۸۴۹۶۴۲
۴ نظر
۵۰۱۳
۴ نظر
۵۰۱۳
پ

چرایی تأخیر در تصویب پالرمو در مجمع

فریدون مجلسی تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی که در شماره امروز روزنامه آرمان امروز منتشر شده با موضوع قرار دادن تاخیر در تصویب پالرمو نوشت: تاکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ روشنی به اینکه چه زمانی نظر نهایی خود را درباره کنوانسیون پالرمو اعلام می‌کند، نداده است. اعضای مجمع هم با استناد به اینکه چهار ماه مهلت دارند، تعجیلی در کار خود نمی‌بینند.

فریدون مجلسی تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی که در شماره امروز روزنامه آرمان امروز منتشر شده با موضوع قرار دادن تاخیر در تصویب پالرمو نوشت: تاکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ روشنی به اینکه چه زمانی نظر نهایی خود را درباره کنوانسیون پالرمو اعلام می‌کند، نداده است. اعضای مجمع هم با استناد به اینکه چهار ماه مهلت دارند، تعجیلی در کار خود نمی‌بینند.

واقعیت این است که به تصویب رسیدن پالرمو شاید هیچ تغییری در وضعیت کشور ایجاد نکند، اما تصویب نشدن آن فشار‌های خارجی را شدیدتر خواهد کرد. با تصویب کنوانسیون پالرمو می‌توان امیدوار بود که اگر راه‌هایی در زمینه بهبود شرایط کشور گشوده شود از آن منتفع خواهیم شد. اما با عدم تصویب این کنوانسیون امیدی به گشوده شدن راهی برای تداوم تجارت و ارتباطات مالی با سایر کشور‌ها نخواهیم داشت.

بخشی از مخالفت‌ها با تصویب پالرمو از سوی آن دسته‌ای است که خود را بازنده انتخابات می‌دانند و درصدد هستند با به زانو درآوردن دولت جبران مافات شکست گذشته را داشته باشند. در این شرایط شاید فرصتی به دست آورند تا با خیال راحت پالرمو و FATF و دیگر بخشنامه‌های بین‌المللی را بپذیرند. این بخشنامه‌ها با هدف مبارزه با پولشویی و جلوگیری از هدایت پول و حواله‌های مالی برای مقاصد تروریستی است.

کشور‌هایی که کنوانسیون «پالرمو» را پذیرفته‌اند و آن را تصویب کرده‌اند، خود را متعهد به اجرای اقداماتی علیه جرائم سازمان‌یافته فراملی کرده‌اند. جلوگیری از قاچاق انسان به خصوص زنان و کودکان، جلوگیری از قاچاق زمینی، دریایی و هوایی مهاجران، جلوگیری از ساخت و قاچاق سلاح گرم و اجزای آن از اهداف این لایحه است. بخش اول بیشتر ناظر به شستشوی پول‌های کثیف حاصل از قاچاق فحشا و ترافیک انسانی و مواد مخدر است و بخش دوم به حمایت کشور‌ها از گروه‌های تروریستی مربوط می‌شود که سازمان ملل آن‌ها را مانند داعش در لیست خود قرار داده است. در حال حاضر موضوع اصلی ایران در سایه بودن درعرصه بین‌المللی است.

درحال حاضر تداوم این شرایط موجب عدم سرمایه‌گذاری در ایران و اخلال در نظم اجتماعی هم خواهد شد. نمونه این وضعیت را درشرایطی که سیل لطماتی زده و کمک‌های هلال‌احمر به دلیل تحریم‌ها به دست ما نمی‌رسد قابل لمس است. کارشناسان معتقدند بهتر است موانعی که غالبا خودمان ایجاد کرده‌ایم را از میان برداریم. اینکه مسئولان بیان می‌کنند علت تاخیر در بررسی پالرمو انتظار برای مشخص شدن تصمیم اروپا در رابطه با برجام است، باید گفت: این امری مشخص است. به نظر می‌رسد تا زمانی که مساله عرب و اسرائیل تبدیل به مساله ایران و اسرائیل باشد اروپا همکاری جدی نخواهد داشت؛ بنابراین تصمیمی که مجمع می‌خواهد ۴ ماه آینده اتخاذ کند اکنون می‌تواند به نتیجه برساند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جوکار

      در متن تحلیل اشاره کردید به مسدود شدن کمک صلیب سرخ سوال این چه ربطی به پالمر دارد در صورتی که این مسدود شدن از طرف امریکا هست و تحریمهای امربکا که یک جانبه و در چهار چوب سلزمان ملل نیست وتحریمهای امریکا هیچ ربطی به پالمر ندارد و تصویب شدن ان اصلا تحریمهای امریکا را از بین نمی برد متاسفانه شما یک تحلیل پوپولیستی و عوام فریبانه کردید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به عقیده بنده پالارمو اصلا تصویب نشه بهتره

      • دونالد ترامپ

        تصویب نشه خواست دل امریکاست چون اروپا هم اگه بخواد هم نمیتونه کمک کنه

    • کوروش کبیر

      یعنی با این اقدامات امریکا هنوز نادونهایی هستند که دنبال پالرمو و تصویبش باشند حماقتم حد و مرزی داره امریکا قوانین بین المللی رو اصلا بحساب نمیاره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج