۸۵۴۶۲۴
۲۸ نظر
۵۰۰۸
۲۸ نظر
۵۰۰۸
پ

سرنوشت قیمت خودرو در سال ۹۸

بازار خودرو در سال جاری با مشکلاتی جدی رو به رو است. از یک سو قیمت‌ها به جایی رسیده که برای بسیاری از مردم امکان خرید در این بازار را از بین برده است و از سوی دیگر خودروسازان نیز معتقدند که با شرایط فعلی متضرر خواهند شد.

برترین‌ها: بازار خودرو در سال جاری با مشکلاتی جدی رو به رو است. از یک سو قیمت‌ها به جایی رسیده که برای بسیاری از مردم امکان خرید در این بازار را از بین برده است و از سوی دیگر خودروسازان نیز معتقدند که با شرایط فعلی متضرر خواهند شد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو درباره وضعیت بازار می‌گوید: قیمت خودرو‌های داخلی و مونتاژی در سال جدید افزایش یافته و در حقیقت با یک آشفته بازاری در بازار خودرو مواجه هستیم.

سرنوشت قیمت خودرو در سال ۹۸

وی با اشاره به این که افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در سال جاری بین ۵ تا ۱۴ میلیون تومان بوده است، گفت: قیمت پراید ۱۳۱ که در ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ حدود ۴۱.۵ میلیون تومان بوده است هم اکنون حدود ۴۷ میلیون تومان معامله می‌شود، قیمت پراید ۱۱۱ که ۴۵.۵ میلیون تومان بود هم اکنون به ۵۰.۵ میلیون تومان افزایش یافته است، قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ که قبل از سال به ۷۲ میلیون تومان رسیده بود، الان ۸۲ میلیون تومان است، قیمت پژو ۴۰۵ جی ال ایکس که به ۶۸ میلیون رسیده بود هم اکنون ۷۴ میلیون تومان معامله می‌شود و قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ که به ۸۶ میلیون تومان رسیده بود، هم اکنون حدود ۱۰۱ میلیون تومان معامله می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در مورد دلیل افزایش قیمت خودرو‌ها در سال جدید گفت: این افزایش قیمت به سمت تقاضا بازنمی‌گردد و تقاضا برای خرید کم است. وی ادامه داد: این افزایش قیمت به سمت عرضه بازمی‌گردد.

بر اساس اطلاعات کسب شده از بازار خودرو، اگر دولت بتواند نرخ دلار را بین رقم ۹ تا ۱۰ هزار تومان نگه دارد، قیمت خودرو هم تثبیت خواهد شد. این موضوع در حالی است که اتفاق‌های غیرمترقبه در بخش عرضه و تقاضا خودرو شکل نگیرد. ممکن است با کاهش عرضه از سوی خودروسازان قیمت خودرو در سال جاری بین سه تا چهار درصد گران‌تر از سال ۹۷ شود، جالب آنکه محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور پیش از این گفته «اگر افرادی برای کسب سود قصد خرید خودرو دارند، از خرید منصرف شوند، زیرا پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها نزولی شود.»

دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران می‌گویند در سال گذشته بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان زیان داشته‌اند؛ این در حالی است که قیمت خودرو از ابتدای سال گذشته تا میانه سال، چیزی حدود ۲ برابر و نیم افزایش یافته و بخشی از تعهد آن‌ها نسبت به مشتریان انجام نشده است. این در حالی است که خودروسازان معتقدند در سال جدید با افزایش تولید و تحویل خودرو‌ها به مردم، زیان سال گذشته جبران خواهد شد.

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشوردر مورد قیمت خودرو در سال جدید می‌گوید: علت اصلی افزایش قیمت‌ها در سال ۹۷ افزایش حجم نقدینگی در کشور بود در حالی که حجم نقدینگی در سال ۸۴ رقمی در حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان بود این رقم در سال ۹۲ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید و در حال حاضر ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

در همین رابطه وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در اظهارات چند روز گذشته خود بر هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸ تاکید کرد. به‌نظر می‌رسد تحقق این میزان تولید در سال جاری با توجه به شرایط اقتصادی کشور با الزاماتی همراه باشد.

با توجه به اینکه سال ۹۷ برای خودروسازی کشور چندان سالی خوبی نبوده است امکان تحقق این هدف جای بررسی دارد؛ چراکه با وجود مشکلات داخلی و تحریم‌های خارجی تولید خودرو در حدود یک سال گذشته سیر نزولی داشته و بازار نیز به تبع عملکرد خودروسازان با آشفتگی‌های زیادی روبه‌رو بوده است.

سرنوشت قیمت خودرو در سال ۹۸

در این رابطه امرالله امینی - عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی - اظهار کرد: چنانچه از تمام پتانسیل‌های داخلی برای صنعت خودرو استفاده شود و برخی قطعات که در داخل وجود نداشته و نیازمند واردات هستند، بتوانند وارد زنجیره تأمین شوند، می‌توان به تحقق تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری امیدوار بود.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه خودروسازان مشکل چندانی برای اجرای افزایش تولید ندارند، تصریح کرد: مشکل اصلی این صنعت در تأمین قطعه و مواد اولیه است که باید تأمین شوند. در واقع مشکل اصلی تولید در ایران به دو موضوع نقدینگی و کمبود ارز باز می‌گردد. نقدینگی باید به قطعه‌ساز پرداخت شود و ارز برای قطعات و مواد اولیه‌ای که امکان تولید در داخل ندارند و وارداتی هستند، تأمین شود. ضمن اینکه مشکلات در تأمین منابع مالی و تبدیل آن به ارز و انتقال آن است.

امینی با بیان اینکه می‌توان مشکل تهیه ارز را به صورت جهانی از طریق خرید نقدی حتی با قیمت بالاتر یا انتقال پول برای صرافی‌ها برطرف کرد، اظهار کرد: مشکل اصلی این صنعت مشکلات داخلی و نبود سازمان‌دهی قوی داخلی بین قطعه‌ساز و خودروساز است. البته که می‌توان گفت تمامی این مشکلات امکان برطرف شدنشان وجود داشته و می‌توان به تحقق هدف‌گذاری برای افزایش تولید در سال ۹۸ امیدوار بود.

همچنین محمدرضا منصوری،عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: عرضه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر بازار مبنای قانونی نداشته و باید با اتخاذ راهکاری ویژه، مالیات ۵۰ درصدی از دلالان خودرو گرفت ضمن اینکه «کمپین نخریدن خودرو» دولت را مانند سال ۹۴ و ۹۵ محبور به حمایت از مردم در برابر خودروسازان می‌کند.

وی معتقد است دولت باید برای کسانی که از طریق خرید و فروش خودرو سود بالا بدست می‌آورند ارقام سنگینی را به عنوان حق بنگاه یا حق معامله در نظر بگیرد که هنگام معامله به حساب دولت واریز شود به نحوی که دلالان مجبور خواهند شد تا ۵۰ درصد قیمت خودرو را هنگام معامله به دولت بپردازند که این موضوع می‌تواند عاملی برای حذف سوداگری در این بخش شود.

منصوری اظهار داشت: عرضه و فروش خودرو از سوی خودروسازان ۵ درصد زیر قیمت بازار هیچ مبنای قانونی و کارشناسی ندارد ضمن اینکه پهن کردن بساط این نحوه قیمت‌گذاری از سوی دولت و خودروسازان بوده است؛ در واقع در سیستم دولت این فساد انجام شد که البته اشتباهی بزرگ بود که به تبع آن قیمت خودرو روز به روز و براساس ۵ درصد حاشیه بازار بالا رفته و خواهد رفت.

بررسی آمار سالهای قبل نشان می‌دهد، خودرو اصلی‌ترین عامل در تعیین شرایط رشد صنعت کشور است و این حوزه هر گاه توانسته به کار خود با قدرت ادامه دهد صنعت نیز رشد کرده و هر گاه صنعت خودرو زمین خورده، رشد صنعتی کشور نیز منفی شده است.

اصلی‌ترین عامل این اتفاق حضور دولت در این بازار و قیمت‌گذاری‌های دستوری است که اتفاق افتاده؛ وقتی دولت به خودروسازان دستور می‌دهد که کالای خود را با قیمت خاصی عرضه کنند، هر دو طرف این بازار با مشکل عدم رضایت مواجه خواهند شد.

خارج شدن کامل دولت از بازار خودرو بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای این بخش رخ دهد، با خروج دولت بازار خود نرخ نهایی را تعیین می‌کند. برای مثال اگر در حال حاضر قیمت یک خودرو در بازار به صد میلیون تومان رسیده پیشنهاد ما این است که قیمت ابتدایی ۵ درصد زیر قیمت بازار یعنی ۹۵ میلیون تومان تعیین شود.

بر اساس نظر کارشناسان بازار خودرو، پس از این اتفاق شرایط بازار رصد خواهد شد، اگر همچنان کشش کافی برای قیمتها وجود نداشته باشد باز هم قیمت پایین آمده و در نهایت به نقطه تعادل می‌رسد.

به همین ترتیب هم خودروسازان تکلیف خود را با بازار می‌دانند و هم مردم براساس شرایط واقعی قیمتها نسبت به خرید محصولات مورد نظرشان اقدام می‌کنند. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که صنعت خودرو به روزهای خوب خود بازگردد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمدم احمد

      اصلا پراید بشه صد میلیون وقتی دیگه در توان مردم نیست دیگه این رقم ها حالا هر چقدر بالا پایین بشه فرقی در اصل ماجرا نمیکنه خودروسازها نباید نگران ضرر کردنشون باشن باید نگران پایان کارشون باشن با این وضعیت

      پاسخ ها

      • شهردار

        در توان مردم نیست . حرف خنده دار میزنی . اینا مولتی میلیاردر هستن تو فقط بگو فردا میخوان گرون بشا ببینم کی در توانش نیس

      • بدون نام

        احمد جون اونطوری شده بود که اینطوری شده و تنها راهکار را که گفته بودم و قرار بود عمل کنند،!!! نه اینکه عمل نکردند از بس به سمت جلو موس مَس کردن که همین پراید از 6میلیون به 12میلیون و به 22میلیون و خلاصه همین مردم سر و دست شکستند که 30میلیون بخرند شد 45تا 50میلیون،!!! همین الآن با بالای 50میلیون راضی هستند که پراید را بخرند فقط ناراحتی و نگرانی شان اینه که مثلاً یه کم زودتر تحویل بدهند، این را بگم روزی میرسد برای همین پراید دو تا سه سال در نوبت بخوابند چون مردم را میشناسند و همین مردم هم میخوان چون تابع ظلم و زور هستن که

      • حسین پرویزی

        واقعا حرف راست و بجا گفتی

    • م

      دارید داستان میبافید اقایون بی عرضه قیمتها تا حد امکان باید کاهش پیدا کنند مگه وزیر صنعت قول نداد خوب پس چی شد پراید باید بیاد مرز بین 20تا30این اشغال همینم میپکونش که حتی اقشار متوسط جامعه بتونند بخرند به لطف حسن 70درصد مردم درفقر به سرمیبرند خدا ادم بی لیاقت نابود کنه امین

    • م

      دارید داستان میبافید اقایون بی عرضه قیمتها تا حد امکان باید کاهش پیدا کنند مگه وزیر صنعت قول نداد خوب پس چی شد پراید باید بیاد مرز بین 20تا30این اشغال همینم میپکونش که حتی اقشار متوسط جامعه بتونند بخرند به لطف حسن 70درصد مردم درفقر به سرمیبرند خدا ادم بی لیاقت نابود کنه امین

    • بدون نام

      پراید ام ارزوست...........واقعا ک

    • ام دی

      بزرگترین دلال خود خودرو سازان هستن تو قیمتهای بازار دست پنهان دارند

    • بدون نام

      یه سمندمهر سال ۹۷ که قیمت ۳۳ میلیون بوده با پرداخت ۵۰ درصد قیمت ثبت نام کردم اگر تا پایان مهر ۹۸ تحویل ندن با همون قیمت من میدونم ومدیران ایران خودرو .واقعا از زندگی سیر شدم وقتی قادر نیستم هیچگونه درخواست خانوادم رو برآورده کنم نبودنم بهتر از بودنمه .فقط امیدوارم انشاالله وضع کشور درست بشه وفکر میکنم فقط با تعویض دولت شاید وضع بهتر بشه کشور ما ثروت خیلی داره ولی مسئولین لایق دولتی نداریم فقط اختلاسگر زیاد شده همه فقط فکر خود واطرافیانشون هستند

      پاسخ ها

      • ایرانیم

        مگه فیلمه رو ندیدی زنه تو ۲سال گذشته یعنی ۹۶ک ماشین ارزون تر از ۹۷ بود اسم نویسی کرده بوده ماشینو دیر تحویل میدن با قیمت آخرای سال۹۷ بعدم ک شاکی میشه کتک میخوره بنده خدا،،،،خدا ب دادمان برسه از دست این دولت

    • م۴

      خاک برسردولت این خودرواگرخوددولت در دست می گرفت یک مشت آدم نامرددزداینطور خون ملت نمی مکید مقصردولت است که بسیاری ازکارخانجات خصوصی کردملت نخرید تاورشکست کنند
      انشاالله یک روزکارخانه خودروسازی به آتش
      کشیده خواهدشد

    • بدون نام

      خودررو سازان ضرر کردند؟
      اولا این یه دروغ محضه و اگرهم راست باشه به جهنم خدا کنه نابود بشن
      چرا وقتی قیمت دلار میرفت بالا قیمت خودرو هم نجومی میرفت بالا ولی قیمت دلار که میامد پایین قیمتها تغییری نمیکرد
      شما که با دلار 4200تومانی آقای جهانگیری قطعات وارد میکنی واز اونطرف قیمت خودرو را با نرخ دلار آزاد به مردم می اندازید کجاش ضرر کردید؟
      این یک نمونه از حق مردم خوردن توسط دو خودروساز خائن
      حالا چرا دولت جلو این فسادو این رانتخواری نمیگیره مشخص نیست
      همه هم از دفاع حق وحقوق مردم حرف میزنند
      حالا ما دم خروس قبول کنیم یا قسم حضرت عباس

    • سرگردان این دنیا

      با سلام
      عامل اصلی گرونی ها خود دولته که با کاهش سود بانکی بدون ابنکه کار اقتصادی خاصی انجام داده باشه موجب شد مردم در جهت حفظ قدرت خرید خود پولها را از بانک ها خارج کنند و حجم عظیم از نقدینگی رخ داد. حال این نقدینگی همانند سیل به سکه و دلار یا خودرو یا پیاز و در آینده نزدیک به مسکن خواهد زد.

      این بود آن تدبیر شیخ ما...
      علی برکاته الله

    • فرهاد

      وقتی پراید داره صادر میشه به قیمت 5 هزار دلار که به پول ایران بشه 65 میلیون تومن دولت دیگه دلش برا من تو نمیسوزه

    • بدون نام

      پراید مدل82درحدصفر قیمت 59میلیون نخریدضرر کردید قیمت بزارید ارسال درخانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آدم خر هست که بابت پراید آشغال ۱۵۰ ملیون هم بده نخرید

    • شاهرخ عبدی نژاد

      صبر کنین.مجبورن قیمتا رو بیارن پایین.تا جایی که براتون امکان فقط نخرید.اگرم خیلی واجبتونه فقط ثبت نامی بخرین.دلالا دارن ماشیناشو میریزن بیرون.صبر کنین و نخرین.همین

    • بدون نام

      این دو شرکت خودرو ساز را بفروشبد و واردات خوورو را هم ازاد کنید خودبخود درست میشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا اگر هم نمیفروشی واردات خودرو آزاد کنید ببینی درست میشه یانه فقط دوسال

    • بدون نام

      ۹۰ درصد مردم خودرو را برای حفظ ارزش پول می خرند. وگرنه قبلا کسی به این خودرو ها نگاه هم نمی کرد . بغیر از ۱۰ درصد که مجبور بودند

    • بدون نام

      ۹۰ درصد مردم خودرو را برای حفظ ارزش پول می خرند. وگرنه قبلا کسی به این خودرو ها نگاه هم نمی کرد . بغیر از ۱۰ درصد که مجبور بودند

    • بدون نام

      تمام خودرو هاتون رو صادر کنید تا ضرر نکنید ببینیم کشور های دیگه چقدر بر ای پراید پول می دهند

    • بدون نام

      آره دزدی ها کمافی السابق ادامه پیدا میکنه هیچ دلیلی هم نداره... تو بگو دلار بیاد هزار تومان ... قیمت از ۸۰ میزنه ۹۰... چون وقتی دوتا شرکت باشن انحصار هستش و گمرگ هم واردات رو ممنوع کرده... نتیجه... خیلی ها پشت پردن و دارن میخورن... مردم هم بعثی ها لازم دارن بعضی ها هم طمع کورشون کرده... در نتیجه خود ملت هم مقصرن... . ۱۰ سال هم نخرن قیمت هی میره بالا... .

    • بدون نام

      تولید داخل جوابگوی نیاز کشور نیست باید واردات خودرو کارکرده ازاد شود و تعرفه واردات خودرو صفر شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته واقعا همینطور

    • بدون نام

      خودروسازان دلال ....قیمتهام خودشون میبرن بالا تو بازار ....

    • بدون نام

      اگر وضع بازار خودرو خوب نیست چرا مردم بیچاره را گول میزنید به نام فروش فوری یکماهه.تمام پول را گرفته اید واکنون۴۱,روز گذشته وخودرو تحویل نداده اید,,

    • ص.ز

      سلام،واقعا ملت ومشتری رو که یک سال است به نوبته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج