۸۵۰۹۵۸
۱۸ نظر
۵۰۱۳
۱۸ نظر
۵۰۱۳
پ

«آرتمیا» پس از ۷سال در دریاچه ارومیه شناور شد

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش یکهزار و ۲۷۱ متر و ۳۲ سانتی متر است، گفت: کشتی آرتمیا که از سال ۱۳۹۱ به دلیل پایین رفتن سطح آب دریاچه زمین گیر شده بود، در سایه افزایش تراز طی روزهای اخیر شناور شد.

خبرگزاری ایرنا: رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش یکهزار و ۲۷۱ متر و ۳۲ سانتی متر است، گفت: کشتی آرتمیا که از سال ۱۳۹۱ به دلیل پایین رفتن سطح آب دریاچه زمین گیر شده بود، در سایه افزایش تراز طی روزهای اخیر شناور شد.

«فرهاد سرخوش» با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به کمترین ارتفاع ثبت شده برای آن یک متر و ۲۶ سانتی متر افزایش یافته، بیان کرد: ارتفاع این دریاچه در مقایسه با سال گذشته ۵۹ سانتی متر افزایش داشته است.

«آرتمیا» پس از ۷سال در دریاچه ارومیه شناور شد

وی با اشاره به اینکه اکنون وسعت دریاچه ارومیه بیش از 2 هزار و 855 کیلومترمربع است، اضافه کرد: وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته 580 کیلومترمربع افزایش داشته است.
«سرخوش» با اشاره به ادامه دار بودن روند صعودی افزایش حجم آب دریاچه طی روزهای آینده، اظهار داشت: اکنون سه میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعب آب در نگین آبی آذربایجان وجود دارد و حجم آب تا پایان اردیبهشت سال جاری به حدود سه میلیارد و ۷۷۰ مترمکعب می رسد.

وی دلیل اصلی افزایش تراز دریاچه ارومیه در روزهای اخیر را بارندگی مناسب، لایروبی مناسب رودخانه ها و رهاسازی آب سدها به دریاچه عنوان کرد.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی متر کاهش می یافت، بیان کرد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.

وی با تاکید بر اینکه طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است، اضافه کرد: سال آینده چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره برداری می رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال/از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرمانده ارتش ناتو

      دریاچه ارومیه به خاطر ساخت سد خشک شد مگرنه ربطی به خشکسالی نداره مثل زاینده رود هم سد ساختن جلوی مسیر آب بستن

      پاسخ ها

      • حمزه محرمی زارع

        خیر فرمانده ناتو اشتباه به عرضتون رسوندن و ایران حداقل به شصت تا سد دیگه نیاز داره تو یه همچین مواقعی بتونن سیلاب‌ها رو مهار کنن و خشک شدن دریاچه ارومیه فقط و فقط برمیگرده به استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی با 8800 چاه که برای آبیاری باغها حفر شدن و ربطی به سدها ندارن و یکی از مشکلات ما آدمایی از جنس شماست که تو همه موارد صاحب نظرید

      • بدون نام

        زاینده رود، رودخانه فصلی ست

    • بدبخت ایرانی

      همانا سرخوشی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسمت برازنده ت

    • حمزه محرمی زارع

      والا یه جوری میگه با تشکیل ستاد احیا دریاچه رو نجات دادیم آدم فکر میکنه این بارندگی‌ها اصلا تاثیری تو احیا نداشته و این ستادم قبل عید تاسیس شده و شش سال نیست که داره فعالیت میکنه، آقای میخوش شما هم فقط یه چیز بگو اونم اینکه لطف خدا شامل حال این دریاچه و مردم ایران شده با این بارندگیها ی اخیر که حال دریاچه خوبه وگرنه تو این ستادت بیل زن نیستی برادر من

    • مهدی جباروف

      اسمت خوشگله اگرسدرادرست تحقیق کنن بعد بزنن مشگل خشکی همه تالابها درست میشه

    • مهرداد

      اره دولت باعث افزایش سطح اب شد، ما هم #بععععععععععععع بارون هم #بععععععععع ترسالی سال های اینده هم #بععععععععععععع
      #دولت_شلغم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        راست میگه بیچاره من خودم دیدم دولتیها بلاخص مردان تدبیر و امید داشتن با چهار لیتری اب میریختن تو دریاچه!!!!!!!

    • metti

      برنامه ریزی! جمع کنین کاسه کوزتونو

    • بدون نام

      الهی شکر

    • بدون نام

      دریاچه وان در نزدیکی دریاچه اورمیه در کشور ترکیه نه تنها مساحت اش کم نشده بلکه مسیولین با مدیریت علمی از ان بصورت اکو توریسم نیز استفاده میکنن ولی بی لیاقتی مدیران در اینجا باعث فاجعه زیست محیطی شده وفقط لطف خدا باعث بهبود حال دریاچه شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نظرت درسته ولی اینم که فکر میکنید فقط بخاطر سد خشک شد درست نیست ضمن اینکه اقلیم ترکیه با بارشهای بیشترش و نمیشه با ایران مقایسه کرد

    • بدون نام

      تدبیر و امید؟؟؟؟؟ ناموسا؟؟؟؟

    • ارومیه قلب آذربایجان

      ارومیه قلب آذربایجان
      خدارو شکر که نگین آذربایجان حالش خوبه
      یاشاسین آذربایجان یاشاسین اورمیه

    • بدون نام

      ایران نزدیک به چهل سال درگیر خوشکسالی بوده بله بی تدبیری هم دخیل بوده بازهم خدارو شکر به لطف خدا همه تالابها ودریاچه ها پر شده ولی حتما باید یه مدیریت درست باشه که سیل وخرابی به بار نیاره

    • بدون نام

      جاداره از ستاد احياي درياچه تشكر كنيم.بعععععع

    • بدون نام

      بارندگی رو هم گذاشتند سر دولت تدددددددددددددددبیر و امیییییییییییییییییییییییییییییییید. خخخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج