جاباما
۸۵۴۳۶۱
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

شکایت محسن یگانه برای طلب ٧٥٠ میلیونی

سایت یوتیوب به‌طور میانگین در ازای هر‌ هزار بازدید از یک ویدیو یک دلار به حساب پخش‌کننده ویدیو واریز می‌کند و با این حساب محسن یگانه بابت ویدئوی "بهت قول میدم" ٥٨‌ هزار دلار طلب دارد.

روزنامه شهروند: تک‌آهنگ "بهت قول میدم" از محسن یگانه از دی‌ماه‌ سال ٩٥ تا همین حالا که ویدیویی از آن روی یوتیوب بارگذاری شده، بیش از ٥٨‌میلیون بار بازدید داشته است و این یعنی رکوردی جدید برای نسلی از خوانندگان دهه ٨٠ که به نظر می‌رسید نفس‌های آخر را می‌کشند. دیده شدن این ویدیو در یک سرویس استریم جهانی با مخاطبانی از کشورهای مختلف و درآمد چند صد میلیونی آن شاید دلایل زیادی داشته باشد، اما قطعا اصلی‌ترین آن ارایه پکیچ کامل با تمام ویژگی‌های هنری برای مخاطب است.

شکایت محسن یگانه برای طلب ٧٥٠ میلیونی

حمید منبتی، فعال و کارشناس حوزه موسیقی هم برای توضیح دلایل هیت شدن "بهت قول میدم" از همین ویژگی‌ها حرف می‌زند: "ملودی و آهنگ مهمترین عامل موفقیت یک قطعه است و یک پکیج کامل هنری باعث می‌شود کاری به دل مردم بنشیند. البته شاید در نهایت هم هیچ‌کس نتواند به‌طور قطعی بگوید چرا یک کار موفق می‌شود که اگر کسی می‌دانست، حتما همان کار را برای ادامه شهرت خود ادامه می‌داد. خیلی از خوانندگان مثل رضا صادقی، بابک جهانبخش یا محسن یگانه در دهه ٨٠ با ملودی‌های جذاب به ستاره تبدیل شدند و در یک برهه‌ای از دوره کاریشان به خاطر تکرار شدنشان، طرفداران خود را از دست دادند، اما دوباره با یک ملودی دیگر برگشتند."

ملودی نجات‌دهنده

هر کدام از خوانندگانی که از آنها نام برده شد، با یک ملودی خاص و جذاب دیگر دوباره به صحنه برمی‌گردند یا با تکرار همان ملودی‌های قبلی به فراموشی سپرده می‌شوند. درباره محسن یگانه ملودی "بهت قول میدم" همان قطعه‌ای بود که او را نجات داد: "البته اصل آهنگ باعث موفقیت او نشد، بلکه اجرای زنده و درواقع فرم کلیپی که از آن پخش شد، به موفقیتش کمک کرد." نظر محمد حاتم‌پور، مدیر برنامه‌های محسن یگانه در گفت‌وگو با "شهروند" البته چیز دیگری است. او معتقد است که اصل و اساس ساخت کلیپ بهت قول میدم و ارایه آن به یوتیوب، شور و اشتیاق طرفداران این تک‌آهنگ بوده است: "قطعه اسفند ‌سال ٩٤ ساخته شد، اما استقبال مردم زیاد بود، بنابراین تصمیم به ساخت ویدیوی کنسرت گرفتیم."

در ٢٤ ساعت روند فروش کنسرت یگانه چهار برابر شد

کلیپ "بهت قول میدم" شهریور ‌سال ٩٥ به صورت آنپلاگد ساخته و دی ماه در سایت یوتیوب پخش شد. حمید منبتی، فعال موسیقی اجرای آنپلاگد را به‌عنوان یکی از دلایل موفقیت کلیپ عنوان کرده و می‌گوید: "٩٠‌درصد موفقیت کار به دلیل ملودی است، ضمن این‌که پکیج اجرای آنپلاگد هم بر شهرت بیشتر آن دامن زد."

اما حاتم‌پور خیلی این حرف را قبول ندارد: "اجرای لایو و آنپلاگد قبل و بعد از ما بارها بوده و ویدیوی آن در شبکه‌های مجازی مختلف پخش شده، بنابراین معتقدم ملودی و شعر در استقبال زیاد مردم تاثیر بیشتری داشته است."

طبق گفته‌های او در همان ٢٤ ساعت اول علاوه بر بازدید زیاد ویدیو روند فروش بلیت کنسرت‌های محسن یگانه هم چهار برابر شد؛ رویه‌ای که همچنان هم بر گیشه بلیت‌فروشی محسن یگانه تاثیرگذار است، بنابراین شاید خیلی طبیعی باشد که از آن به بعد مخاطبان در تمام کنسرت‌ها خواهان اجرای این قطعه باشند و بهت قول میدم پای ثابت همه اجراهای این خواننده باشد: "این اواخر هم محسن یگانه در همه اجراها قبل از این‌که مردم خواهان اجرای دوباره آن باشند و فریاد بزنند "دوباره، دوباره" دوباره آن را می‌خواند."

٥٨‌هزار دلاری که هنوز به دست یگانه نرسیده است

"بهت قول میدم" جز شهرت درآمد زیادی را برای محسن یگانه و گروهش به همراه آورده است. یکی از قواعد و قوانین سایت یوتیوب این است که به‌طور میانگین در ازای هر‌ هزار بازدید از یک ویدیو یک دلار به حساب پخش‌کننده ویدیو واریز می‌کند؛ روشی که حالا به‌عنوان یک منبع درآمد اینترنتی است و البته توضیح بیشتر درباره آن از حوصله این بحث خارج است. با احتساب ٥٨‌میلیون باری که "بهت قول میدم" در یوتیوب دیده شده است، باید دست‌کم ٥٨‌هزار دلار به حساب این خواننده واریز شود، اما ظاهرا برای آن، یک دعوای حقوقی در جریان است.

مدیر برنامه محسن یگانه می‌گوید: " فعلا یک، یک دلاری هم از این طریق نصیب ما نشده است. متاسفانه کانال‌های کلاهبردار این کار را به نام خود گذاشته بودند، بنابراین درحال حاضر درگیر شکایت و دادگاه هستیم تا ببینیم آیا می‌توانیم حقمان را از آنها بگیریم." به گفته او بیش از ٣٠٠ کانال این کار را به نام خود منتشر کرده بودند: "یکسری از آنها هم درآمدزا نبودند، اما بخشی از آنها این کلیپ را به اسم خودشان ثبت و از آن درآمد کسب کردند. ما با یوتیوب مکاتبه داشتیم، اما فعلا منتظر نتیجه شکایت و دادگاه‌ها هستیم تا ببینیم بعد چه می‌شود."

محسن یگانه به همراه گروهش هنوز به درآمد حاصل از این کلیپ نرسیده‌اند، اما ظاهرا "بهت قول میدم" به قدری در زندگی موسیقایی آنها تاثیرگذار بوده است که قصد دارند در ماه‌های آینده، آهنگ دیگری را به همان سبک و سیاق بسازند و روانه یوتیوب کنند، بنابراین در ماه‌های آینده در انتظار یک ملودی نجات‌دهنده دیگر باشید.

برخی کامنت‌های مجازی برای "بهت قول میدم" در یوتیوب

راجوخان از کشمیر: "عاشق ایران و فرهنگ ایرانی هستم."

مخاطب دیگری از بنگلادش: "سلام به همه ایرانیان از بنگلادش. فرهنگ، زبان و موسیقی شما را دوست دارم."

میسی آصفا از آمریکا: "حتی یک کلمه از ترانه نمی‌فهمم اما آهنگ‌هایت را دوست دارم."

رزماری برندستتر از اتریش: "موسیقی مرز نمی‌شناسد."

مشفق آذریار از آذربایجان: "عاشق این آهنگم. زبان فارسی خیلی زیباست."

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا بده برکت

    • محمد

      دلتون خوشه؟
      مگه گوگل ادسنس فعال بوده؟
      مگه تبلیغ پخش شده وسطش؟
      اصلا ایران قانون کپی رایت رو به رسمیت نمیشناسه.

    • M.H

      امیدوارم حقی از ایشون ضایعه نشه

    • بدون نام

      آخه از سایتی که فیلتره چطور میخوای قانونی پول بگیری، برسه دستت همشو ضبط میکنه دولت اونم سایت آمریکایی، تحصیل اموال غیرقانونی و...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج