جاباما
۸۵۰۵۷۵
۷ نظر
۵۰۰۸
۷ نظر
۵۰۰۸
پ

چرا کسی در بورس، نفت نمی‌خرد؟

مدیر عامل بورس انرژی گفت: «پرریسک بودن معامله نفت در بورس»، «مسایل مرتبط با ضمانت نامه های صادراتی» و همچنین «حمل و نقل» از جمله عواملی است که باعث شد نخستین عرضه نفت در بورس در سال ۹۸ با هیچ خریداری همراه نشود.

ایرنا نوشت: مدیر عامل بورس انرژی گفت: «پرریسک بودن معامله نفت در بورس»، «مسایل مرتبط با ضمانت نامه های صادراتی» و همچنین «حمل و نقل» از جمله عواملی است که باعث شد نخستین عرضه نفت در بورس در سال ۹۸ با هیچ خریداری همراه نشود.

در هفته ای که گذشت، برای هشتمین بار یک میلیون بشکه نفت خام سبک با قیمت پایه ۶۳ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد که بدون مشتری ماند.

در این ارتباط، «سید علی حسینی» مدیر عامل بورس انرژی به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: بورس و شرکت ملی نفت شرایطی مناسب برای ورود خریداران نفت به بورس را فراهم کرده اند اما این شرایط می تواند بیش از این تسهیل شود.

وی ادامه داد: شرایط خرید نفت باید برای متقاضیان در بورس تسهیل، تا از این طریق انگیزه لازم برای شرکت در این معاملات در بورس انرژی فراهم شود.

مدیر عامل بورس انرژی بیان کرد: شرکت ملی نفت انعطاف و شرایط لازم برای خریداران ایجاد کرده است اما باز هم در صورت وجود نقطه نظر برای اصلاحیه عرضه، می توان آن را در دستور کار قرار داد.

حسینی به عامل دیگر نبود خریدار در عرضه روز سه شنبه نفت اشاره و بیان کرد: اکنون در ابتدای سال قرار داریم و هنوز فعالیت های اقتصادی و کسب و کارها با رونق چندانی همراه نشده است.

معاملات نفت خام ریسکی است

مدیر عامل بورس انرژی به ریسک موجود در معاملات نفت خام تاکید کرد و گفت: نفت خام در شرایط عادی با توجه به حجم و ارزشی که دارد به عنوان معاملات ریسکی محسوب می شود.

وی معتقد است که بخشی از ایجاد شرایط تسهیل معاملات برعهده شرکت ملی نفت و بورس است اما دیگر بخش های آن خارج از حیطه اختیارات این دو سازمان قرار دارد.

حسینی ادامه داد: تعیین قیمت پایه و نیز روش تسویه از جمله مواردی است که بر عهده ماست اما تامین ضمانت نامه ها و نیز بخش حمل و نقل مربوط به حوزه بانکی و کشتیرانی است.

ارزش معاملات بورس انرژی دو برابر شد

مدیر عامل بورس انرژی خاطرنشان کرد: ارزش معاملات سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد و رکورد انتشار معاملات بورس انرژی در سال ۹۷ شکسته شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تحولات کلی در بازار سرمایه و همچنین ایجاد ظرفیت رشد، امیدواریم بورس انرژی در سال ۹۸ با رونق همراه شود.

ایده راه اندازی بورس نفت نخستین بار در اواخر دهه ۱۳۷۰ و در چارچوب سیاست های برنامه سوم توسعه کشور مطرح شد.

هیات وزیران در سال ۱۳۸۶ ایجاد بورس نفت را به وزارت اقتصاد تکلیف کرد و به این ترتیب وزیر وقت اقتصاد که همزمان دبیر شورای عالی بورس نیز بود، سازمان بورس را به واگذاری عرضه فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران موظف کرد.

در نهایت در بیست و دوم تیرماه ۱۳۹۰ نفت خام با حضور معاون اول رئیس جمهوری روی تابلو معاملات بورس کالا رفت اما با شکست روبرو شد. نفت خام در این بازار در ۹ مرحله دیگر عرضه شد اما فقط در یک مرحله به فروش رفت.

از هفدهم فروردین ۱۳۹۳ نیز شرکت ملی نفت ایران با عرضه ۲ هزار و ۹۲۰ بشکه نفت خام در بورس به قیمت هر واحد سه میلیون و ۶۰ هزار ریال، این طرح را دوباره آغاز کرد. این عرضه برای مدتی با حاشیه هایی ادامه یافت تا اینکه به علت کاهش استقبال خریداران، به بن بست خورد و متوقف شد.

با شکست عرضه نفت خام، مسئولان وقت سازمان بورس و اوراق بهادار به فکر ایجاد بستر جدیدی برای عرضه نفت خام در بورس انرژی افتادند.

عرضه مستمر نفت در بورس سرانجام پس از چندین سال توقف و بلاتکلیفی در آبان پارسال با حمایت دولت دوازدهم آغاز شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخخخخخ خارج از بورس هم کسی نفت نمیخره ..چون ترامپ حاضروناظره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جواب اینکه هوا داره رو به گرمی میره وچون هوا گرم مزاج مردم نفت نمی خرند ومیروند با این قیمت ارزان برق کولر گازی میخرند !!!!

    • بدون نام

      مشت آهنین ترامپ بالای نفت

    • نفتچی

      همه اونایی که به اندازه کافی نفت دارند .

    • بدون نام

      از بابک زنجانی بپرسید

    • بدون نام

      کاکو گرون میدین کسی ووسخش نمیرسه بخره بری ای کسی نمیخره ملتفت شدی

    • بدون نام

      نسیه یکساله خریدارم ودم اینکه مردم نمیدانند به کی بفروشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج