جاباما
۸۵۱۴۲۱
۳۶ نظر
۵۰۰۸
۳۶ نظر
۵۰۰۸
پ

معمای هدایت آب هورالعظیم به سمت مردم

سیل خوزستان و خرابی‌های آن همچنان سرخط خبرهاست و تلاش برای مهار سیلاب‌های سرکش در این استان ادامه دارد. طی چند روز گذشته شایعاتی مطرح شد مبنی بر جلوگیری وزارت نفت از ورود آب به تالاب هورالعظیم و هدایت آن به شهر اهواز که در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها داغ شد.

برترین‌ها: سیل خوزستان و خرابی‌های آن همچنان سرخط خبرهاست و تلاش برای مهار سیلاب‌های سرکش در این استان ادامه دارد. طی چند روز گذشته شایعاتی مطرح شد مبنی بر جلوگیری وزارت نفت از ورود آب به تالاب هورالعظیم و هدایت آن به شهر اهواز که در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها داغ شد.

شایعه‌ای که موجی از مطالبه مردمی برای بازگشایی آب به تالاب هورالعظیم برای جلوگیری از آبگرفتگی شهرها در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت و زمینه را برای ایجاد دوقطبی نفت - مردم مهیا کرد.

معمای هدایت آب هورالعظیم به سمت مردم

با ورود سامانه بارشی پرقدرت به حوضه آبریز سدهای بالادستی استان خوزستان، تخلیه پرحجم مخازن این سدها برای مهار سیلاب در دستور کار قرار گرفت و همین مسئله سیلاب‌های مصنوعی بزرگی را روانه پایین‌دست کرد به‌گونه‌ای که تعداد زیادی از روستاهای حاشیه سرشاخه‌های کارون زیر آب رفت و درنهایت با رسیدن آب به شهر اهواز، حتی این شهر نیز از آبگرفتگی در امان نماند.

در این وضعیت، به سرعت انتشار شایعه منحرف کردن آب از ورودی تالاب هورالعظیم به مناطق اطراف و شهر اهواز داغ شد؛ با این استدلال که درصورت بالا آمدن سطح آب تالاب، تأسیسات نفتی مستقر در حاشیه جنوبی هورالعظیم و حدود 300حلقه چاه نفتی موجود در این منطقه به زیر آب می‌رود و وزارت نفت برای جلوگیری از توقف تولید نفت در این منطقه از ورود آب به مخازن 3 تا 5 این تالاب جلوگیری کرده است.

وزارت نفت با انتشار تکذیبیه‌ای اعلام کرد به‌واسطه طراحی کارشناسی تأسیسات نفتی غرب کارون و سوسنگرد، بالا آمدن آب خسارتی به این تأسیسات وارد نمی‌کند و وزارت نفت نیز برخلاف شایعات مطرح شده نه‌تنها مخالفتی با آبگیری مخازن 3 تا 5 هورالعظیم ندارد بلکه تمامی امکانات مهندسی خود را نیز برای کمک به مهار سیلاب بسیج کرده است.

در این میان اظهارنظر قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس به شایعات دامن زد و دوباره صنعت نفت کشور متهم شد برای حفظ منافع خود، سیلاب را به شهر و زندگی مردم کشانده است.

ساعدی به «فارس» گفته بود: وزارت نفت از آغاز عملیات اکتشافات و حفاری نفت، هورالعظیم را به ۵ مخزن تبدیل کرده که مخازن یک و دو اندک آبی دارند اما مخازن ۳، ۴ و ۵ خشک هستند و حالا هم با هدایت سیلاب به این مخازن مخالفت می‌کند. او با اشاره به اینکه وزارت نفت تراز لوله‌های زیرگذر مربوط به انتقال آب بین مخازن تالاب را تغییر داده است، مدعی شده بود: در سیلاب‌های اخیر مخزن یک و دو آبگیری شده است اما سرریز مخزن شماره۳ به مخزن شماره۴ و سرریز مخزن شماره۴ به مخزن۵ به‌دلیل تغییر تراز لوله‌های زیرگذر امکان‌پذیر نیست.

نکته دیگری که از سوی نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس مطرح شد، این بود که با ورود سیل به شهر رفیع، زمانی که حکم دادستانی شهرستان هویزه برای دادن حقابه هورالعظیم صادر شد، نفتی‌ها ۶ روز مهلت خواستند تا تأسیسات خود را جمع کنند و پس از اتمام این مهلت، دریچه‌های دایک مرزی به سمت عراق را باز کرده‌اند که با این ترفند تمام آب به سمت بخش عراقی هور هدایت شده که با این رویه پس از اتمام بارندگی‌ها دوباره هورالعظیم با بی‌آبی مواجه خواهد شد.

معمای هدایت آب هورالعظیم به سمت مردم

پس از طرح این ادعا، بیژن زنگنه درباره اتهام خشکاندن هور به‌دست وزارت نفت گفت: وقتی من دوباره در این دوره به وزارت نفت آمدم، جلسه‌ای بود که می‌گفتند می‌خواهیم هور را خشک کنیم که من پاسخ دادم این جنایت بشری است. من از ابتدا مخالف دستکاری در اکوسیستم هورالعظیم بودم و اعلام کردم هیچ منابعی برای این کار اختصاص نخواهم داد و هور باید به شرایط اولیه بازگردد.

وزیر نفت گفت: ما هیچگاه جلوی جریان چرخه آزاد طبیعت را نمیگیریم. ما با طبیعت باید زندگی کنیم. کاری نمی‌کنیم که ما را یک عمر لعنت کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت هم درباره انتقادات مبنی بر مخالفت شرکت های نفتی فعال در منطقه غرب کشور برای آبگیری کامل تالاب هور العظیم به «ایرنا» گفت: هیچ مانعی در مسیر جریان آزاد آب در منطقه هور ایجاد نشده و هر جا که لازم باشد دریچه های ارتباط بین حوضچه های ایجاد شده در هور را باز کرده و حتی اقدام به شکافتن جاده های خاکی کرده ایم.

برخی از فعالان خوزستانی محیط‌زیست که تا چند سال پیش پیگیر آبدار کردن تالاب هورالعظیم بودند وارد میدان شدند و با دادن اطلاعات کارشناسی، شایعه دخالت وزارت نفت در فرستادن آب به سمت مناطق مسکونی را خنثی کنند.

در نوشته‌هایی که این افراد در فضای مجازی منتشر کردند به‌صراحت آمده بود که هورالعظیم در اثر ایجاد جاده‌های تالابی در جریان جنگ تحمیلی به ۵مخزن تقسیم شده که ۲مخزن شمالی آن با آب شیرین کرخه و ۳مخزن جنوبی آن با آب شور زهاب کشاورزی اراضی منطقه و کانال فصلی سلمان آبگیری می‌شوند و حرکت آب در این مخازن تابع شیب آنها و به سمت تالاب هورالهویزه عراق است.

در حقیقت شیب حرکت آب تالاب هورالعظیم غالبا به سمت ضلع غربی تالاب و نقطه صفر مرزی با کشور عراق است. منطقه‌ای که در آن دایک مرزی احداث شده و از چند روز پیش برای تخلیه مخازن شمالی هورالعظیم از چندین نقطه شکافته شده تا آب به عراق و تالاب هورالهویزه که گنجایش آن تقریبا ۳ برابر تالاب هورالعظیم است برود.

کاظم گمراوی، فعال محیط‌زیست خوزستان این نکته را یادآور شده است که به‌واسطه شیب تالاب و قرارگیری آبریز کرخه در بخش شمالی هورالعظیم، عملا آبگیری کامل تالاب منوط به بسته شدن همه خروجی‌های آب به سمت عراق است تا ارتفاع آب در نقطه دایک مرزی به بیش از ۸متر افزایش یابد.

امروز هم «ایسنا» با انتشار تصاویری از هورالعظیم از جاری شدن آب در این تالاب خبر دادکه در ادامه می‌بینید.

معمای هدایت آب هورالعظیم به سمت مردم

معمای هدایت آب هورالعظیم به سمت مردم

معمای هدایت آب هورالعظیم به سمت مردم

معمای هدایت آب هورالعظیم به سمت مردم

معمای هدایت آب هورالعظیم به سمت مردم

معمای هدایت آب هورالعظیم به سمت مردم

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هور الان پر از آب شده ، هر کسی که یک مقدار سواد داشته باشه میتونه یه سرچی در گوگل بکنه تصاویر ماهواره ای اون منطقه رو ببینه ، این چرندیات رو ضد انقلاب با هجوم رسانه ای شروع کرده و عده ای ساده لوح هم باور می کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چند روز پیش تلویزیون نشون داد که تجهیزات نفتی زیر آبه این عکسها قدیمیند کاش با دروغگوها برخورد قضایی بشه

      • بدون نام

        بله الان پر اب شده البته هنوز جا داره. تا سه روز پیش و قبل ااز اعتراض مردم خشک خشک بود. اگر زودتر اقدام میشد خانه های مردم ویران نمیشد. جناب ادمین لطفا چاپ کنید .

      • بدون نام

        اگر شما هم چشم بصیرت داشتی دقیق نگاه میکردی میدیدی که تازه پر اب شده مردم که از خودشون در نمیارن اونجا زندگی میکنن نه مثل شما از طریق سرچ گوگل پیگیری میکنن. لطفا چاپ بشه. حذف نکنید

      • بدون نام

        تصاويری که گوگل مپ نشون میده مربوط به حداقل یک ماه گذشته است ثانیا هور هنوز خشکه چون ما به چشم خودمون دیدیم

      • محمد

        آقا یا خانمی که میگید با نت سرچ کنید ما اهالی
        خوزستان و اهواز هستیم و خوب می دونیم چه خبره
        خودم هم حفاری مناطق نفت خیز آزادگان (همون هور العظیم ) کار میکنم پس به جای نوشتن چرندیات بیا و خودت از نزدیک تماشا کن

      • بدون نام

        راجب این حرف نمیزنی از چه روزی به این ور تالاب پر شد؟؟؟؟؟؟ اون روز اولی ک مسولین میگفتن ایا اب تو هور بود یا نبود؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        تصاویر گوگل چند ماه یکبار آپدیت میشه. اینطوری نیست که تصویر دو روز قبل و بیاره

      • بدون نام

        محمد
        ببخشید میشه بفرمایید با این حجم از بارش چطوری هورالعظیم طبق ادعای تو و سالومه سیدنیا خشک خشک بود اون که وضعش معلومه نوکر کیه شما هم ۲۲ کشور عربی هست لطف کنید همونطور که اومدید تشریف ببرید ایران به حد کافی از شما و فرهنگ تازه از جاهلیت دراومده تون خورد دیگه چاخان تحویل ندید

      • بدون نام

        بله الان یه بخشهایشو پر کردن ، بعد از اون همه خسارتی که سیل به مردم زد و اون همه سالی که ما خاک خوردیم و اونا سود بردن ، دوست عزیز چشمت رو بر ظلمی که به هم وطنت میشه نبند ، خوزستان از طوایف مختلف تشکیل شده هم اعراب هستن هم بختیاریها هم ترکها و .... لطفا به گوگل و اخبار شبکه های ایرانی اعتماد نکنید ما خودمون به چشم خودمون داریم میبینیم

      • محمد

        آقا یا خانم با پرچم غیر ایرانی که میگی من دارم دروغ تحویل مردم میدم اولا مراقب حرف زدن و نوع ببانتون باشید جاهل ما نیستیم داداش ،در ثانی تا قبل این بارش ها هور بخاطر منافع شرکت های نفتی کاملا خشک بود و حتی وقتی سیلاب ها هم وارد اهواز شد خوب یادمه بازم آب سیلاب رو حاضر نبودن باز کننند تا روانه هور بشه بعد اینکه بخش های عظیمی از اهواز و روستاها زیر آب رفت و بعد از اعتراض ها زیاد آبو تو هور رها کردن اون نه همه بخش های هور

    • بدون نام

      با این خبر متوجه شدم . که واقعا حقیقت داره که وزارت نفت بخاطر منافع خود مردم را نابود کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم تازه فهمیدند که گرد و غباری که ده ساله تنفس میکنند، نه در نتیجه خشکسالی، که در اثر خیانت آقایان در خشک کردن عمدی هورالعظیم بوده. حالا خسارت میلیونها نفری که سلامتی شان را در اثر این جنایت از دست داده اند، چه کسی قرار است بدهد؟

    • بدون نام

      مردم کیلویی چند

    • بدون نام

      معمولا اینجور وقتا بازار شایعات راه می افته شما به رودخونه های اهواز و ساخت و سازهای در حریم رودخونه و ایجاد مجتمع تفریحی وسط مسیر آب نگاه کنرد می بینید مقصر این بی خانمانی مردم ساخت و سازهای بی حساب کتاب بوده در پلدختر و گلستان هم متاسفانه همین بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب دولت باید اجازه ساخت رو نمیداد مگه مردم بدون اجازه دولت کاری رو انجام دادن. بخاطر گرفت عوارض و مالیات و پولهای کثیف مجوز به راحتی داده میشه. مردم که کف دستشون رو بو نکردن. مدیران وکارشناسان باید تشخیص میدادند .مثل پر کردن راه مسیر سیل در کنار دروازه قران شیراز

      • بدون نام

        ۱۶:۳۹
        نظر درست و بخون مگه من گفتم مردم مقصرن اونیکه هتل و مرکز تفریحی ساخته بله مقصره چون بخاطر پول اینکار و کرده ولی برای بقیه تو همه جا چه گلستان چه خوزستان چه همون تهران که سال ۹۴ چندنفر بر اثر سیل کشته شدن مقصر شهرداریهان شهردار و هم شوراها تعیین میکنن دیگه خودت ببین کیا و کیا همدستن

      • بدون نام

        انگلیسیها یه خونه میسازن برای صد سال و همه جوانب رو در نظر می گیرند بعد ما یه خونه میسازیم برای یکی دو سال دیگه به سالهای بعدش فکر نمی کنیم

    • بدون نام

      نکنید این کارارو زشته مردم باید زندگی کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اول بفهم بعد حرف بزن

    • ناشناس

      اقای زنگنه مردم که کر یا کور وگنگ نیستن همه چیز رو دارن میبینن ولله بالله مردم راست میگن ولی شماها هیچ راستی ودرستی تو کارتون نیست که نیست !!!!!!!

    • بدون نام

      واقیعت داره و فقط یک پنجم هورعظیم آبگیری شده و شرکت نفت با قلدری مانع ابگیری هور شده وسیل رو سمت خانه ها و زمینهای کشاورزی مردم و خاک عراق هدایت کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا حالا که میگفتید هورالعظیم خشکه مجری تازه به دوران رسیده من و تو هم که یه فیلم از زمان خشکی هورالعظیم گذاشته بود چی شد حالا میگید یک پنجمش آبه اصلا با عقل جور درمیاد که تو یه استان این حجم بارش باشه و هورالعظیم خشک باشه ؟ یا حتی یک پنجمش آب باشه ؟

    • بدون نام

      برمردم آزار لعنت ......بگووووو بیش باد

    • بدون نام

      سکوهای نفتی که جای خود و مسیر را برای دکور برنامه تلویزیونی که مثلا کنار هور با دوتا فانوس و خمپاره و هفت سین درست کردن بدون فکر کردن و بداعه میگه اب رو بده اونور خیس نشیم !چندروز بعد میگن شایعه نبود اما واگر ...فلان کارو نمیکردیم بهتر بود .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی احمق تر از شما کسی نیست سکوهای نفتی که زیر آب رفتن و صادرات از اون سکوها که متوقف شده

    • بدون نام

      مردم بیشتر میفهمن همینطور که خودشون نقش داشتن و بیشترین خسارت بهشون زده شد تا نفتی که ازش سهم ندارن حفظ بشه ؛ شبکه خارجی و تصاویر ماهواره یی همون ده روز پیش گفتن بخاطر اینکه اب به اسکله نرسه مسئولان اب رو سمت مردم رها کردن .....اما چیزی نگفتن بهتون .مردم ولی نعمت شما هستن

    • بدون نام

      وقتی شرکتهای نیشکر اجازه ورود سیلاب به
      مزارع خود نمیدهد باید فقط مزارع کشاورزان
      زیر آب برود
      شرکت نفت جای خود دارد
      دولت فقط به فکر منافع خود هستند
      مردم هیچ متاسفانه

    • بدون نام

      خاکی که درتابستان مردم خوزستان می‌بلعند ازگور نفتیهاست،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه قبلا نفت استخراج نمیشد چرا اونموقع خاک نبود درثانی مگه فقط خوزستان گرد و غبار میاد لرستان اصفهان اراک کرمانشاه هم خاک میاد مظلوم نمایی هم حدی داره

    • ترسو

      تكذيب هم كه ديگه ميدونيم يعني چه ! يعني تاييد صد در صد

    • بدون نام

      به خدا قسم بیشتر تقصیر خود ماست چون چشممون به همه چی بستیم همه جنسها چند برابر شد همه سکوت کردن هفتاد میلیون دارن رنج میرن ده میلیون از شکم سیری خفه شدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره بیاید بهار عربی راه بندازید تو سوریه و لیبی و تونس و مصر و الجزایر که راه انداختید دیدیم چی شد

      • بدون نام

        هميشه هر بهاري نتيجه بد نداره

    • بدون نام

      اون از حذف عادل فردوسي پور و برنامه 90 با آن همه طرف دار مردمي ...!!
      كلا در اين چند سال نشون داديد مردم براتون مهم نيستند اين يك واقعيته ... و هيچ كدوم از اين كارها بخاطر پول براتون مهم نيست ...!!!!

    • بدون نام

      هر چي مردم ميگن درسته و هرآنچه مديران و صدا و سيما ميگه دروغه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج