جاباما
۸۵۲۷۶۱
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

شیرزاد: به رأی مردم و کیفیت مجلس تکیه کنیم

روزنامه آرمان در سرمقاله ای به قلم احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب، آورده است: اخیرا آقای سعید حجاریان اظهار داشته که با توجه به دیدگاه حاکمیت، اصلاح‌طلبان باید در انتخابات مجلس مشارکت مشروط داشته باشند، اما نمی‌‌توان از هم اکنون پیش‌بینی نمود که باز هم با فیلترهای نظارتی بخش گسترده‌ای از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت می‌شوند یا نه، اما باید تلاشمان این باشد که این اتفاق صورت نگیرد.

روزنامه آرمان در سرمقاله ای به قلم احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب، آورده است: اخیرا آقای سعید حجاریان اظهار داشته که با توجه به دیدگاه حاکمیت، اصلاح‌طلبان باید در انتخابات مجلس مشارکت مشروط داشته باشند، اما نمی‌‌توان از هم اکنون پیش‌بینی نمود که باز هم با فیلترهای نظارتی بخش گسترده‌ای از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت می‌شوند یا نه، اما باید تلاشمان این باشد که این اتفاق صورت نگیرد.

در این دوره اصولگرایان اعتماد به نفس زیادی دارند و بر این گمانند که حائز شانس خوبی برای پیروزی در انتخابات سال جاری مجلس هستند. به همین دلیل شاید نیازی نداشته باشند از حربه فیلترهای نظارتی برای کنار زدن اصلاح‌طلبان استفاده کنند. لذا می‌توانند بدون هیچ‌گونه فاکتور متمایز کننده‌ای با اصلاح‌طلبان به رقابت سالم بپردازند.

از طرف دیگر به‌نظر می‌رسد اگر اصولگرایان سخنان و ایده‌های خوبی داشته باشند و نیروهای با کیفیت و سالمی را نیز معرفی کنند درصد قابل توجهی از اصولگرایان رأی خواهند آورد، اینکه چرا عده‌ای ممکن است این تصور را داشته باشند که رقابت سالم و رأی‌آوری را به رأی مخدوش تبدیل کنند، قابل درک نیست. این دوره فرصت خوبی است که باز روی رأی مردم و کیفیت مجلس تکیه کنیم. به‌خصوص باید تلاش کنیم که مجلس آینده از کیفیت بالایی برخوردار بوده و از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و تکنوکرات‌هایی که غیر از این دو جریان هستند، واقعا نیروهایی به مجلس راه‌یابند که دارای لیاقت و کیفیتی بالا باشند.

البته این سخن بدین معنی نیست که شرایط سختی برای انتخابات قرار دهیم تا افراد شایسته اینگونه گزینش شوند؛ اتفاقا باید شرایط آسان باشد و انتخاب به عهده مردم گذاشته شود. ممکن است مردم در گوشه‌هایی اشتباه کرده و در برخی حوزه‌های انتخابیه بهترین‌ها را انتخاب نکنند، اما مجموع انتخاب مردم از هر نوع سلیقه تحمیلی بر آنها بهتر است.

اینکه در حال حاضر اصولگرایان از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند، بدین خاطر است که مردم رضایت کافی از فراکسیون امید که از لیست امید اصلاح‌طلبان تشکیل شد، نشان نداده و عملکرد چندان موفقی از این فراکسیون شاهد نبوده‌اند. چراکه فراکسیون امید واقعا ضعیف و کمتر از حد انتظار ظاهر شد و آنطور که پیش‌بینی می‌شد با افراد راه یافته به مجلس از انتخابات قبلی مجلسی قدرتمند و موثر ایجاد نشد. هر چند که مجلس دهم با تمام ضعف‌ها و کاستی‌ها از سه مجلس قبل، یعنی مجالس هفتم، هشتم و نهم که یکسره تحت حکمفرمایی جریان اصولگرا بود در موقعیت بسیار بهتری قرار دارد.

از طرف دیگر در شرایط حاضر موج تبلیغاتی علیه اصلاح‌طلبان خیلی شدید بوده و مجموعه تندروهای داخلی و ضد انقلاب خارجی جریان دولت و اصلاح‌طلبان را مورد هجمه و تخریب قرار می‌دهند که ممکن است این مسائل مقداری منجر به ریزش آرا شده باشد. البته به دلایل مختلفی که در این مقال نمی‌گنجد، ممکن است مشارکت مردم در انتخابات چندان قابل توجه نباشد و بخشی از جریان روشنفکری جامعه بخواهد مثل برخی از مقاطع با صندوق رأی فاصله بگیرد که باید تاکید کرد در این صورت اصولگرایان از شانس بیشتری برخوردارند.

پیش‌بینی می‌شود که اگر اصولگرایان برنامه‌ریزی داشته باشند و چهره‌های قابلی را به مجلس بفرستند، شانس خوبی داشته باشند. البته اصلاح‌طلبان نیز باید بتوانند با آنها رقابت کنند و چهره‌های خوبی را به عرصه بیاورند، اما به هر حال زمانی که به عنوان یک ناظر -نه هوادار جریان اصلاحات- به شرایط نگاه می‌کنیم به‌نظر می‌رسد شانس اصولگرایان کم نیست. اصولگرایان هم باید مردانه رقابت کنند و از روش‌های غیر اصولی استفاده نکنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم به کسی رای دادن که وعده وعیددادولی بدترشدوعمل نکردوپس استعفاوبرکنارحق مردم اگه مربی بیاری نتونه نتیجه بگیربرکنارمیکنن چه برس ریس جمهور

    • بدون نام

      مردم از وعده های دروغین اصلاح طلبان خسته شده اند همچنین تمامیت خواهی اصولگرایان باعث شده مردم چشم امید نیز از آنان بردارند ولی اصولگرایان با حد اقل رای سنتی و همیشگی خود که بعد انتخابات به ضرایبی افزایش خواهد یافت برنده خواهند شد ....،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج