضر شدند و بعضاً تا کمر در آب فرو رفتند، یک گزارشگر صداوسیما که به اعتقاد بسیاری می‌توانست خارج از آب هم وظیفه تولید گزارش خبری را به عهده بگیرد، حسابی خبرساز شد. محمدرضا حسینی بای در چند ساعت به نماد شوآف تبدیل شد.

در واکنش به انتقادات، بخش‌های خبری تلویزیون ۳-۲ روز بعد از انتشار تصویر وی، گزارشی خبری از گزارشگران تلویزیون‌های مطرح بین‌المللی منتشر کردند. در بخش انتهایی گزارش، تصاویری از چند گزارشگر روی آنتن رفت که در زمان گزارش تا کمر در سیلاب فرو رفته بودند؛ از جمله گزارشگر شبکه سی‌ان‌ان. این دفاعیه کمی واکنش‌های منفی به حسینی بای را تعدیل کرد.

مهران مدیری

برنده‌ها و بازنده‌های تلویزیون و سینما در نوروز ۹۸

مهم‌ترین تصویری که از مهران مدیری در نوروز منتشر شد، انتقاد‌های او در ویژه‌برنامه «دورهمی» برای عید مبعث بود. پلاتوی کوتاه او با واکنش‌های متناقض فراوانی مواجه شد، ولی در میان چهره‌های مطرح فضای رسانه‌ای هر دو جناح سیاسی، اغلب با او مخالفت کردند. مشاور رئیس‌جمهور و وزیر کشور مهم‌ترین چهره‌هایی بودند که درباره صحبت‌های جنجالی مجری «دورهمی» موضع منفی گرفتند. انتقاد اصلی، ترویج ناامیدی در میان مخاطبان بود که به نظر می‌رسید آن چنان بیراه هم نباشد. کار در نهایت به تذکر معاونت سیما به «دورهمی» ختم شد. مدیری در «رحمان ۱۴۰۰» هم نقشی فرعی بازی کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فیض

      برنامه فقط سمت خدا و مجری فقط نجم الله شریعتی
      یه گوشه نشستند و گل میگن و گل می شنوند
      با کسی کار ندارن و هیشکی هم با اون کار نداره
      فقط کلی پول می مونه برای مجریش
      و کلی تبلیغات برای مهمانهاش
      وای بر این مردم ساده دل دیار ما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هنوز سمت خدا پخش میشه؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        عجیبه از زمانی که برنامه سودمند سمت خدا جزو پربیننده ترین برنامه های صدا و سیما اعلام شد، منافقین به شدت شروع کردن به تخریبش!

    • سعید

      جمع بندی خوبی از برنامه های نوروز بود با قلمی خوب و شیوا. ممنون

    • بدون نام

      کجا خندوانه بازندس

    • بدون نام

      ببخشید خندوانه کجا بازنده بود همه نگاه میکردن از هر فرصتی استفاده میکتید خندوانه رو بکوبید

      پاسخ ها

      • علی

        بازندست دیگه تکراری و خنده های الکی
        رامبد

    • طراوت

      متری شیش و نیم فیلم خارق العاده ای هست

    • بدون نام

      بیچاره تختی، خیلی برای فیلمش زحمت کشیدند

    • سیامک

      فیلم رحمان ۱۴۰۰ رو باید کلاهبرداری ۱۴۰۰ نامید فیلمی بسیار مزخرف و مبتذل که برای دیدن آن در سالن سینما یرای شناخته نشدن میبایست ماسک بر صورت داشت مانند بالماسکه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا
        فیلم غیراخلاقی و مبتذل ساختن هنر نیست
        هر خری میتونه انجامش بده

    • بدون نام

      اگر سمت خدا بی تاثیر بود تو آنقدر نمی سوختی ،ساده دل اونهایی اند که صبح تا شب پای رقص و آواز یه مشت بی بند و بار به ظاهر هنرمند می نشینند .

      پاسخ ها

      • ف.ر

        تو برو سمت خدا بعدشم بزن تو سرت تا صبح گریه کن کاری به شادی دیگران نداسته باش .

      • بدون نام

        تو برو غمباد بگیر ما میخوایم برقصیم

    • بدون نام

      گریه دار نیست اما خنده دار هم نیست

    • بدون نام

      پنج ستاره

    • رستا

      به نظر من خندوانه زیاد هم بازنده نبود اما اگر مهمان های جذاب و آدم های مشهور که بیشترین مردم طرفدارشون هستن را دعوت کنه خیلی بحال تر و جذاب تر میشه دور همی هم همینطور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج