جاباما
۸۵۰۴۲۸
۱۰ نظر
۵۰۱۳
۱۰ نظر
۵۰۱۳
پ

سیل لرستان در ۵۰۰سال گذشته بی‌سابقه بود

اظهار عجیب سخنگوی ستاد مدیریت بحران؛ سیل لرستان در ۵۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی ستاد مدیریت بحران گفت: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در سطح کشور سیل استان لرستان در یک دوره ۵۰۰ ساله و گلستان و خوزستان در دوره بازگشت ۲۰۰ ساله بی سابقه بوده است.

بهنام سعیدی روز چهارشنبه در نشست بررسی بحران سیل در کشور افزود: در این دوره از بارش ها در مدت زمان دو هفته با ۱۴ میلیارد متر مکعب بارش در مقابل سال ۹۶ با ۱۳ میلیارد متر مکعب بارش، ۳۱ استان کشور را درگیر کرد.

وی خاطر نشان کرد : از میان ۳۱ استان درگیر بارندگی و سیلاب ۶ استان خوزستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، گلستان و مازندران از وضعیت بحرانی‌تر برخوردار بودند.

سعیدی اظهار داشت: در این ارتباط در حالی که آب و گل لای ناشی از سیلاب در گلستان وضع بدی را به وجود آورده بود اما در لرستان با ارتفاع حدود ۲ متر در منازل مسکونی وضعیت بسیار بدتری را به وجود آورده بود.

دو سوم پهنه کشور درگیر سیل شد

سخنگوی ستاد مدیریت بحران با بیان اینکه در وقوع این حادثه دو سوم پهنه کشور درگیر شده بود، افزود: در این حادثه ۲۳۵ شهر به همراه ۴ هزار و ۳۰۴ روستا به صورت مستقیم درگیر سیلاب شده بود.

سعیدی تصریح کرد: در این میان ۱۴ هزار کیلومتر راه اصلی آسیب دیده و ۱۰ هزار و ۷۱۹ پل، آبرو، آبنما به صورت جزئی و برخی به صورت ۱۰۰ درصد تخریب و ۲۲۳ محور اصلی نیز مسدود شد.

به گفته سخنگوی ستاد مدیریت بحران، ۸۵۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی، باغات و غیره نیز آسیب دید و بیش از ۳۷ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تخریب شد و ۳۷ هزار واحد نیز به تعمیرات نیاز دارد.

70 نفر در سیل اخیر جان خود را از دست دادند

سعیدی با اشاره به اینکه در این سیلاب به بیش از ۲ هزار واحد تجاری نیز آسیب وارد شده است، گفت: در این حوادث ۷۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران اظهار داشت: از این تعداد ۴۷ نفر بر اثر سیلاب، ۳ نفر برق گرفتگی، ۸ نفر رانش و ریزش کوه، ۶نفر سقوط آزاد و ۶ نفر نیز به هنگام امدادرسانی کشته شدند.

سعیدی با اشاره به اینکه در این حادثه ۶۰ بالگرد ارتش، سپاه و نیروی انتظامی به صورت شبانه‌روزی خدمات ارزنده را ارائه دادند، گفت: در این حادثه ۲۴ بالگرد هلال احمر نیز به صورت ویژه مشغول امدادرسانی بودند.

وی با بیان اینکه پس از پیام مقام عظمای ولایت نیروهای مسلح، دستگاه‌ها دولتی و غیره و مردم به صورت جدی پای کار آمدند، تصریح کرد: با تلاش همه دست اندرکاران هم اکنون تنها ۷ محور اصلی مسدود و مابقی بازگشایی شده است.

وی با اشاره به اینکه از هزار و ۱۶۰ روستا که برق بر آنها قطع شده است، تنها ۱۰۰ روستا به دلیل نمناک بودن دیوارها و احتمال برق گرفتگی فاقد برق هستند، افزود: در حالی که در سیلاب اخیر آب شرب ۱۲۰ شهر و ۳ هزار و ۷۸۸ روستا قطع شده بود، هم اکنون تنها ۱۰۷ روستا فاقد آب شرب است.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران اظهار داشت: در این حادثه حدود ۴۰۰ روستا در استان های استان گلستان و خوزستان تخلیه و خالی از سکنه شده و خانواده های آنان اسکان داده شده است.

وی در خصوص برکات سیل نیز گفت: هم اکنون ۴۰ درصد آب دریاچه ارومیه تامین شده و از ۱۴۰ تالاب خشک شده و در حال نابودی ۵۰ تالاب به همراه زاینده‌رود احیا شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سلام ایران

      آقای بهنام سعیدی رئیس مدیریت بحران؛شما پانصدساله پیش کجابودید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای بهنام سعیدی دبیر زبان بودند درشهرستان جیرفت در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد دور اول فرماندار عنبرآباد ودور دوم احمدی نژاد فرماندار کرمان مملکت بی حساب و کتاب به این میگویند کسی که هیچ تخصصی در زمینه مدیریت بحران نداره فقط بر حسب جناح بازی میشه همه کاره چون دوست آقای نجار هستند

    • کامران

      دعوت تدبیر وامید بود!؟
      گفت میاین می بیند درخت نیست میرند!
      اوناهم اومدند دیدند مسئولان ددر هستند رئیس جمهور تو عراق وداره وعده مایحتاج به عراف میده!
      دلشون سوخت اومدند برای کم آبی اقدام کنند شیرش رازیاد بازکردند!

    • بدون نام

      اره به جان بچه هات و خودت

    • بدون نام

      عجب آمار دقیقی پیش بینی بارون هم به همین دقیقی اعلام کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایا شما۵۵۰سال سن دارید.جل الخالق.!!

    • بدون نام

      این اصرار بر ارائه اعداد آن هم با جزئیات. جز خود نمایی چیزی نیست

    • بدون نام

      بنده خدا خوب یادش مانده از ۵۰۰سال پیش تاحالا اینم از ابتکارات دولت روحانی است

    • دارشی

      کار نرم افزار آمریکایی هارپ است که خیلی برای بشریت خطرناک است

    • بدون نام

      سانسور چی چرا نظرات را نمایش ندادی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج