جاباما
۸۵۲۸۵۰
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

راهبرد جدید آمریکا برای همراه کردن اروپا علیه ایران

اقدامات آمریکا علیه ایران پس از قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی خارجی وارد فاز جدیدی شده و به نظر می‌رسد، آمریکایی‌ها اقداماتی برای متهم کردن ایران در زمینه تروریسم طراحی کرده اند.

تابناک: اقدامات آمریکا علیه ایران پس از قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی خارجی وارد فاز جدیدی شده و به نظر می‌رسد، آمریکایی‌ها اقداماتی برای متهم کردن ایران در زمینه تروریسم طراحی کرده اند.

پس از آنکه واشنگتن سپاه را گروه تروریستی خارجی خواند، همزمان با آن موضوع ارتباط ایران و القاعده نیز به صورت گسترده‌ای از سوی کاخ سفید دنبال شد.

مسأله ای که به نظر می رسد، می توان از دل آن سناریوی مورد نظر آمریکایی ها را حدس زد. در همین رابطه، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه (به وقت تهران) در یک سخنرانی بار دیگر ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد و گفت، واشنگتن با اعمال فشار به دنبال تغییر ماهیت جمهوری اسلامی است.

راهبرد جدید آمریکا برای همراه کردن اروپا علیه ایران

پامپئو که در دانشگاه «ای اند ام» تگزاس صحبت می‌کرد، در بخشی از سخنرانی‌اش، درباره ایران گفت: «در حال اعمال فشار حداکثری هستیم تا اصل ماهیت جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهیم تا اطمینان حاصل کنیم این رژیم صرفا مانند یک کشور عادی رفتار می‌کند و در سرتاسر جهان تروریسم را گسترش نمی‌دهد.»

پامپئو در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «تروریست» خطاب کرد و گفت: واشنگتن به زودی تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعلام می‌کند. وی همچنین شرکت‌های خارجی همکار با ایران را نیز به تحریم تهدید کرد.

او به وضعیت یمن هم اشاره کرد و در حالی که به اذعان رسانه‌های غربی عربستان سعودی از اجرای توافقنامه آتش‌بس در یمن خودداری کرده، پامپئو مدعی شد، ایران انقلابیون یمن از اجرای این توافق بازداشته است.

سخنرانی پامپئو ساعتی پس از آن انجام می‌گیرد که او در تگزاس با «گروهی از ایرانی‌های مقیم آمریکا» دیدار کرده است. اسامی این افراد اعلام نشده، اما به گفته پامپئو، برخی از این افراد به تازگی به ایران سفر کرده‌اند و وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با این افراد به دنبال اطلاع از وضعیت داخلی ایران بوده است.

در این میان، به نظر می آید آن بخش از سخنان پمپئو مهم است که مدعی شد ایران درگیر یک کارزار تروریستی در سراسر اروپاست.

وی در این باره مدعی شد: «در حالی که اینجا ایستاده‌ایم، ایران درگیر یک کارزار ترور در سرتاسر اروپاست و دیپلمات‌های ما در تلاش برای مقابله با آن‌ها هستند تا این کار را متوقف کنند.»

وزیر خارجه آمریکا پیش از این هم با طرح ادعاهایی مشابه تلاش کرده بود، کشورهای اروپایی را با سیاست واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران همراه کند. «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز چندی پیش با تکرار همین ادعا، به اروپایی‌ها گفت باید از توافق هسته‌ای با ایران خارج شوند.

به نظر می رسد، تأکید آمریکا بر اینکه ایران درگیر یک کارزار تروریستی در سراسر اروپاست ـ آن هم در شبی که تروریستی اعلام کردن سپاه در آمریکا وارد فاز اجرایی شد ـ جهت همراه کردن اروپا برای تشدید فشارها علیه سپاه و کارزار فشار حداکثری بر ایران است.

نکته بعد اینکه، بعید نیست آمریکا به زودی اتهاماتی علیه سپاه (با پرچم دروغین) ـ چه اتهامات پیشینی مانند ارتباط با القاعده یا دست داشتن در اقدامات تروریستی و چه اتهاماتی در آینده ـ را متوجه ایران کنند. شاید بتوان تأکید اخیر آن ها بر ارتباط میان سپاه و القاعده را در همین راستا ارزیابی کرد.

در همین زمینه، رضا نصری، کارشناس حقوق بین الملل و سیاست خارجی نیز به نکات زیر اشاره کرده است؛

1) جريان جنگ طلب در واشنگتن، براي اينکه بتواند از قانون «مجوز توسل به نيروي نظامي سال 2001» عليه ايران استفاده کند،‌ بايد نشان دهد ايران (يا سپاه) با القاعده و کساني که در طراحي و اجراي حملات 11 سپتامبر نقش داشته‌اند، شراکت (همکاري) دارد.

2) در اوضاع کنوني، رئيس‌جمهور آمريکا براي حمله نظامي به ايران محدود به اختياراتِ `فرماندهي کُل قوا` ذيل ماده 2 قانون‌ اساسي ايالات متحده است و به همين خاطر هم عملاً به عملياتي که در واکنش به يک برخورد تصادفي يا يک حمله از جانب ايران (عمليات دفاعي) صورت مي‌گيرد محدود است.

3) اما اگر موفق شود ايران (يا سپاه) را زير چتر قانون «مجوز توسل به نيروي نظامي سال 2001» (AUMF 2001) بکشاند، دست رئيس‌جمهور براي توسل به زور عليه ايران (بدون نياز به اخذ مجوز جديد از کنگره) به شدت باز مي‌شود.

4) به همين خاطر، جريان جنگ‌طلب از هم‌اکنون در حال تدارک کمپين‌هاي تبليغاتي گسترده‌اي است تا با وصل کردن ايران و سپاه به القاعده و شرکا، زمينهٔ رواني و سياسي لازم را براي استناد به مجوز 2001 ايجاد کند.

5) از سوي ديگر، برخي در کنگره در حال تدارک قانوني هستند که مانع اجرايي شدن اين پروژه شوند، به نحوي که با تصويب يک قانون جديد کاري کنند که رئيس‌جمهور نتواند بدون اخذ مجوز جديد از کنگره عليه ايران اقدام ‌کند.

6) در اين ميان، اتکا به فعل و انفعالات داخلي آمريکا براي کاهش احتمال جنگ کافي نيست و مهم است رسانه‌ها و دستگاه تبليغاتي ايران هم براي خنثي‌سازي اين اتهام تلاش کنند.

7) يکي از اين تلاش‌ها مي‌تواند اين باشد که اهل رسانه‌ در ايران مستندي درست کنند (با ترجمه انگليسي) که در آن سابقهٔ‌ مبارزه ايران (سپاه) و القاعده و طالبان در افغانستان (پيش از 11 سپتامبر) و همچنين نقش ايران در شکست طالبان و استقرار دولت جديد در کابل را به وضوح به نمايش بگذارد.

8) نشان دادن اختلافات عميق ايدئولوژيک و سابقه دشمني ديرينه ميان ايران و اين گروه‌ها موضوعاتي است که افکار عمومي ـ و حتي بسياري از دولتمردان غرب ـ از آن بي اطلاع است و تا کنون هم هيچ تلاش تبليغاتي جذاب و قابل ملاحظه‌اي براي روشنگري در اين رابطه صورت نگرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وطنم

      تابناک توچراترسیدی نترس اتفاقی نمیوفته

    • بدون نام

      مگه همراهی اروپا با آمریکا بحث جدیدیه ؟

    • بدون نام

      آمریکا اگه میتونستم غلطی بکنه تو این 40 سال میکرد نه نیازی به قانون داشت و نه چیز دیگه .مگه برای عراق لبنان سوریه طالبان قانون پیدا کرد.یه برچسب زد بعدش حمله کرد.امریکا جرات حمله به کشور ایران نداره .ایران براش مثل جنگیدن با تمام هزینه داره.و این غیر ممکنه. ضمن اینکه حتما خودش بیشترین آسیب خواهد دید.ایران سرزمین نجیب زادگان و هیچ وقت با سرزمین 500 ساله برده داران قایل مقایسه نیست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باش..رویاهای طلایی

    • محمد

      هیچ غلطی نمیتونن در جنگ با ایران بکنن این همه سپاهی داریم مثل شیر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج