۸۵۳۰۱۴
۶ نظر
۵۰۱۳
۶ نظر
۵۰۱۳
پ

پاسخ ایران به راهبرد جدید آمریکا علیه سپاه

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه به منظور انجام سفری دو روزه و در رأس هیأتی دیپلماتیک به سوریه و ترکیه سفر کرده است. سفری که به نظر می رسد با توجه به تنش های اخیر میان ایران و آمریکا و همچنین تحولات منطقه ای از اهمیت زیادی برخوردار باشد. پرسشی که در اینجا ضروری است بدان پاسخ داده شود این است که عمده ترین اهداف محمدجواد ظریف از این سفر دو روزه به سوریه و ترکیه چه بوده است؟

تابناک: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه به منظور انجام سفری دو روزه و در رأس هیأتی دیپلماتیک به سوریه و ترکیه سفر کرده است. سفری که به نظر می رسد با توجه به تنش های اخیر میان ایران و آمریکا و همچنین تحولات منطقه ای از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

ظریف در نخستین روز از سفر خود ابتدا به سوریه رفت و با بشار اسد و همتای سوری خود دیدار و گفتگو کرد.

بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مهمترین مسائل منطقه‌ای، بررسی آخرین تحولات ابتکار آستانه و روند سیاسی حل بحران در سوریه، پیگیری توافقات سفر معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران به سوریه از محورهای اصلی گفت‌وگو در این دیدار بود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر سه‌شنبه پس از دیدار با ولید المعلم همتای سوریه‌ای خود در دمشق در جمع خبرنگاران سوری و ایرانی درباره وضعیت ادلب عنوان کرد: ما درباره وضعیت ادلب نگرانی جدی داریم و حتما ما، ترکیه و روسیه موظفیم تعهداتی که درباره ادلب شده و یکی از مهمترین آنها خلع سلاح گروه‌های تروریستی و خارج کردن این گروه‌ها از ادلب است را اجرا کنیم.

پاسخ ایران به راهبرد جدید آمریکا علیه سپاه

ظریف همچنین عنوان کرد: گروه النصره و تهدیدی که اینها برای مردم ادلب و مردم مناطق اطراف به ویژه حلب دارند، تهدید جدی است و همه ما در گروه‌ آستانه موظفیم در این زمینه این کار را با جدیت دنبال کنیم و در سفر به ترکیه حتما در این زمینه صحبت خواهم کرد.

پاسخ ایران به راهبرد جدید آمریکا علیه سپاه

ظریف همچنین گفت: من گفت‌وگوی خیلی خوبی با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه داشتم برای اینکه چگونه بتوانیم پروسه سیاسی را در قالب روند آستانه و کمیته قانون اساسی سوریه به پیش ببریم و نیاز داریم در این زمینه‌ها و با همتایان روسی و ترکیه‌ای همکاری کنیم.

محمدجواد ظریف همچنین افزود:‌ با توجه به تحولات اخیر در منطقه مخصوصا سیاست‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا که بعد از شکست‌های پیاپی میدانی آمریکا و شکست‌های سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در این منطقه و در دنیا شکل گرفته به خصوص اقدامات غیرقانونی آقای ترامپ در اعلام پذیرش الحاق غیرقانونی بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی و اعلام پایتختی قدس شریف و بعد از آن اقدام بسیار ابلهانه‌،‌ غیرقانونی و بی سابقه که آمریکایی‌ها کردند در اعلام سپاه به عنوان یک گروه تروریستی، نیاز است تمام تلاش‌ها در منطقه برای پیگیری پیروزی‌های میدانی، هماهنگی سیاست‌های کشورهای منطقه و همینطور طراحی برای پیشبرد برنامه گفت‌وگوها در سوریه به منظور رسیدن به راه‌حل سیاسی بعد از پیروزی‌های میدانی پیگیری شود و این سفر در این زمینه طراحی شده است.

از سوی دیگر، سفیر کشورمان در ترکیه، اهداف سفر رئیس دستگاه دیپلماسی را در شرایط حساس کنونی به آنکارا را توضیح داد.

محمد فرازمند نیز در توییتی با اشاره به سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه نوشت: محمدجواد ظریف در سفر دو روزه به آنکارا که از امروز آغاز می‌شود در خصوص روابط دوجانبه و راه‌های تحکیم آن و شرایط حساس منطقه‌ای و بین المللی با مقام‌های کشور دوست ترکیه، مذاکره و رایزنی خواهد داشت، دو کشور مهم اسلامی برای تحکیم پیوندهای دوستی اراده جدی دارند.

پاسخ ایران به راهبرد جدید آمریکا علیه سپاه

پرسشی که در اینجا ضروری است بدان پاسخ داده شود این است که عمده ترین اهداف محمدجواد ظریف از این سفر دو روزه به سوریه و ترکیه چه بوده است؟

به نظر می رسد، این سفر نخستین پاسخ ایران به اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه و قرار دادن آن در لیست گروه های تروریستی خارجی و همچنین به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان از سوی واشنگتن است.

از سوی دیگر، این سفر می تواند نخستین اقدام پیشگیرانه ایران در سطح دیپلماتیک برای مقابله با هرگونه اقدام احتمالی آمریکا علیه ایران و محور مقاومت باشد.

بسیاری از ناظران بر این باورند که شاید نخستین رویارویی ایران و آمریکا در میدان سوریه اتفاق بیفتد. جایی که آمریکایی ها علی رغم آنکه اعلام کردند نیروهای خود را از آنجا خارج می کنند، اما روز سه شنبه در یک چرخش اساسی، اعلام کردند که نیروهای خود در شمال سوریه را حفظ خواهند کرد.

در همین راستا، با توجه با گسترش اختلافات آمریکا و روسیه، این سفر می تواند زمینه ای برای نزدیکی دیدگاه های ایران، روسیه و ترکیه و سوریه در مورد تحولات این کشور فراهم آورد. به ویژه مسئله جولان که اخیرا آمریکایی ها حاکمیت اسرائیل بر آنجا را به رسمیت شناخته اند. مسئله ای که با مخالفت شدید ایران، روسیه و ترکیه مواجه شد و زمینه را برای تقویت همگرایی سه کشور فراهم خواهد کرد.

این همگرایی، می تواند مواضع سه کشور در نشست آتی آستانه را به یکدیگر نزدیک تر کند و همانطور که در اظهارات وزیر خارجه کشورمان اشاره شد، یافتن یک راه حل سیاسی در مسئله ادلب را ضروری تر خواهد کرد.

از سوی دیگر، محتمل است که وزیر خارجه ایران میانجی یک پیام سیاسی میان دمشق و آنکارا باشد. پیامی که می تواند منجر به کاهش اختلافات میان کشورهای محور آستانه باشد.

به طور کلی و بدون تردید، این سفر می تواند تلقی آمریکایی ها از منزوی کردن ایران در منطقه پس از تروریستی اعلام کردن سپاه را زیر سوال ببرد و از نظر سیاسی مواضع و سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را تقویت کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیمرغ

      ظریف هم کاری از پیش نمی بره اتحادیهٔ بان همه قدرت اقتصادی و نظامی تسلیم خا ستهٔ آمریکا شد.

    • بدون نام

      توافقی که امریکا توش نباشه کوبیدن اب در هامونه

    • بدون نام

      ظریف به چه حقی با پول بیت المال سفر خارج میره؟

      ما اعتراض داریم

    • سیمرغ

      ظریف مدام برای تفریح با پول مردم به کشورهای مختلف سفر می‌کند وهیچ کاری که خاصیتی برای منافع ملت داشته باشد انجام نمی‌دهند فقط برای تفریح کردن می رود که بعضی ها که نمی دانند فکر می کنند دستگاه دیپلماسی ایرانی جقدر فعال هست با یه تیر دو نشان می زنه با پول ملت حسابی تفریح می کنه.

    • بدون نام

      ایران اسلامی. تن به ذلت نمیدهد .. شیطان رجیم ترامپ رانابودخواهیم کرد. جانم فدای وطنم

    • بدون نام

      سپاه سرورتمام جهان. بینی ترامپ به خاک میمالد وهمینطوریکه درسوریه وعراق مالید سپاه یعنی هشتادمیلیون سرباز فداکار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج