جاباما
۸۴۹۶۱۵
۱۳ نظر
۵۰۰۷
۱۳ نظر
۵۰۰۷
پ

مهران مدیری نیمی از دستمزدش را به سیل زده‌ها می‌بخشد؟

اگر مدیری نیمی از این دستمزد را ـ که نسبت به درآمد سالیانه‌اش رقم کوچکی است ـ در قالب کمک نقدی یا غیرنقدی به دست مردم لرستان برساند، نشان داده نقدهایی که به او می‌شود و ادبیات به کار رفته توسط او را یک کاسبی زشت از حادثه و اقدامی سفارشی تعبیر می‌کنند تا چه میزان غیرمنصفانه است و او با نیم میلیارد تومان کمک که در مقابل ثروتش هیچ است، پاسخ درخوری به این مدعیان داده است.

تابناک: بخش‌های وسیعی از ایران در حالی سومین هفته مواجهه با سیل و آثار بر جای مانده از آن را پشت سر می‌گذارند که خبری از مشارکت سلبریتی‌هایی که ظاهراً دل‌نگران سیل زده‌ها هستند در عمل به تعهد حرفه‌ای مرسوم چنین چهره‌هایی نیست؛ اتفاقی که می‌تواند با حرکت گروهی از چهره‌ها کلید بخورد و در گام نخست چهره‌ای چون مهران مدیری کسری از دستمزد کلان فیلم آخرش را به مردم سیل‌زده هدیه دهد.

بارش‌های شدید در استان‌های مختلف تبعات فراوانی در پی داشت و همچنان روند امدادرسانی و کوشش برای بازگرداندن مسیر زندگی به شرایط عادی در این مناطق تداوم دارد.

در این میان، گروهی از سلبریتی‌ها صرفاً با انتشار تصاویر سیل‌زده‌ها ابراز نگرانی نموده و برخی دیگر با حضور در این مناطق در قاب سلفی، ابراز نگرانی و انتقادهایشان را مطرح کردند. با این حال این ابزار نگرانی عمدتاً با اقدامات معناداری که نشان دهد این ابراز نگرانی جدی است، همراه نشد.

شماری از این سلبریتی‌ها همچون حوادث پیشین اقدام به جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی کردند که با توجه به سوابق‌شان در حوادث پیشین با واکنش‌های تندی نیز مواجه شدند؛ اما با توجه به آنکه این اقدامات نیازمند مجوز است، عمدتاً در این حوزه نیز ورود نکردند.

در این میان آنچه بااهمیت است، عدم بروز اقدامات فردی از سوی سلبریتی‌ها به ویژه سینماگران در قبال چنین حوادثی است و به خاطر نمی‌آوریم آخرین نوبت که یک بازیگر سینما مستقیم از جیب خودش کمکی به حادثه دیدگان کرده باشد، کی بوده است؟

حداکثر نقشی که برخی از این چهره‌ها داشته‌اند، نقش بسیج‌کننده برای جمع آوری کمک بود که در موارد متعدد درباره کیفیت هزینه‌ شدنِ این کمک‌ها، به شکل جدی تشکیک به وجود آمده است.

در بحث اخلاقِ کسب و کار، یکی از موضوعات مهم، «مسئولیت اجتماعی / Social Responsibility» است که این مسئولیت اجتماعی هم در قالب مسئولیت اجتماعی سازمانی و هم در قالب مسئولیت اجتماعی فردی تعریف می‌شود.

سازمان‌ها و چهره‌ها بر اساس این مسئولیت اجتماعی، کسری از درآمدشان را صرف امور عام‌المنفعه، خیریه و یا کمک به آسیب دیدگانِ حوادث می‌کنند.

این رویه در ایران چندان مرسوم نیست و شرکت‌ها نیز معمولاً در این زمینه آنچنان فعال نیستند و کمک‌هایی که در قالب مسئولیت اجتماعی به حادثه دیدگان سیل داشتند تاکنون رقم دندان‌گیر و تأثیرگذاری بر سرنوشت این جماعت حادثه دیده نبود.

همان گونه که اشاره شد، از سلبریتی‌ها نیز سابقه‌ مشخصی مبنی بر اینکه در راستای مسئولیت اجتماعی دست در جیب مبارک کنند و بخشی از درآمدشان را صرف کمک به حادثه دیدگان نمایند، در دسترس نیست.

با این اوصاف، شاید سیل اخیر بهترین فرصت برای درک این مسأله است که آیا دغدغه‌های مطرح از سوی برخی سلبریتی‌ها نسبت به سرنوشت سیل زدگان تا چه میزان واقعی است.

شاید تندترین ادبیات در جریان سیل اخیر از سوی مهران مدیری به کار رفته باشد که در دورهمی ضمن تمسخر اصل حادثه و شوخی با قربانیان، طعنه‌هایی به متولیان امر زد. این ادبیات لابد نه از برای بازارگرمی بلکه به واسطه دغدغه این سلبریتی نسبت به مردم این سرزمین بوده است.

در این شرایط، مهران مدیری می‌تواند چراغ اول را روشن کند و نیمی از دستمزد آخرین کارش را به سیل زده‌ها ببخشد. آن گونه که روزنامه جام جم در روزهای اخیر گزارش داده بود و مدیری تاکنون آن را انکار نکرده، این بازیگر برای نقش آفرینیِ کوتاه در فیلم «رحمان ۱۴۰۰» یک میلیارد تومان دستمزد دریافت کرده است.

اگر مدیری نیمی از این دستمزد را ـ که نسبت به درآمد سالیانه‌اش رقم کوچکی است ـ در قالب کمک نقدی یا غیرنقدی به دست مردم لرستان برساند، نشان داده نقدهایی که به او می‌شود و ادبیات به کار رفته توسط او را یک کاسبی زشت از حادثه و اقدامی سفارشی تعبیر می‌کنند تا چه میزان غیرمنصفانه است و او با نیم میلیارد تومان کمک که در مقابل ثروتش هیچ است، پاسخ درخوری به این مدعیان داده است.

مدیری با این کمک و بخشش، راه را باز می‌کند و می‌تواند اساساً یک چالش راه بیندازد و چند تن از همکارانش را دعوت کند تا آنها نیز دست به جیب شوند و بخشی از درآمد کلان‌شان را به سیل زدگان گلستان، لرستان و خوزستان اختصاص دهند و مستند به مردم نشان دهند که این مبلغ را واقعاً این مردم کمک کرده‌اند.

اگر باب مسئولیت اجتماعی در ایران گشوده شود، مشخص خواهد شد چقدر از این ادعاهای همدردی واقعی است و چقدر بخشی از بازی و نقابی انسان دوستی است که برخی در جریان حوادثی نظیر سیل اخیر به چهره می‌زنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کریم کچل

      بنظر میاد نویسنده ی این متن خودی است و میخواد مدیری را مجددا به جایگاه قبلی اش بر گرداند وگرنه این مبلغ نه برای دهنده و نه برای گیرنده ها اثری نداره از قدیم گفتن
      لعنت به طشت زری که موش مرده ای روش باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین

    • بدون نام

      این نویسنده متن کیه این چه طرز فکریه مگه وظیفه این سلبریتی هاس که بیان و به داد مردم برسن اگه اینجوری و مردم باید به داد همدیگه برسن دیگه چه احتیاجی به دولت و رییس جمهور و نمیدونم بالاتر از این حرفاش هست خود مردم همه کار و انجام میدن دیگه.جان هرکی دوس دارید پدر مردمو که همه جوره در میارید حداقل تحمل فقط پنج دقیقه نقد و انتقادم داشته باشید.

    • عباس گلدوست

      پس انداز پیش خدا کردن تبلیغ نمیخواهد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این مردک نیم دستمزدماهانه اش توی دورهمی برابر سی سال کار من معلم هست
        فکرکنم هزار تا تک تومنی امثال ما از 99درصد حقوق این نون به نرخ روز خورکه چه عرض کنم نون به نرخ دویست سال بعد خور ارزش بیشتری دارد

    • زهرا

      حرف زدن و تمسخ کاری نداره. خیلی هنر کرده. نیم میلیارد برای مدیری پولی نیست. بیلیافت

      پاسخ ها

      • vvvvvvvvvvvvv

        نترس ۱۰ برابر آن را به او برای پاداش میدهند
        خودت که میدانی مدیری جایی نمی خوابد که آب از زیرش برود.خخخخخخخ

    • کاظم واعظی

      شما که صاحب بنگاه خبر گزاری هستید فکر میکنید هر چیزی که بنویسید طبق میلتون درسته شما اگر این کاره خبر و خبر گزاری بودید ملت مجبور نبودن برای گرفتن خبر برن سراغ ماهواره وشبکه های دیگه خبرای شما وتحلیلهای شما فقط یکطرفه هستش وفقط به فکر حفظ خودتون ومنافع خودتونه

    • ارکیده

      بنده خدا رو انداختین تو رودروایسی ،دلشم نخواد باید بده پولو خخخخ

    • بدون نام

      خیلی بدبختین حسودا .اخه به سابریتی ها هم حسودی کردن دیگه ته بدبختیه .همه بدن فقط شما خوبین .

    • احد

      آقا از شوخی ها نداشتیم
      هر حرکت سلبریتی ها باید منتج به در آمد یا شهرت شود و لاغیر
      خارج از این دو. موضوع خواهشا ورود نکنید

    • حسین نجفی

      سلام ببخشید کدام یک از مسئولین ما که میلیارد میلیارد پول میگیرن از جیب مبارک پول دادن که از هنرمندان توقع دارین بازیگر پولش حلاله چه بده چه نده به کسی ربطی نداره ولی اون مسئولینی که دستشون تو جیب ملته چرا کمک نکردن؟؟

    • بدون نام

      آیا مسئولین از دستمزد واقعی خود میبخشند. یا از پول‌های دزدی شده ی مردم؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج