۸۵۲۳۵۱
۱۷ نظر
۵۰۰۹
۱۷ نظر
۵۰۰۹
پ

کارتر به ترامپ: ۲۲۶سال در جنگ بوده‌ایم

«جیمی کارتر» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا ضمن اعلام خبر تماس تلفنی ترامپ با او درباره دلایل پیشی گرفتن پکن از واشنگتن گفت: آمریکا در طول ۲۴۲ سال تاریخ خود به جز ۱۶ سال، در بقیه زمان‌ها در جنگ به سر برده است.

خبرگزاری فارس: «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ آمریکا خبر داده که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا با او تماس گرفته و درباره نگرانی‌هایش درباره پیشی گرفتن چین از آمریکا صحبت کرده است.

به نوشته ایستگاه رادیویی «WAPE» وابسته به رادیو ملی آمریکا، کارتر یکشنبه (دیروز) طی سخنانی در کلیسای شهر «پلینس» ایالت جورجیا از تماس تلفنی ترامپ خبر داد.

به گفته رئیس‌جمهور اسبق آمریکا ترامپ در این تماس تلفنی با او درباره نگرانی‌هایش در خصوص چین صحبت کرد. کارتر ۹۴ ساله، چندی قبل نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت و در آن درباره مدیریت روابط واشنگتن با پکن توصیه‌هایی کرده بود.

به گفته رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، ترامپ در این تماس درباره اینکه «چین دارد از ما جلو می‌زند»، ابراز نگرانی کرد. کارتر، نگرانی ترامپ درباره این موضوع را «بجا» دانست و گفت: «شما می‌دانید چرا اینطور است؟ من در سال ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیک با چین را عادی‌سازی کردم. شما می‌دانید که از ۱۹۷۹ چین چند بار با دیگران جنگ داشته است؟ اصلا هیچ جنگی نداشته (اما) ما (آمریکا با دیگر کشوها) در جنگ بوده‌ایم».

وی که در کلیسای پلینس صحبت می‌کرد، همچنین تاکید کرده که آمریکا در طول ۲۴۲ سال تاریخ خود به جز ۱۶ سال، در بقیه زمان‌ها در جنگ به سر برده است.

کارتر گفته که آمریکا «به دلیل تمایلش برای تلاش به منظور مجبور کردن دیگران به در پیش گرفتن ارزش‌های آمریکایی، جنگ دوست‌ترین کشور جهان است».

وی با تاکید بر اینکه چین برعکس آمریکا روی زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری کرده، به ساخت ۱۸ هزار مایل خطوط قطار سریع‌السیر اشاره کرد و گفت: «ما (آمریکا) چند مایل خط آهن سریع‌السیر در کشورمان داریم؟»

رئیس‌جمهور پیشینِ سالخورده آمریکا افزود: «ما سه تریلیون دلار (در هزینه‌های نظامی) هدر داده‌ایم. این رقم، بیشتر از میزانی است که شما بتوانید حتی تصور کنید. چین حتی یک پِنی(معادل یک صدم یک دلار ) هم در جنگ هدر نداده است و دلیل جلو زدن آنها از ما همین است».

کارتر همچنین گفت که اگر صرف هزینه‌های بسیار برای جنگ و مخارج نظامی نبود، می‌شد حداقل دو تریلیون دلار برای هزینه در زیرساخت‌ها شامل تعمیر پل‌های فرسوده، راه‌ها و تقویت نظام آموزشی این کشور هزینه کرد.

وی افزود: «قصد من از قیاس کشورم با چین این نیست که بگویم آنها دشمن هستند. من فقط دارم این موضوع را که شب گذشته تماسی (از سوی ترامپ) دریافت کردم، توضیح می‌دهم».

کارتر درباره نگرانی ترامپ در خصوص اینکه چین به ابرقدرت اقتصادی جهان تبدل شود، گفت: «من واقعا نگرانی چنین موضوعی نیستم اما این موضوع رئیس‌جمهور ترامپ را می‌رنجاند و من دلیل رنجش او را نمی‌دانم. البته من امروز نمی‌خواهم از رئیس‌جمهور انتقاد کنم».

رایزنی تلفنی ترامپ با کارتر در حالی صورت گرفته که از ابتدای آغاز به کار دولت او، فشارها علیه چین در مسائل مختلف به ویژه فشارهای اقتصادی تشدید شده و واشنگتن جنگ تعرفه‌ای و تجاری علیه پکن به راه انداخته است.

فشارهای آمریکا علیه چین، دامن پروژه‌های بزرگ اقتصادی چین از قبیل طرح «کمربند و جاده» و شرکت‌های بزرگ این کشور از قبیل «هواوی» را هم گرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کفتار پیر

      پاسخ ها

      • بی نام؛

        بی ادب

    • سلام

      مقایسه آمریکا و چین تو این خبر منو یاد ایران و مالزی یا ایران و کره جنوبی میندازه

      پاسخ ها

      • بی نام؛

        خوب بندازه منظور؟

    • فرمانده ارتش ناتو

      شما آغاز گر جنگ بودید ترامپ جایی حمله نکرده

      پاسخ ها

      • بی نام؛

        کارتر به هیچ جا حمله نکرد به غیر از عملیات بسیار کوچک طبس

      • علی

        ترامپ به ناو آمریکایی دستور داد که به فرودگاهی در سوریه موشک بزنه ، این از ترامپ و دستور حمله. خب بفرمایید کارتر چه جنگی رو آغاز کرده؟

    • بدون نام

      کفتار پیر تو خفه شو تو باعث نابودی ی ایران شدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      فرق سیاست خارجی چین با ایران نشون میده هم میشه اقتصاد وکشورت بازسازی کامل کنی هم موجب حساسیت کشورهای دیگه نشی..چین درسال ۱۹۷۹ یک دهم سرانه ملی ایران رو داشته..ازسال ۱۹۴۵تا سال ۱۹۷۹ چینی ها هم سیاست رادیکال وشعار زده ای مثل ما داشتن ولی با تغییر اون سیاستها الان یزرگترین ذخیره ارزی جهان رو دارند..

    • رسول

      خدا لعنتت کنه باعث نابودی ایران

    • بی نام

      امریکا در بیشتر جنگاش مردم عادی اصلا خبر دار هم نشدن ولی ایران چی؟ با همه جا در جنگ و مردمش بدبخت تر از دیروز میشن.یاد شعر هایده افتادم که میگفت سال سال این چند سال.امسال پارسال پی یارسال هر سال میگیم دریغ از پارسال

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی قادر به تجزیه تحلیل نیستید مجبور نیستید کامنت بگذارید

    • آریوبرزن

      منفورترین رئیس جمهور امریکا

      پاسخ ها

      • arzental

        آریوبرزن عزیز درست میگه اگه جیمی کارتر فقط تو ایران منفور هستش ترامپ تو تمام دنیا منفوره
        رابرت دنیرو حق داشت گفت این مردک یک گاو واقعیه

    • سعید

      همین کثافت ایران را به فنا داد...حالا داره حرف مفت می زنه

    • arzental

      ناپلئون می‌گفت چین یک غول خفته است بگذارید بخوابد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج