جاباما
۸۵۳۸۳۵
۹ نظر
۵۰۱۰
۹ نظر
۵۰۱۰
پ

ایران تا سه سال از بحران آب فاصله گرفت

مسوولان می‌گویند دغدغه برای آب شرب در مکان‌هایی که از آب‌های سطحی استفاده می‌کنند، حداقل یک سال و در برخی مناطق دو تا سه سال برطرف شده و پیش‌بینی می‌شود که مشکلی از این بابت وجود نخواهند داشت، اما این مساله به معنای جبران منابع آب زیرزمینی نیست.

خبرگزاری ایسنا: مسوولان می‌گویند دغدغه برای آب شرب در مکان‌هایی که از آب‌های سطحی استفاده می‌کنند، حداقل یک سال و در برخی مناطق دو تا سه سال برطرف شده و پیش‌بینی می‌شود که مشکلی از این بابت وجود نخواهند داشت، اما این مساله به معنای جبران منابع آب زیرزمینی نیست.

ایران از جمله کشورهایی است که سطح مناسبی از دسترسی ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۷۵ درصد روستاییان به آب آشامیدنی را فراهم کرده است. در کنار این دستاورد مهم، جوامع انسانی متأثر از تنش‌های آبی در سال‌های اخیر در ایران به شدت افزایش یافته به طوری که در تابستان ۱۳۹۷، بیش از ۴۰ درصد جمعیت کشور تحت تنش آبی بودند.

پس از باران‌های سیل‌آسا که همزمان با آغاز سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد، این سوال ایجاد شد که آیا باران‌های اخیر می‌تواند فاصله ایران را با بحران آب زیاد کند؟ اما کارشناسان بر این عقیده‌اند که این انتظار که افت‌های سال‌های قبل کمبود آب در ایران هم جبران شود، خیلی منطقی نیست، چرا که باران‌های یک ساله نمی‌تواند مشکلات چندین ساله را برطرف کند.

در این باره، محمد حاج رسولی‌ها - مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال تاکید کرد که با اتکا به یک سال بارندگی نمی‌توان در مورد این مساله قضاوت کرد، اما بسیاری از بخش‌هایی که به خط قرمز نزدیک شده بود، شرایط بهتری را تجربه می‌کند.

او با تاکید بر این مساله که ایران همچنان با کسری مخزن زیادی در منابع آب‌های زیرزمینی روبه‌روست، تصریح کرد: با بارش‌های سالانه یک ساله این میزان جبران نمی‌شود، اما می‌توان گفت که افت آب زیرزمینی را در سال جاری شاهد نباشیم.

حاج‌رسولی‌ها با تاکید بر این مساله که ذخایر سدهای ایران در تمام مناطق یکسان نیست، اظهار کرد: حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب از ۵۰ میلیارد مترمکعب ذخیره فعلی سدها، صرف ذخیره سال قبل شده و ۳۲ میلیارد مترمکعب دیگر نیز در تالاب‌های کشور رهاسازی شده است.

اما اتفاقات اخیر موجب شد تا اکثر تالاب‌های ایران بتوانند آبگیری کنند که این مساله تأثیر بسیار خوبی در روند ذخیره منابع آبی دارد؛ در این باره، مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر این مساله که این شرایط وضعیت ویژه‌ای را به وجود آورد، تصریح کرد: هرچند متأسفانه سیلاب‌هایی را شاهد بودیم اما جای شکر دارد، چرا که میزان خسارت جانی در پی این سیلاب‌ها زیاد نبود، ولی خسارات متعددی به تأسیسات زیربنایی یک کشور وارد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس لطفا تا سه سال اینده اب و برق را برای اولین بار مجانی اعلام نمایید .با تشکر فراوان.!!!!!!!

      پاسخ ها

      • عباس قلی

        خخخخخخخخخ
        اینا جونمون هم بگیرن ول کن نیستن..

      • عباس قلی

        خخخخخخخخخ
        اینا جونمون هم بگیرن ول کن نیستن..

      • بدون نام

        والله چی بگم اگه گرانتر نشه خوبه

    • بدون نام

      شکر خدا از این به بعد درست مصرف کنیم و قدربدانیم

    • بدون نام

      خداوند یک فرصت به ما برای صرفجویی اب داده است

    • لیلی

      الهی صد هزار مرتبه شکرت خدا. اگر فردا بازم مسئولین دوباره ساز مخالف نزنن بگن خشکسالی خشکسالی

    • بدون نام

      چرت بقیش وچیه ایران نبایدزیادکشاورزی کنه واب هاروبایدذخیراب خوردن کنه وقتر ۱پرس غذابالا۲۰۰۰لیتراب مصرف میکنه و۱کیلومرغ گندم شیر برنج وسیب زمینی پیاز...‌‌همچنین حالا ببنیدحدود۲۰ملیون افغانی درروز۳پرس غذتمصرف کنه چندمیلیاردلیتراب مصرف میکنن وشغلهایی که اشغال کردن همه اب مصرف میش وحدود۱۰ملیون شغل میش بالا۲۰۰سال بودجه مملکت ونمایندگان مجلس گفتن یعنی چی که بیش از۳ملیون افغانی فقط توکارساختمانی اشغال کردن وچندبراب ان توشغلهای دیگه وبهدشم مصرف روزانه هرفرداستانداردجهانی۲۰۰لیترحالا ببنیدافغانهاچقدراب مصرف میکنن ولی تودشون حق ابه ایران نمیدن سدزدن جلواب وگرفتن وجنگ اینده جنگ اب وملت ازناچاری بیکاری ففرکشاورزی زیادمیکنن ونشیت زمین به این دلیل و

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیسواد برو املا تو درس کن تورو چی به این حرفا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج