۸۵۰۹۹۹
۹ نظر
۵۰۱۰
۹ نظر
۵۰۱۰
پ

پدر صنایع غذایی ایران درگذشت

«شاهرخ ظهیری» پدر صنایع غذایی ایران و بنیانگذار شرکت صنایع غذایی «مهرام» روز گذشته /پنجشنبه/ در سن ۸۹ سالگی در تهران درگذشت.

ایرنا: «شاهرخ ظهیری» پدر صنایع غذایی ایران و بنیانگذار شرکت صنایع غذایی «مهرام» روز گذشته، پنجشنبه در سن ۸۹ سالگی در تهران درگذشت.

«شاهرخ ظهیری» در سال ۱۳۰۹ در شهر ملایر از پدری ملایری و مادری تهرانی زاده شد، خانواده اش زمانیکه وی ۲ سال داشت، به تهران و در چهار سالگی به دلیل شغل پدرش به قم مهاجرت کردند و برای چندین سال در آنجا ساکن بودند.

شاهرخ ظهیری تحصیلات متوسطه را در قم گذراند و زمانیکه وی کلاس پنجم ابتدایی را تمام کرده بود، پدرش براثر بیماری سل جانش را از دست داد و به دلیل اینکه فرزند بزرگ خانواده بود، از همان کودکی مشغول کار شد.

پدر صنایع غذایی ایران درگذشت

در این زمان و در حالیکه 18 سالش بود، کفالت مادر، خواهران و برادرانش را عهده ‌دار شد و ابتدا با مدرک تحصیلی پنجم دبیرستان به استخدام اداره فرهنگ قم درآمد و به عنوان معلم دبستان به تدریس مشغول شد و پس از مدتی به قلهک انتقالی گرفت و در آنجا همزمان با ادامه تحصیل در رشته حقوق در مقطع کارشناسی، ضمن تدریس در دبستان، در یک فروشگاه منسوجات نیز مشغول به کار شد.

«شاهرخ ظهیری» به نام سلطان سس و فردی که سس را بر سر سفره ایرانیان آورد، معروف است، نمونه واقعی یک فرد موفق و کارآفرینی است که با تجربیات خوب و اثرگذارش موتور محرک هزاران جوان ایرانی شد.

وی پس از گذراندن دوران تحصیل در قم، در رشته ادبیات درس خواند و سپس وارد دانشگاه شد و در رشته حقوق دانشگاه تهران به ادامه تحصیل پرداخت.

او در کنار تحصیلات دبیرستان، مدتی کوتاهی هم به تحصیلات حوزوی مشغول بود، اما این موضوع را نیمه کاره رها کرد و در نهایت در سال 1329 با قبولی در کنکور در رشته حقوق دانشگاه تهران به تحصیلات خود ادامه داد و برای تدریس در دروس تاریخ و ادبیات و ادامه تحصیل به کرج منتقل شد.

کار کارمندی چندان باب میل اش نبود و همین امر موجب شد با پایان تحصیلات دانشگاهی و همزمان با تدریس در سال 1337 کار در فروشگاه پارچه بافی کارخانه نساجی درخشان یزد را که مالک آن کارآفرینی به نام هراتی بود، آغاز کرد و کلید موفقیت وی نیز از اینجا آغاز شد.

پشتکار، خلاقیت و هوش «شاهرخ ظهیری» مورد توجه هراتی قرار گرفت و پس از راه اندازی شرکت ماشین های فلاحتی و نمایندگی «بی ام و» در کنار نساجی، مسئولیت گشایش اعتبارات اسنادی امور گمرکی و ترخیص خودروها و ماشین آلات وارداتی از گمرک خرمشهر را به «شاهرخ ظهیری» داد.

ظهیری پس از چندین سال تلاش تصمیم گرفت که کاری برای خود راه اندازی کند و به توصیه صراف زاده برای راه اندازی یک شرکت صنایع غذایی تشویق شد.

در آن زمان صنایع غذایی در ایران از محدوده تولید کمپوت و رب گوجه فرنگی و تولیدات فله ای دیگری همچون خیارشور و ترشی فراتر نمی رفت.

«شاهرخ ظهیری» به دلیل ذائقه مصرف کنندگان ایرانی به محصولات کنسرو شده به این سمت و سو رفت و مقدمات تاسیس شرکت «مهرام» را با 10 میلیون ریال سرمایه گذاری فراهم کرد و سال 1349 بود که او نخستین دفتر شرکت مهرام را در پاساژ سلامت واقع در خیابان سعدی جنوبی راه اندازی کرد و مهرام از سال 1351 وارد خط تولید شد.

او در خاطرات و مصاحبه های بسیاری گفته است: در آن زمان باجناق من و دوستش که در آمریکا تحصیل می کردند، دوران کارآموزیشان را در کارخانه «کرفت» که تولید کننده انواع محصولات غذایی از جمله سس بود، پشت سر می گذاشتند و آن ها پیشنهاد دادند که ما در شرکت مهرام این محصول را که تا حالا به ایران وارد نشده تولید کنیم، من هم این پیشنهاد را قبول کردم و به وزارت صنایع رفتم و مجوز احداث یک کارخانه تولید سس را در شهر صنعتی البرز قزوین گرفتم.

در شروع کار شرکت «مهرام» برای تولید هفت نوع سس، یعنی سس مایونز، سس فرانسوی، سس هزار جزیره، سس ایتالیایی، سس ساندویچ و سس ماهی و کچاپ برنامه ریزی کرده بود و ظرفیت رسمی تولید کارخانه نیز در آن زمان 2 تا 3 تن معادل 100 کارتن بود.

با توجه به اینکه کسی سسی ندیده و نچشیده بود، شاهرخ ظهیری برای جذب مردم و مشتری سازی برای محصولاتش دست به ابتکارها و تبلیغات وسیع در بازار زد.

ظهیری در کنار مدیریت مجموعه های صنعتی، همیشه در تشکل ها و انجمن های مرتبط با فعالیت های بخش خصوصی حضوری موثر و فعال داشت، تاجایی که تا آخرین روزهای زندگی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به عنوان مشاور حضور داشت.

او در طول دهه های گذشته به ویژه از زمان تشکیل اتاق تهران همیشه در این نهاد عضویت داشت و علاوه بر عضویت در هیات نمایندگان اتاق تهران، به عنوان عضو هیات رییسه و خزانه دار هم فعالیت کرده است.

«شاهرخ ظهیری» که همواره خود را ملایری می دانست و به زادگاهش افتخار می کرد، نگاهی حرفه ای به کار و کارآفرینی داشت و علاقه مند بود برای اشتغال جوانان در شهر و زادگاهش همچون احداث پاساژ ماه بخش سرمایه گذاری کند.

وی در نهایت 22 فروردین 1398 در تهران دیده از جهان فرو بست و آیین خاکسپاری وی روز جمعه ۲۳ فروردین در بهشت زهرا، آرامگاه خانوادگی کمالی یزدی شماره ۱۲۹۵، جنب قطعه هنرمندان برگزار شد.

در همین راستا آیین یابود «شاهرخ ظهیری» دوشنبه هفته آینده 26 فروردین در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌ شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ماجی

      خدایش رحمت کناد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همی با حال گفتی

    • شمشادی

      خدواند رحمتش کند، خدمت بزرگی به صنایع غذایی کشور کرد.. این ضایعه اسف بار را به خانواده گرام و تمام دوست دارانش تسلیت عرض میکنم

    • جمعی از جوانان ملایر

      روحش شاد و یاد پر افتخارش گرامی باد

    • بدون نام

      روحش شاد

    • بدون نام

      خداوندجناب ظهیری رارحمت وبه بازماندگان محترمشان صبرعطافرماید

    • بدون نام

      روحش شادوخدابیامرزدش این مرد بزرگ وکارآفرین رو

    • بدون نام

      قدر کارافرین ها راحالا مردم خوب درک می کنن حالا کارخانه ها درحال تولید تحویل میگیرند پس مدتی کوتاه درش می بندند کارگران را هم بیکار کو کارخانه باتولید بالا کفش ملی ایران ناسیونال ارج مینو صابونسازی خرمشهر . ِ....

    • بدون نام

      افرادی که فقط نق میزنند و چشم به خارج از کشور دوخته اند باید یاد بگیرند تلاش و کوشش و راه خدمت به کشور و هموطنان خود را

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج