۸۵۲۴۵۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

توافق باکو و ایروان بر ادامه گفتگو‌ها برای قره باغ

 دور نخست مذاکرات وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای حل وفصل مناقشه قره باغ که به ابتکار روسیه در مسکو آغاز شد با توافق طرفین برای ادامه گفت وگوها پایان یافت.

ایرنا: دور نخست مذاکرات وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای حل وفصل مناقشه قره باغ که به ابتکار روسیه در مسکو آغاز شد با توافق طرفین برای ادامه گفت وگوها پایان یافت.

در این نشست که المار مامدیاروف و زهراب مناتساکانیان وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان مهمان سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بودند، بر ضرورت رسیدن به راهی برای بهبود اوضاع تاکید شد ضمن اینکه راه های گسترش همکاری های رسانه ای نیز مورد توجه قرار گرفت.

توافق باکو و ایروان بر ادامه گفتگو‌ها برای قره باغ

همکاری در جهت تحقق اهداف بشردوستانه در منطقه مورد مناقشه و برقراری ارتباط میان مردم در این منطقه از جمله موارد مورد بحث در گفت وگوهای امروز بود.

طرفین بر ادامه گفت وگوها در قالب ایجاد شده توسط روسیه نیز موافقت کردند.

گفتنی است، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز جمعه در بیانیه ای راه حل مناقشه قره باغ و برقراری صلح با ارمنستان را منوط به خروج نیروهای این کشور از سرزمین های جمهوری آذربایجان دانسته بود.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به بیانیه اخیر 'نیکول پاشینیان' نخست وزیر ارمنستان مبنی بر ایجاد فضای صلح میان طرفین مناقشه قره باغ افزود: بدون خروج نیروهای نظامی ارمنستان از سرزمین های جمهوری آذربایجان و بازگشت آوارگان جنگی آذربایجانی به خانه و کاشانه خود برقراری صلح امکان پذیر نیست.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در این گزارش با اشاره به این که مسوولان ارمنستان باید این واقعیت را بصورت واضح درک کنند، افزود: ریشه و دلیل اصلی همه این مشکلات سیاست تجاوز نظامی ارمنستان و اشغال بخشی از سرزمین های جمهوری آذربایجان است.

وزیر امور خارجه ارمنستان نیز در راستای آماده شدن برای نشست سه جانبه مسکو، روز گذشته با ماسیس مایلیان وزیر خارجه جمهوری خودخوانده قره باغ دیدار و گفت وگو کرد.

وزارت امور خارجه ارمنستان در بیانیه ای با اشاره به این دیدار اعلام کرد: مناتساکانیان و مایلیان در آستانه مذاکرات سه جانبه مسکو، درخصوص طیف وسیعی از مسائل مربوط به مناقشه قره باغ گفت وگو و تبادل نظر کردند.
در این دیدار، نتایج گفت وگوهای اخیر سران و وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان که به تازگی در وین برگزار شد، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

دیدار و مذاکرات الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز نهم فروردین ماه با حضور نمایندگان آمریکا، فرانسه، روسیه، گروه میانجی 'مینسک'، سازمان ملل و شورای همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ، برگزار شد.

رییس جمهوری آذربایجان در پی دیدار با نخست وزیر ارمنستان در وین،به تاس گفت: تحرک جدیدی در روند مذاکرات حل مناقشه قره باغ آغاز شده است.

علی اف در باره نتایج مذاکراتش با نخست وزیر ارمنستان، افزود: این دیدار از نظر آغاز مذاکرات در باره ماهیت موضوع مربوط به حل مناقشه قره باغ ، از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی اضافه کرد: وزیران خارجه دو کشور مذاکرات برای رسیدن به نتایج مشخص در راه حل این مناقشه را ادامه می دهند.

الهام علی اف افزود: برای ما مساله خروج بدون قید و شرط نیروهای ارمنستان از سرزمین های جمهوری آذربایجان بر اساس چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در اولویت قرار دارد.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری های نظامی میان دو کشور تبدیل شد.

براثر این درگیری ها منطقه قره باغ کوهستانی و هفت شهرستان دیگر همجوار آن تحت کنترل نیروهای ارمنستان درآمد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد.

آمریکا، روسیه و فرانسه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ را برعهده دارند ولی میانجیگری بین المللی تا به حال نتیجه ای نداشته است.

با توجه به اختلافات شدید ارمنستان و جمهوری آذربایجان و فاصله زیاد مواضع دو کشور در مساله قره باغ امید چندانی برای کسب توافق درخصوص حل این مناقشه نمی رود.

در حالی که جمهوری آذربایجان بر خروج بدون قید و شرط همه نیروهای ارمنی از منطقه قره باغ و واگذاری این منطقه تاکید دارد، ارمنستان بر حفظ حاکمیت دولت محلی قره باغ بر این منطقه تاکید می کند.

«آناهید شیرینیان» یک تحلیلگر ارمنی می گوید: فعال شدن تماس های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مناقشه قره باغ، در آینده نزدیک ممکن است پایه و اساس اعتماد بین طرف های مناقشه را بنا کند.

وی گفت که با این وجود امیدی برای جهش و پیشرفت جدی در مذاکرات وجود ندارد.

شیرینیان ادامه داد: ما از امکان حل مناقشه قره باغ بسیار دور هستیم اما از طرف دیگر با خوش بینی زیاد می توان به ازسرگیری همکاریهای دو طرف و گام های هرچند کوچک برای اعتمادسازی طرفین نگریست.

به عقیده کارشناسان، با افزایش دیدارهای مقام های ارمنستان و جمهوری آذربایجان احتمال وقوع درگیریهای پراکنده بین نیروهای دو طرف در قره باغ که در سالهای اخیر در چند مورد موجب کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای ارمنی و آذربایجانی شده است کاهش می یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج