۸۵۲۳۰۷
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

الزام نیرو‌های مسلح به بی‌طرفی در انتخابات

نمایندگان مجلس مقرر کردند: مقامات و مسئولان کشوری و نیروهای مسلح در فرآیند انتخابات مجلس باید در ساعت اداری و غیر اداری بی طرفی کامل را حفظ کرده و نمی‌توانند به نفع یا به ضرر نامزدها و جریان‌های سیاسی و مواضع آنها اعلام نظر کنند.

خبرگزاری ایرنا: نمایندگان در جلسه علنی امروز - دوشنبه - در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مواد دیگری از این طرح را بررسی و تصویب کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده ۳۲ این طرح تصویب کردند: روسای قوای مجریه و قضاییه و معاونان و مشاوران آنها، اعضای شورای نگهبان، معاونان و مشاوران اجرایی قوه مقننه، وزیر کشور و معاونان و مشاوران آنها، کارکنان (پرسنل)، نیروهای مسلح، رییس و اعضای هیأت‌های نظارت، هیأت‌های اجرایی و ستاد انتخابات در کلیه سطوح، استانداران، فرمانداران، بخشداران، شهرداران و معاونان و مشاوران آنها و بازرسان و سایر دست‌اندرکاران امور اجرایی و نظارتی انتخابات موظفند در طول مدت مسئولیت در فرآیند انتخابات در ساعت اداری و غیر اداری بی طرفی کامل را حفظ کنند و نمی‌توانند به نفع یا به ضرر نامزدها و جریان‌های سیاسی در انتخابات و مواضع آنها اعلام نظر کنند.

براساس این مصوبه، رعایت نکردن مفاد این ماده جرم است و مرتکب به جزای نقدی درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شود.

در قانون مجازات اسلامی جزای نقدی درجه ۶ عبارت است از جزای نقدی بیش از ۲۰ میلیون تا ۸۰ میلیون ریال، شلاق از ۳۱ تا ۷۴ ضربه و تا ۹۹ ضربه.

همچنین نمایندگان مجلس ماده ۲۸ را با ۱۳۹ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر تصویب کردند.

مجلس در این ماده مقرر کرد: فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها ۱۵ روز قبل از روز اخذ رأی آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه می‌یابد. هرگونه فعالیت تبلیغات داوطلبان خارج از مهلت مقرر جرم است و مرتکب به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شود.

نمایندگان در تبصره یک این ماده وزارت کشور را مکلف کردند پیش از صدور دستور شروع انتخابات از طریق استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشدار‌ی‌ها در تمامی مناطق کشور هرگونه تبلیغات انتخاباتی پیش از زمان مقرر در این ماده را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به شورای نگهبان و مراجع قضایی ارسال کند.

بر اساس تبصره ۲ این ماده، پس از صدور دستور شروع انتخابات هیأت‌های اجرایی و نظارت مکلفند علاوه بر دریافت گزارش‌های ارسالی در خصوص تخلف از احکام این ماده در صورت اطلاع از وقوع چنین تخلفی ضمن رسیدگی به ترتیب آن را به هیأت نظارت مربوطه و هیأت مرکزی نظارت ارجاع کند. نیروی انتظامی نیز مکلف است با هماهنگی هیأت‌های اجرایی و نظارت مطابق قوانین اقدامات لازم را نسبت به پیشگیری از وقوع این تخلف به عمل آورد.

نمایندگان در تبصره ۳ این ماده تصویب کردند: در صورتی که تخلف از حکم این ماده منتسب به خود نامزد باشد، به موجب رأی قطعی دادگاه به محکومیت از حقوق اجتماعی درجه ۵ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط مصوبات قبلی رو قرقره میکنن

    • علی

      وقتی بدون اجازه نیروی مصلح مورد نظرتان آب نمی توانید بخورید این قوانین برای در کوزه خوب است

    • بدون نام

      سال نو شد و چرت وپرت های مجلس هنوز کهنه مانده است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج