جاباما
۸۵۱۷۶۵
۱ نظر
۵۰۱۹
۱ نظر
۵۰۱۹
پ

سیستم ایمنی بدن باعث پوسیدگی دندان می‌شود

مطالعات جدید نشان داد که سیستم ایمنی بدن می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

خبرگزاری فارس: محققان در مطالعه جدیدی اعلام کردند که سیستم ایمنی بدن ممکن است نقش بزرگی در ایجاد پوسیدگی دندان و حفره‌های دندانی داشته باشد.

براساس گزارش «تک‌تایمز»، پزشکان مدت‌ها است که وجود باکتری‌ها را علت پوسیدگی دندان می‌دانند اما تحقیقات جدید نشان داد که به جز میکروب‌هایی که دندان‌های ما را می‌خورند عامل دیگری برای خرابی دندان وجود دارد.

گفتنی است؛ نوتروفیل‌ها نوعی از سلول‌های ایمنی هستند که وظیفه حذف عفونت دندان را دارند و ممکن است به هنگام نابودی باکتری‌ها، آسیب بیشتری به دندان بزنند.

«یوان فینر» استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تورنتو گفت: هیچ کس باور نمی‌کرد که سیستم ایمنی بتواند نقشی در ایجاد حفره‌های دندان داشته باشد اما اکنون شواهد این گونه نشان می‌دهد.

طبق این گزارش، زمانی که بدن عفونت‌های باکتریایی دندان را تشخیص می‌دهد، نوتروفیل‌ها را برای جستجو و از بین بردن میکروب‌های مضر می‌فرستد. آنها اغلب از طریق لثه‌های اطراف ریشه‌های دندان‌ها وارد حفره دهانی می‌شوند.

فینر گفت: سلول‌های ایمنی به نوبه خود نمی‌توانند باعث آسیب در دندان شوند زیرا هیچ گونه اسیدی تولید نمی‌کنند. با این حال زمانی که نوتروفیل‌ها به باکتری‌ها حمله می‌کنند این اقدام باعث تولید اسیدهای مضر می‌شود که می‌تواند دندان را از بین ببرد. همچنین آنزیم‌هایی که از سلول‌های ایمنی و میکروب‌ها ترشح می‌شود نیز منجر به آسیب طولانی مدت و تغییر رنگ کامل دندان‌ها می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درمورد کهیر و آلرژی هم همینه.
      اکثرا بیماریهای خودایمنی هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج