جاباما
۸۵۱۷۹۰
۱۴ نظر
۵۰۰۸
۱۴ نظر
۵۰۰۸
پ

الزام بانک‌ها به ارائه رمز یک‌بار مصرف به مشتریان

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه ۶۰ درصد از جرائم اینترنتی مربوط به برداشت‌‌های غیرمجاز از حساب افراد است، گفت: تا ۴۰ روز دیگر بانک‌ها مکلف هستند، برای برداشت‌های اینترنتی رمز یکبار مصرف در اختیار کاربران قرار دهند.

خبرگزاری ایلنا: سرهنگ تورج کاظمی (رییس پلیس فتا تهران بزرگ) با اشاره به جرائم اینترنتی گفت: بیشترین جرائم اینترنتی همچنان مربوط به برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز است که از حساب کاربران برداشت می‌شود که شگردهای مختلفی از جمله فیشینگ یا کپی کارت یا همان اسکیمر را دارد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش‌مان را برای موضوعات پیشگیرانه درنظر گرفته‌ایم، ادامه داد: این امر منوط به این است که بانک‌ها بتوانند موضوعاتی را که در سال گذشته با آنها به توافق رسیده‌ایم انجام دهند. بانک‌ها باید بستر رمزهای یکبار مصرف را ایجاد کرده و آنها را در اختیار مشتریانشان قرار دهند تا مشتریان از این طریق بتوانند از رمز یکبار مصرف استفاده کنند. چنانچه این بستر برای کاربران ایجاد شود. می‌توانیم کاهش بسیار خوبی در جرائم برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز داشته باشیم.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه این بستر طبق بخشنامه بانک مرکزی از اول خرداد ۹۸ باید توسط بانک‌ها ایجاد شود، تصریح کرد: بانک‌ها مکلف هستند تا از ۴۰ روز دیگر خدمات رمزهای یکبار مصرف را به مشتریان‌شان ارائه دهند. با استفاده از رمزهای یکبار مصرف امکان دسترسی مجرمان به حساب کاربران دیگر وجود نخواهد داشت. این رمز یکبار مصرف در حال حاضر فقط درخصوص برداشت‌های اینترنتی صورت می‌گیرد و دیگر موارد مانند استفاده از کارت‌خوان یا دستگاه ATM را در حال حاضر شامل نمی‌شود، البته حجم زیادی از پرونده‌‌ها در پلیس فتا شامل همین برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز است.

سرهنگ کاظمی با بیان اینکه ۴۰ درصد کل جرائم رایانه‌ای در کشور شامل برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز می‌شود، خاطرنشان کرد: در فاتب نیز به همین‌صورت است و ۴۰ درصد پرونده‌ها در حوزه پلیس فتا شامل همین برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز است و ۲۰ درصد دیگر پرونده‌های ما درخصوص کپی کردن کارت‌های عابر بانک است و ما در مرحله دوم از بانک‌ها می‌خواهیم تا رمز یکبار مصرف را در خصوص دستگاه ATM ایجاد کرده و در اختیار کاربران قرار دهند تا کاربران در هر تراکنش یک رمز جدید در اختیار داشته باشند.

وی ادامه داد: وقتی مجرمان به حساب افراد دسترسی پیدا می‌کنند، رمز آن را که یک رمز دائمی است در اختیار داشته و به راحتی همینطور که در حال حاضر شاهد آن هستیم انتقال وجه یا سرقت وجه را انجام می‌دهند، اما چنانچه در هر تراکنش از رمزهای یکبار مصرف استفاده شود و بانک‌ها از طرق مختلف و ایجاد سامانه‌های مختلف بتوانند این رمز را در اختیار کاربران قرار دهند قاعدتا آسیب‌پذیری و تهدید شهروندان از این طریق کمتر خواهد شد. البته بانک مرکزی هنوز تاریخی را برای استفاده از رمز‌های یکبار مصرف در خصوص ATM‌ها و دستگاه‌های پوز اعلام نکرده‌است.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه کلاهبرداری‌های رایانه‌ای نیز جزو جرائمی است که بیشترین تعدد پرونده‌ها را بعد از برداشت‌‌های غیرمجاز داراست، گفت: مزاحمت‌های اینترنتی و انتشار فیلم‌های خصوصی و دسترسی غیرمجاز به داده‌های رایانه‌ای نیز از جرائمی است که جزو پنج جرم در صدر محسوب می‌شود. بیشترین جرائم برداشت‌‌های اینترنتی غیرمجاز یا همان فیشینگ است. ۲۰ درصد مربوط به کپی کارت‌ها است و ۶۰ درصد از پرونده‌هایی که در پلیس فتا تشکیل می‌شود، مربوط به برداشت‌‌های غیرمجاز از حساب افراد است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت به خاوری از زمان اون این انواع اقسام رمزها و دردسرها بوجود اومد

    • بدون نام

      باید دلبخواهی باشه گوشی ها دوسیم مشکل دارن پیامک ها دیر میان زمان مجاز تایپ گاهی یک دقیقه اس طرح چرتی

    • بدون نام

      همه مشخصات رو روی کارت چاپ نکنید . امثال دزد اختلاسگرا باز هم بلدن دور بزنن

    • بدون نام

      باهوش اونی که صفحه بانک و پرداختی رو کپی میکنه رمز یکبار مصرف هم باشه تو اون صفحه باید وارد کنی

    • بدون نام

      رمز دائم رو خودمون داریم فقط تغییر میدیم گاهی. رمز یکبار مصرف خطرش بیشتره تا به ما برسه همه ممکن هک کنن گوشی روپیامک هارو ببینن همه برنامه ها دسترسی به گوشی دارن

    • بدون نام

      بیکار نمونید بشینید ببینید چطوری میتونید برای مردم دردسر و سرگرمی جدید بتراشید

    • بدون نام

      پول و وام رانت برای خودی ها الزام ها برای مردم

    • بدون نام

      این کار هنوز در ایران انجام نشده!!!!!!!! واقعاً که واژه جهان سومی برازنده مونه!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نوشته باید اجرا بشه چی میگی تو

    • بدون نام

      این کار هنوز در ایران انجام نشده!!!!!!!! واقعاً که واژه جهان سومی برازنده مونه!!!!!!

    • بدون نام

      این کار هنوز در ایران انجام نشده!!!!!!!! واقعاً که واژه جهان سومی برازنده مونه!!!!!!

    • بدون نام

      خیلی بده خو، من رمز کارت خودم یادم نمیمونه دیگه هر سری یه رمز بدن که به فنا میرم

    • بدون نام

      خب گوشیمونو سیل برده باشه،دزد زده باشه یا جا مونده باشه و در حال خرید باشیم تا ازگرسنگی نمیریم یا تو شهر غربت باشیم، چ گلی باید ب سر بگیریم دقیقن؟

    • طاهر

      موقع خرید اینترنتی، یکبار رمز دوم رو اشتباه وارد کنید ،اگر قبول کرد سایت جعلیه.
      www.bank.iranf1.ir
      بررسی صحت آدرس بانک ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج