۸۴۹۵۵۷
۲۲ نظر
۵۰۰۷
۲۲ نظر
۵۰۰۷
پ

منتظر گرانی گوشت باشیم یا ارزانی؟

دولت در حالی نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات گوشت اقدام کرد که پیش از این مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی پیش تر تاکید کرده بود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت تاثیری نیم درصدی بر بازار گوشت خواهد داشت.

خبرآنلاین: دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است با توجه به ثبات ایجاد شده در بازار گوشت، امکان واردات گوشت با ارز نیمایی فراهم است.

کلامی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز هدف هیأت وزیران از مصوبه واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی را کمک به افزایش تولید داخل دانست و حذف رانت و دلالی را نتیجه یکسان سازی نرخ عرضه گوشت قرمز عنوان کرد.

محمدرضا کلامی با اشاره به واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی، گفت: هدف این مصوبه هیأت وزیران، جلوگیری از کاهش تولید گوشت قرمز در داخل کشور و ایجاد انگیزه برای افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان سنتی و صنعتی دام بود که رانت ناشی از اختلاف قیمت گوشت را از بین می‌برد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی از کجا آمد؟

پس از آشکار شدن پس لرزه های ارز در دیگر بازارها، دولت نسبت به اعلام ارز تک نرخی اقدام کرد و قوانین سختگیرانه ای را بر معاملات ارزی وضع نمود. ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تخصیص یافت و کم کم با افزایش شدید قیمت ها در بازار مطالبه عمومی اعلام اسامی واردکنندگانی بود که با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد می کردند اما با قیمت‌هایی بسیار بالاتر، در حقیقت با قیمت ارز آزاد در بازار نسبت به فروش کالایشان اقدام می نمودند.

توقف واردات کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی و تخصیص این ارز تنها به کالاهای اساسی که با هدف حمایت از معیشت مردم در دستور کار قرار گرفت نیز نتوانست ردرعمل خواسته دولت را محقق نماید.

واردات گوشت با ارز نیمایی

این چنین شد که اقتصاد ایران برای چندمین بار هم چوب خورد و هم پیاز. در حقیقت هم نسبت به تامین ارز ارزان قیمت برای تامین کالا اقدام شد و در نتیجه رانتی عظیم توزیع شد و هم افزایش قیمت جیب مصرف کننده را آزرد. در این میان رشد شدید دلالی نیز وضعیت را بغرنج تر از قبل نمود.

گوشت گران می‌شود؟

گوشت یکی از اقلامی بودکه طعم تلخ بحران را در سال ۱۳۹۷ در کام داشت. رشد شدید قیمت ها در بازار سبب شد گوشت صد هزار تومانی به عبارتی ویژه در اقتصاد سیاسی ایران بدل شود. صف های طویل اما توسط مصرف کنندگان داخلی ایجاد نمی شود و دلالان در اینجا نیز جا خوش کرده بودند.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی پیش از این در گزارشی تاکید کرده بود: دلیل پیامدهای منفی سیاست ارز ترجیحی و عدم کارایی آن در تحقق اهداف، همزمان با مقابله جدی با فساد و کنترل فرایندهای تخصیص ارز و واردات از طریق تکمیل سامانه‌های مختلف مدیریتی، ارز ترجیحی (حداقل در مواردی که امکان کنترل کامل فرایند واردات یا تولید تا مرحله مصرف نهایی وجود ندارد) حذف شده و واردات کالاها با نرخ سامانه نیما صورت گیرد.

برآورد صورت گرفته از سوی این مرکز در مقطع آذر ۹۷ نسبت به آذر ۹۶ نشان می دهد هزینه اختصاص ارز ترجیحی به واردات گوشت گرم و مواد واسطه‌ ای تولید گوشت، حدود ۹,۱۰۰ میلیارد تومان است، در حالی که این میزان هزینه، حداکثر ۰.۵ درصد بر نرخ تورم اثرگذار خواهد بود. به بیان دیگر برای عدم رشد نرخ تورم به میزان ۰.۵ درصد ناشی حذف نرخ ارز ترجیحی گوشت گرم و مواد واسطه‌ای تولید گوشت، حدود ۹,۱۰۰ میلیارد تومان از درآمد ارزی خود صرفنظر نماید.

به این ترتیب با نیمایی شدن ارز واردات گوشت، پیش بینی می شود تحت تاثیر جو روانی ناشی از تغییر ارز مبنا، بازار با افزایش قیمت در کوتاه مدت و افزایش واردات و تعادل در قیمت ها در میان مدت مواجه باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بحث ارزانی یا گرانی نیست بحث ارزش ریاله که اونم بالا نمیاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بحث کاهش ارزش ریالی از بی عرضگی مدیرانه که نباید به ارزش ارز پیوند زده شود که مورد سوئ استفاده امثال تو قرار گیرد!

    • اسد

      رادام درام ریدام درام این همان ارز دولتی ونیمایی است

    • اسماعیل

      خخخخخ

    • کامران

      از این دولت بی لیاقت انتظار ارزانی نداشته باشید مشتی پر مدعا بامدرک های جعلی!

    • بدون نام

      اخر ما نفهمیدیم گوشت گران میشود ؟یا ارزان میشود؟

      پاسخ ها

      • شهروند1

        هموطن محترم گوشت آزاد را که نمدانم .ولی گوشت دولتی یا تنظیم بازاری با ارز نیمایی میشه 2 برابر یعنی کیلویی بیش از 80 هزار تومان نگران نباش انشاالله بزودی ظلمشان به خودشان بر میگرده

    • خودم

      کدوم احمقی منتظر ارزانی هستتتت

    • بدون نام

      یگ گرون بده ( آش ) به همین خیال با ش ۰۰۰ آمو

    • بدون نام

      اینقدر سیاست ازمون وخطارا در مورد اداره کشور به کار ببرین تا ببینیم به کجا میرسیم

    • بدون نام

      صددرصد گرانی ...

    • بهرام

      نزدیک ماه رمضون هم هست چطوری گوشت قرمز گرون ، مرغ گرون و برنج گرون بخریم. امسال قراره ماه رمضون سختی رو بگزرونیم.

    • بدون نام

      ارزانی حتمی

    • .

      بستگی به نظر روحانی دارد

    • بدون نام

      این یعنی خدا حافظ گوشت .

      دیگه رنگ گوشت رو نخواهیم دید .

    • بدون نام

      مردم ازار به تمام معنایین که همش حرف واردات میزنی فقط گرانی که دارین با اعصاب مردم بازی میکنید

    • بدون نام

      دولت بدجوری داشت ضررمیکرد منصفانه نبود که گوشت آزاد داخلی سه برابر گوشت وارداتی باشه، مردم همت کنند یه کم گران بخرند، آخه ماهم عیالواریم، چندین لشکر درکشورهای دیگرداریم،اگر آنها نباشند، داعش می‌آید وشمارامیخورد،

    • راستگو

      گرانی

    • شهروند1

      خدا لعنت کنه این مسئولین بی لیاقت را با این سیاست شان مردم را به تب میگیرند تا به مرگ راضی بشن گوشت کیلو 40 تومانی با ارز نیمایی که انشاالله سرشان را بخوره میشه کیلوی 80 هزار تومان خدا انشاالله لعنتتان کنه که مردم را بخاک سیاه نشاندید لطفا این مطلب را اگر وجدان دارید پخش کنید

    • بدون نام

      گوشت یک کالای اساسی است و طبق قول رئیس جمهمور و دیگر مدیران بی عرضه قرار بود قیمت کالا های اساسی ثابت بماند ولی چند برابر شد! عرضه گوشت با ارز نیمائی یعنی حداقل قیمت دو برابر و حداکثر آنرا بازار ارز تعیین می کند! و مطمئناً با توجه به سودجوئی ها قیمت گوشت تولید داخل که 90% است توسط قیمت گوشت وارداتی ارز نیمائی تعیین خواهد شد نه برعکس و نخواهند گذاشت قیمت ان کاهش یابد!

    • شمس

      بشین تا ارزون شه

    • علی سمیعی

      ارزونی دیگه نداریم،زهی خیال باطل

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج