جاباما
۸۵۴۱۵۱
۱۱ نظر
۵۰۰۰
۱۱ نظر
۵۰۰۰
پ

واکاوی مشکلات مالی این روز‌های پرسپولیس

برسی مشکلات مالی پرسپولیس نشان می‌دهد، پاداش‌های خارج از عرف و توزیع کریمانه جایزه ۲۰ میلیاردی باشگاه که از رقابت‌های آسیایی فصل گذشته حاصل کرده بود، سرمنشاء مشکلات کنونی این باشگاه است.

ایسنا: پس از تساوی پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن اصفهان، برخی بازیکنان تیم قرمزپوش پایتخت در میکسدزون ورزشگاه فولادشهر اصفهان صحبت‌هایی به زبان آوردند که نشان از مشکلات فراوان در تیم‌شان دارد. مشکلاتی که بخش اعظمی از آنها به مسائل مالی مربوط می‌شود.

در یک نمونه احمد نورالهی در اظهارنظری جالب عنوان کرد: «ما با مشکلات فراوان کار می‌کنیم و اما مدیریت باشگاه به تعهدات خود عمل نکرده و با وجود اینکه پاداش آسیایی گرفتیم اما درآمد بیشتری برای باشگاه به دست آوردیم!» پس از این اظهارات هم سید جلال حسینی که قصد مصاحبه نداشت، فقط به گفتن این جمله اکتفا کرد: «مشکلات زیادی داریم».

اما این پایان کار نبود. بازیکنان پرسپولیس که ظاهراً به خوبی به قدرت شبکه‌های اجتماعی پی برده‌اند پس از بازی مقابل ذوب آهن با انتشار یک استوری در صفحه شخصی خود که تصویر هواداران تیم‌شان را نشان می‌داد و در کنارش عنوان «تنهایی نمیشه» نوشته شده بود، به نوعی اعتراض خود را به شرایط موجود باشگاه اعلام کردند.

سوال این است که مشکل پرسپولیسی‌ها دقیقاً چیست؟ و منظور از «تنهایی نمیشه» بازیکنان چیست؟

از آغاز نیم فصل دوم لیگ برتر، زمزمه‌های مشکلات مالی در پرسپولیس شروع شد. صحبت‌های بازیکنان نشان می‌داد از دریافتی خود رضایت کافی ندارند و خواهان دریافت مطالبات خود هستند. در آن مقطع به طور میانگین هر بازیکن ٣٠ تا ٣۵ درصد از قرارداد میلیاردی خود را دریافت کرده بود اما این درصد فقط بابت قرارداد پرداخت شده بود.

بازیکنان مبالغی که بابت پاداش‌های مختلف به حسابشان واریز شده بود را در قرارداد خود لحاظ نمی‌کردند. با توجه به این موضوع روند اعتراضات و تهدید به اعتصاب کم کم آغاز شد. پرسپولیسی که به لطف در آمد میلیاردی از AFC حالا باید روزهای خوش مالی را به خود می‌دید، درگیر مشکلات فراوان شده بود.

زمانی که پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید، مشخص شد، AFC جایزه ٢ میلیون دلاری را برای این باشگاه در نظر گرفته است. مبلغی که با احتساب قیمت دلار در ایران، نشان می‌داد پول خوبی به باشگاه داده خواهد شد اما در این میان اتفاقاتی رخ داد که باعث شد از این درآمد هنگفت، نه حقوق برانکو ایوانکوویچ پرداخت شود و نه به حساب بازیکنان پولی بابت قراردادشان واریز شود و نه حتی بخشی از این پول هنگفت برای زیرساخت‌های باشگاه سرمایه‌گذاری شود.

پیگیری‌های ایسنا نشان می‌دهد، از جایزه ٢ میلیون دلاری نایب قهرمانی آسیا، حدود ١ میلیون و ۶٠٠ هزار دلار به دست مدیران پرسپولیس رسیده است. مبلغی که با احتساب دلار ١٣هزار تومانی معادل ٢٠ میلیارد تومان می‌شود. پولی که می‌توانست در روزهای سخت، کمکی برای برون رفت از مشکلات باشد اما به عنوان پاداش در میان بازیکنان و کادر فنی و اعضای روابط عمومی و مدیران سابق باشگاه تقسیم شده است!

بر این اساس به هر یک بازیکنان حدود ٢٧٠ میلیون تومان به عنوان پاداش آسیایی و خارج از قرارداد پرداخت شده است و مبلغی هم بین کارکنان و مدیران و هیأت مدیره وقت باشگاه توزیع شده است.

بازیکنان پرسپولیس زمانی که با این باشگاه قرارداد می‌بستند در قراردادشان آمده بود اگر تیم مرحله به مرحله در لیگ قهرمانان آسیا صعود کند، درصدی به قراردادشان اضافه شود. البته خارج از این قرارداد در دوره گرشاسبی بابت پیروزی در برخی از بازی‌های آسیایی هم مبالغی در حدود ۵٠ میلیون به حساب بازیکنان واریز شده است. این فقط بخشی از مبالغی بوده که بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس به عنوان پاداش دریافت کردند.

حال سوال این است، بازیکنی که در قراردادش پاداش آسیایی ذکر شده و خارج از آن هم مبالغی بابت پیروزی‌ها دریافت کرده، چرا باید از جایزه‌ای که متعلق به باشگاه است هم به طور جداگانه سهم ببرد؟

مدیران سابق بر اساس کدام قانون به خود اجازه داده‌اند جایزه آسیایی پرسپولیس را به عنوان پاداش بین بازیکنان و کارکنان باشگاه تقسیم کنند تا حالا باشگاه با مشکلات فراوان برای پرداخت حقوق بازیکنان مواجه باشد؟ چرا آن ٢٧٠ میلیون در قالب قرارداد بازیکنان پرداخت نشد؟

بازیکن پرسپولیس این روزها در حالی از مشکلات مالی و کاستی‌ها در پرداختی‌ها سخن به زبان می‌آورند که طبق اعلام منابع آگاه در باشگاه پرسپولیس، طی فصل اخیر هر یک از بازیکنان و اعضای کادر فنی، فقط ۴۵٠ میلیون تومان به عنوان پاداش و خارج از قراردادشان دریافت کرده‌اند. مبلغی که اگر به عنوان بخشی قرارداد بازیکنان پرداخت شده بود، امروز کسی معترض نبود که فقط ۵۵ درصد دریافتی داشته است.

با حضور ایرج عرب در باشگاه پرسپولیس، وی تلاش زیادی انجام داد تا پرداختی‌ها به بازیکنان بیشتر شود. البته در این بین هزینه‌های جاری اعم از میزبانی پرسپولیس در کشور ثالث از تیم‌های عربستانی کار را بسیار سخت کرده بود. به این مشکلات عقب افتادن حقوق برانکو و کادر فنی را باید اضافه کرد تا مشخص شود این روزها باشگاه با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

با این حال طی هفته‌های اخیر واریز پول به حساب بازیکنان، دریافتی آنها را از قراردادش به حدود ۵۵ تا ۶٠ درصد رسانده است اما این مبالغ هم بازیکنان پرسپولیس را راضی نکرده تا همگی اینگونه دست به اعتراض بزنند.

در شرایط اقتصادی موجود کشور که دشمن جنگ اقتصادی را به ملت ایران تحمیل کرده و یک کارمند و یک کارگر چشم امید به افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق خود دارد، یک بازیکن که پاداش‌های میلیونی دریافت کرده و عشق به هواداران را دلیل فوتبال بازی کردن خود می‌داند، به خاطر پرداخت نشدن بخشی از مطالباتش چرا باید اینگونه اعتراض کند.

تصور کنید اگر در آمد ٢٠ میلیاردی پرسپولیس به جای پاداش به عنوان قرارداد بازیکنان و کادر فنی پرداخت شده بود، امروز دیگر شاهد مشکلات این چنینی در پرسپولیس نبودیم.

البته در این بین نقش نهادهای نظارتی هم چون سازمان بازرسی کل کشور و وزارت ورزش به عنوان مالک باشگاه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد تا مشخص شود جایزه ٢٠ میلیاردی پرسپولیس، با استناد به چه قانونی به عنوان پاداش توضیح شده است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کم مزخرف بگید... نهاد نظارتی باید به تیم حکومتی کیسه نظارت کنه که بر چه اساس ده بازیکن خارجی تو یه سال گرفتن با کدوم پول؟ بر اساس چه منطقی به خاطر یه برد معمولی تو آسیا پونصد میلیون پاداش دادن... بر چه اسال در حالی که پرسپولیس و کیسه اسپانسر مشترک دارن تیم حکومتی کیسه سهم پرسپولیسم پیش خور کرده...

      پاسخ ها

      • مهدی از مشهد

        یک سوال ، پس این قضیه ای که پرسپولیس نامه نگاری کرده که پاداش هایی که طلب داشته رو به جای اینکه بفرستن ایران بریزن به حساب برانکو بجای طلبش چیه ؟ اگه پول رو گرفتن پس این نامه ها چیه ؟

    • بدون نام

      واقعا که مردم با ماهی یکی دو ملیون زندگی
      سختی دارند ولی این بازیکنان فقط 450
      ملیون پاداش گرفتند تازه منت هم میذارن که
      بخاطر مردم و هوادار هیچی نمیگیم.
      شما مگر روزی چند ساعت تمرین میکنید؟
      مردم حداقل روزی ده ساعت کار میکنند
      این انصاف نیست .450 ملیون پاداش یک
      بازیکن حقوق بیست سال کارگره. تازه میگن
      تنهایی نمیشه.یک مقدار وجدان داشته باشید.
      فوتبال فقط یک بازیه. آدم صبح تا شب با
      دوستانش بازی کنه اندازه صد تا کارگر حقوق
      بگیره طلبکار هم باشه.

    • بدون نام

      می خواهند کاری کنن که پرسپولیس برای بار سوم قهرمان لیگ نشود

    • بدون نام

      در ذات لنگ جعل تقلب کثافت کاری موج می زند

    • رضا

      مشکل اصلی تیم لفتولیس به دام افتادن هدایتیه. پول صندوق ذخیره فرهنگیان زحمتکش مملکت رو تقدیم قرمزها میکرد و همه جا پز میداد همونطور که رویانیان پول بی زبون ستاد مدیریت سوخت رو خرج خرید خودروهای آنچنانی برای بازیکنای لنگ کرد و کلی کارت سوخت با شارژ رایگان رو تقدیم بازیکناشون کرد و با افتخار همه جا گفت و البته با لابی از مجازاتش فرار کرد. حالا نیستن دیگه! تازه شدن مثل تیم‌های دیگه. مرد باشن و با همین شرایط مقام بیارن البته اگه وزیر لنگی ورزش طاقت بیاره و حق استقلال رو مثل گذشته تو جیب لنگش نذاره!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه از کدوم حق کیسه میگی
        از کمتربودنتون توسامانه هواداری
        ازنداشتن۲میلیون دلارپاداش آسیایی
        ازخریدن۴۰بازیکن دریک فصل
        دریافتی های تیمتونم ک۴۰بازیکن خریده از پرسپولیس بیشتره
        پول سرمربیتونم ک بموقع میدیدمثل پرسپولیس ۱۱ماه عقب نیفتاده
        پاتوسی ام ک معلوم نیست باچ پولی تمدید کرد
        بعدبردالهلال وسپاهان و ماشین سازی ام ک پاداشاتورختکن دادید
        خاک توسرت ک اینقدر نفهمی
        بی وجدانی ک خودتو به نفهمی زدی
        بی غیرتی ک برای این موردایی ک گفتم هیچ دلیلی نتونی بیاری

    • مجتبی

      بازیکنان هر بار به بهانه های واهی صحبت از مشکلات می کنند اگر مشکلات مالی دارند چرا ماشینهای آنچنانی سوار می شوند اینها صحبت از بی غیرتی است اگر بازیکنان غیرت داشته باشند اونقدر غر نمی زند بازیکنان سابق برای پیراهن بازی می کردند اما بازیکنان امروز برای جیب شان بازی می کنند .

    • بدون نام

      خیلی خوبه که بفکر طبقه کارگر هستید ولی از تیم استقلال هم بگید که همین حداقل درامد رو هم نداره و بیشتر خرج میکنه

    • مصطفی

      کلا ما اهل افراط و تفریط هستیم !! درسته که باید بازیکنان وکادر فنی خوب که نتیجه میگیرن ، پول خوبم بگیرن ولی قرار نیست شورشو دربیاریم و ربخت و پاش کنیم چون برعکس نتیجه میده ، زمان رویانیان یادتون بیاد . بهترین کار تنظیم قرارداد دقیق و درست و عمل طبق اونه و بقیه پولها هزینه زیرساخت باشگاه ورزشگاه و تیمهای پایه بشه . چطور میشه با پول اسپانسر و دولت و جوایز اسیا و ... بازم هرو باشگاه استقلال و پرسپولیس بنالن که پول نیست ؟!! خب اندازه دخلشون خرج کنن تا همیشه بدهکار نباشن

    • بدون نام

      خدمت دوست عزیز کاربر11:24
      صحبت استقلال و پرسپولیس نیست .
      حرف از بی عدالتیه. روی صحبت من به
      تمام فوتبالی ها و باشگاها است .خودتان
      دقت کنید تفاوت درآمد چقدر زیاده.
      یک جوان بیست و دو یا سه ساله اندازه صد تا
      کارگر یا کارمند پول میگیره بدون اینکه کالایی
      تولید کرده باشه یا باری از دوش مردم برداشته
      باشه تازه ناراحت هم هست که حقوقش و به
      موقع ندادن. توجه داشته باشید که چند هزار
      کارگر حقوق عقب افتاده دارند و گرسنه میخوابند.
      اعتراض هم که میکنند یا کتک میخورند یا زندانی
      میشوند.آقای بازیکن توجه داشته باش بعضی
      از هموطنانت ماهی یکبار هم گوشت و مرغ
      نمیخورند اما اندازه شما اعتراض نمیکنند. چرا
      ناشکری میکنید ..حالا پورشه و بنز سوار نشید.
      اینقدر هم سر هوادار منت نذارید که فقط بخاطر
      شما بازی میکنیم شما بخاطر پول بازی میکنید
      اگر هم دو روز حقوق تون دیر بشه اعتصاب میکنید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج