۸۵۲۳۷۴
۸ نظر
۵۰۰۸
۸ نظر
۵۰۰۸
پ

اشپیگل درباره عربستان افشاگری کرد

نشریه &#۰۳۹;اشپیگل&#۰۳۹; نوشت: عربستان بزودی نخستین نیروهای هسته ای خود را که با همکاری مخفیانه آمریکا ساخته شده، به دور از چشم ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی افتتاح می کند.

ایرنا نوشت: نشریه 'اشپیگل' نوشت: عربستان بزودی نخستین نیروهای هسته ای خود را که با همکاری مخفیانه آمریکا ساخته شده، به دور از چشم ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی افتتاح می کند.

در گزارش این روزنامه آلمانی که امروز(دوشنبه) انتشار یافته، آمده است: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان موجب وقوع یک اتفاق غیرممکن در آمریکا شده و آن اتحاد بین جمهوریخواهان و دموکرات ها است.

هفته گذشته مجالس سنا و نمایندگان آمریکا قطعنامه ای را مصوب کردند که بر اساس آن حمایت نظامی از ائتلاف سعودی در یمن پایان می یابد.

برای این کار دو علت بیان شده است: یکی واکنش به گزارش های متعدد از جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن و دیگری مجازات ریاض به خاطر قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار مخالف در اکتبر سال گذشته در استانبول.

هر چند این احتمال وجود دارد که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در آخرین مرحله با وتوی این مصوبه از اجرای آن جلوگیری کند، اما جمهوریخواهان و دموکرات ها برای مقابله با این اقدام ترامپ، دست به یکی کرده اند.

طبق طرحی که «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه و «تیم کین» دموکرات ارائه کرده اند، دولت آمریکا باید همکاری هسته ای مخفیانه خود با عربستان سعودی را افشا کند.

پیشتر بلومبرگ از این همکاری پرده برداشته و اعلام کرده که ساخت یک نیروگاه هسته ای از سوی آمریکا در عربستان به مراحل پایانی خود نزدیک می شود.
به گفته «رابرت کلی» نماینده سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی این تاسیسات هسته ای تا یک سال دیگر قابل بهره برداری خواهد بود.

بر این اساس، نیروگاه مذکور که در شمال غرب پایتخت عربستان واقع شده، شامل یک رآکتور تحقیقاتی بوده و هدف از آن تربیت و آموزش تکنسین های هسته ای است.

این مرکز به حکومت سعودی امکان غنی سازی اورانیوم و یا پلوتونیوم را داده و گام مهمی جهت ساخت بمب اتمی از سوی سعودی ها به شمار می رود.

اشپیگل افزود: با وجود عضویت عربستان در پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان.پی.تی) تا کنون هیچیک از ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از این مرکز را نیافته است.

در همین رابطه «لاورا راکوود» از کارکنان آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با روزنامه 'گاردین' هشدار می دهد: عربستان جزو آخرین کشورهایی است که پروتکل الحاقی را امضا کرده اما تا کنون از اجرای مفاد آن خودداری کرده است.

این مساله بویژه با توجه به اظهارات محمد بن سلمان قابل توجه است.

وی سال گذشته گفت: «عربستان سعودی بدنبال ساخت بمب هسته ای نیست اما بدون شک اگر ایران بمبی بسازد، ما هم بلافاصله همین کار را می کنیم».

به نوشته اشپیگل این اظهارات به وضوح نقض پیمان 'ان.پی.تی' به شمار می رود.

این نشریه آلمانی در بخش دیگری از این گزارش با طرح این سووال آیا عربستان سعودی مجاز به داشتن چیزی است که ایران مجاز نیست، افزود: بر این اساس درست زمانی که ترامپ به صورت یکجانبه از توافق هسته ای با ایران که فعالیت های هسته ای اش تحت نظارت کامل نهادهای بین المللی است خارج شد، وزارت انرژی آمریکا هفت مجوز گسترش همکاری ها با عربستان را برای توسعه نیروگاه هسته ای این کشور صادر کرد و این اقدام بدون کوچکترین اطلاع رسانی و بدون نظارت بازرسان آژانس انجام گرفت.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه و «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا تا کنون از ارائه هر گونه اطلاعات در مورد اینکه کدام شرکت های آمریکایی و با کدام مجوز در روند این انتقال فناوری به عربستان سهیم هستند، خودداری کرده اند.
از این رو اکنون قانونگذاران آمریکایی نظیر روبیو و کین می کوشند از طریق قانونی، دولت آمریکا را وادار به ارائه توضیح در این خصوص کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران باید بمب رو سریع بسازه.عربستان در این جهت حرکت میکنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرسی از پیشنهادت!!
        به بچه‌ها میگم به توصیه است عمل کنن.!

    • بدون نام

      البته براساس اطلاعات لو رفته پاکستان بنا بدرخواست عربستان وباپول عربستان تعدای بمب اتم ساخته وباهزینه عربستان برایش نگهداری میکند.همین حالا نیز عربستان ازایران جلوتر است.

    • بدون نام

      باید شرکت های سازنده مجازات و تنبیه شوند،و امریکا هم تحریم شود به خاطر این همه کارهای پنهانکاریش!

    • بدون نام

      ما هم مردمی داریم که میگن غذا در برابر انرژی هسته ای! مردم ما میگن هسته ای میخوام چیکار! شکممون سیر باشه!!! و اینطوری شد که ملت با انتخاب یه دولت لیبرال,تن به خواسته غرب دادند.متاسفم

    • احمدرضا

      عربستان با ایران کنار خواهد آمد. بمب اتمی عربستان تهدیدی برای اسرائیل است.

    • بدون نام

      دوتا دشمن خونی ما در همسایگی ما یکی اسراییل تا بن دندان مسلخ ودیگری هم بسلامتی عربستان که دارد بسمت ساخت سلاح هسته ایی میرود راز قضا هردو هم همقسم و تشنه خون ما هستند هر روز متحدتر ،اونوقت مسئولین ما همچنان اعتقادی به سلخت بمب اتمی که موازنه و مؤلفه وبرگ برنده کشورهاست وبواسطه ان اینهمه بما زور میکن رو ندارند ،وقتی دشمنان به هیچ قانون و مقررات حقوقی وعرفی واخلاقی متعهد نیستند وعلنا ما را تهدید به حملعه اتمی میکنند ایا نداشتن واعتقاد نداشتن عقلانی ومنطقی و عاقلانه ست،حیف که خبری حرف حق بخصوص نظرات منو هیچوقت چاپ نمیکنه ،ولی من در محضر حق وحقیقت حرفهایم را خواهم زد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ثابت میکنی که دشمن خونی ملت ایران هستن کاربر عزیز دنیا درحال پیشرفت آبادانی هست ما به فکر فوش توهین به دیگران هستیم چرا نباید ماهم مثل اونها پیشرفت نکنیم مگر چی کم داریم اگر مسول دلسوز باسواد سیاستمدار داشتیم حالا حرف اول دردنیا میزدیم از هر مورد که بگی ول کن دشمنی جنگ خون ریزی به غیر بدبختی هیچی نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج