جاباما
۸۵۲۸۶۳
۴ نظر
۵۰۱۲
۴ نظر
۵۰۱۲
پ

بیش از ۴۰درصد ایرانیان، در سن اشتغال هستند

نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور پارسال ۴۰.۵ درصد بود و نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش ۰.۴ درصد داشت و براساس آمار ۱۴ استان کشور نرخ مشارکت اقتصادی بیش از ۴۰.۵ درصد داشتند و این شاخص در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ماقبل در تمام استانها افزایش یافته است.

ایرنا نوشت: نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور پارسال ۴۰.۵ درصد بود و نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش ۰.۴ درصد داشت و براساس آمار ۱۴ استان کشور نرخ مشارکت اقتصادی بیش از ۴۰.۵ درصد داشتند و این شاخص در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ماقبل در تمام استانها افزایش یافته است.

برپایه داده های مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی یکی از متغیرهای مهم در ارزیابی جمعیت شاغل و بیکار است و این شاخص در واقع مجموع جمعیت شاغل و بیکار کشور را دربرمی گیرد.

تناسب میزان افزایش جمعیت شاغل و بیکار مهم است به شکلی که ممکن است در یک دوره زمانی معین یک ساله شاهد افزایش جمعیت بیکار جامعه باشیم، اما به دلیل افزایش نرخ مشارکت این احتمال وجود دارد که با وجود افزایش جمعیت بیکار، تعداد شاغلان نیز افزایش یابد. بنابراین برای سنجش نیروی کار، تناسب رشد اشتغال و بیکاری ارزیابی می شود.

بررسی های جداول آماری نشان می دهد که ۶۶ میلیون و ۸۷۴ هزار و ۹۴۹ نفر از جمعیت کشور در سن ۱۰ سال و بیشتر قرار دارند که از این رقم ۲۷ میلیون و ۷۲ هزار و ۸۴۱ نفر به عنوان جمعیت فعال محسوب می شوند و به عبارتی نرخ مشارکت اقتصادی سال گذشته ۴۰.۵ درصد است.

مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ حاکی از افزایش ۰.۴ درصدی آن در سال گذشته است. البته اگر این نرخ را در بین چهار فصل سال ۱۳۹۷ بررسی کنیم می بینیم که بهار ۱۳۹۷ با نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱.۱ درصد، بیشترین میزان را داشت و پس از آن سیر نزولی یافت و به این ترتیب در تابستان به ۴۰.۹ درصد و در پاییز به ۴۰.۵ درصد و سرانجام در زمستان ۱۳۹۷ به رقم ۳۹.۵ درصد رسید.

چنانچه بخواهیم میزان مشارکت اقتصادی استان های کشور در سال گذشته را مقایسه کنیم، کردستان، کرمانشاه و اصفهان به ترتیب با ۴۲.۶، ۴۲.۳ و ۴۲.۱ بیشترین مشارکت اقتصادی را داشتند و استان های سیستان و بلوچستان، ایلام و مرکزی هر کدام با ۳۱.۳، ۳۴.۴ و ۳۴.۸ درصد کمترین نرخ مشارکت اقتصادی را داشتند.

نرخ مشارکت اقتصادی تهران به عنوان پایتخت در سال گذشته ۳۹.۸ درصد بود که نسبت به سال ماقبل ۱.۶ درصد رشد داشته است.

نسبت اشتغال یکی از شاخص های مهم در بحث آمار اشتغال است و نسبت افراد شاغل در سن کار را بیان می کند. این شاخص در سال گذشته ۳۵.۶ درصد بود و نسبت به سال ۱۳۹۶ رشد ۰.۳ درصدی داشت.

استان اردبیل با ۴۰.۲ درصد بالاترین و سیستان و بلوچستان با ۲۸.۵ درصد کمترین نسبت اشتغال را دارند. این شاخص در پایتخت ۳۴.۹ درصد است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیشترشان هم بیکار هستند

    • بدون نام

      علی برکت اله به این اقتصادومملکت وبیکاری وبالا۵۰ملیون نفربیکارن وفقیروبالا۳۰درصدسرپرست خانوادهها بیکارن وفقیرچون بودجه ومنابع شغل برای ایجادشغل برای حدود۲۰ملیون افغانی هزینه میکنیدواینقدرزیادن پارسال وزیرکارگفته اینهابرن مشکل بیکاری حل میش

    • بدون نام

      کو شغل

    • بدون نام

      معلولین مظلوم بهزیستی درمنزل ازفراموشی دربیاورید که با ماهیانه حداکثری حقوق 100 وهشت تومن چه ها میکشند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج