۸۵۱۷۴۰
۴۶ نظر
۵۰۱۹
۴۶ نظر
۵۰۱۹
پ

این گزارش حاوی تصاویر دلخراش است

حاشیه‌های چرم‌پوشی بهنوش طباطبایی

مدتی است که بهنوش طباطبایی - بازیگر سینما و تئاتر - برای تبلیغات یک برند پوشاک چرم، مورد انتقاد گروهی از حامیان حیوانات و محیط زیست قرار گرفته است؛ تبلیغاتی که این روز‌ها در فضای شهری خودنمایی زیادی می‌کند.

خبرگزاری ایسنا - سهیلا صدیقی: سالانه پوست یک میلیارد حیوان در دنیا به مصرف صنعت چرم می‌رسد. این در حالی است که ما انسان‌ها برای پوشیدن یک لباس مناسب، گزینه‌های مختلفی برای انتخاب داریم، اما از آنجا که خیلی‌ها نمی‌دانند پوشیدن چرم و خز باعث می‌شود حیوانات چه خشونت بزرگی را از سر بگذرانند، اصرار به پوشیدن این لباس دارند.

مدتی است که بهنوش طباطبایی - بازیگر سینما و تئاتر - برای تبلیغات یک برند پوشاک چرم، مورد انتقاد گروهی از حامیان حیوانات و محیط زیست قرار گرفته است؛ تبلیغاتی که این روز‌ها در فضای شهری خودنمایی زیادی می‌کند. چند وقت پیش بهنوش طباطبایی در یک مصاحبه، طوری به این انتقادات پاسخ داد که مشخص شد او اصلاً نمی‌داند لباسی که تبلیغ آن را می‌کند از کجا می‌آید و ناشی از چه خشونت بزرگی است.

او در این مصاحبه گفته است: «اتفاقا این کار خیلی به محیط زیست ما کمک می‌کند. همان‌طور که ما به قصابی می‌رویم و گوشت می‌خریم، چرا آن زمان نمی‌گوییم خوردن گوشت به قیمت کشته‌شدن یک حیوان است؟ اتفاقاً خیلی برای محیط زیست خوب است که آن پشم و پوست حیوانی که برای مصارف گوشتی، کشته شده را استفاده کنیم تا روی زمین باقی نماند. چون تولید میکروب می‌کند و اتفاقات بدی را رقم می‌زند. این پوست و … باید بروند در یک سیستم دیگری استفاده شوند.»

اگر شما هم مثل بهنوش طباطبایی فکر می‌کنید که لباس‌های چرم و خزی که می‌پوشیم پوست همان حیوانی است که گوشتش را می‌خوریم و اگر فکر می‌کنید با پوشیدن پوست حیوانات در حال کمک به محیط زیست خود هستید، حتماً این گزارش را بخوانید.

حاشیه‌های چرم‌پوشی بهنوش طباطبایی

شاید بیشتر ما فکر کنیم که چرم، همیشه محصول جانبی صنعت گوشت و لبنیات است، اما این مسئله چندان صادق نیست. گاهی چرم، هدف اصلی برای پرورش حیوانات است. مثلاً ۸۰ درصد سود صنعت پررونق پرورش شترمرغ در آفریقای جنوبی از فروش چرم شترمرغ به دست می‌آید و گوشت، محصول ثانویه است. یا در هند، سود فروش چرم بیشتر از سود فروش گوشت گاوهاست. حتی فروش چرم حیواناتی که در وهله اول برای گوشتشان کشته می‌شوند، آنقدر پردرآمد است که به سختی می‌توان از چرم به عنوان یک محصول مازاد یا جانبی نام برد. مثلاً گاودارانی که حیوانات را مخصوص گوشت پرورش می‌دهند، ۲۰ درصد سود خود را مدیون فروش چرم هستند.

حاشیه‌های چرم‌پوشی بهنوش طباطبایی

صنعت چرم تبعات منفی زیادی برای محیط زیست ما دارد. امروزه برای دباغی و تبدیل پوست به چرم نهایی، از مواد بسیار خطرناک‌تری مانند فرمالدهید، مشتقات قطران ذغال سنگ و همچنین نمک‌های معدنی، روغن‌ها، رنگ‌ها و مواد ثابت‌کننده که برخی شامل ترکیبات سیانید هستند، استفاده می‌شود.

برای دباغی یک تن پوست، تقریباً ۵۷ هزار لیتر آب مصرف می‌شود و بیش از ۱۱۰۰ کیلوگرم زباله جامد شامل مو، گوشت و قسمت‌های بریده‌شده تولید می‌شود. یکی از تأثیرات منفی دیگر دباغی‌ها نفوذ سرب، سیانید و فرمالدهید به آب‌های زیرزمینی است که سلامتی ساکنان منطقه را به خطر می‌اندازد. بر اساس تحقیقات مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا، میزان ابتلاء به سرطان خون در ناحیه‌ای از کنتاکی که در آن یک دباغی وجود دارد، ۵ برابر میزان ابتلاء به سرطان خون در سایر مناطق آمریکاست. یکی دیگر از مواد شیمیایی که در دباغی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آرسنیک است که باعث سرطان ریه در کارکنان دباغی‌ها می‌شود.

بیشتر حیواناتی که پوست آن‌ها در صنعت چرم مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرورش داده می‌شوند. حیوانات پرورشی شامل حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بز، اسب، خوک، سوسمار، مار، شترمرغ و … هستند.

حاشیه‌های چرم‌پوشی بهنوش طباطبایی

حیوانات اهلی، معمولاً از دامداری صنعتی می‌آیند؛ جایی که حیوانات از بدو تولد از طبیعی‌ترین حقوق خود مانند هوای آزاد، نور طبیعی، در کنار خانواده بودن، شیر دادن و شیرخوردن، بزرگ‌کردن فرزندان، محبت و امکان حرکت و بازی محروم هستند و انواع شکنجه‌ها مانند بریده یا کنده‌شدن شاخ‌ها، عقیم‌شدن بدون بی‌حسی، کشیده‌شدن دندان‌ها و بریده‌شدن دم را در زندگی کوتاه و پررنج خود تجربه می‌کنند.

علاوه بر این، محل کشتار این حیوانات معمولاً از محل پرورش آن‌ها فاصله زیادی دارد. این حیوانات باید ساعت‌ها و روز‌ها در کامیون‌ها یا کشتی‌ها در گرسنگی، تشنگی، سرما یا گرمای طاقت‌فرسا سر کنند بدون آنکه فضای کافی و مناسبی برای نشستن یا خوابیدن داشته باشند. بیشتر این حیوانات، بیمار، نحیف، زخمی یا با استخوان‌های شکسته به مقصد می‌رسند و تعدادی نیز در راه می‌میرند.

اما وضعیت حیوانات وحشی پرورشی برای تولید چرم بسیار اسفبارتر است. این حیوانات از زندگی در اسارت و شرایط بد پرورشگاه‌ها بسیار رنج می‌کشند و معمولاً مرگ‌های دردناکی را تجربه می‌کنند. از چرم مار و سوسمار معمولاً برای تهیه کیف، کفش، کیف پول، کمربند و حتی لباس‌های گران‌قیمت استفاده می‌شود.

حاشیه‌های چرم‌پوشی بهنوش طباطبایی

«گوچی» یکی از تولیدکنندگانی است که از چرم خزندگان به وفور در تهیه محصولات خود استفاده می‌کند. سوسمار‌ها به طور طبیعی می‌توانند تا ۶۰ سال زندگی کنند، ولی در مزارع پرورشی در ۲ سالگی یعنی به محض رسیدن به طول ۱.۲ تا ۱.۸ متر کشته می‌شوند. برای کشتن این حیوانات، با چکش و تبر بر سر آن‌ها ضربه می‌زنند. متأسفانه گاهی حیوانات از این ضربه‌ها نمی‌میرند و در تمام مرحله کندن پوست و حتی تا چند ساعت بعد از آن زنده و هوشیار می‌مانند.

پوست مار‌ها نیز اغلب به صورت زنده کنده می‌شود، چون برخی از پرورش‌دهندگان به اشتباه گمان می‌کنند که با این کار پوست، نرم‌تر باقی می‌ماند. حتی اگر هدف کشتن مار این نباشد که پوست مار‌ها را به صورت زنده بکنند، روند کندن پوست به صورتی است که برخی از مار‌ها در تمام مراحل کندن پوست زنده می‌مانند.

این در حالی است که هر سال میلیون‌ها کانگورو نیز برای پوستشان کشته می‌شوند. از پوست کانگورو معمولاً برای تهیه کفش‌های فوتبال، لباس‌های موتورسواری، کت و کیسه بوکس استفاده می‌شود. بر اساس قانون استرالیا، شکارچیان اجازه دارند کانگورو‌ها را تنها با شلیک گلوله بکشند، ولی اگر کانگورویی زخمی شد یا بچه کانگورویی یتیم ماند آن‌ها باید با ضربه به سر، حیوان را بکشند. در سال ۲۰۰۶ دیوید بکام - فوتبالیست معروف انگلیسی - پس از آگاهی از روش تهیه چرم برای کفش‌هایش تصمیم گرفت تنها کفش‌هایی با چرم مصنوعی بخرد و در سال ۲۰۱۲ نیز شرکت آدیداس به استفاده از پوست کانگورو‌ها در کفش‌های فوتبالش پایان داد.

البته این‌ها تنها بخش کوچکی از آگاهی‌هایی بود که باید نسبت به صنعت چرم پیدا می‌کردید. برخی از تصاویر مربوط به صنعت چرم به قدری دلخراش است که ما در این گزارش از بازنشر آن‌ها معذوریم و اگر کسی در پی تماشای این تصاویر است می‌تواند با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت به آن‌ها دست یابد.

اطلاعات علمی این گزارش برگرفته از وب‌سایت حقوق حیوانات است.

ویدئوی زیر نیز که توسط انجمن حمایت از حقوق حیوانات (PETA) تهیه و منتشر شده، دید متفاوتی نسبت به استفاده از محصولات چرمی ارائه می‌کند و تاثیرگذار به نظر می‌رسد.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید .

حاشیه‌های چرم‌پوشی بهنوش طباطبایی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کشتن حیوانات کار وحشیانه ای است و از اون بدتر کندن پوست اونها نهایت قصاوت. کاش ما آدمها یاد بگیریم که ساکنان اولیه کره زمین نیستیم و سایر موجودات هم به همان اندازه حق زندگی آزاد و راحت دارند.

      پاسخ ها

      • sari

        دقیقا

      • میلاد

        عالی

    • صبا

      من همین جا قول میدم دیگه کیف و کفش چرم نخرم. هیچ وقت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تصمیم خوبیه
        البته این چرم هایی که تو مغازه های شهر تهرانه همه پلاستیکه

    • الی

      بالاخره یه مطلب مفید از سایتتون ...

    • تینا

      حالا حکم بود عکس اون مارو نشون بدیییین
      اووووق

    • بدون نام

      ای انسان ... ای انسان وحشی... من دیگه نمی خرم...اشکم در اومد

    • ساشا

      خانم طباطبایی فقط کار تبلیغات رو انجام میدن،،
      اگر ایرادی وارد باشه به شرکت تولید چرم مربوط میشه نه خانم طباطبایی

      پاسخ ها

      • armita

        هرکی بهت گفت برو تو چاه تو هم باید بری تو چاه؟؟
        به عنوان یه الگو نباید اینکارو انجام بده

      • بدون نام

        ساشا سبحانی؟

    • بدون نام

      کم مونده اینو تو بخش آشپزیم بزارن

    • بدون نام

      همان طور که انسان ها حیواناتی مثل گاو ، گوسفند، مرغ، اردک، غاز، بوقلمون، شترمرغ ، انواع ماهی ها ، انواع صدف ، حتی مار و تمساح رو برای گوشتشان پرورش میدن ، استفاده از پوستشان هم منعی نداره.
      یادمون باشه از انسان های اولیه تا الان ، انسان ها از گوشت و پوست حیوانات استفاده می کردن.
      الان یه عده میگن ما متمدن شدیم !!! نباید حیوانات رو بکشیم. تمدن به این چیزا نیست. تمدن اینکه همدیگه رو نکشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مطمئن باش اگه یه روز حیوونی روی زمین نباشه.تو وامثال تو به پوست وگوشت انسان طمع میکنید.پس نیا بگو تمدن اینکه همدیگه رو نکشیم

      • armita

        منم با نظر شما ک خیلیا میگن کشتن حیوانات کار وحشیانه و ...مخافم چون همهه ی موجوددت جزو چرخه ی طبیعت هستن اما چگونه کشتن مهمه و اینکه همونطور ک توی متن اشاره شدن دباغی کردن پوست حیوانات برای ادما هم مضرهه
        حداقل به فکر اون ادمایی باشیم ک توی چنین جاهایی کار میکنن

      • بهاره

        فیلسوف جان در وجود نیازهای ما که شکی نیست اما نباید برای رفع این نیاز حیوانات زجر بکشن همانطور که گفته شده برای به دست اوردن چرم خیلی به حیوان درد وارد میشه گوشت نیاز حیاتیه ولی چرم پوشیدن نه ..

      • بدون نام

        جناب با جماعت نادانی طرف هستید! حیوان را می کشند تا گوشتش را بخورند اما از پوستش دریغ می کنند!! عجب !!!خوب حیوانی که کشتید دیگر جان ندارد. حالا برای پوستش گریه می کنید؟؟؟؟

      • بدون نام

        مثل اینکه کاربر19:05
        غذای روزانه شان گوشت سوسمار ومار واسب هست.خودش نادان هست.اما دیگران را نادان میبیند

      • بدون نام

        ۱۳:۰۳
        تو دیگه از اونم نادان تر و احمق تری. اخه مگه بین گاو یا تمساح و مار برای تو فرقی میکنه؟ اسب رو بیشتر دوس داری؟
        اگه ناراحتی به گاوداری و دامداری و مرغ داری هم باید معترض باشی

      • بدون نام

        عزیزای موافق و مخالف قبل از نظر حداقل یه سرچ کنید و طریقه واقعا وحشتناک نگهداری و کشتار حیوانات وحشی رو برای تهیه خز ببینید!نویسنده گزارش خیلی درست گفته که از انتشار تصاویر و توضیح آن خودداری کرده.واقعا اگر ذره ای وجدان و شرف در وجود انسان باشه با دیدن ودرک واقعیت هیچ وقت با خرید پوشاک و لوازم خز و چرم به این صنعت بیرحمانه و کشتار واقعا وحشیانه و دردناک کمک نمیکنه.خواهشا یکم از شارژتون رو صرف دیدن تصاویر یا اگر طاقت ندارید مطالعه مطالب دقیق در این مورد کنید.فکر میکنم اون حیوانات حق دارن شما بدونید چطور چطور زندگی میکنن و چطور کشته میشن تا ما یک پالتو پوست مثلا سمور داشته باشیم.

      • بدون نام

        کاربر 16:25
        بین بد وبدتر من بد رو انتخاب کردم
        اما شما همه ی حواست به توهین کردنه.
        .

      • بدون نام

        بچهاااااا باهم دوست باشید

    • بدون نام

      چه وحشتناک واى خدا فکرکنيدپوست ادمارو براخشک کردن زنده زنده ازشون جداکنند اين واقعاجنايته

    • esi

      و همچنان آدمیزاد بزرگترین نابود کننده طبیعت و محیط زیست ...

    • بدون نام

      ای خدا لعنت کنه نظام سرمایه داری رو در هر جای دنیا از جمله کشور خودمون

      من واقعا نمی دونستم !!!!!

      فکر کردم پوست همون حیوانی ست که برای گوشتش کشته شد ه !!!!!!
      تو ایران هم اینجوریه ؟

    • بدون نام

      بیشتر کسانیکه الان پز دفاع از حیوانات رو میدن، صدها بار گوشت و جوجه رو با لذت کباب کردن و با نوشیدنی زدن تو رگ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این کاملا یه موضوع دیگه س

      • armita

        چ حرف احمقانه ای میشه بدونم ادم باید چه چیزی بخوره؟؟؟اگر کشتن حیوانات بده و حیوانات احساس دارن گیاهان هم احساس دارن پس اونا هم نباید خورده بشن و ب دنبال اون انسان در کل هیییچی نباید بخوره
        در ضمن همونطور ک ما از مرغ و ...استفاده میکنیم و تغذیه میکنیم یه روز هم ما میمیریم و باکتری ها و قارچ ها و ....مارو میخورن
        کاشکی یکم فکر کنیم بعد هرچیزی ک خیلیی با کلاس و لاکچری اومد رو تکرار کنیم

      • بهاره

        زجر حیوان برای استفاده از چرم خیلی تفاوت داره تا خوردن

      • بدون نام

        حالا نمی خوردیم هم که مرده بودند! بذار حداقل تو ززندگی شون یه کار خیر کرده باشن و گوسفند نیان، گوسفند بمیرند:)))

    • بدون نام

      خیلی دردناک بود. طلب آگاهی برای کل مردم

    • بدون نام

      منم خبر نداشتم پشت صحنه ی تولید چرم طبیعی چه خبره؟
      دلم سوخت واسه حیوونای بیچاره.

    • بی نام

      بابا این بازیگرها دیگه چین که لباس پوشیدنشون چی باشه هی گندشون میکنید فکر میکنن چه خبره لباسی که از دوقوزآباد میشه با ۵۰۰۰تومن خرید میرن ازجایی به نام بالا شهر میندازن بهشون ۳میلیون آخر حماقت به این میگن آخه اینم خیلی مهمه که تیتر اخبار میکنید خیلی زرنگن زندگیاشونا حفظ کنن که صبح ازدواج میکنن عصر طلاق میگیرن

    • بدون نام

      عشقه بهنوش طباطبایی عشق

      پاسخ ها

      • مهرناز

        لایک

    • مهدی یاری

      الان برای بعضیها خانم طباطبایی شده مظهر شرارت وپلیدی.وبازهم شاهدهجوم دلاور مردان مجازی به اینستاگرامش باانواع فحش های ابدار خانوادگی.ای خدالعنت کنه فحاشان مجازی رو.حالا همه فاز دفاع از حیوانات رابرداشتند اما موقع خریدکیف وکفش سراغ جدیدترین مدلهای چرمی می روند.فقط ظاهرا خان طباطبایی باید بدنام می شد.بنده با منظور حرفهایش موافقم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودشیرین

    • بدون نام

      یک سلبریتی احمق:)))

    • Arezoo

      چقدر وحشتناک!!!
      حیوانات هم درد رو احساس میکنند چرا باید باهاشون اینکارو بکنیم؟!
      حتما باید گوشت خوار باشیم؟حتما باید لباس چرم و خز بپوشیم؟!

      پاسخ ها

      • armita

        خب گیاهان هم موجود زنده هستن پس اونا رو هم نخور
        بجاش کل روز فقط اب بخور
        و فقط حرفای با کلاس بقیه رو تکرار کن در حالی ک اگر ادم یخورده قبل از حرف زدنش فکر کنه متوجه میشه ک همه ی موجودات جزوه ی چرخه هستن و هر کدوم غذای دیگری میشن
        اینطور ک شما میگین پس حیوانات هم نباید همدیگه رو بخورن
        در ضمن ماهم ی روزی توسط با کتری ها و ...خورده میشیم
        ب اونام بگو انسانها هم احساس دارن

    • بدون نام

      خانم طباطبایی بخاطر پولی که اون شرکت بهش میده حاضر نیست از کار تبلیغاتش دست برداره!
      میگه حیوانات کشته شدن که شدن به جهنم...
      جالبه بعد از طلاقش چقدر پیشنهاد کار داشته....

    • بدون نام

      با ديدن اين فيلم ديگه امكان نداره چرم بخرم. اين از من

    • مهدی یاری

      عزیزم من خودشیرین نیستم.فقط می خواهم بگویم اگه طباطبایی تبلیغ نکنه قضیه هپی اند میشه.نه فقط طباطبایی میره یکی دیگه می اید.تواین وضعیت بازار به نظرشما اگر اون شرکت تعطیل بشه کی حاضره به اون کارگران اون شرکت کاربده? من وشما اگر با دقت به اون کلیپ کلی مصاحبه نه به اون یک دقیقه گزینش شده نگاه کنیم شایداین نظرات تند رانداشته باشیم.طباطبایی نه دزدی کرده ونه اختلاس ونه ابروی کسی رابرده بلکه خیرسر امواتش فکرمی کرد کاردرستی راانجام می دهد ولی شدانچه که شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مخالفت هایی شده به اصل قضیه ی پوشیدن چرم.
        مخالفتهایی شده به نحوه ی تولید چرم.که زنده زنده پوست مار رو میکنن
        .
        کسی به خانم طباطبایی توهین نکرده.اما شما به طور پیش فرض میگین خانم طباطبایی شده مظهر پلیدی وشرارت.یعنی خیال میکنی اگه توهینی شده به طبابایی شده.

        .درحالی که اینطوری نیست.ما مخالفتمون با بالادست هاست
        هیچ وقت نباید یه گناه رو به خاطر کوچیک بودنش نادیده رفت..
        .
        .

    • miss

      چه کار جالب و چه تنبیه خوبی برای این پولدارای حیوون کش

    • مهدی یاری

      بازخداپدرت رابیامرزه.منظور من کامنت گذراران پیچ این خانم.بود که انواع واقسام فحاشیها ومزخرفات را نثاراین ننه مرده کرده وانتظاراز طرف دارند که بلاکشان نکند.سایت مووی مگ به دروغ ترویج روباه خوری رابه این خانم نسبت داده.شمااگربه پیچ این خانم بری متوجه می شوی که درد وغم حیوان سربحث نیست بلکه نوعی انتقام کوروابلهانه وبی منطق میبینی.ازنظرخیلی ازهمون کامنت گذاران الان این خانم ازهاینریش هیملروهانیبال لکترنیز بدتراست ودرپایان برای شادی روح ادب شعور فات

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج