جاباما
۸۵۰۵۳۳
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

نقش اصلاح طلبان در بازسازی اعتماد عمومی

خبرها درباره انتخابات روزبه‌روز داغ‌تر شده و احزاب سیاسی خود را برای انتخابات مجلس آماده می‌کنند و در مقابل جناح رقیب اصلاح‌طلبان یعنی اصولگرایان هم در این میان بدون فعالیت نیستند چرا که «پایداری‌ها» از جمله احزاب اصولگرایی هستند که در روزهای پایانی سال گذشته تشکیل جلسه داده و به تشریح برنامه‌های انتخاباتی برای مجلس یازدهم پرداختند.

آرمان نوشت: خبرها درباره انتخابات روزبه‌روز داغ‌تر شده و احزاب سیاسی خود را برای انتخابات مجلس آماده می‌کنند و در مقابل جناح رقیب اصلاح‌طلبان یعنی اصولگرایان هم در این میان بدون فعالیت نیستند چرا که «پایداری‌ها» از جمله احزاب اصولگرایی هستند که در روزهای پایانی سال گذشته تشکیل جلسه داده و به تشریح برنامه‌های انتخاباتی برای مجلس یازدهم پرداختند.

محور اصلی این جلسه براساس انتخاب فرد اصلح بود. با تمام تلاش‌هایی که پایداری‌ها برای پیروزی در انتخابات آتی مجلس در حال انجام هستند اما این موضوع را نباید از یاد ببرند که هر زمانی که مردم به پای صندوق‌های رأی آمدند پیروزی با جناح اصلاح‌طلب بوده چرا که مردم کشور تنها خواستار اصلاح وضعیت کشور هستند و نمی‌توانند با تندروی‌ها و یک‌طرفه عمل کردن دلواپسان کنار بیایند.

برخی معتقدند که اصلاح‌طلبان به جهت حمایتشان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از حسن روحانی و محقق نشدن وعده‌های انتخاباتی‌اش، مردم به این جناح سیاسی دیگر اعتماد نکرده و با صندوق انتخابات قهر خواهند کرد و همین موضوع باعث می‌شود تا پایداری‌ها پیروز میدان شوند.

در همین راستا گفت‌وگو با محمدصادق جوادی‌حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب را می‌خوانید.

برخی معتقدند اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو شکست خورده و پایداری‌ها پیروز میدان می‌شوند

آرزو دارم هرچه پیش می‌رویم رفتارهایمان تابع منطق در قالب روش‌مندی و ضابطه و در برگیرنده متدهای نوین در عملکردهای سیاسی و انتخاباتی باشد. آرزو دارم که مردم ما بیشتر مقاومت و صبوری داشته باشند و لیکن هیجاناتی که از قسمت‌هایی به آنها تزریق می‌شود تصمیم‌گیری نکنند، تابع منطق استدلال و همچنین کسب رفتارهایشان باشند. اگر به فضایی که تاکنون ترسیم شده است فکر کنیم می‌توانیم در همین آغاز کار دو الی سه مؤلفه را برای خود تعریف کنیم. ابتدا آنکه شکست احتمالی اصلاح‌طلبان به معنای پیروزی حتمی اصولگرایان به ویژه تندروهای اصولگرایان (پایداری‌ها) نخواهد بود.

دومین موضوع آن که دلیل بسیار روشن و مشخصی وجود ندارد که اگر یأس و افسردگی و ناامیدی در حوزه رفتارهای اجتماعی و کسب نتایج مطلوب در جامعه وجود دارد نتیجه سوء این حرکات حتما متوجه اصلاح‌طلبان است و مورد توجه دیگر افراد نیست. ممکن است بقیه جریانات هم از عافات یأس و سرخوردگی رنج برده و آسیب ببینند. بقیه جریانات از جمله اعتدالیون و اصولگرایان هستند. هم جریانات غیرمتعهد به نظم سیاسی یعنی همان افرادی که خود را متعهد و ملزم به رفتارهای تشکیلاتی، سیاسی و حاکمیتی می‌دانند. افرادی که احساس می‌کنند اگر رای دهند شاید در شأن خود نبینند و در جایی هم برای آنها اهمیت ندارد.

آن طیف معروف به خاکستری که معمولا کم‌تحرک‌تر هستند و هنگامی که به تحرک درمی‌آید فضاهای سیاسی را بالانس می‌کنند آنها هم اگر فضا ناامیدکننده باشد مورد آسیب قرار می‌گیرند. این مطلب را باید توجه داشته باشیم. مساله دیگر آن است که انتخابات سال پیش روی مجلس تافته جدابافته‌ای از بقیه انتخابات در جمهوری اسلامی نیست و مانند دیگر انتخاباتی است که در گذشته انجام شده و تجربه آن را دریافت و نتیجه‌اش را هم دیدیم. این فضا با فضاهای دیگر تفاوت عمیق و معناداری ندارد اگر همان سنگ را با همان سیاق گذشته عمل کنیم تفاوت خیلی چشمگیری وجود نخواهد داشت.

اصلاح‌طلبان برای بازسازی اعتماد مردم باید چه اقدامی انجام دهند؟

به نظر من اصلاح‌طلبان مهم‌ترین اقدامی که می‌توانند در این عرصه انجام دهند آن است که اولا به بازسازی و بازآفرینی هویت خود در قالب‌های جدید و گفتمان‌های به‌روز بپردازند. مرزشان را با مخالفان، دولت، جریانات سیاسی خارج کشور مشخص کنند تا مردم به صورت شفاف بدانند که به چه فردی قصد دادن رأی دارند. اینکه هر کسی با هر منظومه ذهنی بگوید من مخالف اصلاح‌طلبان هستم، خود یک نوع آفت است. یا در حوزه اصولگرایان هر کسی که با اصلاح‌طلبان مخالف است او لزوما از یک جنس و نوع خاصی که عمومیت در میان اصولگرایان داشته باشد نخواهد بود. اختلافاتشان بسیار زیاد است. اصلاح‌طلبان یکی از کارهای بسیار مهمی که باید در سال جاری تا پیش از انتخابات مجلس انجام دهند آن است که مرزهای خود را با دیگر گفتمان‌های موجود اجتماعی شفاف کنند، حتی باید بگویم اصلا مهم نیست که اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو رای بیاورند یا خیر ولی مهم آن است که مرزشان را با دیگران مشخص کنند.

این جریان سیاسی باید مطرح کند که ما با جمهوری‌خواهی با این قرائت روبه‌رو می‌شویم. مرز ما با جمهوری‌خواهان در این قسمت است. ما با اقتدارگرایی مبارزه خواهیم داشت با قانون‌گریزی و قانون‌ستیزی هم این شیوه مبارزه را خواهیم داشت، حدود اندیشه‌ای خود را در چارچوب‌های مورد توافق اینگونه تعریف می‌کنیم. این موضوع از مهم‌ترین کارهایی است که اصلاح‌طلبان در سال جاری باید انجام دهند یعنی شفاف‌سازی مرزهای عملی و فکری سیاسی‌شان کاملا اتفاق بیفتد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچ اعتباری در بین مردم ندارند .. .....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما هر چی داریم.از این اصلاح طلبان داریم.!!!!

    • مش قاسم

      دیگر اصلاح طلب و اصولگرا نقشی در سیاست ایران ندارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج