جاباما
۸۴۹۶۷۶
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

تجدیدنظر اصولگرایان در ارزش‌های ملی!

از زمانی که برنامه عصر جدید از شبکه سه سیما نمایش داده می‌شود، هویت یکی از داوران آن برای مخاطبان این برنامه مباحث زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرده است. سید بشیر حسینی از نظر کاربران فضای مجازی، نماینده ایدئولوژیک اصولگرایان در برنامه عصر جدید است تا از نگاه یک جوان ارزشی اصولگرا یا به تعبیر خودشان انقلابی، عملکرد شرکت کنندگان عصر جدید را نقد و بررسی کند.

رویداد ۲۴: از زمانی که برنامه عصر جدید از شبکه سه سیما نمایش داده می‌شود، هویت یکی از داوران آن برای مخاطبان این برنامه مباحث زیادی را در فضای مجازی ایجاد کرده است. سید بشیر حسینی از نظر کاربران فضای مجازی، نماینده ایدئولوژیک اصولگرایان در برنامه عصر جدید است تا از نگاه یک جوان ارزشی اصولگرا یا به تعبیر خودشان انقلابی، عملکرد شرکت کنندگان عصر جدید را نقد و بررسی کند.

در قسمت یکشنبه شب این برنامه، اتفاق عجیبی رخ داد. وقتی داوران عصر جدید از رزومه خود صحبت می‌کردند، بشیر حسینی از تحصیلات در رشته ریاضی، لیسانس حقوق و دکترای ارتباطات صحبت کرد، اما هیچ اشاره‌ای به دوران تحصیلات حوزوی خود نکرد.

ممکن است این فراموشی ناخواسته باشد، اما اتفاق مهم این است که قسمتی از جریان اصولگرا، به دنبال تجدید نظر در آرمان‌های گذشته خود هستند و تلاش می‌کنند تصویری جدید از این جریان برای مردم ارائه کنند. جریانی که نطفه آن را احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی گذاشتند، قالیباف با اصرار روی «نو اصولگرایی» برای آن شناسنامه گرفت و حالا در مدرسه صدا و سیما در حال تحصیل و رشد است. جریانی که با چند نماد و نمود علنی، تفاوت آشکاری با جریان‌های سابق اصولگرایی دارد:

عبور اصولگرایان از موتلفه اسلامی

جریان موتلفه اسلامی یا به عبارت صریح‌تر بازاریان مسلمان، نزدیک بیست سال است مغضوب جریان اصولگرا هستند و بعد از شکست در انتخابات ۷۶ و ۷۸ و به بیان روشن‌تر از زمانی که این جریان نام «اصولگرایی» را برای جریان خود انتخاب کرد، در تصمیمات این جریان به حاشیه رفتند.

«تازه اصولگرایان» به صراحت از ثروت بازاریان انتقاد می‌کنند و با شعار حمایت از مستضعفان و شعار‌های عدالت محور، حتی در ایدئولوژی هم مقابل همفکران سابق خود در موتلفه قرار می‌گیرند.

در واقع اگر در دهه شصت به خاطر پایگاه‌های نماز جمعه و بسیج و حضور فرماندهان قهرمان جنگ در کلانشهرها، اصولگرایان پایگاه رای خود را در شهر‌های بزرگ جستجو می‌کردند، سال‌هاست که سبد رای اصولگرایان روز به روز آب می‌رود و تمرکز آن از کلانشهر‌ها به سمت روستا‌ها رفته است.

در این شرایط عجیب نیست که اصولگرایان برای به دست آوردن دل روستاییان، پرچم شعار‌های عدالت محور را به دست بگیرند. همین است که بعد از نزدیک به چهل سال، سرانجام ریاست موتلفه از ثروتمندان خیر و مسلمان بازاری، به یکی از همین «تازه اصولگرایان» می‌رسد که اگرچه توانایی گلریزان‌های بازاری را ندارد، اما پاچه بالا می‌زند و به میان سیل می‌رود تا تصویری جدید از اصولگرایی ارائه دهد.

در سال ۱۳۸۰، احمد توکلی با نشان دادن زندگی ساده خود، مقابله با جریان موتلفه را کلید زد. احمدی نژاد در ۸۴ و ۸۸ از همان تاکتیک استفاده کرد. سعید جلیلی ۹۲ و قالیباف ۹۶ هم تلاش می‌کردند از خود چهره‌ای ساده زیست به نمایش بگذارند (نمایش قالیباف مورد استقبال قرار نگرفت)، اما همچنان اصولگرایان بر نقد ثروت‌اندوزی خود اصرار زیادی دارند و به مرور نشان دادن چهره بازاریان حیله‌گر که زمانی سوژه فیلمسازان اپوزیسیون بود، وارد جریان‌های فیلم سازی در صدا و سیما نیز شده است.

عبور اصولگرایان از روحانیت سنتی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جریان سنتی حوزه علمیه، سعی کرد با حضور در نها‌هایی مثل شورای نگهبان، یاریگر انقلاب باشد. به مرور و در اواخر دهه شصت، جریان روحانیون انقلابی تحت عنوان مجمع روحانیون از جریان سنتی (روحانیت مبارز) انشعاب کرد، اما مشخص بود هنوز این روحانیت مبارز است که نفوذ بسیار بالایی بین روحانیون انقلابی حوزه علمیه دارد و از طرفی از احزاب موثر و اصلی جریان اصولگرا به شمار می‌رود.

به مرور از جایگاه این جریان کاسته شد و وفات مهدوی کنی که به تنهایی یک وزنه قابل توجه بود در کنار اختلاف بین جریان‌های مختلف روحانیت مبارز به منجر به جدایی افرادی مثل حسن روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی و اکبر ناطق نوری از این جریان شد که در نهایت به افول نقش آفرینی این جریان منجر شد.

جریان جایگزین، هرچند دل در گروه مصباح یزدی دارند، اما جریانی حوزوی به شمار نمی‌روند. در واقع از سال‌ها پیش همزمان با تربیت دانشجو در دانشگاه امام صادق توسط مهدوی کنی، مصباح یزدی نیز با برگزاری برنامه‌هایی مثل طرح ولایت و ... به جای تربیت طلبه‌های جوان، روی دانشجویان جوان بسیج دانشجویی کار کرد تا جایی که به مرور نقش روحانیت در جریان اصولگرا کمتر از هر زمان دیگری باشد. اگرچه هنوز قشری از نزدیکان مصباح یزدی در میان طلاب قم، طرفداران پر و پا قرصی دارند، اما روحانیون جوان مصباح، به بزرگان حوزوی مثل مکارم شیرازی و جوادی آملی و وحید خراسانی و شبیری زنجانی، انتقادات تندی مطرح می‌کنند.

عبور اصولگرایان از روحانیت سنتی البته در گفتمان اصولگرایان تغییراتی نیز ایجاد کرده است. مهمترین نمود این تغییر در آرمان‌های فرهنگی اصولگرایان است. شعار حجاب یکی از شعار‌هایی است که اصولگرایان روز به روز آن را بیشتر در گنجه قرار می‌دهند و حتی معتقدند تندروی‌های دهه شصت علیه بی حجابی توسط نیرو‌هایی صورت گرفته که امروز به اصلاح طلبان مشهورند و در واقع نقش خود را در گشت‌های ارشاد (کمیته‌های آن زمان) و مبارزه علیه بی حجابی نفی می‌کنند.

آنچه باقی مانده است

«تازه اصولگرایان» هنوز در بعضی مواضع، با اصولگرایان سنتی همفکری دارند. تعریف سیاست خارجی و رابطه با کشور‌هایی مثل آمریکا، کشور‌های اروپایی و البته کشور‌های عربی منطقه نیز یکی از مواردی است که مورد حمایت اکثریت جریان اصولگرا است.

با این اوضاع، بعید نیست وقتی سال ۱۴۰۰ به میتینگ انتخاباتی اصولگرایان بروید، شعار‌هایی بشنوید که باورتان نشود. این‌ها همه پیش بینی است، اما در یک سال گذشته رسانه‌هایی که سیاست‌های فرهنگی اصولگرایان را تبلیغ می‌کردند و نسبت به ولنگاری فرهنگی هشدار می‌دادند یا تعطیل شده‌اند (یالثارات الحسین، بی باک نیوز، فرهنگ نیوز) یا به شدت با افول مخاطب مواجه شده‌اند (رجانیوز که زمانی رتبه ۷۰ را در رنکینگ الکسا داشت، در حال حاضر رتبه ۵۰۰ را در این رده بندی دارد) یا رویه‌های سابق خود را تغییر داده اند (صراط نیوز و تسنیم مدت‌هاست که خبری در این حوزه منتشر نکرده‌اند یا از تعداد اخبار خود کاسته‌اند) از این جهت اصولگرایان پذیرفته‌اند برای بقا به رای مردم نیاز دارند و برای رای مردم، نیاز به تجدید نظر دارند. اما هنوز آن را بیان نکرده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بدجور میسوزین از حضور سید بشیر از انتصاب جدید برج میلاد چی راضی هستین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شایدخودت داری میسوزی وگرنه یک نفرجایی مسول شده چه ناراحتی داره صدها مسول مثل ایشان وجوددارد اینهم یکی ازانها ،امثال توکه فقط دنبال تفرقه هستند میسوزندوخجالت هم نمیکشید.

    • ایرانی

      برترین ها تو چکار به احمدی نژاد داری،همیشه اسمش هرجا مساد تو منتشر میکنی،کجا احمدی نژاد اصولگرایی تعریف کرده اون همیشه گفته من ربطی به این جریا ندارم،همین مونده بود اینجا تخریبش کنی،امیدوارم سانسور نشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج