جاباما
۸۵۵۳۸۱
۴ نظر
۵۰۱۹
۴ نظر
۵۰۱۹
پ

راه‌های مراقبت از پوست در دوران بارداری

در دوران بارداری به احتمال زیاد پوست بدن شما دچار تغییراتی می‌شود که باید راهکار‌های آن را بدانید. اگر شما هم در دوران بارداری خود به سر می‌برید و نگران پوست‌تان هستید، مواردی را که در ادامه برایتان آورده‌ایم، رعایت کنید.

برترین ها - ترجمه از پردیس بختیاری: در دوران بارداری به احتمال زیاد پوست بدن شما دچار تغییراتی می‌شود که باید راهکار‌های آن را بدانید. اگر شما هم در دوران بارداری خود به سر می‌برید و نگران پوست تان هستید، مواردی را که در ادامه برایتان آورده ایم، رعایت کنید.

راه‌های مراقبت از پوست در دوران بارداری

پوست تان را ماساژ دهید

یکی از کار‌های مفیدی که شما می‌توانید برای پوست تان انجام دهید این است که آن را هر روز ماساژ دهید. با این کار استرس و تنش از ماهیچه‌های شما دور می‌شود، پف صورت تان می‌خوابد، گردش خون در رگ هایتان افزایش می‌یابد و سیستم لنفاوی شما نیز تحریک می‌شود. برای این کار، اول صورت تان را کاملا با آب و صابون بشویید، سپس آن را به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. بهتر است که از مرکز صورت تان آغاز کنید و به سمت گونه هایتان بروید. این کار را هر روز تکرار کنید تا تاثیر معجزه آسای آن را روی صورت تان ببینید.

هر کرمی را مصرف نکنید

در دوران بارداری، شما باید مراقب کرم‌هایی که استفاده می‌کنید باشید. مصرف هر کرمی به شما پیشنهاد نمی‌شود. به عنوان مثال رتینوئید و رتینول‌ها ترکیباتی دارند که از نظر شیمیایی به ویتامین آ مرتبط هستند. تحقیقات نیز ثابت کرده که ویتامین آ برای جنین مضر است بنابراین بهتر است دور کرم‌هایی که این ترکیبات را دارند، خط بکشید. اگر در مورد ترکیبات کرمی که می‌خواهید مصرف کنید شک دارید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک تان مشورت کنید.

استفاده از پارابن‌ها ممنوع!

پارابن یک کلاس از مواد نگهدارنده بسیار متداول در لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات دارویی ست که به علت ایجاد اختلال در هورمون‌های تولید مثل، در دوران بارداری ممنوع اعلام شده است. از عوارض این ماده می‌توان به سقط جنین، کم وزنی نوزاد، اضافه وزن، اختلال رشد جنین و مشکلات رفتاری مادر اشاره کرد. به عنوان مثال، متیل پارابن، منجر به اختلال در ترشح هورمون‌های درون ریز می‌شود و تاثیر این ماده شیمیایی بر سطح هورمون استروژن، تهدیدی برای سلامتی در دوران بارداری محسوب می‌شود. از آنجا که این ماده به راحتی جذب پوست می‌شود، بهتر است که از عدم وجود آن در موادی که در این دوران استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید.

هر روغن طبیعی مصرف نکنید

شاید فکر کنید که روغن‌های طبیعی برای ما هیچ ضرری ندارند، اما این تصور همیشه صحت ندارد. به عنوان مثال دوران بارداری، دورانی ست که باید این روغن‌ها را با دقت بیشتری انتخاب کنید. اگر چه روغن‌های طبیعی بهتر از کرم‌های حاوی مواد شیمیایی ست، اما هر روغنی در این دوران به شما پیشنهاد نمی‌شود. به عنوان مثال روغن رزماری موجب خونریزی می‌شود، علاوه بر آن ثابت شده که فشار خون را نیز بالا می‌برد؛ بنابراین بهتر است که قبل از استفاده از هر روغنی، با پزشک تان مشورت کنید.

راه‌های مراقبت از پوست در دوران بارداری

کرم ضد آفتاب تان را عوض کنید

همه ما از فواید کرم‌های ضد آفتاب آگاهیم، اما زمانی که صحبت از استفاده از کرم ضد آفتاب در دوران بارداری می‌شود، باید احتیاط بیشتری به خرج دهیم. کرم‌های شیمیایی حاوی موادی، چون اکسی بنزون و آووبنزون هستند که ممکن است منجر به اختلالات در بدن شوند که طبق تحقیقات می‌توانند روی سلامت جنین نیز تاثیرات منفی زیادی بگذارند؛ بنابراین زنان باردار بهتر است که به جای کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی از کرم‌های طبیعی یا فیزیکی استفاده کنند که کمتر جذب پوست می‌شوند و با فیلتر‌های فیزیکی درون خود از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کنند. این کرم‌ها باید حاوی SPF (حداقل ۵۰%) و UVA با هم باشند.

از آفتاب گرفتن بپرهیزید

تحقیقات ثابت کرده که آفتاب گرفتن برای خانم‌های باردار مضر است. حمام آفتاب باعث می‌شود تا آب بدن به مقدار زیادی از دست برود و این مسئله منجر به کم شدن بدن و گرمازدگی شود. نرسیدن مایعاتی مثل آب به بدن خانم باردار باعث به وجود آمدن استرس‌های بی دلیل شده و همچنین می‌تواند منجر به انقباضات زود هنگام رحم و در نتیجه زایمان زودهنگام شود.
از طرف دیگر، گرمازدگی دمای مرکزی بدن را افزایش داده و همین امر ممکن است منجر به نقص جنین شود. اشعه ماوراء بنفش آفتاب نیز ممکن است باعث از بین رفتن اسید فولیک مورد نیاز بدن خانم باردار شود که نتیجه آن نقص جنین خواهد بود.
از زدن کرم‌های برنزه نیز به بدن بپرهیزید، زیرا آن‌ها به دلیل مواد شیمیایی که دارند، ممکن است برای جنین مضر باشند؛ بنابراین قبل از اینکه در معرض آفتاب قرار بگیرید، حتما از کرم‌های ضد آفتاب برای صورت و جا‌هایی از بدن تان که در معرض آفتاب است، استفاده کنید.

لایه بردار‌ها را فراموش کنید

به طور کلی کرم‏های مرطوب‏کننده معمولی دارای مواد لایه ‏بردار نیستند بنابراین استفاده از آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی کرم‏هایی که پوست را تحریک و پوسته‏ریزی ایجاد می‌کنند و لایه‌برداری مختصری انجام می‏دهند، ممکن است دارای میزانی ترتینویین یا رتینول باشند بنابراین بهتر است از آن‌ها استفاده نشود. یادتان باشد بهتر است خانم‏های باردار در مورد تمام کرم‏های مصرفی خود با پزشک متخصص پوست یا زنان مشورت کنند.

منابع: globalnews، wellnessmama

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بارداری بزرگترین اشتباهه...

      پاسخ ها

      • فهيمه

        چرا؟؟!!

      • ایرانیم

        تو خودت اشتباه اومدی

    • آزاده

      کاملا موافقم..بارداری یه جور خودکشیه...سر رو که درد نمیکنه چرا دستمال ببندیم...چرا باید خودمون رو فدا وفنا کنیم؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج