جاباما
۸۵۵۲۷۷
۵۰۲۵
۵۰۲۵
پ

آیت‌الله مکارم: جوایز مسابقه گلزار قمار است

مرجع عالیقدر تقلید در استفتائی برنده‌های «برنده باش» را مالک جوایزشان ندانست.

خبرآنلاین: برنامه مورد علاقه مدیر جوان شبکه سه حالا با چالش جدیدی روبه‌رو شده است. این برنامه که از همان ابتدای و پیش از شروع پخش با حاشیه‌های زیادی همراه بود حالا به نظر می‌رسد با چالش جدی‌تری مواجه شده و باید دید واکنش علی فروغی مدیر شبکه سه به این اتفاق چه خواهد بود.

آیت‌الله مکارم: جوایز مسابقه گلزار قمار است

«برنده باش» از همان ابتدا قرار بود برگ برنده مدیر شبکه سه باشد. مسابقه‌ای که محمدرضا گلزار سوپراستار سینما را برای اولین بار به عنوان مجری روی آنتن تلویزیون آورد و می‌خواست با استفاده از پتانسیل هواداران این بازیگر برای تلویزیون مخاطب جذب کند از ابتدا به خاطر نوع انتخاب شرکت‌کنندگانش مورد انتقاد بود. اینکه کسانی که برای شرکت در این برنامه تمایل داشتند باید اپلیکیشن برنامه را نصب می‌کردند و به سوالات آن جواب می‌دادند و آنقدر هزینه می‌کردند و سوال می‌خریدند که بتوانند به عنوان نفرات برتر به استودیوی «برنده باش» راه یابند، موردی بود که در همان ابتدا باعث شد بعضی رسانه‌ها از درآمد هنگفت سازندگان برنامه بنویسند.

این اما چالشی نبود که باعث توقف حرکت این برنامه شود. حاشیه بعدی شاید وقتی رقم خورد که در مسابقه مردمی جام جم طی کمتر از یک روز جای «برنده باش» و «نود» به عنوان برنامه‌های محبوب مردم جابجا شد و پیامکی به کسانی که به برنامه «نود» رای داده بودند فرستاده شد که حکایت از تغییر رای آنها داشت. اتفاقی که گرچه وزارت ارتباطات از مشخص شدن متخلف آن گفت، علی‌رغم پرسش مخاطبان هیچ مسوولی در تلویزیون درباره آن توضیحی نداد.

گرچه در نهایت «نود» عنوان برنامه محبوب مردمی را کسب کرد اما این محمدرضا گلزار بود که وقتی روی سن رفت با تشکر فراوان از مدیر شبکه سه از مخاطبی گفت که با «برنده باش» برای تلویزیون آورده است. اینها و پس از آن تعطیلی یکباره برنامه «نود» همه باعث شد تا مخاطبان «برنده باش» را نورچشمی مدیر شبکه سه بدانند.

این برنامه اما حالا با انتقاد یک مرجع تقلید روبه‌رو شدند. پیش از این هم بعضی مراجع تقلید در مواردی از تبدیل تلویزیون به کازینو با نظرسنجی‌های ستاره مربعی‌اش انتقاد کرده بودند و همین موضوع دلیلی برای تعطیلی این نظرسنجی‌ها و تمام تبلیغات ارزش افزوده در تلویزیون شد، این بار یکی از خبرگزاری‌ها نامه‌ای منتشر کرده است که در آن از آیت‌الله مکارم شیرازی درباره جوایز مسابقه «برنده باش» استفتاء شده و این مرجع تقلید جوایز این مسابقه را حرام اعلام کرده است.

آیت‌الله مکارم: جوایز مسابقه گلزار قمار است

سوال مطرح شده در این نامه این است: «مسابقه‌ای حضوری با عنوان "مسابقه بزرگ برنده‌باش" از طریق شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا و پخش است که به شرکت‌کنندگان در این مسابقه به ازای پاسخ صحیح به هر سوال، مبلغ قابل توجهی به صورت پلکانی(تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان) اعطا می‌کند که با کمک مجری برنامه و فرصت‌هایی که در اختیار هر شرکت‌کننده قرار می‌گیرد، مبلغ جایزه غالباً از ۵ میلیون تومان کمتر نیست. شرط حضور در این برنامه خرید سوال و پاسخ درست به آن‌ها از طریق اپلیکیشن مخصوص است و در صورت درست بودن جواب‌ها، در یک رقابت فشرده، ۴ نفر به مسابقه حضوری دعوت خواهند شد.

آیا برگزاری این نوع مسابقات جایز است؟

آیا شرکت در این نوع مسابقات جایز است؟

آیا شرکت کننده، مالک شرعی جایزه خواهد شد؟»

و پاسخ این مرجع تقلید که با خودکار زیر آن نوشته شده این است: «این کار قمار است و کسانی که شرکت می‌کنند مالک جوایز نمی‌شوند.»

توضیحی درباره شبهه قمار بودن مسابقه «برنده باش»

ایجاد شبهه ای درباره قمار بودن مسابقه «برنده باش» شبکه سه، روابط عمومی برنامه را بر آن داشت تا با انتشار استفتایی از آیت الله مکارم شیرازی نسبت به این مسئله توضیحی ارائه کند.

به گزارش رسیده، متن توضیح روابط عمومی مسابقه به این شرح است:

«به نام خدا

در پی انتشار استفتائی پیرامون مسابقه برنده باش به اطلاع می‌رساند فرض مطرح شده در سوال استفتاء کامل نیست و طبیعتاً فرض ناکامل، جایگاه سوال را مخدوش می‌سازد.

به گزارش خبرنگار مهر، از شب گذشته متن استفتایی از آیت الله مکارم شیرازی در رسانه‌ها و فضای مجازی در حال انتشار است که این متن را در زیر می‌خوانید:

سوال: «مسابقه‌ای حضوری با عنوان مسابقه بزرگ برنده‌باش از طریق شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا و پخش است که به شرکت‌کنندگان در این مسابقه به ازای پاسخ صحیح به هر سوال، مبلغ قابل توجهی به صورت پلکانی (تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان) اعطا می‌کند که با کمک مجری برنامه و فرصت‌هایی که در اختیار هر شرکت‌کننده قرار می‌گیرد، مبلغ جایزه غالباً از ۵ میلیون تومان کمتر نیست.

شرط حضور در این برنامه خرید سوال و پاسخ درست به آن‌ها از طریق اپلیکیشن مخصوص است و در صورت درست بودن جواب‌ها، در یک رقابت فشرده، ۴ نفر به مسابقه حضوری دعوت خواهند شد. آیا برگزاری این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت در این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت کننده، مالک شرعی جایزه خواهد شد؟

پاسخ: «بسمه تعالی. این کار قمار است و کسانی که شرکت می‌کنند مالک آن جوایز نمی‌باشند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج