جاباما
۸۵۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

سنجاق قفلی و سنگ‌پا مهم‌تر از برانکو و شفر!

در شرایطی که واردات اقلامی مثل سنگ پا، چوب اسکی، شاخ و سنجاق قفلی رانت های کلانی پدیده آورده، فوتبال در حسرت جذب بازیکن و مربی خارجی با ارز دولتی است.

روزنامه شهروند امروز گزارش جالبی درباره اقلامی منتشر کرده که با دلار نرخ دولتی و ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده اند. اقلامی که خیلی هایشان جزو مصارف روزمره عموم هم نیست و وارد نشدن آنها شاید اتفاق خاصی را رقم نزند. در گزارش منتشر شده آمده که تجارت با دلار ۴۲۰۰ تومانی در یکسال گذشته حدود ۷۵ میلیارد تومان رانت به بار آورده و نمایندگان مجلس تحقیقات خود روی این موضوع را آغاز کرده اند.

در بین اقلامی که روزنامه شهروند آنها را معرفی و عنوان کرده در سال ۹۷ حجم وسیعی از آن خریداری و با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده، سنگ پا، کیسه ادرار و سیفون، گل و میوه مصنوعی، ابزار بازی بولینگ، سنجاق قفلی، چوب اسکی، عینک آفتابی، شاخ و استخوان و صدف و ... دیده می شود. وسایلی غیر ضروری که شاید عدم واردات آنها نیز آسیبی به جامعه ایران و ایرانی نزند و جزو مصارف روزمره و ضروری مردم ایران نبوده و نخواهد بود. در ادامه میزان واردات اقلام عجیب آمده است:

سنگ پا: ایران در ۹ ماهه اول سال ۹۷ بیشتر از ۱۳ تن سنگ پا از کشورهای هند، چین و ترکیه وارد کرده است. بر اساس گزارشی که گمرک از آمار واردات ۹ ماهه منتشر کرده است در این مدت ۱۳ هزار و ۷۳۳ کیلوگرم سنگ پا به ارزش ۷۰۰ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۶۱۹ ریال به ایران وارد شده است. ارزش دلاری این میزان واردات ۱۸ هزار و ۴۲۸ دلار تخمین زده شده است که اگر بخواهیم ارزش ریالی را بر ارزش دلاری تقسیم کنیم متوجه می شویم که واردات سنگ پاها به طور متوسط با دلار ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی انجام شده است.

کیسه ادرار و سیفون: کیسه ادرار و سیفون موارد جالب دیگری هستند که در فهرست واردات سال ۹۷ دیده می شوند. بر اساس گزارش گمرک در ۹ ماه ابتدای سال ۹۷ چیزی حدود ۹ تن کیسه ادرار به ارزش یک میلیارد و ۳۱۹ میلیون و ۵۸۰ هزار ریال به ایران وارد شده است. کیسه های ادرار از چین خریداری شده و اگر بخواهیم ۳۵ هزار و ۲۶۹ دلار را بر معادل ریالی آن تقسیم کنیم متوجه می شویم که کیسه های ادرار با دلار ۳ هزار و ۷۴۰ تومانی وارد شده اند. همچنین بر اساس گزارش گمرک ۱۲۹ کیلوگرم سیفون توالت از پرتغال به ایران وارد شده است که ارزش ریالی آن ۲۲ میلیون و ۶۰۸ هزار ریال تخمین زده شده است. ارزش دلاری سیفون ها در گزارش گمرک ۶۰۴ دلار است که اگر بخواهیم آن را بر معادل ریالی تقسیم کنیم متوجه می شویم که سیفون های توالت هم با دلار ۳ هزار و ۷۴۰ تومانی به ایران آمده است.

گل و میوه مصنوعی: آمار واردات گل و میوه مصنوعی با دلار ۴۲۰۰ تومانی حیرت آور است. بر اساس گزارش مقدماتی واردات ۹ ماهه سال ۹۷ چیزی حدود ۴۰۰ هزار کیلوگرم گل و میوه مصنوعی از کشورهای چین، امارات، ترکیه و فرانسه و همین طور از منطقه آزاد اروند وارد شده است. ارزش این میزان واردات گل و میوه مصنوعی ۴۴ میلیارد و ۳۵۹ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۰ ریال تخمین زده شده است و معادل دلاری آن یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۹۰۴ دلار است. حاصل تقسیم معادل ریالی و دلاری واردات گل و میوه مصنوعی به تفکیک نشان می دهد که غالب این محموله ها با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد شده اند و در مجموع نیز بهای دلاری که برای واردات این نوع کالا در نظر گرفته شده است به طور میانگین ۳ هزار و ۹۹۶ تومان است.

سنجاق قفلی: سنجاق قفلی یکی دیگر از کالاهای به ظاهر اساسی است(!) که مشمول دلار ۴۲۰۰ شده است. براساس آمار ۹ ماهه گمرک در سال ۹۷ چیزی حدود ۱۵۰ هزار و ۶۴۰ کیلیوگرم سنجاق قفلی به ارزش ۷ میلیارد و ۹۷۵ میلیون و ۹۵ هزار و ۶۰۰ ریال به کشور وارد شده است که بابت آن ۲۰۲ هزار و ۲۸۲ دلار هزینه شده است.

ابزار بازی بولینگ: دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات ابزار بازی بولینگ یکی دیگر از پدیده های فهرست واردات گمرک در سال ۹۷ است. بر اساس گزارش گمرک نزدیک به ۴۰ تن ابزار بولینگ به ایران وارد شده است. ارزش ریالی این ابزار معادل ۶ میلیارد و ۶۹۶ میلیون و ۹۳ هزار و ۱۹ ریال بوده است. معادل دلاری این میزان واردات ۱۵۹ هزار و ۴۳۰ دلار برآورد شده است.

چوب اسکی: واردات عجیب چوب اسکی روی آب و وسایل ورزش های آبی از دیگر پدیده های فهرست واردات سال ۹۷ با دلار ۴۲۰۰ تومانی است. بر اساس گزارش گمرک از واردات ۹ ماهه بالغ بر ۴۶۵ تن چوب اسکی و وسایل ورزش های آبی به ارزش ۶۵ میلیارد و ۸۶۲ میلیون و ۲۰۴ هزار ریال بوده است که معادل دلاری آن یک میلیون و ۵۶۸ هزار و ۷۴۰ دلار تخمین زده شده است.

عینک آفتابی: ۱۰ تن عینک آفتابی در ۹ ماهه اول سال ۹۷ به کشور وارد شده است. بر اساس گزارشی که گمرک منتشر کرده برای واردات عینک آفتابی رقمی بالغ بر ۵۴ میلیارد و ۹۹۸ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۳۵۰ ریال هزینه شده است که معادل ریالی آن در حساب و کتاب های گمرکی یک میلیون و ۳۰۳ هزار دلار بوده است.

شاخ: بر اساس گزارش منتشر شده گمرک در ۹ ماه ابتدای امسال رقمی معادل ۲۹ میلیارد و ۳۴۱ میلیون و ۵۳۰ هزار ریال صرف واردات این نوع کالای عجیب شده که معادل دلاری آن ۸۶۱ هزار دلار اظهار شده است. تقسیم معادل ریالی به دلاری نشان می دهد که این کالا به صورت میانگین با دلار ۳ هزار و ۴۰۰ تومان به کشور وارد شده است.

با در نظر گرفتن این موضوع می شود، یک مقایسه جالب میان واردات کالای مصرفی با جذب بازیکنان و مربیان خارجی در فوتبال انجام داد. جایی که با دستور دولت و وزارت ورزش جذب خارجی ها در فوتبال ایران از سال گذشته دیگر با دلار دولتی صورت نمی گیرد و ارزی که باشگاه ها و تیم های ملی فوتبال باید به خارجی های تحت استخدام شان پرداخت کنند کاملا آزاد تهیه می شود. همین موضوع باعث می شود تیم های فوتبال برای جذب مربیان و بازیکنان خارجی مبالغ گزافی را هزینه کنند و این مساله مشکلات زیادی پدید می آورد.

شرایط موجود برخی باشگاه های کم توان را از جذب خارجی ها منصرف کرده و کم نیستند باشگاه های لیگ برتری که قید بازیکن و مربی خارجی را زده اند و از نفرات داخلی استفاده می کنند. باشگاه هایی که از مربی یا بازیکن خارجی استفاده می کنند هم معمولا در پرداخت حق و حقوق آنها به مشکل می خورند.

نمونه بارز این مساله را در باشگاه های بزرگی استقلال و پرسپولیس هم شاهد هستیم. جایی که مثلا پرسپولیس با وجود اینکه بعد از نایب قهرمانی در آسیا مبلغ خوبی به عنوان پاداش دریافت کرده اما با تاخیر چند ماه هنوز نتوانسته خواسته های مالی برانکو ایوانکوویچ را برآورده کند. یا استقلالی ها نیز این بحث را در قبال وینفرد شفر و ستاره های خارجی خود دارند و از پرداخت به موقع مبالغ قرارداد آنها بازمانده‌اند.

اگرچه در فوتبال ایران نمونه های زیادی وجود داشته که بازیکنان و مربیان نه چندان مطرح خارجی که اصطلاحا «بنجل» خوانده می‌شوند، با دلار دولتی در گذشته به ایران آمدند و نتوانستند در ترکیب تیم‌های لیگ برتری انتظارات را برآورده کنند اما در مقطع کنونی با توجه به بالا بودن نرخ ارز باشگاه ها نیز به ندرت تن به جذب بی کیفیت های خارجی می دهند. از طرف دیگر مربیان و بازیکنان خوب خارجی که به درد تیم های لیگ برتری بخورند، هزینه کمی ندارند.

مثلا اگر یک بازیکن خارجی ۳۰۰ هزار دلار قیمت داشته باشد با نرخ کنونی ارز باشگاه باید عددی بالغ بر ۴ میلیارد تومان برای جذب او هزینه کند. مبلغی که می تواند با آن چند بازیکن داخلی باکیفیت به خدمت گرفت.

از سوی دیگر با توجه به مشکلات اقتصادی که کل کشور و فوتبال را در بر گرفته، انتظار کمک از مسئولان دولتی به این رشته پرطرفدار می شود. فوتبال به عنوان یکی از محبوب ترین ها در بین عموم جامعه این حق را دارد که از برخی تسهیلات دولتی استفاده کند و بتواند گلیم خود را از آب گل آلود کنونی بیرون بکشد. در حال حاضر در لیگ برتر تیمی را پیدا نمی کنید که مشکل مالی نداشته باشد و در مقاطع مختلف زمانی شاهد انتشار اخباری مبنی بر اعتصاب در تمرینات تیم های لیگ برتری هستیم. حال این شرایط برای باشگاه هایی که نفرات خارجی در استخدام خود دارند، مشکل تر است.

به عبارت بهتر فوتبال با توجه به اینکه قطعا از نظر نشاط اجتماعی و سرگرمی جوانان مهم تر از واردات سنگ پا و گل مصنوعی و ابزار بولینگ و اسکی و... است، نیازمند توجه بیشتر دولتی ها است. در اختیار داشتن ارز دولتی برای باشگاه های لیگ برتری و تیم های فوتبال اتفاق خوبی است که می تواند آنها بسیاری از مشکلات را حل کند.

فوتبالی از در اختیار داشتن حقوق و درآمدهای قانونی خود در سطح کشور برخوردار نیست، اگر بتواند برای جذب نفرات مطرح خارجی ارز دولتی در اختیار داشته باشد، بسیاری از مشکلاتش کاهش پیدا می کند و باشگاه ها با جانی دوباره می توانند به حیات خود ادامه دهند. از طرف دیگر فوتبال همواره در بحث ایجاد شغل هم موثر بوده؛ همچنین سرگرمی جوانان و توجه عموم مردم به فوتبال می تواند بسیاری از چالش ها و معضلات را در سطح جامعه کاهش دهد و این شرایط است که نیاز فوتبال به کمک های دولتی را بیشتر نمایان می کند.

دولت که هرگز نتوانسته قدمی در جهت دریافت حقوق باشگاه‌ها از طریق حق پخش تلویزیونی بردارد، شاید با انتشار این لیست باید نسبت به عملکرد خود در ورزش بیشتر پاسخگو باشد. جایی که ممکن است فوتبال ایران چهره‌هایی مثل برانکو و وینفرد شفر را از دست بدهد؛ به این دلیل که باشگاه‌ها ناتوان از دریافت ارز نیمایی به دلیل صرف آن در اولویت‌هایی مثل سنگ پا و سنجاق قفلی هستند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اصلان

      تقصیرامریکاست مقصراسراییل میباشد.دست انگلیس استعمارگر توی این دسیسه سنگ پامیباشد.

    • بدون نام

      واقعا باید به حال این کشور کریه کرد همه دزد هستند دیگه هیچ کس نیست که اعتماد کنی افسوس صدافسوس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج