جاباما
۸۵۳۱۰۵
۵۲ نظر
۵۰۶۰
۵۲ نظر
۵۰۶۰
پ

زن جوان: رفتم توت‌فرنگی بچینم، آزارم دادند

دست کم ۱۰ زن مراکشی به نهاد‌های مسئول در اسپانیا شکایت کرده‌اند که برای کار فصلی در گلخانه‌های توت‌فرنگی به آن کشور برده شده‌اند، اما مورد استثمار از سوی صاحبان مزارع و همچنین آزار و تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند و هیچ گاه نهاد‌های اسپانیایی حاضر نشده‌اند به پرونده آن‌ها ورود کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: دست کم ۱۰ زن مراکشی به نهاد‌های مسئول در اسپانیا شکایت کرده‌اند که برای کار فصلی در گلخانه‌های توت‌فرنگی به آن کشور برده شده‌اند، اما مورد استثمار از سوی صاحبان مزارع و همچنین آزار و تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند و هیچ گاه نهاد‌های اسپانیایی حاضر نشده‌اند به پرونده آن‌ها ورود کنند.

زن جوان: رفتم توت‌فرنگی بچینم، آزارم دادند

این مطلب سوژه مصاحبه‌ای شده است که روزنامه گاردین با سمیرا احمد زن جوان مراکشی انجام داده است. وی یک سال پیش در آوریل ۲۰۱۸ میلادی به قول خودش «مانند یک قهرمان» روستایش در مراکش را ترک کرد تا در مناطق جنوبی اسپانیا که مرز آبی ۱۴ کیلومتری با کشورش دارد، به کار فصلی در گلخانه‌های توت‌فرنگی مشغول شود. اما حالا می‌گوید این بزرگترین اشتباه زندگی‌اش بوده است.

آن زمان او با در دست داشتن یک ویزای سه ماهه، فرزندش را بوسید و از شوهرش خداحافظی کرد تا کمک خرج خانواده باشد، اما حالا یک زن مطلقه است. قرار بود علاوه بر جای خواب و غذا، ۴۰ یورو در روز به او دستمزد بدهند، اما نگفته بودند باید در دمای ۴۰ درجه آن هم معمولاً در رطوبت نفسگیر گلخانه‌ها کار کنند، فقط نیم‌ساعت استراحت در میانه روز داشته باشند و از همه بدتر، صاحبان مزرعه هیچ باکی از آزار جنسی آن‌ها ندارند.

«قبل از اینکه خانه‌ام را ترک کنم، برای همه مثل یک قهرمان بودم. هیچکس در روستای من این شانس را نداشت که برای کار به یک کشور ثروتمند مثل اسپانیا برود، اما حالا فهمیدم این بدترین تصمیم من در زندگی بوده است.»

حالا نیز دوباره آوریل از راه رسیده و مثل هر سال، حدود ۲۰ هزار زن مراکشی برای کار به اسپانیا خواهند رفت. طی توافقی که از سال ۲۰۰۱ میلادی میان دو دولت انجام شده است، کارگران فصلی با ویزای ارزان کاری می‌توانند سه ماه در اسپانیا باشند تا ۴۰۰ هزار تُن توت فرنگی به دست آنان برداشت شده و با صادرات آن به بریتانیا، فرانسه و آلمان سودش به جیب اسپانیایی‌ها برود.

۵۸۰ میلیون یورو که از صادرات توت فرنگی اسپانیا به دست می‌آید، این کشور را با فاصله از سایر کشور‌های اروپایی در رتبه اول قرار داده است. آن‌ها حاضر نیستند به این راحتی از کارگر‌های فصلی بگذرند کمااینکه متاسفانه زنان مراکشی نیز حاضر نیستند در همبستگی با هموطنان آسیب‌دیده خود یک سال از گرفتن ویزای کاری اسپانیا صرف نظر کنند تا مادرید مجبور شود مردانِ خبیث را جریمه کند. در این میان دختران آسیب‌دیده مانند سمیرا تنها مانده‌اند.

رسانه‌ها در سال‌های اخیر به موارد مشابهِ سمیرا احمد بار‌ها پرداخته‌اند، اما مقامات دو دولت می‌گویند تا اتفاقی نیافتاده یا مشکل قابل اعتنا و گسترده‌ای نیست. آلیسیا ناواسکیوئس می‌گوید آن‌ها کار خود را خیلی خوب بلدند و فقط سراغ زنانی می‌روند که بچه دارند و اسپانیایی بلد نیستند، چون «ارزانتر و آسیب‌پذیرتر» هستند و «از حقوق خود نمی‌توانند دفاع کنند». بنابر این با یک مشکلی سیستمی روبرو هستیم.

زنان آسیب‌دیده می‌گویند در کانتینر‌های کثیف و شلوغ نگهداری می‌شدند که کنارش دوش‌های حمام بسیار اندک و سرویس‌های بهداشتیِ خراب قرار داشته است. اگر خوب کاری نمی‌کردند به آن‌ها غذا نمی‌دادند. مزرعه آن‌ها از شهر دور بوده و هیچ ارتباطی با بیرون نداشته‌اند. این دیگر کار فصلی نیست. برده‌داری در اردوگاه کار اجباری است.

یکی از زنان به نام آیشا جابر می‌گوید با اینکه او باردار بوده است، به او نگفته بودند که چه کار سختی بعد از مهاجرت فصلی به اسپانیا در انتظار او است. او برای احتیاط می‌خواسته که با همسرش برای کار برود، اما به او گفته‌اند فقط زنان را می‌خواهند و می‌گوید «حالا میفهمم چرا. چون از ما می‌توانستند به راحتی بیگاری بکشند».

تصور اینکه ساحل یک کشور ثروتمند را بتوانی از ساحل کشور خودت ببینی و به تو پیشنهاد کار هم بدهد، خیلی اغواگرایانه است.

آیشا می‌گوید به محض اینکه به مزرعه رسیده، مورد توهین و آزار جنسی قرار گرفته است و اگر دخالت بقیه نبود صاحبان مزرعه قصد تجاوز به وی را داشته‌اند؛ اتفاقی که متاسفانه برای چند تن از دوستانش افتاد.

زن جوان: رفتم توت‌فرنگی بچینم، آزارم دادند

سمیرا اشتباه دیگرش را مراجعه به پلیس اسپانیا می‌داند چرا که نه تنها امیدی که به دریافت حقوق خود و توقف آزار جنسی داشتند ناامید شد بلکه از آن به بعد جیره غذایی وی نیز در مزرعه محدود شد! بِلِن سائز وکیل اسپانیایی که کار‌های این ۱۰ زن را پیگیری می‌کند، می‌گوید ۱۰ ماه است شکایت کرده‌اند، اما پلیس فرانسه حتی حاضر به تحقیق پیرامون موضوع نشده و فقط هر از چندی از خودِ زنان بازجویی می‌کند! دادگاه ملی نیز می‌گوید، چون شکایت ابتدا به دادگاه محلی ارائه شده، ورود نخواهد کرد!

سائز که خود اسپانیایی است می‌گوید «موکلان من باید به محض شکایت به عنوان قربانیان احتمالی قاچاق انسان مورد محافظت قرار می‌گرفتند. اما با تحقیر و بی‌اعتنایی نظام قضایی ما روبرو شده‌اند». هدف پلیس اسپانیا این بوده که پرونده را اطاله بدهد تا این زنان پس از اتمام ویزای سه ماهه مجبور به بازگشت به اسپانیا بشوند، اما سائز همه آن‌ها را در آپارتمان خود نگه داشته تا تکلیف پرونده روشن شود.

برخی از این زنان را تهدید کرده‌اند و حتی می‌ترسند از آپارتمان وکیل خود خارج شوند. از آن بدتر، بیشتر خانواده‌های آن‌ها در مراکش نیز بعد از شنیدن شکایت آن‌ها از آزار جنسی و تجاوز در محل کار، آن‌ها را متهم به کار به عنوان فاحشه در اسپانیا کرده و طلاق گرفته‌اند.

آیشا که حالا فرزندش به دنیا آمده می‌گوید «گاهی فکر می‌کنم کاش می‌گذاشتم آن آزار‌ها ادامه می‌یافت و بعد از پایان کار پیش خانواده‌ام برمی‌گشتم».

انتقاد‌ها به خاطر وضعیت فاجعه‌بار این کارگران مراکشی چنان بالا گرفته که دولت اسپانیا دست کم فعلاً یک اعلامیه صوری منتشر کرده که نظارت بر مزارع را بیشتر خواهد کرد و ناظرانی از مراکش را نیز دعوت خواهد کرد. اما سائز می‌گوید پرونده این زنان را کنار نخواهد گذاشت و حتی اگر نیاز باشد به دادگاه اروپا شکایت خواهد کرد.

فعلاً همه حرف سمیرا احمد این است: «من چیز زیادی نداشتم. اما هر چه داشتم حالا از دستم رفته است».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب نروبمون مملکت تون دریت کنید

    • بدون نام

      حالابه ما چه ربطی داره که در مراکش چه خبره .همیشه کارتان شده مقایسه کردن .آقا اینجا ایرانه .نه مراکش واسپانیا

      پاسخ ها

      • مهدی سالاروند

        اقا چرا ناراحت میشی خبره دیگه خوب حالا این خبر به کی ضرر زده

      • بدون نام

        ایران که دیگه مرده همین توت فرنگی زیر 50تومن نیست

      • عامو

        11/30انسانها هیچ تفاوتی باهم ندارند، با اینکه فقر در هیچ مذهب یا مسلکی و دینی جرم یا گناه محسوب نمیشود، اما فقر مایه تمامی بدی ها و بطور کلی ام الفساد است، اگر بنده و سرکار هم در شرایط اون خانم گرفتار شویم، سرنوشتی بهتر از او نخواهیم داشت، دوست ناديده یک کمی با خودت خلوت کن و به معابد های عراقی که در زمان جنگ تحمیلی توسط صدام از عراق اخراج و به ایران آمده بودند نیز همینطور شرایطی داشتند حال اگر ما هم گرفتار شویم همین است،

      • عامو

        11/30انسانها هیچ تفاوتی باهم ندارند، با اینکه فقر در هیچ مذهب یا مسلکی و دینی جرم یا گناه محسوب نمیشود، اما فقر مایه تمامی بدی ها و بطور کلی ام الفساد است، اگر بنده و سرکار هم در شرایط اون خانم گرفتار شویم، سرنوشتی بهتر از او نخواهیم داشت، دوست ناديده یک کمی با خودت خلوت کن و به معابد های عراقی که در زمان جنگ تحمیلی توسط صدام از عراق اخراج و به ایران آمده بودند نیز همینطور شرایطی داشتند حال اگر ما هم گرفتار شویم همین است،

    • ایرانــــــــدوست

      الان چند نفر بیسواد که متن رو اصلا نخوندن میان و نظر بیخود میدن ونمیدونن این اصلا ایران نبوده ودر مراڪش است
      ومینویسند وااصفا داد از گرانی و......
      خدا هممون رو به راه راست هدایت ڪنه ڪه نخونده وندیده خوب قضاوت میڪنیم

      پاسخ ها

      • علی

        لایک داری

      • آرش

        ایراندوست گویاباخودت درگیری.اخه نظردادن
        بقیه چ ربطی بشمادارد. نظرخودت رابنویس..

      • بدون نام

        ایراندوست تو زور خودتو بزن به گوز قابله چکار داری:؟

      • بدون نام

        اولابیسوادخودتی،دومآاگرخوندن که میفهمنداین ماجرایران نیست،سومآامثال شماکی بایستی ادب رارعایت کنی وپز سوادته ندی درحالی که خودت هنوزمعرفت نداری

      • شمس

        حالا فکر کردی اینجا بهتره با سواد

      • مهدی سالاروند

        ❤❤❤

      • بدون نام

        چی میگی ؟ خودت میبری و خودت میدوزی!!!
        به خودت جواب هم میدی!!!
        خدا شفات بده انشالله.

    • اوسیراک

      همیشه اه مظلوم و گند ظالم صداش در نمیاد

    • بدون نام

      اقایون این اخبار چرا بهش کفتن اخبار ازهمه گوشه جهان اخبار میاد اگر نا راحتی این خبر نخون

      پاسخ ها

      • مهدی سالاروند

        احسنت دقیقا

    • بدون نام

      یعنی تو ایران نیست؟

    • بی نام

      به ما چه خوب کورشن نرن بمون توی کشور خودشون زنهای سرخود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو میدونی فقر و نیاز و بیکاری چیه و مهم تر اینکه انسانیت و همدردی به چه معناس؟؟؟

    • بدون نام

      چقدر تاسف بار...کشورهای به اصطلاح متمدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه اومده بودند تمدن را از تو ياد گرفته بودند اينجورى‌ نميشد. الان هم تتلو مياد ميگه تقصير خودته چون لابد حجابتو رعايت نكرده بودى.

    • بدون نام

      این بی غیرتی مردان مراکشی و بی بند باری اسپانیاییها وبی کفایتی دولت مراکش است . حالا به ماچه ؟

      پاسخ ها

      • مهدی سالاروند

        حالا به ماچه نداره اگه قرار به گیردادن باشه باید به بیست وسی هم گیربدی بحث مردان مراکش واسپانیایی ها نیست ظلم وپستی ادمها وشیطان صفت ها داره دنیا رونابود میکنه

      • بدون نام

        آخه رنگ و ریا دلو از جا میکنه، اون غریبه دشمنه بپا گولت نزنه،!!!

      • بدون نام

        آخه رنگ و ریا دلو از جا میکنه، اون غریبه دشمنه بپا گولت نزنه،!!!

      • بدون نام

        پادشاه مراکش وضعش خوبه خرج کنه

    • بدون نام

      اینم از حقوق بشرغرب

      پاسخ ها

      • ننه جون

        چرا از مشکلات مردم خودمون نمیگن

      • مهدی سالاروند

        واقعا

    • بدون نام

      تو ایرانم زنارو برا منشی گری وکار هرجا میبرن برا آزار جنسیه دیگه انگار خیلی ما پاکیم

    • بدون نام

      خب میخواستن خونه بمونن بعدم ازشوهرشون خداحافظی نکن،بعدشم این سندازکجاآب میخوره چرا هیچ رسانه‌ای پخش نکرده،مراکشی‌هایی که رفتن طبق عکس پوشیده محجبه هستن بعداسپانیایی‌هاتجاوزکردن شایدخودشون خواستن درمقابل پول ‌که اینم تجاوزنیست مزد گرفتن کشش ندید به ماهم ربطی نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتّی اگر یک درصد هم درست باشه خیلی تأسف باره. زن نیستی که بدونی امنیت و داشتن خانواده و کار سخت و مورد ظلم واقع شدن چقدر دردناکه. تازه شوهر هم طلاقت بده که تو دیگه ناپاکی :(

    • بدون نام

      اینجا نبوده بدون نام تلویزیون اگر بره لاهه خوب میتونه ادا حقوق بشر را دربیاره حرفه یی ! دوتا بچه از انترنت یه خبر پیدا میکن شایدم تاریخش مال قرن ....بوق شایدم جدید خخخ مراکش

    • بدون نام

      فقط کشورهای دیگه را به رخ مملکت خودمان بکشید برید ببینید تو مملکت خودمان چه میگذرد یارو تعویض روغنی زده دختره جوان را منشی اونجا کرده وخیلی از کارهایی که در شعن یه خانم نیس رفته اونجا سرکار وبعدش خدا میداند به غیره از منشی دیگه چه کارهایی ازش تقاضا دارند اون وقت شما میگید کشورهای بیگانه یارو سوژه شده برید خجالت بکشید تو کشوره خودمان ببین چه خبره همش بر اثر این گرونی وهزاران بدبختیه که اون طرف دارد برید اصل را دورست کنید چیکار به فلان کشور دارید

    • بدون نام

      مردای مراکشی وقتی زن تنها را برای کارگری میفرستند نباید غیرتشان گل کند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون این جماعت بی خاصیتن.

      • بدون نام

        آخه فقر مادّی فقر فرهنگی هم به دنبالش میاره متأسفانه

    • بدون نام

      کاش براساس قانون زندان شوندیاقاضی قصاص کند

    • زهرا

      کم خودمون دردداریم بازبراکشوارای دیگه هم غصه بخوریم خداخودش رحم کندبه هممون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بنى آدم اعضاى يك پيكرند
        كه در آفرينش ز يك گوهرند
        چو عضوى به درد آورد روزگار
        دگر عضوها را نماند قرار
        تو كز محنت ديگران بيغمى
        نشايد كه نامت نهند آدمى

    • بدون نام

      خب میخواهم بدونم ی زنی که تنها به ی کشور ی میره فکر میکنه فقط کار ازش میکشن بعدن. هم کندو کاوش میکنن. ان هم زن مراکشی بهبه

    • نازی

      به ما چه والا اینقدر غصه تو کشور داریم که نمی رسیم فکر جای دیگه بکنیم فقط یک کلمه به ما ربطی نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بنى آدم اعضاى يك پيكرند
        كه در آفرينش ز يك گوهرند
        چو عضوى به درد آورد روزگار
        دگر عضوها را نماند قرار
        تو كز محنت ديگران بيغمى
        نشايد كه نامت نهند آدمى

      • بدون نام

        پس به تو هم ربطی نداره چیزای دیگشون رو مقایسه کنی

    • بدون نام

      لابد حجاب نداشته

    • بدون نام

      اسپانیا از کی تاحالا متمدن شد؟ بگو از وقتی با دین مبین اسلام آشنا شد اونم چه آشنا شدنی

      پاسخ ها

      • اسی

        بزودی اسپانیافتح خواهدشد.

    • بدون نام

      متاسفم برای اجرا نشدن حقوق بشر در اروپا!
      اروپاییها به زن به چشم برده جنسی نگاه میکنن و از زنان در مقابل تجاوزات هیچ حمایتی نمیکنن

    • بدون نام

      لعنت به مسئولان اروپایی که ارزش زن رو اینقدر پایین آوردن و ذره ای از زنها حمایت نمیکنن

    • بدون نام

      داداش ما که مشکل نداریم
      مال ما عقوبت الاهیه

    • ع. ن

      هم فغر بود وهم بدبختی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج