جاباما
۸۴۹۸۹۰
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

اعتراض ۳۳ نویسنده سرشناس به دزدی ادبی

جمعی از نویسنده‌های انگلیسی هستند که از دولت کشورشان خواستند علیه دانلود غیرقانونی کتاب‌های الکترونیکی وارد عمل شود.

ایران آرت: روز گذشته در ایران‌آرت خواندید که فلیپ پولمن نویسنده مشهور انگلیسی و رئیس انجمن نویسندگان بریتانیا در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دولت این کشور خواستار محافظت از حقوق نویسندگان شد.

اعتراض ۳۳ نویسنده سرشناس به دزدی ادبی

پولمن نوشت: "دزدی ادبی کتاب‌های الکترونیک در انگلیس بسیار ساده است و این معضل در حال نابود کردن میراث ادبی است. قانون کپی رایت یکی از ضروریات زندگی متمدن است ولی دزدی ادبی مانند باران اسیدی در حال نابود کردن این تمدن است."

از همین رو امروز دیگر نویسندگان سرشناس بریتانیایی نیز از دولت کشورشان خواستند علیه دانلود غیرقانونی کتاب‌های الکترونیکی وارد عمل شود.

به گزارش ایسنا، جمعی از ۳۳ نویسنده سرشناس انگلیسی از جمله "کازوئو ایشی‌گورو" نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات و "فیلیپ پولمن" رئیس انجمن نویسندگان بریتانیا در نامه‌ای خطاب به "گِرگ کلارک" وزیر تجارت، دانلود غیرقانونی کتاب‌های الکترونیکی را جرمی علیه عدالت اخلاقی معرفی کردند و از دولت درخواست کردند اقداماتی در جهت مبارزه با آن انجام دهد.

در این نامه که نام نویسندگان و شاعرانی چون "ژوانا ترولوپ"، "مولاری بِلکمن"، "وندی کوپ" و "آنتونی بیوِر" دیده می‌شود با اشاره به مطالعه انجام‌شده توسط اداره مالکیت معنوی بریتانیا که بر اساس آن از هر شش کتاب منتشرشده یک کتاب به صورت آنلاین و غیرقانونی خوانده می‌شود، نسبت به افزایش و شیوع این رفتار غیراخلاقی هشدار داده شده است.

پیش از قرار دادن آثار ادبی بر روی سایت‌های دانلود غیرقانونی، هیچ اجازه‌ای از نویسندگان گرفته نمی‌شود و صاحبان اثر هیچ منفعت مالی از دانلود آثارشان دریافت نمی‌کنند. ماه گذشته نویسندگان علیه یک سایت کانادایی غیرقانونی آثار ادبی شکایت کردند که هزاران صفحه از آثار ادبی را روی سایت بارگذاری کرده است اما همچنان با وجود این شکایت نسخه‌های الکترونیکی آثاری از "فیلیپ پولمن"، "استفن کینگ" و "مارگارت اتوود" از همین سایت قابل دانلود است.

در بخشی دیگر از نامه نویسندگان به وزیر تجارت انگلیس به این موضوع نیز اشاره شده که افزایش دانلود غیرقانونی کتاب‌ها شرایط را برای امرار معاش نویسندگان سخت‌تر از گذشته خواهد کرد و در حال حاضر متوسط درآمد نویسندگان بریتانیایی ۱۰ هزار و ۵۰۰ پوند است که نسبت به آمار سال ۲۰۰۵ با کاهش ۴۲ درصدی همراه شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج