۸۵۱۷۰۵
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

میانگین سن شروع به مصرف مواد مخدر در ایران

معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: سن شروع مصرف مواد مخدر در کشور نسبت به گذشته کاهش یافته است و شاید موضوع کنجکاوی در سن نوجوانی یا باورهای غلط درباره مصرف برخی مواد مخدر باعث این موضوع شده باشد.

خبرگزاری ایرنا: معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: سن شروع مصرف مواد مخدر در کشور نسبت به گذشته کاهش یافته است و شاید موضوع کنجکاوی در سن نوجوانی یا باورهای غلط درباره مصرف برخی مواد مخدر باعث این موضوع شده باشد.

علی اسدی درباره سن مصرف مواد مخدر در کشور افزود: شایع ترین سن مصرف مواد مخدر در کشور بین ۲۵ تا ۴۵ سال است. کاهش سن شروع مصرف مواد مخدر به این دلیل است که به طور مثال برخی از نوجوانان فکر می کنند ماده مخدری مانند گل یا حشیش، اعتیادآور نیست و این یک باور غلط است. زیرا افراد بر همین اساس از این مواد محرک استفاده می کنند و بعد از مدتی مصرف، به آن معتاد می شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور آقایان هستند که در سایر کشورهای جهان نیز به همین شکل است.

اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در همین رابطه گفته بود: آمارها، آزمون ها و پژوهش ها نشان داده که تمایل افراد به مصرف مواد مخدر جدید مانند گل دو علت دارد؛ یکی اینکه تصور می کنند این مواد بی ضرر است و علت دوم کنجکاوی و اصرار همسالان و دوستان است.

حمید صرامی سرپرست معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز شیوع مصرف مواد در نوجوانان را آژیر خطر اجتماعی عنوان کرد و اوایل اسفند ۹۷ به خبرنگار ایرنا گفت: میانگین سن شروع به مصرف مواد در نوجوانان ۱۵ سال است. همچنین میانگین سن شروع مصرف سیگار و قلیان به عنوان مواد دروازه‌ای اعتیاد در نوجوانان، ۱۴ سال است. البته در میان دختران میانگین سن شروع به مصرف سیگار و قلیان به ۱۶ سال می رسد؛ بنابراین مداخلات پیشگیرانه باید نسبت به پسران جدی تر پیگیری شود.

تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور

اسدی درباره تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور اظهار داشت: چند منبع در زمینه آمار تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور وجود دارد. ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان سازمان اصلی و متولی مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است که حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر وابسته به مواد مخدر یا مصرف کننده مداوم داریم.

وی ادامه داد: از طرفی حدود هفت هزار مرکز درمانی اعتیاد نیز زیر نظر وزارت بهداشت کار می کنند و به طور میانگین، هر مرکز مجوز پوشش ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر را دارد یعنی حدود ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش این مراکز هستند.

معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: همچنین ۱۱۰ مرکز کاهش آسیب های اعتیاد نیز وجود دارد که این مراکز به بخشی از بیمارانی که هنوز مصرف کننده هستند و مصرف مواد مخدر را کنار نگذاشتند، آموزش هایی ارائه می دهند تا مصرف کم خطرتری داشته باشند.

با این حال، آمار رسمی تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور، آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور است که وزارت بهداشت نیز بر اساس همین آمار برنامه ریزی می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      توشیراز که 13ساله کاکو ولی جنس خوب درجه یک

      پاسخ ها

      • AAAAABBAAAAA

        درجه یک باشه منم میخواهم اخه در پارکهای تهران قاطی زیاد داره.

    • بدون نام

      درایران نه فن بیان ازاده نه فنه قلم فقط سانسورازاده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج