۸۵۴۷۰۲
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

جزئیات ردپای سیل در خراسان جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بابیان اینکه در بارش‌های اخیر تخلیه شش روستا را داشته ایم، گفت: این تخلیه‌ها نه به علت تخریب بلکه به دلیل حفظ جان هم استانی‌ها انجام شده است.

خبرگزاری مهر: سید ابوالحسن میرجلیلی در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به فعالیت موج بارشی اخیر در خراسان جنوبی بیان کرد: پیرو اخطاریه و هشدارهای مدیریت بحران و هواشناسی، موج بارشی سنگینی طی چهار روز در استان فعال بود.

وی بیان کرد: با دریافت اخطاریه‌ها، قبل از شروع بارندگی تیم‌های ارزیاب را به مناطق در معرض سیل فرستادیم تا نقاط شهری و روستایی را کنترل کرده و اقدامات لازم را برای مدیریت سیل انجام دهند.

میرجلیلی اظهار کرد: طی روزهای گذشته بارندگی بی سابقه‌ای را در خراسان جنوبی داشتیم که در ۴۵ سال گذشته در برخی از نقاط استان بی سابقه بود.

سیل فوتی و مصدوم نداشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: حجم خسارت‌ها نسبت به این حجم بارندگی‌ها کم بود که نشان از همکاری مردم، امداد رسان های پا به کار و تلاش دستگاه‌های اجرایی دارد.

وی بیان کرد: خوشبختانه با حجم بارندگی‌های ۱۰۰ میلی متری در برخی نقاط استان، نه تنها فوتی نداشتیم بلکه این سیلاب حتی یک مصدوم هم بر جای نگذاشت.

میرجلیلی با اشاره به آماده باش کامل ۳۰۲ تیم امدادی طی فعالیت این موج بارشی بیان کرد: توسط این نیروها سه هزار نفر افرادی که در راه مانده بودند، در مساجد و بقاع متبرکه اسکان یافتند.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۵۰ نفر از مرگ حتمی نجات یافتند، اظهار کرد: تاکنون قریب به ۴۵ واحد مسکونی که اکثراً در مناطق عشایری قرار دارند، بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

۱۵۰۰ کیلومتر ایل راه عشایر تخریب شد

میرجلیلی افزود: با خسارت زدن سیل به ۱۹ تیر برق، برای ساعاتی برق برخی از نقاط روستایی شهرستان نهبندان، زیرکوه و سربیشه قطع بود که در همان ساعت‌های اولیه رفع شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: ۹۰ درصد ایل راه‌های عشایری استان خاکی بوده و بعد از بارندگی‌های مهیب با آب بردگی همراه می‌شود.

وی طول ایل راه‌های عشایری استان را بالغ بر چهار هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: بالغ بر هزار و ۵۰۰ کیلومتر از این ایل راه‌ها خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۶۰ درصد وارد شده است.

میرجلیلی بیان کرد: با تدبیر استانداری، ۱۷ دستگاه گریدر، لودر و ماشین‌های برف روب به این مناطق اعزام شد تا مسیرها به حالت اول تبدیل شود.

۲۱ رشته قنات تخریب شد

میرجلیلی بیان کرد: اگرچه با اطلاع رسانی‌های انجام شده کشاورزان مزارع شأن را در برابر خطرهای احتمالی ایمن کردند اما خسارت‌هایی به مزارع زعفران، گندم، جو و باغ‌های انگور و انار وارد شده که در حال ارزیابی است.

وی با اشاره به وجود دو هزار و ۳۰۰ سازه آبخیزداری و آبخوان داری در استان بیان کرد: ۵۶ میلیون متر مکعب آب در این سازه‌ها ذخیره شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: خوشبختانه منابع آبی سدها به ۲۵ میلیون متر مکعب رسیده و سدهای دره بید، مهوید فردوس و نهرین دو تا سه بار سرریز شدند.

میرجلیلی بیان کرد: ۲۱ مورد قنات بین ۱۰ تا ۳۵ درصد خسارت وارد شده که احیای آنها در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی با اشاره به خسارت‌های وارده به دامداران بیان کرد: ۲۰۰ رأس دام و سه هزار قطعه طیور در سطح خراسان جنوبی تلف شدند.

خروج آب از استان مدیریت می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های اردبهشت ماه، تمام تیم‌های بازدید به مناطق سیل خیز اعزام شده‌اند تا سیل بندها و راه‌های خسارت دیده را مرمت، احیا و تقویت کنند.

وی با بیان اینکه طی هفته گذشته در بارندگی‌های سنگین تخلیه شش روستا در شهرستان‌های خوسف، درمیان، سربیشه و زیرکوه را داشته‌ایم، افزود: این تخلیه‌ها نه به علت تخریب بلکه به دلیل حفظ جان هم استانی‌ها انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: ساکنان این روستاها به خانه‌های اقوام رفتند تا بعد از پایان موج بارشی به منزل بازگردند.

میرجلیلی با اشاره به برنامه‌های پیش بینی شده برای مهار روان آب‌ها بیان کرد: امید است بتوانیم با گسترش سازه‌های کوچک آبخیزداری و آبخوان داری در بازه زمانی دو ساله حجم وسیعی از روان آب‌ها را مهار کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به خروج آب باران از استان بیان کرد: خروج آب از استان بعد از بارندگی‌ها را در کل سنوات گذشته هم داشته‌ایم.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از خروج آب از استان، با برنامه ریزی های انجام شده با اولویت شهرستان‌های مرزی، سازه‌های آبخیزداری در دو سال آینده اجرا می‌شود.
کد خبر

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دیگه یادمون رفته بود باران هم هست و باید کنترل شود و رودخانه ها را خانه ساختبم و این شد

    • حسن

      ما نمی گذاریم آب به افغانستان از خراسان جنوبی برود.آنها هم درجاهای دیگر تلافی می کنند

    • @arashsangesabor

      اقاهمش الکی بود ...بیرجند و اکثر شهرای خراسان جنوبی بارون انچنانیندیدند و فقط در حد خیس شدن زمین بود....خراسان جنوبی خدازده هستشو بیست ساله خشکسالیه...اصن درحد اختطارها بارندگی نبود یه سنگ تری شد و رفت ...شکر خدا نم بار اومد و هواشناسی پیش بینیش صحیح نبود و طوفان وسیل از شمال و جنوب استانمون رو دور زدن رفتن خراسان شمالی و افغانستان...الکی گندش کردن خبری نبود

    • بدون نام

      همه چیز به آینده موکول میشه یکی نیست بگه اینهمه بوجه را چکار میکنید حالا ببینیم بعد از این همه سیل برای آینده پیش رو چکار خواهید کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج