جاباما
۸۴۹۷۰۵
۷ نظر
۵۰۲۸
۷ نظر
۵۰۲۸
پ

آثار داستانی معروفی که در ابتدا منفور بودند

به نظر می‌رسد اغلب آثار بزرگ قبل از این که به محبوبیت برسند، مورد نفرت و انزجار واقع شده اند. به عنوان مثال فیلم‌های خوبی مثل «جادوگر شهر اوز» و «چه زندگی شگفت انگیزی» در ابتدا به شدت مورد انتقاد منتقدان قرار داشتند.

روزنامه خراسان - یاسمین مشرف: به نظر می‌رسد اغلب آثار بزرگ قبل از این که به محبوبیت برسند، مورد نفرت و انزجار واقع شده اند. به عنوان مثال فیلم‌های خوبی مثل «جادوگر شهر اوز» و «چه زندگی شگفت انگیزی» در ابتدا به شدت مورد انتقاد منتقدان قرار داشتند. حتی تابلوی «قضاوت نهایی» اثر مشهور میکل آنژ هم ابتدا اثری جلف و نامناسب برای نقش شدن در کلیسا تشخیص داده شد. همین اتفاق درخصوص کار‌های بزرگ ادبی نیز رخ داده است؛ بسیاری از آثار شخصیت‌های بزرگ و محبوب دنیای ادبیات در اوایل انتشارشان نه تنها از آن‌ها استقبال نشد بلکه کاملا با شکست مواجه شدند. در ادامه با چند مورد از این آثار ادبی آشنا می‌شوید.

ناتور دشت

آثار داستانی معروفی که در ابتدا منفور بودند

«بسیار عامیانه، قابل پیش بینی و خسته کننده» توصیفاتی بود که ابتدا درباره رمان «ناتور دشت» اثر دیوید سالینجر نویسنده آمریکایی به کار می‌رفت. نفرت از این کتاب به حدی بود که کسانی که از خواندن آن لذت می‌بردند هم جرئت نمی‌کردند نامشان را در کنار دیدگاه شان ذکر کنند. این رمان هم اکنون به عنوان یک شاهکار ادبی و یکی از مهم‌ترین رمان‌های قرن بیستم شناخته می‌شود.

سالار مگس‌ها

آثار داستانی معروفی که در ابتدا منفور بودند

«سالار مگس‌ها» از مشهورترین آثار ویلیام گلدینگ، برنده جایزه ادبی نوبل، به دلیل آن چه «خشونت افراطی» در محتوای کتاب عنوان می‌شد، برای چاپ با مشکلات زیادی مواجه شد. فروش اولیه بسیار پایین رمان، باعث شد کتاب بلافاصله از چاپ خارج شود. دهه‌ها بعد رمان ارباب مگس‌ها تجدید چاپ شد و جالب این که سریال «لاست» نیز از آن اقتباس شده است.

ارباب حلقه‌ها

آثار داستانی معروفی که در ابتدا منفور بودند

با این که منتقدان، رمان «ارباب حلقه ها» اثر جی. آر. آر. تالکین نویسنده انگلیسی را در روزنامه‌ها از جمله «نیویورک تایمز» به «بلندنظری» بسیار زیاد متهم کردند و منتقدان دیگری آن را در نشریه «نیو ریپابلیک» ضعیف و کم رنگ خواندند، این رمان در نهایت توانست خودش را در فهرست مشهورترین و تأثیرگذارترین کتاب‌های ادبیات قرن بیست و یکم به ثبت برساند.

خوشه‌های خشم

آثار داستانی معروفی که در ابتدا منفور بودند

انجمن کشاورزان متحد کالیفرنیا، رمان «خوشه‌های خشم» را دروغ و پروپاگاندای کمونیستی خواند. اشتاین‌بک نویسنده آمریکایی کتاب چندین بار تهدید به مرگ شد و کتابخانه‌های زیادی این کتاب را ممنوع کردند. حتی نسخه‌هایی از آن در شهر‌های سراسر آمریکا سوزانده شد. با این حال این کتاب، در همان سال به پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا تبدیل شد و در کمتر از یک سال به چاپ یازدهم رسید.

بلندی‌های بادگیر

آثار داستانی معروفی که در ابتدا منفور بودند

منتقدان معاصر امیلی برونته نویسنده انگلیسی «بلندی‌های بادگیر»، پس از انتشار اولیه کتاب، آن را خشک و ملال آور توصیف کردند و برخی نیز تا آن جا پیش رفتند که پیشنهاد کردند کتاب سوزانده شود، اما این رمان در نهایت جایگاه ویژه‌ای در ادبیات کلاسیک جهان یافت. بلندی‌های بادگیر دوازدهمین رمان برتر جهان از دید سایت بی‌بی‌سی و ششمین شاهکار ادبی دنیا از دید روزنامه گاردین است.

موبی دیک

آثار داستانی معروفی که در ابتدا منفور بودند

منتقدان، این اثر هرمان ملویل نویسنده آمریکایی را یک «فاجعه» خواندند و در اوایل انتشار کتاب، آن را «نامناسب برای نشر عمومی» دانستند. کتاب تا زمان مرگ نویسنده آن در سال ۱۸۹۱ یک شکست تجاری بود، اما در قرن بیستم به عنوان یکی از بهترین رمان‌های آمریکایی شهرت یافت. ویلیام فاکنر اعتراف می‌کند آرزویش این بوده که این کتاب نوشته او می‌بود!

اولیس

آثار داستانی معروفی که در ابتدا منفور بودند

«اولیس» به دلیل توصیف بی‌پروای روابط شخصیت‌های داستان با شکایات، احکام قضایی و در نهایت ممنوعیت مواجه شد. چاپ کتاب اولیس، حتی قبل از آن که جیمز جویس، نویسنده ایرلندی، نوشتن آن را به پایان ببرد، در ایالت نیویورک و احتمالاً سراسر آمریکا هم ممنوع شد. این کتاب هم اکنون از شاهکار‌های ادبیات مدرن به شمار می‌آید و در صدر صد رمان برتر به انتخاب کتابخانه مدرن قرار دارد.

منبع: amreading

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ناتور دشت عالییییییییییییییه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من خوندمش واقعن متوجه نشدم چرا شاهکاره واقعن چرا می گین عالیه از چه نظر عالی بوده؟

    • بینام

      کی میشه این اولیس ترجمه بشه و بخونیمش

    • بدون نام

      کتاب ناتور دشت زمانی مشهور شد که کتابهایی بر پایه ذهن سیال بسیار متداول شدند. من هم این کتاب رو خوندم خوبه ولی نه اونقدر که شاهکار باشه. کتاب ارباب حلقه ها واقعا شاهکار هست نمی دونم چرا ابتدا بهش کم لطفی کردند. من کتاب آدولف بنژامن کنستان رو هم توصیه میکنم بخونید کتاب بسیار خوبی هست

    • بدون نام

      خوشه های خشم مزخرفه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلیل نمیشه چون مطابق سلیقه‌ی شما نیست به شاهکار ادبی برنده جایزه نوبل بگی مزخرف حداقل میتونستی مودب تر برخورد کنی و بگی تو خوشت نیومده

    • بدون نام

      من ارباب حلقه هارو دوست داشتم . در گذشته مردم بیشتری سرگرمیشون کتاب بود و چون حوصله ی بیشتری داشتن بهتر و دقیق تر میخوندن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج