۸۵۳۰۱۳
۱۷ نظر
۵۰۰۹
۱۷ نظر
۵۰۰۹
پ

طرح حذف ۴صفر از پول ملی چه آثاری دارد؟

مهران ابراهیمیان طی یادداشتی با عنوان تأثیر تغییر ظاهری نام پول ملی، طرح حذف ۴ صفر از واحد پولی کشور را موضوع قرار داد و در روزنامه جوان نوشت: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت خبر داده که با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی و تعریف واحد پولی جدید و بازنگری در اقطاع اسکناس و مسکوک در دستور کار دولت قرار گرفته‌است.

مهران ابراهیمیان طی یادداشتی با عنوان تأثیر تغییر ظاهری نام پول ملی، طرح حذف ۴ صفر از واحد پولی کشور را موضوع قرار داد و در روزنامه جوان نوشت: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت خبر داده که با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی و تعریف واحد پولی جدید و بازنگری در اقطاع اسکناس و مسکوک در دستور کار دولت قرار گرفته‌است.

آنطور که در خبر آمده تغییر جدی شده و پول ملی از ریال به تومان تبدیل خواهد شد و ظرف شش ماه نیز مقررات قانونی مربوط به چگونگی عملیات حسابداری، مالی، مالیاتی، محاسباتی، آماری، تهیه و تنظیم صورت‌های مالی، داده‌های تاریخی، ثبت اطلاعات، اصلاح دفاتر و حساب‌ها و گرد کردن اعداد، در دستگاه‌های اجرایی تصویب خواهد شد.

اگرچه این اقدام سابقه‌ای حدود ۱۰۰ سال در جهان دارد، اما نگاهی به کشور‌هایی که پول ملی خود را تغییر داده‌اند، نشان می‌دهد که در اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها پول ملی بعد از بحران‌های مالی، تغییر سیاست‌های جدی در اقتصاد یا جنگ تغییر یافته، نه اینکه تغییر پول ملی به اصلاح نظام مالی به عنوان پایه اصلی به آن نگریسته شود.

اعلام این خبر همزمان با تغییر نام برخی خیابان‌ها و اختصاص آن‌ها به هنرمندان فوت شده نشان می‌دهد که بیش از آنکه مدیران کشوری به تغییرات ماهوی، جدی و تلاش‌های سخت و اساسی در حوزه وظایف خود متمرکز باشند، روی تغییرات شکلی تأکید دارند که باید دید این تغییرات شکلی هزینه‌ها و فایده‌اش چیست؟

سایت اطلاع‌رسانی دولت مدعی شده‌است که حذف چهار صفر و تغییر نام پول ملی به تومان باعث می‌شود: ۱- در کوتاه‌مدت آثار روانی مثبتی به‌همراه داشته باشد. ۲- مانع از استهلاک اسکناس به دلیل نگهداری آن در حجم بالا، هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس می‌شود. ۳- استهلاک بالای دستگاه‌های خودپرداز و پول‌شمار کم می‌شود و بالاخره تسهیل و بازیابی نقش ابزار‌های پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی صورت خواهد گرفت.

اما در پاسخ به این سؤال ادعای مطرح شده اگرچه در حقیقت حذف چهار صفر با پول‌های چاپ چک پول‌های ۵۰ هزار تومانی (شبیه به ۵ یورویی) برای عید ۹۸ و حذف چهار صفر از آن و کمرنگ کردن چهار صفر از پول‌های ۱۰ هزار تومانی خود بیانگر آغاز این تغییرات است و مردم هیچ آثار روانی مثبتی در آن ندیده‌اند!

درباره ادعای حذف استهلاک بالای اسکناس و خودپرداز نیز در عمل با حذف پول‌های خرد از چرخه داد و ستد بعید است تعداد پول‌ها برای داد و ستد کاهش چشمگیر پیدا کند و با توجه به حجم بالای تجارت الکترونیک در عمل چاپ پول‌های جدید خود هزینه مضاعفی برای استهلاک گسترده پول‌های موجود در میان‌مدت خواهد بود؛ بنابراین استدلال‌های موجود چندان قابل‌توجیه و قابل‌قبول برای کار شکلی و ظاهری حذف صفر‌ها در بازار پول نیست.

نکته مهم‌تر دیگری که موضوع استهلاک را در سیستم‌های پوز و دستگاه‌های خودپرداز و یا پول اسکناس به طور کلی زیر سؤال می‌برد، ادامه جریان افزایش نرخ تورم است که در عمل این اقدام تکرار حذف صفر را در یک بازه زمانی کوتاه‌تر میسر می‌کند و در عین حال این پیام را می‌دهد که اوضاع با حذف صفر‌ها هم بهبود نیافت که این موضوع نیز برخلاف ادعای مطرح شده می‌تواند به عامل روانی منفی برای مردم در نظر گرفته شود.

همچنین ذکر این نکته نیز قابل‌تأمل است، زیرا معمولاً اعداد در بازار‌ها به سمت بالا گرد می‌شود، بنابراین بهانه جدیدی نیز برای بازار‌ها فراهم خواهد کرد. بازار‌هایی که هم‌اکنون در حال چانه‌زنی برای افزایش قیمت کالا‌های خود هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حذف چهار صفر از پول ملی دست دولت را باز میکند تا دوباره هرچه میتواند بیشتر پول چاپ کند وامهایی بدون برگشت به افراد خواص بدهد تا دوباره چهار صفر حذف شده را به سر جای خودش برگرداند

    • بدون نام

      چه فرق داره الان یک ميليون تومن جايه صد هزار تومنه پارسال کار میکنه حالا چهار صفر و حذف کردین صد تومن جايه یک قرون کار میکنه برين ببینید کجا مشکل دارین که با یک فوت کردن آمریکا اقتصادتون یکشبه نابود میشه

    • بدون نام

      این عمل باعث می‌شود در مواقع خواص پول ها درخانه ذخیره شود

    • یک ایرانی

      پول میشود پهن گاو

    • iran

      آخه کدوم کشور تومان داره واحد پول مغولی .ریال حداقل چند کشور دارن ارزش پول به توسعه اقتصادی وچرخش کسب و کار واقتصاد و پشتوانه منابع ملی هستش صفر حذف نکن چرا صورت مسأله رو پاک میکنید.....سیاست مالی و اقتصادی رو از ریشه درست کنید

    • بدون نام

      ارزش پول ملی ناموس ملی

    • بدون نام

      بااین وضع اقتصادی مردم میخواهیدکاری کنیدکه بیشترفشاربرروی مردم بیاد

    • کامران

      مدرک جعلی هادوباره پیشنهاد داده حتما؟جناب نوبخت این طرح را داده است!؟

    • بدون نام

      یکی از مهم ترین اثارش اینه که مردم در کوچه و بازار مدتی سرگرم این صفرها میشوند و دیگه از گرونی حرف نمیزنند

    • بدون نام

      اگر یک صفر حذف میشد عاقلانه بود
      واقعا افتضاحی بود که تا الان به مملکت زده شده با این کار
      یعنی پراید ۴۵ میلیون تومنی میشه ۴۵ هزار تومان
      افرین که قیمت پراید رو اینهمه اوردید پایین ممنونیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هروقت درطول چهل سال گذشته خواستن ابرو را بگیرند چشم مردم بدبخت را کور کردن

    • بی نام

      حذف ۴تا صفر گرانی وتورم را میکنه صدبرابر میکنه خوب کسیکه ۱۵۰۰۰۰۰ تومان حقوق میگیره ۴تا صفربرمیداری میشه ۱۵۰تومان حالا چندتا صفر از ماست یا قند یا برنج کرایه خونه یا کرایه ماشین یاپیاز یا میوه یالباس یا نان وخیلی چیزهای دیگر برمیداری فکر کردی چی میشه چهارصفربردارید انوقت میشه مثلابرنج بخریم کیلوی ۵ریال یا نون بخریم دانه ۱ریال میوه خوراک .پوشک چندتا صفرش را برمیداری منطقی اینه که فقط یک صفر برداری وبه نسبت همه چیز کم بشه به نسبت یک صفر

    • بدون نام

      کمی آینده نگر باشید، حداقل ۸ تا کم کنید که یه چند سالی دوام داشته باشه این ماست مالی.

    • بدون نام

      با حقوق کارمندان دولت چه میکنید؟! هزار تومان یا هزار و پانصد تومان؟!!!!!!

    • بدون نام

      با کار و تلاش جهادی اقتصاد آباد می شود نه با حذف صفر ها در دولت اصلاحطلب؟!؛!؟؟؟!!!؟؟؟!!؟؟؟!!؟؟؟

    • farvahar

      حذف چهار صفر در شرایط تحریم یعنی خودکشی. یعنی هر چه طرف دیگر گفته درست است. یعنی ما چاره ای جز دست و پا زدن مذبوحانه نداریم. یعنی تایید هر آنچه در مورد اقتصاد بیمار و مفلوک ما میگویند. حذف صفر در شرایط عادی و رو به بهبود اقتصادی و تولید رو به رونق کاربرد دارد نه در شرایط تحریم و رو به بحران.

    • بی تام

      ظاهرا این عوامل بانک مرکزی هم که قوانین عجیب و غریب از خودش درمیاره.ونسنجیده قانون وضع میکنه!!!
      اون از وضعیت سوددهی سپرده ها که از روزشمار تبدیل به ماه شمار شده وفرمولش رو طوری تعریف کرده که‌سود بهمن ماه رو سیستم انجام نده و کلی سود مردم رو پرداخت نکرده و لابد گفته کسی هم متوجه نمیشه.... درکل اهدافش اینه که از جیب مردم برداره و به جیب بانکها بریزه. همین و بس. وای اگه بخواد ۴ صفر رو برداره که شاهد چه اشتباهاتی باید باشیم...خدایا خودت کمک کن...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج